  • 61. Data: 2010-03-02 17:02:33
    Temat: Re: Polbank a grecja
    Od: pyrtek <u...@n...com>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
    > "Valdi" hmil0o$c63$...@n...interia.pl

    > Inflacja z jednej strony, a z drugiej oprocentowanie na
    > poziomie 1% -- tak komuszy rząd budował ,,rodzinę na swoim''. :)
    > (ZTCW były to kredyty niegotówkowe, towarowe, można było za to
    > kupować materiały budowlane, ale nie można było tego zamienić
    > na szmal wkładany na lokaty)
    >
    > Kwaśniewski dał ,,budowlane'' ulgi podatkowe.
    >
    > Zaś Kaczuszki dały ,,prawe'' rozwiązanie -- rozdawnictwo dla cwaniaków. :)
    > Teraz kolejna ,,prawowitość''...

    Ej, chyba troszkę nie-tak.
    Za zamierzchłej komuny normalne książeczki PKO miały 3%, a były
    "specjalne" 5%. Nie pamiętam czym obwarowane.
    Inflacja pojawiła się dopiero w '76.
    $ wtedy stał na poziomie 100zł, robotnik niewykwalifikowany zarabiał
    1500zł/m, inżynier (czyli wtedy *JA* ) cale 4500. Tak, qwa... 45$/mies
    Mieszkanie własnościowe (spółdzielcze) kosztowało rzędu 100tys., czyli
    20 pensji.
    Poł litra wódki - 103zł (Żart: dlaczego Waryński na stówie jest taki
    smutny? Odp: Bo mu 3zł do flaszki brakuje)
    Owszem - to był obóz koncetracyjny (do tych, którzy próbowali uciec -
    strzelano). Waluta była "wewnętrzna", czyli obozowa, której kurs ustalał
    sztab obozu.
    Wiele ludzi uważa, że lepiej żyje się w systemie niewolniczym. Także
    obecnie. Dlatego wybrali UE.

    --

    Tnx. Pzdr. Pyrtek

  • 62. Data: 2010-03-02 18:59:02
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik pyrtek u...@n...com ...

> [...]
    > 1500zł/m, inżynier (czyli wtedy *JA* ) cale 4500. Tak, qwa... 45$/mies
    > Mieszkanie własnościowe (spółdzielcze) kosztowało rzędu 100tys., czyli

    z ciekawosci - to te czasy z filmu: nie ma rózy bez ognia?

    Wielu, panie inzynierze...

  • 63. Data: 2010-03-05 11:19:09
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "pyrtek" hmjgba$b8t$...@n...onet.pl

    : Ej, chyba troszkę nie-tak.

    Moi rodzice wzięli kredyt na budowę domu -- (chyba 100 tysięcy złotych) na 1%.
    Spłacali to wytrwale aż do czasu, gdy za 10 tysięcy złotych można było kupić bułkę z
    masłem. ;)

    Gdzieś na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych wzięli inny budowlany
    (remontowy) na 3%, ale niewiele brakowało do tego, aby i ten był na 1%.

    : Za zamierzchłej komuny normalne książeczki PKO miały 3%, a były
    : "specjalne" 5%. Nie pamiętam czym obwarowane.

    Tego nie wiem.

    : Inflacja pojawiła się dopiero w '76.
    : $ wtedy stał na poziomie 100zł, robotnik niewykwalifikowany zarabiał

    Zbudowali dom gdzieś w pierwszej połowie lat sześćdziesiątych, spłacali
    zaś aż do czasów Jaruzelskiej prezydentury. :)

    : 1500zł/m, inżynier (czyli wtedy *JA* ) cale 4500. Tak, qwa... 45$/mies

    To dużo!!! Inżynierowie zarabiali dużo. (choć nie wiem, ile)

    : Mieszkanie własnościowe (spółdzielcze) kosztowało rzędu 100tys., czyli
    : 20 pensji.

    Dziś za 20 pensji przeciętnych niewiele można kupić. :) Kilkanaście % mieszkania. :)

    : Poł litra wódki - 103zł (Żart: dlaczego Waryński na stówie jest taki
    : smutny? Odp: Bo mu 3zł do flaszki brakuje)

    :) Wódka w tym kraju kosztuje zawsze tyle samo w walucie uniwersalnej -- pół litra.
    ;)

    : Owszem - to był obóz koncetracyjny (do tych, którzy próbowali uciec - strzelano).

    To raczej w NRD. :)

    : Waluta była "wewnętrzna", czyli obozowa, której kurs ustalał sztab obozu.

    Jaki kurs? Tych kursów było więcej niż złotówek w dolarze
    na ,,wolnym rynku'' walutowym w Polsce tamtych lat. :)

    : Wiele ludzi uważa, że lepiej żyje się w systemie niewolniczym.
    : Także obecnie. Dlatego wybrali UE.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 64. Data: 2010-03-08 10:14:03
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "pmlb" YE5jn.73928$1...@n...ams2

> [...]
    > Dom rto nie TV czy nawet samochod, ze odlozysz pare miesiecy i kupisz, dom
    > czy nieruchomosc to przewaznie lata pracy by na to zarobic.
    > Inna sprawa, ze wowczas kredyty byly "czyste" przejrzyste i jasne w
    > zasadach, nie bylo ukrytych kroczkow, haczykow. Byly za to nalozone
    > ograniczenia, kontrole. Nie mogles z kredytu na budowe domu kupic np.
    > samochodu:) Bo bank by ci na to nie dal pieniedzy:) Banki wyplacacly
    > pienadze w transzach i nalezalo sie w banku legitymowac dowodami, na co
    > poszlo to czy tamto. Zreszta, co ja sie tu bede produkowac, powiem tak: bylo

    Mnie mówiono (gdy byłem małym dzieckiem) że nawet nie wolno było zmienić projektu.
    Można było przestawić ściankę działową, ale ogólnie trzeba było wykonać wszystko
    zgodnie z projektem, czasami beznadziejnym.

    > 1000x lepiej pod tym wzgledem. O kredyt bylo bardzo latwo, wystarczylo

    A mnie mówiono, że spłacanie było łatwe, zaś otrzymanie -- nie.

    > pracowac:) a ze kazdy pracopwal, to kazdy mogl dostac kredyt! Splata byla
    > zalezna od dochodow. Im nizsze tym mniejsze raty i procent mniejszy. Poza
    > tym w ekstremalnych warnunkach pmoagalo panstwo...ale to bylo dawno i nie
    > prawda, dzis jest miodzio.

    Dziś -- tak. Bierzesz we frankach, złotówka umacnia się, mieszkanie wynajmujesz
    mieszkanie studentom za ratę kredytu, więc masz chatę za mniej niż darmo. ;)
    Wystarczy wziąć kredyt na dwa mieszkania, jedno wynająć, w drugim zamieszkać. :)

    Tak budowano nową Polskę. :)

    Gdy miałem kilkanaście lat w obiegu były zarobki typu -- szukasz 12 chętnych,
    którzy ci płacą po tysiąc (może po sto, może po 10 tysięcy -- nie jest to
    istotne) złotych a oni szukają swoich 12 chętnych...

    Aż trudno uwierzyć w to, że Polacy są aż takimi... No... Pragmatykami... ;)

    -=-

    Ja miałem inne pomysły -- ograniczanie kosztów. Na przykład dziś trzeba płacić
    za coś 100 złotych, ja to potrafię robić za 30 złotych, więc każę sobie płacić
    65 i zarabiam ponad 35 (czyli 35 plus poprzedni zysk) dzięki czemu i ja bogacę
    się, i płacący mi... Ale ja ponoć jestem cwaniakiem... :)

    Innym bogaceniem się Polaków jest ziemia. Kupujemy ziemię rolniczą, odrolniamy
    ją i sprzedajemy pół działki. Za pieniądze ze sprzedaży budujemy dom. Za jakiś
    czas sprzedajemy znów pół działki i za to stawiamy jakiś dochodowy interes. :)
    Czyż nie jest to piękne? ;) Trzeba tylko podzielić się :) z urzędnikiem, który
    sprawi, iż działka nasza nabierze wartości. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 65. Data: 2010-03-08 13:51:05
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    On 2 Mar, 12:42, Wojciech Bancer <p...@p...pl> wrote:

    > wKF:
    > ŚląskiNFZod lat (od czasów kiedy były czasy Kasy Chorych) ma
    > wprowadzony system, w którym nie biega się z książeczką zdrowia/RMUA/whatever,
    > a jedynie kartą chipową, z której lekarz/pięlęgniarka może odczytać potrzebne
    > informacje.

    Podobno obecny prezes NFZ właśnie to zmienił i posiadacze kart
    chipowych od "teraz" potrzebują też innego dokumentu (RMUA ,
    książeczki zdrowia od pracodawcy) - to znaczy przychodnia ma prawo
    wymagać innego dokumentu.