  • 11. Data: 2008-02-08 19:56:39
    Temat: Re: Podpis elektroniczny na karcie bankomatowej?
    Od: Marek Gutkowski <t...@w...not.work>

    Wwieslaw wrote:

    > Ja tez mam ochote pokur..ac bo Twoja ankieta klamie. W Nordea odnowienie
    > na rok kosztuje 49, a Twoja ankieta klamie ze 95. jaka jest wiec rola
    > tej ankiety, bo wartosciowej pracy opartej na blednych zalozeniach nie
    > da sie napisac?

    Jasny gwint, czułem, że za mało precyzyjnie to napisaliśmy. Nordea nie
    sprzedaje *kwalifikowanych* certyfikatów, tylko wykorzystuje podpis
    cyfrowy do uwierzytelniania klientów. Nie podpiszesz przy pomocy zestawu
    z Nordei deklaracji ZUS, nawet jeśli zarzucisz kłamstwo Nordei, ZUSowi,
    Prokomowi i - last but not least - mnie.
    Jak wyraźnie stoi w ankiecie, kwalifikowane certyfikaty sprzedają trzy
    instytucje w Polsce: KIR, PWPW i Unizeto. Rzecz w tym, że żadna z nich
    nie ma dobrej sieci sprzedaży, a w połowie roku wszyscy rozliczający się
    samodzielnie z ZUS będą potrzebowali kwalifikowanego certyfikatu -
    przedsiębiorca we Włocławku i korporacja w Warszawie. Wykorzystanie
    banków daje szansę na rozwiązanie tego problemu, a - jak pewnie szacowne
    grono wie lepiej ode mnie - w ciągu najbliższych lat wszystkie banki
    przejdą na karty mikroprocesorowe.

    pozdr,
    --
    Marek Gutkowski

  • 12. Data: 2008-02-08 20:53:19
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Marek Gutkowski wrote:
> [...]
    > banków daje szansę na rozwiązanie tego problemu, a - jak pewnie szacowne
    > grono wie lepiej ode mnie - w ciągu najbliższych lat wszystkie banki

    Zadalbys sobie trud poczytania.
    Nordea sprzedaje certyfikaty kwalifikowane produkcji PCCE Sigillum
    (czyli PWPW). Mozna nimi podpisywac dokumenty.

    Wwieslaw

  • 13. Data: 2008-02-08 21:43:05
    Od: Marek Gutkowski <t...@w...not.work>

    Wwieslaw wrote:
    > Zadalbys sobie trud poczytania.
    > Nordea sprzedaje certyfikaty kwalifikowane produkcji PCCE Sigillum
    > (czyli PWPW). Mozna nimi podpisywac dokumenty.

    W niektórych oddziałach Nordei są *punkty rejestracji* Sigillum, tzn
    można tam złożyć stosowny formularz. Sprzedawcą jest PWPW (a nie
    Nordea!), choć - o czym, przyznaję, nie wiedziałem - mają niższe ceny za
    recertyfikację dla klientów Nordei. Co istotne - nie można używać tej
    samej karty w bankomacie i do składania podpisu.

    Nordea używała kiedyś certyfikatów do uwierzytelniania klientów (z czego
    niestety zrezygnowali na rzecz tokenów i haseł jednorazowych), i sporo
    osób myli to z certyfikatami kwalifikowanymi.

    Cena, którą podaliśmy w ankiecie to "list price" dla przeciętnego
    klienta Centrum Certyfikacji.

    pozdr,
    --
    MG

  • 14. Data: 2008-02-08 22:22:06
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Marek Gutkowski wrote:
    > Nordea używała kiedyś certyfikatów do uwierzytelniania klientów (z czego
    > niestety zrezygnowali na rzecz tokenów i haseł jednorazowych), i sporo
    > osób myli to z certyfikatami kwalifikowanymi.

    Radio Erewan normalnie.
    Nie kiedys, tylko teraz. Nie certyfikatow, tylko certyfikatow
    kwalifikowanych. Nie zrezygnowali, tylko uzywaja rownolegle ze zdrapkami
    i tokenami. Dlatego maja w cenniku nabycie zestawu i jego regularne
    odnawianie.

    TOiP:
    http://www.nordea.pl/_items/old/upload/tabela_oplat_
    i_prowizji_dla_ki_23_01_2008.pdf

    Rozdzial I, Czesc 2 - Bezpieczny podpis elektroniczny.

    Strona logowania, gdzie mozna wybrac opcje logowania z uzyciem e-podpisu:

    https://www.nordeasolo.pl/solo/www?lang=pl&indiv=yes

    > Cena, którą podaliśmy w ankiecie to "list price" dla przeciętnego
    > klienta Centrum Certyfikacji.
    >
    > pozdr,
    Ale ankieta dotyczy ceny jaka klient chcialby zaplacic za posrednictwem
    banku. Wiec punktem odniesienia powinna byc cena jaka placi za
    posrednictwem banku :)

    Wwieslaw

  • 15. Data: 2008-02-08 22:39:58
    Od: Marek Gutkowski <t...@w...not.work>

    Wwieslaw wrote:
    > Nie zrezygnowali, tylko uzywaja rownolegle ze zdrapkami
    > i tokenami. Dlatego maja w cenniku nabycie zestawu i jego regularne
    > odnawianie.

    Hihi, no dobra. W sprawie Nordei opierałem się na relacji znajomego
    który miał tam konto,
    dali mu certyfikat i w którymś momencie kazali przejść na zdrapkę ;)

    > Ale ankieta dotyczy ceny jaka klient chcialby zaplacic za posrednictwem
    > banku. Wiec punktem odniesienia powinna byc cena jaka placi za
    > posrednictwem banku :)

    Różnica polega na tym, że w naszym scenariuszu bank wydaje certyfikat za
    free, ponieważ dużą część kosztu - cenę karty - i tak musi ponieść. Nie
    da się tego porównywać z obecnym stanem rzeczy.
    Poprawiłbym treść pytania, ale nie da się nie usuwając dotychczas
    zebranych odpowiedzi ;)

    --
    MG

  • 16. Data: 2008-02-09 00:52:07
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Marek Gutkowski wrote:

    > Różnica polega na tym, że w naszym scenariuszu bank wydaje certyfikat za
    > free, ponieważ dużą część kosztu - cenę karty - i tak musi ponieść. Nie
    Ale przeciez wyprodukowanie karty to jakies grosze sa, banki to wysylaja
    nawet niezainteresowanym :) w e-podpisie 95% ceny to certyfikat, kawalek
    plastiku i czytnik na usb to pare zlotych.

    > da się tego porównywać z obecnym stanem rzeczy.
    > Poprawiłbym treść pytania, ale nie da się nie usuwając dotychczas
    > zebranych odpowiedzi ;)

    Jak juz zasmiecilismy watek to moze chociaz udzielisz przy okazji
    _rzetelnej_ informacji do czego e-podpis moze sie przydac zwyklemu
    smiertelnikowi (czytaj osobie fizycznej bez DG) obecnie lub w
    przewidywalnej przyszlosci (czytaj co najmniej projekt ustawy po
    uzgodnieniach):

    1 - logowanie do Nordei
    2 -?
    3 -?

    Wwieslaw

  • 17. Data: 2008-02-09 13:39:28
    Od: Marek Gutkowski <t...@w...not.work>

    Wwieslaw wrote:
    > Ale przeciez wyprodukowanie karty to jakies grosze sa, banki to wysylaja
    > nawet niezainteresowanym :) w e-podpisie 95% ceny to certyfikat, kawalek
    > plastiku i czytnik na usb to pare zlotych.
    Nic podobnego. Certyfikat to zbiór bitów, a seryjną produkcję
    certyfikatów każdy może sobie uruchomić na własnym laptopie.
    Karta mikroprocesorowa w hurcie to minimum kilkanaście złotych, podobnie
    czytnik.

> [...]
    > smiertelnikowi (czytaj osobie fizycznej bez DG) obecnie lub w
    > przewidywalnej przyszlosci (czytaj co najmniej projekt ustawy po

    Spróbuję, chociaż brak DG wyklucza najistotniejsze zastosowania (ZUS,
    ZUS oraz ZUS :)).
    * Od maja 2008 będzie można wysłać podpisane dokumenty do urzędów drogą
    elektroniczną (już można to robić w ZUS, abstrahując od Płatnika!). Będą
    one traktowane tak samo jak złożone przez dziennik podawczy. Np.
    wyrejestrowanie samochodu nie będzie już wymagało wizyty w urzędzie/na
    poczcie. Dostaniemy w odpowiedzi potwierdzenie przyjęcia dokumentu (UPO).
    * Powstający system eDeklaracje będzie dawał możliwość składania PITów
    drogą elektroniczną. To jeden podpis rocznie, ale jeśli uwzględnić też
    Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (kilka podpisów rocznie), niektórym może
    się zacząć opłacać zakup zestawu.
    * Systemy ebankingowe mogą zostać jednym ruchem rozbudowane o możliwość
    zawierania dodatkowych umów i aneksów na odległość. Dobrym przykładem
    mogą być np. niewielkie kredyty nie wymagające od banku weryfikacji
    zdolności kredytowej ponad informacje, które już posiada (średnie saldo,
    obroty na rachunku)
    * Dzięki eFakturom będziemy mogli - prawdopodobnie jeszcze w 2008 -
    oglądać swoje faktury (za prąd, telefon, wodę) w swoim systemie
    ebankingowym, mając pewność, że wystawił je ten podmiot co trzeba.
    * I wreszcie - dzięki podpisowi elektronicznemu transakcje w Internecie
    mogą stać się dużo bardziej bezpieczne. Strony mogą podpisać umowę na
    odległość.

    Swoją drogą - masz ten certyfikat z Nordei?

    pozdr,
    --
    Marek Gutkowski

  • 18. Data: 2008-02-09 14:21:58
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Marek Gutkowski wrote:
    > Nic podobnego. Certyfikat to zbiór bitów, a seryjną produkcję
    > certyfikatów każdy może sobie uruchomić na własnym laptopie.
    Ale utrzymac infrastrukture, ludzi, zadbac o zgodnosc z prawem i
    bezpieczenstwo kosztuje

    > Karta mikroprocesorowa w hurcie to minimum kilkanaście złotych,
    > podobnie czytnik.
    No wlasnie, a zestaw startowy z rocznym certyfikatem kosztuje pare
    stowek, ergo najwiecej wytwornia liczy sobie za sam certyfikat, co
    zreszta widac po cenach odnowienia.

> [...]
    > wymagało wizyty w urzędzie/na poczcie. Dostaniemy w odpowiedzi
    > potwierdzenie przyjęcia dokumentu (UPO).
    No i fajno

> [...]
    > elektroniczną. To jeden podpis rocznie, ale jeśli uwzględnić też
    > Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (kilka podpisów rocznie), niektórym

    Dlaczego tylko PIT? Wszystkie deklaracje (np.PCC, NIP-3) powinny byc.

> [...]
    > niewielkie kredyty nie wymagające od banku weryfikacji zdolności
    > kredytowej ponad informacje, które już posiada (średnie saldo, obroty
    No tego bym m.in. oczekiwal.

    > Dzięki eFakturom będziemy mogli - prawdopodobnie
    > jeszcze w 2008 - oglądać swoje faktury (za prąd, telefon, wodę) w
    > swoim systemie ebankingowym, mając pewność, że wystawił je ten
    > podmiot co trzeba.
    Ale to nie zalezy od posiadania podpisu przez odbiorce, tylko wystawce.

    >* I wreszcie - dzięki podpisowi elektronicznemu
    > transakcje w Internecie mogą stać się dużo bardziej bezpieczne.
    > Strony mogą podpisać umowę na odległość.
    >
    > Swoją drogą - masz ten certyfikat z Nordei?
    No wlasnie brakuje mi jakiegos zastosowania. Jak bede mogl sie logowac,
    skladac wnioski i jeszcze pit do tego zlozyc to juz bede blisko nabycia.
    A gdybym mogl obowiazek meldunkowy tym zalatwic (mobilny dosc jestem) to
    bym kupil na bank :)

    Wwieslaw

  • 19. Data: 2008-02-09 15:22:28
    Od: "news.tpsa.pl" <a...@z...pl>

    Zgadza się:

    Nordea od niedawna wystawiła taki cennik. Wg niego faktycznie sprzedaje
    kwalifikowany certyfikat w formie zestawu od Sigillum po 267 zł brutto. I
    podaje także, że po roku przedłuży ten certyfikat za 49 zł brutto.
    Oczywiście są to pobożne życzenia. W obecnej chwili jest zmowa Unizeto,
    Sigillum i KIR co do ceny odniwienia: kosztuje u nich wszystkich jednakowo:
    95 zł netto. Nordea raczej leci "w kulki". Cennik nie gwarantuje ceny po
    roku. Ale rzeczywiście po roku cena może dwa razy spaść. OBECNIE nie ma
    NIGDZIE ceny przedłużenia poniżej 95 zł netto !

    tyle ścisłości...

    pozdrawiam
    Andrzej Kurzejamski

  • 20. Data: 2008-02-09 15:45:03
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    news.tpsa.pl wrote:
> [...]
    > roku. Ale rzeczywiście po roku cena może dwa razy spaść. OBECNIE nie ma
    > NIGDZIE ceny przedłużenia poniżej 95 zł netto !

    Odpowiadamy POD postem.

    Cennik taki obowiazywal na pewno we wrzesniu 2006 roku (od wtedy mam
    kontakt z tym bankiem). Minelo od wtedy jakies 18 miesiecy, tak wiec na
    pewno byli juz ochotnicy do przedluzenia. Zakladam (byc moze mylnie), ze
    gdyby bank nie byl w stanie (jako posrednik) odnowic certyfikatu po
    cenie z TOiP to juz dawno by poprawil TOiP (ktora kilkukrotnie byla
    modyfikowane od tamtego czasu).

    Niestety dopoki nie znajdziemy posiadacza epodpisu
    nabytego/przedluzonego za posrednictwem N to tylko spekulacje.

    Pozdrawiam
    Wwieslaw