  • 21. Data: 2009-04-08 08:38:46
    Temat: Re: [OT] social lending, weksle itd.
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    news:grhnfk$6q2$1@news.onet.pl...

    > Natomiast upieranie się, aby weksel już w momencie wystawienia zawierał
    > klauzulę "bez protestu" nie jest uzasadnione i świadczy o tym, że ktoś nie
    > wie, co ta klauzula znaczy. Po pierwsze jeśli nie zamierzamy indosować
    > weksla, to ta klauzula jest bez znaczenia - od wystawcy dochodzić
    > należności można zawsze i bez sporządzania protestu.

    No to w takim razie ja nie wiedziałem :). Obawiałem się, że bez tej klauzuli
    musiałbym te weksle ewentualnie protestować. Ale też wystawcy nie mieli nic
    przeciwko tej klauzuli, a co najważniejsze prawidłowo wykupywali weklse.

  • 22. Data: 2009-04-08 08:41:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MarekZ pisze:
> [...]
    > klauzuli musiałbym te weksle ewentualnie protestować. Ale też wystawcy
    > nie mieli nic przeciwko tej klauzuli, a co najważniejsze prawidłowo

    Dla wystawcy klauzula jest raczej korzystna - w przypadku gdyby
    opóźnili się z zapłatą, to nie doszłyby do tego koszty protestu.

    Z drugiej strony należy pamiętać, że dłużnik wekslowy nie powinien
    musieć płacić za protest, który został wykonany bez potrzeby - na
    przykład przy wekslu (nawet bez klauzuli bez protestu), w którym nie ma
    indosantów.

    --
    Liwiusz

  • 23. Data: 2009-04-08 08:44:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MarekZ pisze:
> [...]
    > klauzuli musiałbym te weksle ewentualnie protestować. Ale też wystawcy
    > nie mieli nic przeciwko tej klauzuli, a co najważniejsze prawidłowo

    Dodam jeszcze w celu informacyjnym, iż mówimy o wystawcy weksla
    własnego. W przypadku weksla trasowanego, bez protestu możemy dochodzić
    należności od trasata. Jeśli chcemy dochodzić należności od wystawcy
    weksla trasowanego, protest należy wykonać.

    W wekslach bez protestu należy tylko przedstawić weksel do zapłaty w
    terminie. Mało kto wie, że nieprzedstawiony do zapłaty weksel zwalnia z
    odpowiedzialności indosantów. Należy zatem postarać się o dowód
    przedstawienia weksla do zapłaty, skoro już nie wykonujemy protestu.

    --
    Liwiusz