  • 1. Data: 2009-06-24 08:28:13
    Temat: Kreacja pieniadza raz jeszcze
    Od: "Ronnie" <...@...pl>

    Witam,

    Wszyscy znaja mechanizm kreacji pieniadza bankowego (jest nawet taka ladna
    prezentacja na nbportalu). Mam pytanie: co sie dzieje jak
    po 'rozmnozeniu kasy' ten pierwszy depozyt od ktorego sie zaczelo zostaje
    wyplacony z banku i schowany do kieszeni?
    Czy nie implikuje to ze ktos MUSI dostac wezwanie do natychmiastowej splaty
    kredytu mimo ze grzecznie placi raty?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-06-24 08:32:49
    Temat: Re: Kreacja pieniadza raz jeszcze
    Od: BK <b...@g...com>

    On Jun 24, 10:28 am, "Ronnie" <c...@...pl> wrote:
> [...]
    > wyplacony z banku i schowany do kieszeni?
    > Czy nie implikuje to ze ktos MUSI dostac wezwanie do natychmiastowej splaty

    No najwyrazniej nie wszyscy skoro co chwila sa tu takie tematy z
    takimi pytaniami.

    Odpowiedz:

    Zastanow sie.

    Odpowiedz bardziej lopatologiczna:

    Przeciez nie jest komus pozyczany TEN KONKRETNY depozyt tylko bank
    wrzuca wszystkie depozyty do jednego wora i z tego wora pozycza
    ludziom. Wor jest duzy i gleboki, dodatkowo zasilaja go nie tylko
    depozyty ale i kapitaly wlasne banku [np. zyski, czy przychod z emisji
    akcji] czy pieniadze pozyczone przez bank od innych bankow na rynku.
    Codziennie ktos z kazdego banku zabiera caly depozyt i codziennie ktos
    splaca kredyty. Bank jest instytucja, ktora posiada taki budzet i tak
    jest to skonstrulowane, ze zagrozeniem moze byc jedynie masowe
    wybieranie depozytow. Normalne ich wybieranie przez klientow nie ma
    strategicznego znaczenia.

  • 3. Data: 2009-06-24 08:35:31
    Od: Marx <M...@n...com>

    Ronnie pisze:
> [...]
    > wyplacony z banku i schowany do kieszeni?
    > Czy nie implikuje to ze ktos MUSI dostac wezwanie do natychmiastowej splaty
    nie
    po prostu ktos dostaje negatywna decyzje kredytowa
    :)
    Marx

  • 4. Data: 2009-06-24 09:00:40
    Od: "Ronnie" <...@...pl>

    >Przeciez nie jest komus pozyczany TEN KONKRETNY depozyt tylko bank

    No to jest oczywiste ze trafia do pewnej puli itd.

    >Codziennie ktos z kazdego banku zabiera caly depozyt i codziennie ktos

    Tak tylko jak zabiera i wplaca do innego banku to NO PROBLEM bo kasa nie
    ucieka z systemu.

    Chodzi mi o sytucje w ktorej ktos wezmie kase i schowa do skarpety. I nie
    mowie tutaj o kwotach rzedu 1000 zl
    Jezeli byl to duzy depozyt np. 1mln to chyba stanowi to jakis problem?

    Ale pytanie jest tak naprawde o troche inna kwestie: to ze 1 czy kilka osob
    wyplaci KASE I SCHOWA JA DO SKARPETY
    spowoduje ze grono osob ktore WLASCIWIE obsluguja kredyt zostanie
    'poproszona' o natychmistowa splate? TAK czy NIE?

  • 5. Data: 2009-06-24 09:01:20
    Od: " mareczek" <s...@g...pl>

    Ronnie <...@...pl> napisał(a):

> [...]
    > wyplacony z banku i schowany do kieszeni?
    > Czy nie implikuje to ze ktos MUSI dostac wezwanie do natychmiastowej splaty

    Teoretycznie tak. Mnożnik działa w obie strony. Jeśli bank udzieliłby kredytów
    na maksymalną wysokość, tak tak by to pewnie wyglądało.

  • 6. Data: 2009-06-24 09:07:07
    Od: BK <b...@g...com>

    On Jun 24, 11:01 am, " mareczek" <s...@g...pl> wrote:

    > Teoretycznie tak. Mnożnik działa w obie strony. Jeśli bank udzieliłby kredytów
    > na maksymalną wysokość, tak tak by to pewnie wyglądało.
    >
    > --

    Nie plec bzdur. Gorszej glupoty chyba dawno nie widzialem.

    Zeby komus wypowiedziec umowe kredytu to on musi go nie splacac. W
    takiej sytuacji bank po prostu by pozyczyl kase na rynku lub od NBP.

  • 7. Data: 2009-06-24 09:07:08
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Ronnie pisze:
    > Jezeli byl to duzy depozyt np. 1mln to chyba stanowi to jakis problem?

    1 mln PLN to w skali banku żadne pieniądze.

> [...]
    > spowoduje ze grono osob ktore WLASCIWIE obsluguja kredyt zostanie
    > 'poproszona' o natychmistowa splate? TAK czy NIE?

    Nie. Cały system opiera się przecież na fikcji. Tak na dobrą sprawę to
    pewnie depozyty i aktywa banków zapewniają pokrycie udzielonych kredytów
    w jakimś niewielkim procencie.

    --
    Mithos

  • 8. Data: 2009-06-24 09:10:46
    Od: BK <b...@g...com>

    On Jun 24, 11:00 am, "Ronnie" <c...@...pl> wrote:

> [...]
    > spowoduje ze grono osob ktore WLASCIWIE obsluguja kredyt zostanie
    > 'poproszona' o natychmistowa splate? TAK czy NIE?

    NIE
    NO
    NEIN
    NIET

    Z mocy ustawy bank nie moze od tak sobie wymagac splaty kredytu jelsi
    on jest prawidlowo splacany.

    Wycofanie depozytu w wysokosci 1 milion zl to zaden problem dla
    polskich bankow. Co wiecej jest przeciez MASE bankow, ktore nie
    przyjmuja depozytow, a zyja i kredytuja [przykladem sa chociazby
    Cetelem, GE MONEY BANK czy Sygma oraz banki smaochodowe Fiat Bank,
    Ford Bank czy GMAC].

    Wor bankowy jest ogromny i nie ma takiej pojedynczej osoby, ktorej
    depozyty moglby zachwiac systemem. W razie jakis problemow z
    plynnoscia bank "od reki" ma dostepna kase na rynku czy NBP.

    Dodatkowo nomrlane jest, ze w banku nie tylko jest wyplyw kasy,
    towarzyszy mu nieustanny wplyw. Mozna to porownac do wielkiego
    jeziora, do ktorego wpada wielka rzeka i z ktorego wyplywa wielka
    rzeka. To, ze ktos zabierze sobie wiaderko wody z tego systemu nic nie
    zmienia.

  • 9. Data: 2009-06-24 09:24:27
    Od: "Ronnie" <...@...pl>

    >Wor bankowy jest ogromny i nie ma takiej pojedynczej osoby, ktorej

    Dobra ale przeciwienstwem kreacji jest destrukcja.

    Jezeli bank ma jakas ilosc rezerw X to dolozenie kasy K na depozyt spowoduje
    'rozmnozenie' K * 33 i wzrost rezerw do wartosci X+K.
    Czyli jak ktos wplaci 1mln do systemu to innym ktosiom udziela pozyczek na
    33mln a rezerwy wzrosna o ten 1mln.
    Teraz wyplacamy 1mln do skarpety, zatem rezerwy cofaja sie do kwoty X i juz
    nie pokrywaja udzielonych kredytow.
    Musimy zadzwonic do Iksinskiego zeby oddal kase z kredytu ktory splaca.

  • 10. Data: 2009-06-24 09:32:12
    Od: BK <b...@g...com>

    On Jun 24, 11:24 am, "Ronnie" <c...@...pl> wrote:

> [...]
    > nie pokrywaja udzielonych kredytow.
    > Musimy zadzwonic do Iksinskiego zeby oddal kase z kredytu ktory splaca.

    Nie musimy. Nie rozumiesz jak to funkcjonuje i wobec tego musze
    przyznac, ze nie jestem w stanie Ci pomoc.

    Zrozum, ze tu jedna osoba - nawet z lokata 1 mln - jest bez znaczenia
    strategicznego dla systemu to raz.

    Zrozum, ze nie mozna do nikogo zadzwonic i wymagac splaty kretytu
    nawet jesli w banku faktycznie nie ma juz zadnej kasy bo zabrania tego
    ustawa.

    Zrozum, ze depozyty to jedynie jeden ze sposobow finansowania kredytow
    i to w cale nie najpopularniejszy. Jak juz mowilem sa banki, ktore nic
    a nic sie nie bawia w depozyty.

    Zrozum, ze system jest skomplikowany i w kazdej chwili ktos wplaca i
    wyplaca depozyty z banku. Pojedyncze operacje nie maja znaczenia.
    Znaczenie moze miec trend - dla banku, ktory ma problem z plynnoscia
    staly odplyw dpeozytow moze miec znaczenie dlatego niektore banki
    biora udzial w "wojnie odsetkowej".

    Jesli nie chcesz tych podstawowych rzeczy zrozumiec to jak tu z Toba
    rozmawiac?

    PODSTAWOWA rzecz - bank nie moze "od tak sobie" wypowiedziec umowy
    kredytu - moze to zrobic gdy KREDYTOBIORCA ma problem, a nie bank. Gdy
    kredytobiorca: bankrutuje, nie splaca itp. mozna wymagac
    natychmiastowej splaty calego kredytu. Nie mozna sobie o tak o
    odwolac kredytu Kowalskiemu bo Nowak wyplacil lokate.

    To tak nie dziala i juz.

    Masz poprostu - zalozenia - bledne pojecie o tym jaks sprawa
    funkcjonuje - dlatego zadajesz nawine pytanie i nie przyjmujesz do
    wiadomosci odpowiedzi na nie.