  • 1. Data: 2009-04-27 09:02:01
    Temat: Przy jakim poziomie CHF, kredyty staną się realnym problemem
    Od: " " <m...@W...gazeta.pl>

    Mam pytanie czy zna ktoś może jakieś symulacje przy jakim kursie CHF/PLN,
    gwałtownie wzrośnie ilość niespłacanych kredytów.
    Jeżeli banki zaczęłyby zajmować mieszkania to mielibyśmy taki mini kryzys jak
    w stanach. Tylko, że u nas miałby on pozytywne efekty, bo ceny nieruchomości
    są zawyżone o jakieś 30-50%, więc pozwoliłoby to na unormowanie rynku.
    W sumie czekam na taką sytuację, ale właśnie być może się też on nigdy nie
    zrealizować, bo potrzeba jednocześnie dwóch czynników szybkiego zrostu
    bezrobocia i szybkiego osłabienia złotówki, tylko do jakich poziomów.
    No nic pozostaje spokojnie czekać.

  • 2. Data: 2009-04-27 09:24:02
    Od: "Bartłomiej Miara" <b...@p...onet.pl>

    Witam!

    Użytkownik <m...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nieruchomości
    > są zawyżone o jakieś 30-50%, więc pozwoliłoby to na unormowanie rynku.

    Co to znaczy zawyżone? Jeżeli cena nieruchomości wynosi koszt
    działki+materiały+robocizna+10% to jest zawyżona?

    Co do ceny działek to są one OGROMNIE różne, niektóre sa bardzo
    przeszacowane, niektóre mają cenę OK.

    Co do nie spłaconych kredytów i licytacji, zanim te nieruchomości (z
    dzisiaj) pojawią się na licytacji minie conajmniej kilkanaście miesięcy.
    Swoją drogą Polacy bardzo sumiennie spłacają kredyty hipoteczne więc u nas
    tragedii nie ma i nie będzie.

    Bartłomiej Miara

  • 3. Data: 2009-04-27 09:58:47
    Od: "Pafcik" <s...@s...pl>

    ale w czym problem, jeśli są zawyżone to nikt o zdrowych zmysłach nie będzie
    po zawyżonych cenach kupował

    i po pewnym czasie wszystko samo sie reguluje

    taka sytuacja jest np teraz, wg odczuć kupujących jest zdecydowanie za drogo
    i nieruchomości pomału, ale jednak tanieją

    natomiast jeśli liczysz że to co rosło pare lat spadnie w 5 dni to jesteś
    naiwny - w Polsce nie mamy takiej sytuacji jak w USA, u nas nie było aż tak
    napompowanego balonu, u nas nie było aż tak głupio udzielanych kredytów jak
    w USA, w Polsce ludzie są przyzwyczajeni do życia w kryzysie, od "ust sobie
    odejmą" ale hipotekę spłacają bo wiedzą że to najważniejsze,

    wiec o ile nie będzie jakiegos naprawdę dużego załamania gospodarczego i
    bezrobocia 30% to nie liczyłbym na jakieś gigantyczne gwałtowne zmiany

    z drugiej strony jeśli taki supernegatywny scenariusz miałby sie spełniać to
    na cholere mi wtedy nieruchomości, wtedy to worek ziemniaków jest potrzebny

  • 4. Data: 2009-04-27 10:05:16
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik <m...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Mam pytanie czy zna ktoś może jakieś symulacje przy jakim kursie CHF/PLN,
    > gwałtownie wzrośnie ilość niespłacanych kredytów.

    Trudno określić, ponieważ każdy kredyt to indywidualna sprawa. Jedni brali
    na 50% wartości, a raty wynosiły 10% ich zarobków, inni brali na 120%
    wartości, a raty wynosiły 50% ich zarobków, a między nimi jeszcze
    dziesiątki wariantów pośrednich. Dlatego jednym zagraża już frank po 3.5
    zł, a inni będą mogli spokojnie poczekać na franka wartego 8 zł, co jest
    perspektywą raczej mało prawdopodobną ;-)
    Natomiast trudno określić jaki jest procent poszczególnych kredytów wśród
    wszystkich kredytobiorców (tzn. banki na pewno mają swoje statystyki, ale
    nie sądzę, by chciały się nimi chwalić).

> [...]
    > nieruchomości
    > są zawyżone o jakieś 30-50%, więc pozwoliłoby to na unormowanie rynku.

    Czekaj, czekaj, bylebyś nie przegapił momentu zmiany trendu ;-)

    > potrzeba jednocześnie dwóch czynników szybkiego zrostu
    > bezrobocia i szybkiego osłabienia złotówki, tylko do jakich poziomów.

    Problem w tym, że z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że złotówka
    nie będzie się już osłabiała w takim tempie, jak od lipca 2008 do dzisiaj,
    więc nadzieja na powtórkę z rozrywki w najliższym czasie nie wchodzi raczej
    w rachubę. Zwłaszcza, że Szwajcarzy usilnie dążą do osłabienia franka.
    Wprawdzie głównie wobec euro i dolara, ale my też dostaniemy rykoszetem.
    Tak więc nie licz za bardzo na to, że frank poleci w górę do 4 zł, bo
    możesz się rozczarować.

  • 5. Data: 2009-04-27 11:17:14
    Od: "Filip Sielimowicz" <s...@t...tez.wp.pl>

    Użytkownik "Pafcik" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    > z drugiej strony jeśli taki supernegatywny scenariusz miałby sie spełniać
    > to na cholere mi wtedy nieruchomości, wtedy to worek ziemniaków jest
    > potrzebny
    nieruchomości = kawałek ziemi, na której se te ziemniaki będziesz sam
    hodował

  • 6. Data: 2009-04-27 11:57:10
    Od: "Pafcik" <s...@s...pl>

    Przedpiśca pisał o mieszkaniach, więc ziemniaków to sobie tam wyhodujesz
    tyle co na balkonie + świnka w wannie :-)

    zresztą to wynika z treści pytania nie słyszałem o gospodarstwach rolnych
    branych na kredyt w CHF, cały temat dotyczy w największym stopni mieszkań.

  • 7. Data: 2009-04-28 17:03:23
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Baloo pisze:

> [...]
    > zł, a inni będą mogli spokojnie poczekać na franka wartego 8 zł, co jest
    > perspektywą raczej mało prawdopodobną ;-)

    No i jeszcze ważne pytanie: przy jakim kursie CHF kredyt był brany?

    Jak ktoś brał kredyt przy kursie 1,90 to CHF za 3,50 jest bolesny.

    A jak ktoś przewalutował ze złotówek przy kursie 2,90, to jest "do
    przodu" o niższe oprocentowanie.

    [ciach]

    > Problem w tym, że z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że
    > złotówka nie będzie się już osłabiała w takim tempie, jak od lipca 2008
    > do dzisiaj, więc nadzieja na powtórkę z rozrywki w najliższym czasie nie

    A właściwie dlaczego złotówka ma się osłabiać? Zwłaszcza względem np.
    dolara? Dolar jest już tak nadrukowaną walutą, że gdyby nie naciski
    polityczno-militarne, to na prawdziwie wolnym rynku powinien polecieć na
    pysk.

    [ciach]

    > dostaniemy rykoszetem. Tak więc nie licz za bardzo na to, że frank
    > poleci w górę do 4 zł, bo możesz się rozczarować.

    A jak oceniasz szanse na zejście do np. 2,50?

  • 8. Data: 2009-04-28 17:50:53
    Od: "Dieter" <d...@a...pl>

[...]

    Odp. Dlatego wlasnie usd jest w trendzie wzrostowym od roku, gdyz wszelkiego
    rodzaju analom, specjalistom nie moze pomiescic sie w palach cos co nie
    podchodzi pod teorie ksiazkowe. Ten wzrost usd od lipca 2008 do lutego 2009
    to byl dopiero wstep. Obserwuj co sie stanie z usd za rowne dwa miesiace.

    D.

  • 9. Data: 2009-04-28 18:04:32
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Dieter" <d...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > lutego 2009 to byl dopiero wstep. Obserwuj co sie stanie z usd za rowne

    Bańka się nadmucha jeszcze bardziej, albo pęknie?
    Obstawiam, że PLN/USD rekordu z lutego nie pobije, ale może się zbliżyć, a
    potem to już leci z górki.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 10. Data: 2009-04-28 19:50:56
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Jan Werbiński" <j...@j...com> napisał w wiadomości

    > Bańka się nadmucha jeszcze bardziej, albo pęknie?
    > Obstawiam, że PLN/USD rekordu z lutego nie pobije, ale może się zbliżyć,
    > a potem to już leci z górki.

    Mam takie same przeczucia.
    (czy to oznacza, że będzie dokładnie na odwrót? ;-))