  • 1. Data: 2010-02-04 07:22:20
    Temat: Kredyt hipoteczny: wysokość raty nie zależy od oprocentowania
    Od: Thiefunny <t...@g...com>

    Witam

    Znalazłem dzisiaj w Internecie taką informację dotyczącą kredytów
    hipotecznych z dopłatami Rodzina na Swoim:
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Nie-brakuje-chetnych
    -na-kredyt-z-doplata-2081466.html
    .
    Szczerze mówiąc, bardzo zbiła mnie z tropu.

    Czy ktoś może się orientuje, dlaczego rata kredytu w przedstawianej
    tabelce ma się nijak do marży?
    Np. Mazowiecki Bank Regionalny ma marżę 2%, czyli oprocentowanie około
    6,2 %, rata wychodzi 1228 a Bank Pekao ma marżę 2,4, czyli
    oprocentowanie 6,6 % i rata wychodzi 1020 zł, czyli niższa niż w MBR.
    Czy nie powinno być tak, że wyższe oprocentowanie = wyższa rata? :O
    Coś mi tu nie gra, albo czegoś nie kumam.

    Uprzejmie proszę o podpowiedź - czy ktoś wie, dlaczego wysokość raty
    nie zależy od oprocentowania?

    Pozdrawiam,
    Thiefunny

  • 2. Data: 2010-02-04 08:25:05
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > Uprzejmie proszę o podpowiedź - czy ktoś wie, dlaczego wysokość raty
    > nie zależy od oprocentowania?

    oprocentowanie to nie wszystko, ratę mogą zwiększać np. dodatkowe,
    obowiązkowe ubezpiueczenia...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 3. Data: 2010-02-04 08:27:10
    Od: m...@p...onet.pl

    > Czy ktoś może się orientuje, dlaczego rata kredytu w przedstawianej
    > tabelce ma się nijak do marży?
    >
    > Pozdrawiam,
    > Thiefunny

    Witam,
    1. Każdy bank na swój sposób zmienia stawki bazowe (w żadnym WIBOR nie jest taki
    jak na rynku obecnie)
    2. W związku z tym, że dopłata RnS jest każdego miesiąca coraz niższa, niektóre
    banki w RnS robią inny harmonogram spłat - tak by miesięczna rata była
    rzeczywiście taka sama. I stąd wypadają różnice.
    3. Banki doliczyły obowiązkowe ubezpieczenia

    pozdrawiam,
    MK

  • 4. Data: 2010-02-04 08:42:54
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    m...@p...onet.pl writes:

    > Witam,
    > (w żadnym WIBOR nie jest taki jak na rynku obecnie)
    Możesz jaśniej?

    KJ

    "Uchodzic za idiote w oczach kretyna - to rozkosz dla smakosza"
    [Georges Courteline]

  • 5. Data: 2010-02-04 09:15:44
    Od: dwr <dwr@TEGO_NIE_MA_I_USUN_TO_g_a_z_e_t_a.pl>

    Kamil Jońca pisze:

    > Możesz jaśniej?
    >
    > KJ

    Banki liczą po swojemy wskaźniki oparte na Wibor/Libor albo z innego
    dnia średnie biorą.
    Np. jeden liczy średnią z 3 m-cy z 25 dnia m-ca a inny z 5
    DO tego wskaźnik brany do oprocentowania zmieni się jeśli średni
    wyliczony Wibor/Libor zmieni się o więcej niż jakaś wartosć (np. 0,1),
    dzięki czemu nie ma potrzeby przeliczania harmonogramu codziennie a np.
    po 1-2 czy 3 m-cach.
    Nie wpominając o różnicach w Wibor3m i 6m.

  • 6. Data: 2010-02-04 09:24:23
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    dwr <dwr@TEGO_NIE_MA_I_USUN_TO_g_a_z_e_t_a.pl> writes:

> [...]
    > np. po 1-2 czy 3 m-cach.
    > Nie wpominając o różnicach w Wibor3m i 6m.

    To jest jasne. Ale to trochę inne stwierdzenie, niż "w żadnym WIBOR nie
    jest taki jak na rynku".
    WIBOR jest jeden[1]
    KJ
    [1] dla czepialskich, wiem o 1M, 3M itp

    Talk sense to a fool and he calls you foolish.
    -- Euripides

  • 7. Data: 2010-02-04 10:44:57
    Od: dwr <dwr@TEGO_NIE_MA_I_USUN_TO_g_a_z_e_t_a.pl>

    Kamil Jońca pisze:
> [...]
    [...]
    > To jest jasne. Ale to trochę inne stwierdzenie, niż "w żadnym WIBOR nie
> [...]

    Nie do końca ;)
    "Przedpiśca" miał zapewne na myśli Wibor czy też wskaźnik oparty na
    Wiborze, który w każdym banku może być inny - ze względu na sposób jego
    liczenia.
    Masz rację, że codziennie podawany WiborXX jest taki sam ale już Wibor
    obliczany jako średnia tych wartości będzie różny dla różnych okresów. I
    to powoduje różnice. Inna sprawa, że obecnie nie powinny one być duże.

    Podobnie jest z Liborem. Ja sam w 2 umowach kredytowych mam różne te
    wskaźniki bo zmienili sposób ich liczenia dla drugiej umowy.

  • 8. Data: 2010-02-04 11:12:26
    Od: m...@p...onet.pl

    Oczywiście, że WIBOR jest jeden - na rynku. Mi chodziło o to, że banki inaczej
    liczą stawki bazowe. Bo jeden np, zmienia jeśli zmiana wynosi co najmniej 0,1, a
    inny zawsze co trzy miesiące, a jeszcze inny bierze średnią taką lub owaką. IMHO
    na różnice w racie składają się wszystkie te czynniki, o których pisałem wcześniej.

  • 9. Data: 2010-02-04 11:23:40
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

> [...]

    > Masz rację, że codziennie podawany WiborXX jest taki sam ale już Wibor
    > obliczany jako średnia tych wartości będzie różny dla różnych

    Ale to nie jest "wibor", tylko "średnia z różnych wartości". I tylko o to
    mi chodziło, żeby nie mylić pojęć.

    Bo później czytam takie kwiatki jak na bankierze:
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Wibor-3M-a-6M-czy-to
    -ma-znaczenie-przy-oprocentowaniu-kredytu-2082933.ht
    ml

    "Okres 3M lub 6M oznacza częstotliwość aktualizacji stopy procentowej."

    KJ

    --
    http://modnebzdury.wordpress.com/2009/11/11/slownik-
    antyszczepionkowca/

  • 10. Data: 2010-02-04 23:05:33
    Od: dwr <dwr@TEGO_NIE_MA_I_USUN_TO_g_a_z_e_t_a.pl>

    Kamil Jońca pisze:
> [...]
    ml

    > "Okres 3M lub 6M oznacza częstotliwość aktualizacji stopy procentowej."

    Racja należy trzymać się nazewnictwa bo łatwo pokręcić.
    Mnie także chodziło o średnie wartości brane do wyliczania bankowego
    wskaźnika branego do liczenia %.