  • 31. Data: 2004-02-14 15:08:25
    Temat: Re: BIK szaleje
    Od: " Adam Moreń" <a...@W...gazeta.pl>

    Glenn <g...@b...pl> napisał(a):

> [...]
    > kredytodawca może za to powiedzieć, że Ci nie pożyczy.
    > Jeżeli ktoś się spóźnia ze spłatą, to jest mnie wiarygodny niż ten kto
    > spłaca na czas. Ktoś kto się spóźnia ze spłatą może "pójść dalej" i
    > przestać spłacać. Jeżeli ktoś nie wywiązuje się z umowy (która określa
    > kto na jakich warunkach mu pożyczył i kiedy należy spłacać), to wg.
    > Ciebie nie łamie jak rozumiem "norm społecznych i moralnych" ? Jeżeli
    > prosisz kogoś o pożyczkę, musisz liczyć sie z tym, że będzie chciał
    > określić Twoją wiarygodność. Nie zgadzasz się na to - nie pożyczaj.

    Ja nie twierdzę, że nie pwoinno się sprawdzać wiarygodności. Twierdzę, że nie
    wszystkie możliwe sposoby jej sprawdzania są w porządku. Twierdzę, że jeśli
    zbiera się wyrywkowo dane na temat klienta i co więcej: zbiera się pozytywne
    (lub neutralne) dane to w określonych warunkach te pozytywne dane mogą być
    przedmiotem interpretacji. I przy pewnych kryteriach nawet pozytywne dane mogą
    zostać zinterpretowane w sposób negatywny. Dla przykładu - klient spłacał w
    terminie - ale zawszwe dokładnie w terminie - nie wcześniej - może być
    potraktowany jako taki, który balnsuje na granicy opóźnienia. Czyli gorszy od
    takiego co spłaca w wyprzedzeniem.
    Niech sobie BIK zapisuje dane o nieuczciwych - ale dlaczego zapisuje o
    uczciwych? Ja sobie nie życze, to jest nadużycie. Takie dane nie sa potrzebne
    do weryfikacji, no chyba, że do czegoś innego.

  • 32. Data: 2004-02-14 15:12:02
    Od: Glenn <g...@b...pl>

    Adam Moreń wrote:

    > Generalnie tak, sądzę, że mam prawo.

    Masz prawo do kredytu? Czyli kredytodawca ma OBOWIĄZEK udzielenia Ci
    kredytu? A niby z jakiej racji?

    Tak samo jak mam prawo do robienia
    > zakupów w sklepie, czytania gazet, czy używania telefonu komórkowego albo
    > Internetu.

    To co innego. W tych sytuacjach dysponujesz własnymi pieniędzmi. Jeżeli
    chcesz dysponować cudzymi (kredytem) musisz zgodzić się na postawione
    warunki. Dlaczego musisz? Bo to Ty chcesz pożyczyć.

    >Kredyt to nie jest nowość w naszym systemie społecznym i jego
    > funcje są jasne.

    > Natomiast BIK to jest ewidentna nowość i ubieranie go w nowe funkcje (poza
    > jednoznaczną weryfikacją uczciwości kredytobiorców) jest nieporozumieniem. To
    > tak jakby ochrona selekcjonowała klientów supermarketu na podstawie np. zawodu
    > albo wyglądu: wygląda na nieuczciwego - nie wpuszczamy, prostytutka - nie
    > wpuszczamy.

    Informacja o kredytobiorcach działa w cywilizowanych krajach. To u nas
    jest to nowość. Na dodatek powiem Ci, że osoba od której chcesz pożyczyć
    w ogóle nie ma obowiązku Ci się tłumaczyć dlaczego nie chce udzielić Ci
    pożyczki. Nawet jeżeli kieruje się kryterium typu "wygląda mi na
    nieuczciwego".

  • 33. Data: 2004-02-14 15:12:49
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    Glenn wrote:

    > No ale to nie wina BIK.
    Oczywiście, ze nie, ale ....
    Przypuśćmy, że BIK bedzie miał takie uprawnienia o jakich marzy prezes.
    Powiedzmy, trafi do Ciebie jego "inspektor" i zobaczy, że masz nowy
    samochód, a w BIK-u status przy jakims rachunku "wątpliwy" lub
    'stracony'. Czy sadzisz, że uwierzy, Ci gdy powiesz, że to pomyłka
    banku? (Zakładając, że wogóle będzie chciał z Tobą rozmawiać).
    [...]

    > To jest inna sytuacja. Bank "wpisał" tę kobietę jako dłużnika (stała się
    > dłużnikiem w wyniku błedu banku) . Jeżeli niesłusznie, powinna pójść do
    > sądu w celu uzyskania odszkodowania za straty związane z niesłusznym
    > wpisem. Tylko takie postępowanie "zmusi" do rzetelności. Natomiast samo
    > korzystanie z usług banku nie jest przecież niczym obwarowane.
    Chwila. Chciałaś przykład "czy mozna trafic". Pokazałem, że tak. Nie
    zmieniaj teraz tematu, prosze. Ja wiem, ze to w wyniku błędu banku. I
    mam wrażenie, że _w_tej_chwili_ prawdopodobieństwo wystąpienia takiego
    błędu jest _zbyt_wysokie_, żeby dawać bankom/BIK-owi większe
    uprawnienia. Niech porządki zaczną od siebie.

    Ewentualnie, niech bedzie tak, ze za każdy błedny wpis w BIK-u należy
    _mi_ się odszkodowanie w jakiejś wysokości. (Czy 10000 będzie złe? :-) )
    Niezależnie od odszkodowania za utracone korzyści. Czy pan prezes na to
    idzie ? :-)

    KJ

    --
    Jid: k...@c...pl lub k...@j...wp.pl

  • 34. Data: 2004-02-14 15:18:10
    Od: Glenn <g...@b...pl>

    Adam Moreń wrote:

> [...]
    > potraktowany jako taki, który balnsuje na granicy opóźnienia. Czyli gorszy od

    I bardzo dobrze. Nie życzysz sobie, żeby ktokolwiek oceniał Twój sposób
    wydawania pieniędzy oraz cokolwiek związanego z Tobą interpretował - NIE
    POŻYCZAJ.

    > Niech sobie BIK zapisuje dane o nieuczciwych - ale dlaczego zapisuje o
    > uczciwych?

    A dlatego, żeby móc pewne dane przy kredycie sobie "zinterpretować" i
    podjąć decyzję o udzieleniu kolejnego kredytu i jego warunkach.

    >Ja sobie nie życze, to jest nadużycie. Takie dane nie sa potrzebne
    > do weryfikacji, no chyba, że do czegoś innego.

    Możesz sobie nie życzyć - to Twoje prawo. Prawem kredytodawcy jest zaś
    weryfikacja. A to prawo wynika z prostego faktu, że kredytodawca nie ma
    OBOWIĄZKU czegokolwiek Ci pożyczać.

  • 35. Data: 2004-02-14 15:20:47
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    > Ale przesadą nie wydaje Ci się to, że ktoś "oficjalnie" nie zarabia i
    > nie spłaca swoich zobowiązań, ale za to sporo wydaje?

    Przesadą dla mnie jest zbieranie informacji - tak szczegółowych - o tych,
    którzy spłacają regularnie tylko dlatego, że inni nie spłacają. Innie mnie
    nie obchodzą. Jak bank się boi, że ktoś go w konia zrobi, to niech sobie
    wymyśli taki sposób, żeby nie dotykał on uczciwych klientów. W przeciwnym
    razie stajemy na stanowisku - wszyscy są źli, więc wszystkich trzeba
    inwigilować. To jest bardzo złe podejście.

    > /ciach/
    >
    > Ok. Nie chcesz, żeby Twój ewentualny wierzyciel sprawdzał cokolwiek. W
    > takim razie nie pożyczaj pieniędzy. nie ma takiego obowiązku, ale nie
    > oburzaj się, że ktoś kto Ci chce pożyczyć nie chce tego zrobić na piękne
    > oczy. Wyobraź sobie taką sytuację - przychodzi do Ciebie człowiek
    > proszący o pożyczkę, o którym wiesz, że nie spłacił pożyczonych od
    > innych pieniędzy, ale za to buduje nowy dom. A gdy go spytasz skąd ma
    > forsę na dom, której to forsy nie ma rzekomo na oddanie długów, to Ci
    > odpowie, że go inwigilujesz. Pożyczysz mu?

    Popełniasz nadużycie tak stawiając sprawę.
    Wyobraź sobie, że przychodzisz do banku i chcesz dostać produkt kredytowy.
    Bank żąda od Ciebie takich a takich papierów - jego sprawa. Dostaje te
    papiery. Jesteście zadowoleni, bo bank dał kredyt, więc zarobi, a Ty kredyt
    dostałaś.
    Dotąd jest wszystko ok.

    Ty jednak uważasz, że działania banku _po_ udzieleniu kredytu, polegające na
    ocenianiu Twojego życia _prywatnego_ przez pryzmat przez siebie ustalanych
    kryteriów są ok. Nie naruszają Twoich praw i w ogóle dziwi Cię, że ktoś może
    mieć coś przeciwko. Jak chcesz, to tak uważaj, ale nie narzucaj przez
    uproszczenia takiego widzenia świata.

    Nie rozumiem też dlaczego uważasz, że to bank ma decydować na co wydaję
    pieniądze, tylko z tego powodu, że wziąłem kredyt? Tak trudno Ci wyobrazić
    sobie sytuację, w której bank _błędnie_ oceni, że moje wydatki nie mają
    pokrycia w moich ujawnionych przychodach i wypowie mi kredyt spłacany
    regularnie? Wystawi BTE i Ty się będziesz musiała pałować, żeby udowodnić,
    że nie jesteś złodziejem.
    Za duży bałagan jest w bankach, za dużo niekompetentnych pracowników i zbyt
    niedoskonałe systemy, żebym uwierzył, że nie będzie drastycznych pomymłek.

    Albo będę miał problem z przepływem gotówki, a pieniądze wydam płacąc kartą
    w aptece na lek ratujący życie. Albo milion innych sytuacji można wymyśleć,
    w których automatycznie działające banki, albo wkurzeni na niskie płace
    operatorzy, będą uprzykrzać życie uczciwym obywatelom mającym przejściowe
    problemy. Trudno np. _winić_ pracownika, że nie płaci kredytu, skoro zakład
    nie płaci mu za pracę. Oczywiście - banku to nie obchodzi, ale jeśli taki
    pracownik kupi coś na kartę (np. jedzenie), to bank wypowie mu kredyt, bo
    kredytobiorca wydaje, a nie spłaca. Kretynizm.

    Choć nie - gorzej. Rok 1984.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 36. Data: 2004-02-14 15:35:29
    Od: " Adam Moreń" <a...@W...gazeta.pl>

    Glenn <g...@b...pl> napisał(a):

    > Masz prawo do kredytu? Czyli kredytodawca ma OBOWIĄZEK udzielenia Ci
    > kredytu? A niby z jakiej racji?

    Bo kredyt to taka sama usługa jak inne. Bank pożycza pieniądze, zabezpiecza
    spłatę, bierze za to pieniądze. Kredyt to nie sakrament. Jeśli odmawia to
    chciałoby się, żeby miał dobry powód. Żeby zasady były oparte na dobrych
    kryteriach. Są dwie strony tej relacji bank-klient, a nie jedna bank i
    nikt(czyli klient).

> [...]
    > w ogóle nie ma obowiązku Ci się tłumaczyć dlaczego nie chce udzielić Ci
    > pożyczki. Nawet jeżeli kieruje się kryterium typu "wygląda mi na

    Ja wiem, że tak jest i że może być jeszcze bardziej. I sądzę, że skutek jest
    taki, że pewne grupy ludzi zaczną być przez to dyskryminowane z powodów, które
    oderwą się od pierwotnych intencji (czyli informacji o kredytobiorcach).
    Obawiam się, że będą to np. ludzie, którzy nie ze swojej winy znaleźli się w
    trudnym położeniu. A ten mechanizm tylko ich pogrąża. To jesteś biedny - weź
    kredyt (na jedzenie, na szkołe, mieszkanie itp.), skasujemy Cię za to słono, a
    na dodatek uzbieramy informację na Twój temat, a poźniej jeszcze zapłacisz nam
    za to, że mamy na Ciebie haka....

  • 37. Data: 2004-02-14 15:38:05
    Od: Glenn <g...@b...pl>

    Kamil Jońca wrote:

> [...]
    > 'stracony'. Czy sadzisz, że uwierzy, Ci gdy powiesz, że to pomyłka
    > banku? (Zakładając, że wogóle będzie chciał z Tobą rozmawiać).

    Przecież znasz dobrze zasadę prostowania wpisów. Nie robisz tego w BIK,
    tylko w banku, który Cię wpisał. i to ten bank ponosi odpowiedzialność
    (cywilną) za błędne wpisy.

    > Chwila. Chciałaś przykład "czy mozna trafic". Pokazałem, że tak. Nie
    > zmieniaj teraz tematu, prosze.

    To Ty zmieniasz temat próbując podważyć zasadę ogólną (prawo
    kredytodawcy do zebrania danych mogących opisać wiarygodność
    kredytobiorcy) na podstawie przypadku szczególnego (błedu banku).

    Ja wiem, ze to w wyniku błędu banku. I
    > mam wrażenie, że _w_tej_chwili_ prawdopodobieństwo wystąpienia takiego
    > błędu jest _zbyt_wysokie_, żeby dawać bankom/BIK-owi większe
    > uprawnienia. Niech porządki zaczną od siebie.

    "Masz wrażenie" - to wielce trafny argument ;-))) I chyba nie masz
    dostępu do danych o % błednych wpisów, żeby oceniać ich prawdopodobieństwo?

> [...]
    > _mi_ się odszkodowanie w jakiejś wysokości. (Czy 10000 będzie złe? :-) )
    > Niezależnie od odszkodowania za utracone korzyści. Czy pan prezes na to

    Od ustalania odszkodowania jest sąd cywilny.

  • 38. Data: 2004-02-14 15:43:59
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    Glenn wrote:

    [...]

    > Przecież znasz dobrze zasadę prostowania wpisów. Nie robisz tego w BIK,
    > tylko w banku, który Cię wpisał. i to ten bank ponosi odpowiedzialność
    > (cywilną) za błędne wpisy.
    mhm. W teorii tak.

    [...]

    > To Ty zmieniasz temat próbując podważyć zasadę ogólną (prawo
    > kredytodawcy do zebrania danych mogących opisać wiarygodność
    > kredytobiorcy) na podstawie przypadku szczególnego (błedu banku).
    Logika sie kłania. Jeden kontrprzykład obala zasadę, czyż nie ?

    > Ja wiem, ze to w wyniku błędu banku. I

    > "Masz wrażenie" - to wielce trafny argument ;-))) I chyba nie masz
    > dostępu do danych o % błednych wpisów, żeby oceniać ich prawdopodobieństwo?
    Taaak. No cóż. A jeśli mam ? :-) A jeśli się opieram, jak to ktoś
    napisał "ogólnym poziomie niekompetencji w bankach" ? Dlaczegóż to
    przygotowywanie raportów do bIK-u miałoby być robione lepiej niż reszta
    bankowego biznesu ?

    > Od ustalania odszkodowania jest sąd cywilny.
    Niekoniecznie, jeśli będzie zapis w umowie/ustawie. Bank przecież nie
    musii iść do sądu, aby Ci dołożyć opłatę za np. brak spłaty na KK.
    (Glenn, czy ja naprawdę muszę Ci takie oczywistości tłumaczyć?)

    --
    Jid: k...@c...pl lub k...@j...wp.pl

  • 39. Data: 2004-02-14 15:52:42
    Od: Glenn <g...@b...pl>

    Adam Moreń wrote:

    > Glenn <g...@b...pl> napisał(a):

    > Bo kredyt to taka sama usługa jak inne. Bank pożycza pieniądze, zabezpiecza
    > spłatę, bierze za to pieniądze. Kredyt to nie sakrament.

    Wszystko to prawda. Tyle, że kredyt nie jest usługą, którą bank musi Ci
    świadczyć.

    >Jeśli odmawia to
    > chciałoby się, żeby miał dobry powód. Żeby zasady były oparte na dobrych
    > kryteriach. Są dwie strony tej relacji bank-klient, a nie jedna bank i
    > nikt(czyli klient).

    A tu już IMHO nie. Kredytodawca w ogóle nie musi tłumaczyć (udzielać
    informacji) DLACZEGO nie chce pożyczyć.

> [...]
    > na dodatek uzbieramy informację na Twój temat, a poźniej jeszcze zapłacisz nam

    Nieudzielenie komuś kredytu nie jest dyskryminacją! No chyba, że
    uważasz, że ktoś ma OBOWIĄZEK Cię kredytować.

  • 40. Data: 2004-02-14 16:01:22
    Od: Glenn <g...@b...pl>

    Kamil Jońca wrote:

    > Logika sie kłania. Jeden kontrprzykład obala zasadę, czyż nie ?

    Logika się kłania. Podałeś przykład dotyczący nieprawidłowości w
    stosowaniu reguły i na tej podstawie "obalasz" regułę. Czyli -
    znalazłeś przykład niesprawiedliwie aresztowanego i podważasz zasadność
    stosowania aresztu tymczasowego ;-)

> [...]
    > napisał "ogólnym poziomie niekompetencji w bankach" ? Dlaczegóż to
    > przygotowywanie raportów do bIK-u miałoby być robione lepiej niż reszta

    Dlaczego na podstawie domniemanych błedów podważasz zasadę?

    > Niekoniecznie, jeśli będzie zapis w umowie/ustawie. Bank przecież nie
    > musii iść do sądu, aby Ci dołożyć opłatę za np. brak spłaty na KK.
    > (Glenn, czy ja naprawdę muszę Ci takie oczywistości tłumaczyć?)

    A jak "z automatu" ocenisz czyjąś szkodę? Chyba jest róznica, ajk ktoś w
    wyniku błednego wpisu straci okazję kupna mieszkania (straci zaliczkę
    też np.), bo nie dostał kredytu hipotecznego, a jak ktoś nie kupił
    tostera na raty ;-) ? Od ustalenia takich okoliczności (a ma to wpływ na
    wysokość odszkodowania) jest sąd. To nie kara za niespłacenie KK (czy ja
    naprawdę muszę Ci takie oczywistości tłumaczyć ;-)