  • 1. Data: 2020-01-14 22:27:22
    Temat: Mille ukarany
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    UOKiK sie bierze do roboty ?

    https://www.fxmag.pl/artykul/ponad-20-milionow-zloty
    ch-kary-za-wprowadzanie-frankowiczow-w-blad-sad-bezl
    itosny-dla-banku-millennium

    "15 stycznia 2018 r. UOKiK uznał, że Bank Millennium wprowadzał swoich
    kredytobiorców w błąd. Chodziło o dwie klauzule niedozwolone w
    przypadku umów kredytowych zawartych we frankach szwajcarskich, które
    zostały uznane za niezgodne z prawem w 2012 r.
    Mimo tego, bank odrzucał reklamacje swoich klientów, tłumacząc to tym,
    że mają one zastosowanie wyłącznie dla nowych umów kredytowych, a nie
    dla tych zawartych przed 2012 r., co było nieprawdą.
    Chodziło o sposób przeliczania kwoty rat kredytów hipotecznych w
    oparciu o CHF.
    Wg UOKiK odpowiedzi na reklamacje wprowadzały klientów w błąd i mogły
    zniechęcać ich do dochodzenia swoich praw na drodze sądowej. Opinia ta
    została podtrzymana przez SOKiK, podobnie jak kara finansowa w
    wysokości 20,75 mln złotych."

    Ale ...

    "Fundamentalnie nie zgadzamy się z wydanym wyrokiem.
    Nie można mówić o naruszeniu zbiorowego interesu konsumentów w
    szczególności zważywszy, iż sprawa dotyczy informacji przesłanych do
    78 klientów w latach 2015-2016, w tym reprezentowanych przez
    profesjonalnych pełnomocników.
    Ponadto warto podkreślić, że Urząd stwierdził zaniechanie tej praktyki
    w dniu 7 lutego 2016, czyli cztery lata temu.
    W naszej ocenie także wysokość kary jest niewspółmierna do zarzucanego
    nam przewinienia. "

    No i mam mieszane uczucia. Docenic ze tylko 78, czy przemnozyc przez
    te srednio 400 tys i uznac, ze przekret na ~32 mln ?

    A teraz co - urzad juz zbiera wypowiedzi medialne bankow ? :-)

    A swoja droga:
    -czego sie klienci domagali - uniewaznienia, czy kursu NBP i zwrotu
    starych spreadow ?
    -czy to nie Mille twierdzil ze problem chf ich nie dotyczy, bo od
    poczatku pozwalali splacac w walucie ?
    czyzby prawie wszystkim .. czy tylko 78 sie zdecydowalo na pozew ?

    J.

  • 2. Data: 2020-01-15 08:48:03
    Temat: Re: Mille ukarany
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2020-01-14 o 22:27, J.F. pisze:

> [...]
    > dniu 7 lutego 2016, czyli cztery lata temu.
    > W naszej ocenie także wysokość kary jest niewspółmierna do zarzucanego

    Gdyby kara miała tylko wyrównać straty, to nie spełniałaby swej
    zasadniczej roli.

    Może jak jeden z drugim przedsiębiorcą przeczyta ile grozi za taki
    'drobiazg' to się zastanowi 3 razy.

    --
    Pete

  • 3. Data: 2020-01-15 11:58:05
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-01-15 o 08:48, Pete pisze:

    > Gdyby kara miała tylko wyrównać straty, to nie spełniałaby swej
    > zasadniczej roli.

    Nie mam zielonego pojęcia na jakie w sumie straty naraził bank tych 78
    klientów, ale niewspółmierny ma inne znaczenie niż równy.

    > Może jak jeden z drugim przedsiębiorcą przeczyta ile grozi za taki
    > 'drobiazg' to się zastanowi 3  razy.

    Myślę, że wielu się poważnie zastanawia (a niektórzy już pewnie
    działają) nad wyniesieniem się tam, gdzie nikt nie wymyśla milionowych
    kar za niezgłoszenie się do jakiejś kolejnej obowiązkowej bazy firm.
    P.G.

  • 4. Data: 2020-01-15 14:20:32
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2020-01-15 o 11:58, Piotr Gałka pisze:

    > Nie mam zielonego pojęcia na jakie w sumie straty naraził bank tych 78
    > klientów, ale niewspółmierny ma inne znaczenie niż równy.

    100tys na każdym myślę że nie będzie za dużo. 8 baniek łącznie to już
    całkiem sporo.

    > Myślę, że wielu się poważnie zastanawia (a niektórzy już pewnie
    > działają) nad wyniesieniem się tam, gdzie nikt nie wymyśla milionowych
    > kar za niezgłoszenie się do jakiejś kolejnej obowiązkowej bazy firm.

    Daleko muszą się wynosić, b o przecież w UE działa ENA.

    --
    Pete

  • 5. Data: 2020-01-15 15:27:10
    Od: z <...@...pl>

    Może niech się wyniosą tam gdzie nie trzeba przestrzegać prawa.
    Po co się tak męczą? WON ;-)

  • 6. Data: 2020-01-15 15:38:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-01-15 o 14:20, Pete pisze:

    > 100tys na każdym myślę że nie będzie za dużo. 8 baniek łącznie to już
    > całkiem sporo.

    Ja rozumiem, że bank:
    - wyrówna straty rozliczając się z klientami (rząd 8 baniek),
    - poza tym zapłaci karę 20 baniek.
    Więc kara, jaka by nie była to nie ma tylko wyrównać straty.

    > Daleko muszą  się wynosić, b o przecież w UE działa ENA.

    Pisałeś o zastanowieniu się po przeczytaniu czyli zanim sam coś takiego
    zrobi. Moja wypowiedź dotyczyła zapobiegawczego szukania miejsca, gdzie
    za 'drobiazgi' nikt się nie czepia a nie o uciekaniu gdy ktoś się za
    drobiazg przyczepi.

    Zobacz na przykład:
    https://wiadomosci.wp.pl/norwescy-urzednicy-mieli-pr
    awo-zamknac-polska-firme-przedsiebiorcow-bronila-gmi
    na-i-sasiedzi-6212838691063937a

    Rozmawiałem kiedyś siedząc przy ognisku z gościem, który przez 8 lat
    prowadził działalność w GB. W tym czasie chyba tylko 2 razy był w
    ichniejszym US. Najbardziej go zszokowało, że pierwsze co zobaczył jak
    wszedł to duży napis po polsku o mniej więcej takiej treści: "Masz
    problemy, zaległości. Nie przejmuj się. Przyjdź, porozmawiamy, umożymy,
    rozłożymy na raty." i to podobno tak działa. Inny świat.
    Czy mówił prawdę - głowy nie dam.
    P.G.

  • 7. Data: 2020-01-15 22:51:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    z <...@...pl> writes:

    > Może niech się wyniosą tam gdzie nie trzeba przestrzegać prawa.
    > Po co się tak męczą? WON ;-)

    Tak twierdzili "hitlerowcy".

    W normalnym świecie prawo nie jest jednak wartością samą w sobie, jego
    jedynym zadaniem jest służba społeczeństwu. Jeśli główną funkcją prawa
    staje się nękanie społeczeństwa, to nie ma żadnego obowiązku
    przestrzegania go - pozostaje tylko strach przed opresyjnym państwem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 8. Data: 2020-01-16 06:14:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pete" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >100tys na każdym myślę że nie będzie za dużo. 8 baniek łącznie to już
    >całkiem sporo.

    Trudno powiedziec o co oni reklamowali, a raczej - na ile zasadne
    byly reklamacje.
    I jak je wyceniac.
    Jesli tylko nie podobalo im sie ustalenie, ze bank okresla kurs w
    swojej tabeli, i przyjac, ze spread byl zwyzony, to mowimy o gora 2%
    od wplaconych rat, a i to przez czas dopoki nie mozna bylo wplacic w
    walucie.
    Jesli uznac, ze bank nieslusznie odmawial im uniewaznienia kredytu, to
    sprawa idzie o grubsze pieniadze :-)

    Ale dalej ... czy mozna to uznac za pomylke banku w jedynie 78
    przypadkach z tysiecy kredytow, czy bylo jedynie 78 takich, co
    straszyli pozwem, a bank zniechecal cala rzesze innych ...

    J.

  • 9. Data: 2020-01-16 08:35:50
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2020-01-15 o 15:38, Piotr Gałka pisze:

    > Ja rozumiem, że bank:
    > - wyrówna straty rozliczając się z klientami (rząd 8 baniek),

    łaski nie robi

    > - poza tym zapłaci karę 20 baniek.
    > Więc kara, jaka by nie była to nie ma tylko wyrównać straty.

    Ma pełnić funkcję prewencyjną. A maksymalna wysokość kar jest określona
    w ustawie.
    Więc bank dokładnie wie, co grozi za nierespektowanie decyzji UOKiK.
    Zresztą średnio rozgarnięty prawnik wie, jak działa rejest klauzul
    niedozwolonych.
    IMHO to było działanie banku z premedytacją.

> [...]
    > zrobi. Moja wypowiedź dotyczyła zapobiegawczego szukania miejsca, gdzie
    > za 'drobiazgi' nikt się nie czepia a nie o uciekaniu gdy ktoś się za

    Nawet prowadząc działalność poza granicami naszego pięknego kraju
    podlega się prawu w nim obowiązującemu.
    np rezydencji podatkowej itepe itede.
    Więc samo wyprowadzenie interesu poza granice nie zwolni z
    odpowiedzialności.

    --
    Pete

  • 10. Data: 2020-01-16 12:38:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-01-16 o 08:35, Pete pisze:
    > Więc samo wyprowadzenie interesu poza granice nie zwolni z
    > odpowiedzialności.

    Pisząc o 'wyniesieniu się' pisałem o całkowitym a nie tylko interesu.
    P.G.