  • 1. Data: 2004-03-10 14:21:50
    Temat: Kasa mieszkaniowa - Co po zakonczeniu oszczedzania?
    Od: " Marcin" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,
    A czy ktos bylby tak mily i podzielil sie swoja wiedza dotyczaca kas
    mieszkaniowych.
    Oszczedzam w KM Pekao SA. Ostatnia rate wplace w pazdzierniku tego roku.
    Wydawalo mi sie, ze w listopadzie bede mogl wyplacic pieniadze (ewentualnie
    starc sie o kredyt), a wynika z tego, ze trzeba czekac 2-3 miesiace - a czy
    mozna "zamowic" wyplate trzy miesiace przed wygasnieciem umowy i poprosic o
    przelanie/wyplate calej kwoty nastepnego dnia po zakonczeniu 3 letniego
    oszczedzania?
    I drugie pytanie: jak wyglada cala procedura wyplaty i przeznaczania
    srodkow na cele wymienione w odpowiedniej ustawie? Rozumiem, ze banku nie
    interesuje co zrobie z tymi pieniadzmi, prawda?
    A czy pozniej musze gdzies tlumaczyc sie co zrobilem ze srodkami z KM, czy
    po prostu Urzad Skarbowy wyrywkowo sprawdza niektore osoby?
    Z gory dzieki za wszelkie informacje.
    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2004-03-10 15:23:49
    Od: " Karolew" <k...@W...gazeta.pl>

    Marcin <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > przelanie/wyplate calej kwoty nastepnego dnia po zakonczeniu 3 letniego
    Nie daj Boze zeby ci wyplacili pod koniec roku! Pamietaj, ze to co wybierzesz
    z kasy musisz wydac do konca roku w ktorym wybrales. Najlepiej przedluz umowe
    do stycznia.

> [...]
    > A czy pozniej musze gdzies tlumaczyc sie co zrobilem ze srodkami z KM, czy
    > po prostu Urzad Skarbowy wyrywkowo sprawdza niektore osoby?
    Bank prowadzacy Kase ma obowiazek informowania US, ze wyplaciles. Poza tym
    przeciez odliczasz wplaty w PIT, wiec najpozniej po roku zauwaza ze
    przestales odliczac - a wiec skonczyles oszczedzac.

    Mozna nie wydac na cele mieszkaniowe pod warunkiem ze scedujesz umowe z kasa
    np. na dziecko. Ono nie ma juz prawa do odliczen, ale tez nie musi oddawac
    tego co Ty odliczyles jesli nie wyda pieniedzy z kasy na cele ustawowe.

    Karolew

  • 3. Data: 2004-03-10 16:00:43
    Od: "Marcin" <m...@W...gazeta.pl>

    > Nie daj Boze zeby ci wyplacili pod koniec roku! Pamietaj, ze to co
    > wybierzesz z kasy musisz wydac do konca roku w ktorym wybrales.
    > Najlepiej przedluz umowe do stycznia.

    Dzieki za informacje! Tego nie wiedzialem! Czyli Urzad Skarbowy moglby
    przyczepic sie, ze faktury sa z roku 2005, a pieniadze wyplacilem z Kasy w
    2004... A czy liczy sie miesiac, tzn. co by sie stalo, gdybym teraz juz
    zbieral rozne faktury, a pozniej przedstawil je jako wydatki srodkow
    odlozonych w Kasie Mieszkaniowej (czyli pieniadze wydane zanim wyplacilem je z
    KM) - czy wowczas tez bylby problem?

    > Bank prowadzacy Kase ma obowiazek informowania US, ze wyplaciles. Poza tym
    > przeciez odliczasz wplaty w PIT, wiec najpozniej po roku zauwaza ze
    > przestales odliczac - a wiec skonczyles oszczedzac.

    Dzieki! Teraz juz wiecej rozumiem. Spodziewac sie nalezy, ze US zainteresuje
    sie tymi srodkami. Teraz bardzo wazne jest dla mnie pytanie zadane powyzej,
    czyli czy srodki wyplacone z KM moge tylko wydawac w przedziale czasu: od dnia
    ich wyplacenia do konca danego roku, czy tez moga one byc wydawane przez caly
    ten rok kalendarzowy? (zakladajac, ze mam inne oszczednosci, ktore wydalbym na
    cele mieszkaniowe zanim wyplace wszystko z KM).

  • 4. Data: 2004-03-10 16:18:23
    Od: " Karolew" <k...@W...gazeta.pl>

    > Dzieki za informacje! Tego nie wiedzialem! Czyli Urzad Skarbowy moglby
    > przyczepic sie, ze faktury sa z roku 2005, a pieniadze wyplacilem z Kasy w
    > 2004...
    Gdybys tak zrobil musialbys oddac ulge.

> [...]
    > czyli czy srodki wyplacone z KM moge tylko wydawac w przedziale czasu: od
    Tak. Nie mozesz wydac pieniedzy wczesniej niz dostales z kasy, nawet w tym
    samym roku.

    Widze, ze ogolnie jestes zielony w te klocki. A to blad nie znac posuniec
    wroga. Z kasami co chwile wyskakuja jakies problemy - minfin rzuca klody pod
    nogi. Dopiero wyroki NSA prostuja jego chore interpretacje. Choc ostatnio
    jakby zmadrzal. Poczytaj sobie w sieci odpowiedzi Izb Skarbowych na zadane
    pytania przez podatnikow. Archiwum prawne Rzepy tez jest ciekawe..

    Karolew

  • 5. Data: 2004-03-10 16:31:36
    Od: Wojciech Skrzypinski <u...@h...pl>

    " Marcin" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in

    /ciach.../

> [...]
    > wygasnieciem umowy i poprosic o przelanie/wyplate calej kwoty
    > nastepnego dnia po zakonczeniu 3 letniego oszczedzania?

    Nie, "zamowic" mozna w pierwszym dniu po wygasnieciu umowy. Jesli jednak
    podeprzesz sie jakims papierem ze spoldzielni mieszkaniowej czy cos (nieco
    glupie, prawda ? w koncu chcesz zabrac _swoje_ pieniadze) i napiszesz
    podanie do dyr. kasy to zalatwisz to pewnie w miesiac.

    > I drugie pytanie: jak wyglada cala procedura wyplaty i przeznaczania
    > srodkow na cele wymienione w odpowiedniej ustawie? Rozumiem, ze banku
    > nie interesuje co zrobie z tymi pieniadzmi, prawda?

    Podczepie sie ze swoim pytaniem. Zakladajac, ze oszczedzanie konczy sie w
    tym roku - kiedy ustawowo najpozniej mozna przeznaczyc zgromadzone srodki
    na cele okreslone w umowie, aby nie stracic ulgi podatkowej ?

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 6. Data: 2004-03-10 16:39:32
    Od: Wojciech Skrzypinski <u...@h...pl>

    " Karolew" <k...@W...gazeta.pl> wrote in

    /ciach..../

    > Bank prowadzacy Kase ma obowiazek informowania US, ze wyplaciles. Poza
    > tym przeciez odliczasz wplaty w PIT, wiec najpozniej po roku zauwaza
    > ze przestales odliczac - a wiec skonczyles oszczedzac.

    W sumie tak - choc (jesli wysokosc odliczenia w danym roku przekracza
    zaplacony podatek) mozna odliczac to w kolejnych latach).

> [...]
    > z kasa np. na dziecko. Ono nie ma juz prawa do odliczen, ale tez nie
    > musi oddawac tego co Ty odliczyles jesli nie wyda pieniedzy z kasy na

    Jestes pewien, ze TY wowczas nie musisz oddac juz odliczonej kwoty US ? A
    co w sytuacji kiedy koncze oszczedzanie w kasie, odliczylem x (ale wciaz
    moge odliczyc y w kolejnch latach) i chcialbym przekazac zgromadzone srodki
    komus z rodziny (tez na cele mieszkaniowe, ale w sumie nie ma to
    chyba znaczenia...) ? Czy co odliczylem to moje + moge dalej odliczac ? Co
    wowczas trace, czy mozliwosc dokonywania odliczen przez x kolejnych lat ?

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 7. Data: 2004-03-10 16:58:48
    Od: " Karolew" <k...@W...gazeta.pl>

    > W sumie tak - choc (jesli wysokosc odliczenia w danym roku przekracza
    > zaplacony podatek) mozna odliczac to w kolejnych latach).
    Ale nowych odliczen juz w PIT nie wykazujesz.

    > Jestes pewien, ze TY wowczas nie musisz oddac juz odliczonej kwoty US ?
    Jestem pewien, to bylo wielokrotnie juz walkowane.

    > A co w sytuacji kiedy koncze oszczedzanie w kasie, odliczylem x (ale wciaz
    > moge odliczyc y w kolejnch latach) i chcialbym przekazac zgromadzone srodki
    > komus z rodziny tez na cele mieszkaniowe,
    Jesli skonczyles sam oszczedzac, to musisz sam wydac, a nie darowac rodzinie
    wybrane z kasy pieniadze. Mozesz natomiast scedowac rachunek w kasie na
    rodzine, najlepiej w ost. miesiacu oszczedzania. Rodzina oczywiscie nie
    bedzie miala prawa do odliczen, nawet jesli scedujesz przed uplywem
    zaplanowanego okresu oszczedzania ustalonego przed 31.12.2001. Notabene okres
    ten mozesz skrocic - prawa do ulgi nie tracisz, podobnie zmieniajac wysokosc
    wplat. Natomiast przy ew. przedluzeniu w okresie przedluzonym ulgi nie ma.

    > Czy co odliczylem to moje + moge dalej odliczac ?
    Jesli scedowales rachunek, ale z powodu zbyt malego placonego podatku zostalo
    Ci do odliczenia, to nic sie nie dzieje. W kolejnych latach sobie odliczasz,
    mimo ze rachunku w kasie juz nie masz. Co zrobi obdarowany to juz jego sprawa
    i Ty za to nie odpowiadasz.

    Karolew

  • 8. Data: 2004-03-10 17:02:47
    Od: " Karolew" <k...@W...gazeta.pl>

    > Podczepie sie ze swoim pytaniem. Zakladajac, ze oszczedzanie konczy sie w
    > tym roku - kiedy ustawowo najpozniej mozna przeznaczyc zgromadzone srodki
    > na cele okreslone w umowie, aby nie stracic ulgi podatkowej ?

    31.12.2004.

    Karolew

  • 9. Data: 2004-03-10 18:52:33
    Od: GideoN <gideon@[NO_SPAM]npnet.org>

    Użytkownik Karolew napisał:

    > Jestem pewien, to bylo wielokrotnie juz walkowane.

    czy moglbys podac podstawe prawna do tego? Albo jakis konkretny adres,
    poniewaz tez tak mi sie zdaje, natomiast panie z US twierdza ze to nie
    prawda i ze ich prawnicy sie z tym nie zgadzaja itd.

    ewentualnie jezeli jakis konkretny link moze znasz, bylbym wdzieczny.

    --
    GideoN

    Usun [NO SPAM] z adresu email aby napisac do mnie

  • 10. Data: 2004-03-10 20:44:15
    Od: " Karolew" <k...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > prawda i ze ich prawnicy sie z tym nie zgadzaja itd.
    >
    > ewentualnie jezeli jakis konkretny link moze znasz, bylbym wdzieczny.

    Bylo w Rzepie, Gazecie Prawnej jednak te historyczne artykuly sa platne.

    To ze mozna scedowac na dziecko wlasne lub przysposobione wynika z ustawy
    http://www.infor.pl/dokument.html?P180=I02.2003.211.
    000001700&komentarze=1

    Karolew