  • 1. Data: 2002-08-27 07:52:19
    Temat: KK - na czym bank zarabia?
    Od: j...@o...pl

    Zastanawia mnie na czym zarabia bank wystawiajac karte kredytowa?
    Musi byc w tym jakis haczyk bo nikt nie daje userom fajnych zabawek
    za frajer, ale jeszcze nie widze jaki. Czy licza ze statystycznie
    uzytkownicy KK wydaja wiecej niz uzytkownicy zwyklych kart? Czy tez
    zakladaja ze wczesniej czy pozniej wpadne w karne odsetki i wtedy sie
    oblowia? Na co oni licza?

    Karta kredytowa w BPH jest raptem 25 zl drozsza od wypuklej
    niekredytowej - oczywiscie zdecydowalem sie na kredytowa (tym bardziej
    ze pierwszy rok i tak jest za darmo), gdyz dzieki temu moglem taniej
    zachowac identyczna jak do tej pory zdolnosc do "awaryjnego" wybrania
    kasy na debet. Cholera wie co sie moze zdarzyc - jakas operacja albo
    co - chce wiedziec, ze jak trzeba bedzie nagle zlapac kilka tys zl
    to nie bede musial chodzic na zebry po znajomych i rodzinie albo
    pracowicie zalatwiac normalnego kredytu gdy pieniedzy potrzebuje
    juz-zaraz-natychmiast. A taniej bo "limit wydatkow" na KK
    jest za darmo a za limit debetowy na koncie w BPH teraz sie placi.

    Wiem ze kredyty to cholerstwo, ktorego lepiej unikac, ale zrobilem
    prosty zabieg: skoro dzieki "darmowemu kredytowi" na karcie zostaly
    mi na koncie ekstra pieniadze, to zrobilem na te kwote lokate.
    Dopoki nie rusze tej lokaty a moje miesieczne wydatki nie przekrocza
    kwoty lokaty, to nie musze sie bac wpadniecia w pulapke kredytu -
    zawsze moge wrocic do stanu zero poprzez likwidacje lokaty i
    zaprzestania uzywania KK.

    A przy tym lokata stuka mi kilka zl odsetek miesiecznie - zupelnie
    za friko. Moge tez uznac ze te odsetki maja mi sie przez rok zlozyc
    na oplate za karte na nastepny rok - wtedy wyszloby ze KK (w odroznieniu
    od zwyklej) jest za darmo :-)

    Jak bankowi to sie oplaca?

    --
    Jaroslaw Strzalkowski, Krakow

  • 2. Data: 2002-08-27 08:08:24
    Temat: Re: KK - na czym bank zarabia?
    Od: "Karol Żwiruk" <k...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > uzytkownicy KK wydaja wiecej niz uzytkownicy zwyklych kart? Czy tez
    > zakladaja ze wczesniej czy pozniej wpadne w karne odsetki i wtedy sie

    nie wszyscy użytkownicy KK to tacy zaawansowani userzy jak Ty.
    Karta oplaca się wtedy gdy spłacasz wszystko w grace-periodzie, bo jak
    prezekroczysz choćby o dzień - to masz kredycik na 37% (Citek) (i to nie
    przez jeden dzień - ale od momentu zakupu!)- to w porównaniu do lini
    kredytowych w bankach (13-16%) niezłe zdzierstwo.
    Bank zarabia także na transakcjach wykonanych przez Ciebie, dostaje jakiś %
    od tych 2-3% który musi uiścić merczant. Ale generalnie zarabianie na
    kredytówce polega na udzieleniu "silnie" oprocentowanego kredytu (dlatego
    podają oprocentowanie miesięczne, nie widać wtedy jasno ile to oprocentowanie
    wynosi realnie.

    Karol Żwiruk

  • 3. Data: 2002-08-27 08:13:48
    Od: "Klaus" <k...@N...gazeta.pl>

    Karol Żwiruk <k...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > kredytówce polega na udzieleniu "silnie" oprocentowanego kredytu (dlatego
    > podają oprocentowanie miesięczne, nie widać wtedy jasno ile to

    Czyli jak zuwazyl Twoj przedpiszca bank zarabia jednak na odsetkach "karnych"
    od mniej rozgarnietych uzytkownikow. Tez sie kiedys zastanawialem nad tym
    faktem i w sumie tylko takie rozwiazanie przyszlo mi do glowy. Niestety nie
    mam zadnych statystycznych danych uzytkownikow KK zeby to potwierdzic...

    Pozdrawiam
    Klaus

  • 4. Data: 2002-08-27 08:19:54
    Od: i...@p...onet.pl

> [...]
    > podają oprocentowanie miesięczne, nie widać wtedy jasno ile to oprocentowanie

    Bank zarabia na dwa sposoby :
    - prowizja od transakcji wykonanej przez ciebie - opłata płacona
    przez posiadacza (POSu) od każdej transakcji klienta - która jest dzielona
    pomiędzy właściciela posa (np.PolCard) organizację (np VISA, Europay)
    oraz bank emitujący kartę, bank dostaje tę prowizję zawsze,
    - i odsetki karne za nie terminową spłatę jak wyżej, jeśli
    nie będziesz się pilnował możesz wpaść, są także odsetki karne
    (wysoko oprocentowany kredyt) za przekroczenie przyznanego limitu.

    Pozdrawiam
    Bartek I.

  • 5. Data: 2002-08-27 08:23:16
    Od: Tomasz Staszewski <t...@p...fm>

    j...@o...pl wrote:

> [...]
    > juz-zaraz-natychmiast. A taniej bo "limit wydatkow" na KK
    > jest za darmo a za limit debetowy na koncie w BPH teraz sie placi.

    Mam nadzieję, że wiesz, że wypłaty gotówkowe z karty kredytowej są
    oprocentowane _zawsze_, a okres bez odsetek (grace period) dotyczy tylko
    transakcji bezgotówkowych.

    pzdr

    Tomek

  • 6. Data: 2002-08-27 08:31:48
    Od: Jarek Palka <j...@i...KILLSPAM.pl>

    Użytkownik j...@o...pl napisał:
    > Wiem ze kredyty to cholerstwo, ktorego lepiej unikac, ale zrobilem
    > prosty zabieg: skoro dzieki "darmowemu kredytowi" na karcie zostaly

    "Darmowy kredyt" to masz TYLKO przy transakcjach BEZGOTÓWKOWYCH.
    Jak wypłacisz w bankomacie gotowiznę to nie dość, że skasują prowizję (np.7 zł w
    RB) to jeszcze odsetki są naliczane OD RAZU (np. 30% RB)

    > Jak bankowi to sie oplaca?
    Opłata za kartę (standardowa nie promocyjna) to np. 85 zł rocznie (RB).
    Do tego dochodzą prowizje banku od transakcji bezgotówkowych, odsetki od kredytu
    na karcie (30%), kary za przekroczenie terminu spłaty (50 zł), 0% odsetek w
    przypadku nadpłaty. Wystarczy, że przelew nie z Twojej winy spóźni się o jeden
    dzień, płacisz karę.

    Uwierz mi, że żaden dobry bank nie dopłaca do swoich KK :-)

    ________
    Jaroslaw Palka <j...@i...KILLSPAM.pl>
    Katowice POLAND <Remove KILLSPAM from address >

  • 7. Data: 2002-08-27 08:48:36
    Od: j...@o...pl

    Tomasz Staszewski <t...@p...fm> wrote:
    > Mam nadzieję, że wiesz, że wypłaty gotówkowe z karty kredytowej są
    > oprocentowane _zawsze_, a okres bez odsetek (grace period) dotyczy tylko
    > transakcji bezgotówkowych.

    Faktycznie masz racje. Oczywiscie nawet mi do glowy nie przyszlo by,
    poza ewentualna (odpukac!) sytuacja awaryjna, korzystac z bankomatu
    dla KK w Polsce, ale moze to miec sens za granica - i wtedy bank
    zarobi na tym, 1. ze przed wyjazdem bede musial wplacic cos na konto i
    te pieniadze beda lezec nieoprocentowane 2. jesli wezme wiecej niz
    wplace.

    Czyli zarobia na mnie cos jak bede czesto wyjezdzal za granice.

    --
    Jaroslaw Strzalkowski, Krakow

  • 8. Data: 2002-08-27 08:50:23
    Od: j...@o...pl

    i...@p...onet.pl wrote:
> [...]
    > pomiędzy właściciela posa (np.PolCard) organizację (np VISA, Europay)
    > oraz bank emitujący kartę, bank dostaje tę prowizję zawsze,

    dokladnie tyle samo zarobi na transakcji bezgotowkowej wykonywanej
    zwykla karta (niekredytowa).

    --
    Jaroslaw Strzalkowski, Krakow

  • 9. Data: 2002-08-27 08:57:50
    Od: j...@o...pl

    Jarek Palka <j...@i...killspam.pl> wrote:
    > Opłata za kartę (standardowa nie promocyjna) to np. 85 zł rocznie (RB).

    (w BPH 75 zl rocznie).
    Tyle mniej-wiecej nastuka mi rocznie odsetek lokata zalozona tylko
    dzieki "darmowemu kredytowi". Czyli KK mam "za darmo".

> [...]
    > dzień, płacisz karę.
    >
    > Uwierz mi, że żaden dobry bank nie dopłaca do swoich KK :-)

    Czyli wyczekuja hieny az sie potkne (zagapie sie, pomyle, zdarzy sie
    cos losowego) i wtedy sie odkuja. Pewnie po to tak ustalony jest okres
    rozliczeniowy (splata normalna do 4. kazdego miesiaca) zeby "ulatwic"
    mi potkniecia (czemus opozni sie pensja i nie bede mial kasy by splacic
    kredyt).

    Czyli po prostu trzeba bardzo uwazac...

    --
    Jaroslaw Strzalkowski, Krakow

  • 10. Data: 2002-08-27 09:04:31
    Od: d...@p...com (Dariusz Górski)

    On 27 Aug 2002 08:50:23 GMT, j...@o...pl wrote:

    >dokladnie tyle samo zarobi na transakcji bezgotowkowej wykonywanej
    >zwykla karta (niekredytowa).

    O ile ktoś takiej transakcji dokona :-) Mam różne karty, ale do
    płacenia używam prawie wyłącznie kredytowej - karty są różnych banków,
    a na prowizji zarabia tylko ten bank, od którego wziąłem kredytową...

    Dariusz Górski