  • 1. Data: 2004-01-18 13:15:08
    Temat: Domowe finanse
    Od: "Knecht" <a...@p...onet.pl>

    Od niedawna korzystam z nowej wersji Skarbnik 4. Wczesniej do prowadzenia
    domowego budzetu wykorzystywałem Money. Czy wsrod grupy są osoby zainteresowane
    wymianą poglądów na temat tego typu aplikacji i w tym kontekście oczekiwań
    wobec banków i innych instytycji (np.fundusze emerytalne) w zakresie
    dostarczanie do nich informacji, historia rachunku, historia rejestru w PTE,
    notowania akcji, ......

    Ps. Dodam, że osobiście że chętnie za taką usługę mogę płacić kilka złotych.
    Wolę to niż tracić czas na szukanie, przepisywanie, ......, za przejazd
    autobusem też trzeba płacić. W końcu moje własne finanse i kontrola nad nimi
    jest najważniejsza.

    Będę wdzięczny za wszelkie komentarze :)

  • 2. Data: 2004-01-18 13:33:16
    Temat: Re: Domowe finanse
    Od: "Rafał J. Czekała" <r...@w...pl>

    "Knecht" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Od niedawna korzystam z nowej wersji Skarbnik 4. Wczesniej do prowadzenia
    > domowego budzetu wykorzystywałem Money.

    Od niedawna też wykorzystuję MSMoney - ale przedtem używałem to tego celu
    MSExcela ;-) Uważam, że do tego celu wystarcza dowolny arkusz kalkulacyjny.
    Kiedyś bawiłem się też w budowanie bazy w MSAccess, ale z braku czasu i
    chęci porzuciłem ten projekt ;-)

> [...]
    > wobec banków i innych instytycji (np.fundusze emerytalne) w zakresie
    > dostarczanie do nich informacji, historia rachunku, historia rejestru w

    Pewnie, że są ;-) Swego czasu, próbowałem nawet sklecić kilka słów nt.
    podstaw - wstyd nieco layoutu - to miała być wersja próbna - ale bardziej
    chodzi o treść ;-) http://rajczek.webpark.pl/budzet.html

> [...]
    > Wolę to niż tracić czas na szukanie, przepisywanie, ......, za przejazd
    > autobusem też trzeba płacić. W końcu moje własne finanse i kontrola nad

    A tu się akurat niezgodzę! Własne finanse można łatwo kontrolować samemu i
    po co za to płacić. Wystarczy dowolny arkusz kalkulacyjny (a nawet zeszyt),
    a nawet jeśli ktoś jest bardziej wymagający to polecam
    http://www.gnucash.org/ - ma spore możliwości i jest na licencji GNU.
    RJCz

  • 3. Data: 2004-01-18 14:03:55
    Od: Witek <w...@m...md>

    "Rafał J. Czekała" <r...@w...pl> napisal w

    > Swego czasu, próbowałem nawet sklecić kilka słów nt.
    > podstaw - wstyd nieco layoutu - to miała być wersja próbna - ale bardziej
    > chodzi o treść ;-) http://rajczek.webpark.pl/budzet.html

    Bardzo fajne porady. Bylem na wykladzie kiedys z planowania finanansow
    osobistych. Mniejwiecej to co piszesz powiedzial, oraz reklamowal
    oszczedzanie w Funduszach Emerytalnych - bo byl pracownikiem takowego.

    Ale ogolnie to fajny temat jest.

    --
    Witek

  • 4. Data: 2004-01-18 14:35:36
    Od: Cyb <c...@p...onet.pl>

    On Sun, 18 Jan 2004 14:33:16 +0100, "Rafał J. Czekała" <r...@w...pl>
    wrote:

    >Pewnie, że są ;-) Swego czasu, próbowałem nawet sklecić kilka słów nt.
    >podstaw - wstyd nieco layoutu - to miała być wersja próbna - ale bardziej
    >chodzi o treść ;-) http://rajczek.webpark.pl/budzet.html

    jakis czas temu (ponad rok) byl artykul w podobnej tonacji
    w newsweeku...
    mnie zaskakuje jedno: ze polacy nie znaja podstaw ekonomii ktora
    dotyczy ich zycia i trzeba ich tego uczyc np. artykulami w gazecie.
    skoro widac ze jest taka potrzeba to przydaloby sie wiecej programow w
    telewizji uczacych takich podstaw ekonomii - zapewne pomogloby to
    wielu rodzinom w utrzymaniu pewnego rezimu finansowego a nie wydawaniu
    wszystkiego "od pierwszego do pierwszego" (oczywiscie czasem taka
    sytuacja jest konieczna - niskie dochody czy tez duze obciazenie
    finansowe np. kredytem na mieszkanie).

    W tej chwili jakos b.maly odsetek polakow ma jakiekolwiek oszczednosci
    (grupa o bankach), czesciowo wynika to z braku kontroli nad wydatkami
    - wiadomo: jednorazowy wydatek 200pln zapamietamy i sie and nim
    zastanowimy, ale 20 wydatkow po 10zl to sie nie zauwaza ;-)

    ciekaw jestem, czy dozyje chwili kiedy wiekszosc polakow nauczy sie
    formuly:
    Nie da sie wydac wiecej, niz sie ma/zarabia
    (oczywiscie mozna pozyczyc [grupa o bankach], ale to de facto
    przejedzenie przyszlych dochodow + dodatkowe obciazenie odsetkami,
    wiec regula jest zachowana)

    drobna uwaga techniczna:
    http://rajczek.webpark.pl/biezace.html
    popraw ten fragment:
    "dzienny limit wydatków bieżących na 50 złotych dziennie. Tak się
    zdażyło, że wydali dzisiaj tylko 35 złotych
    <cut>
    Zaoszczędziliśmy dzisiaj 15 złotych, tak się składa, że spodziewamy
    się gości, zrobię więc większe zakupy i wydamy jutro razem 85 złotych.
    50+15=85 zł"
    ^^^^^^^^ popraw to, bo na razie wychodzi ci matematyka alternatywna
    a'la kolodko/lepper

    pozdrawiam,
    Cyb

  • 5. Data: 2004-01-18 14:43:19
    Od: "Knecht" <a...@p...onet.pl>

> [...]

    > osobistych. Mniejwiecej to co piszesz powiedzial, oraz reklamowal
    > oszczedzanie w Funduszach Emerytalnych - bo byl pracownikiem takowego.

    Dzięki :)

    jednak pytanie brzmi ....Czy wsrod grupy są osoby zainteresowane
    wymianą poglądów na temat tego typu aplikacji (tzn. PFM) i w tym kontekście

    czy klienci oczekują ....ze strony banków i innych instytycji (np.fundusze
    emerytalne) udostępniania informacji w formie akceptowalnej przez te aplikacje,
    historia rachunku, historia rejestru w PTE, notowania akcji, ......

    Proszę o dalsze komentarze :)

  • 6. Data: 2004-01-18 14:49:57
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Cyb <c...@p...onet.pl> wrote:
    > ciekaw jestem, czy dozyje chwili kiedy wiekszosc polakow nauczy sie
    > formuly:
    > Nie da sie wydac wiecej, niz sie ma/zarabia

    A po cholere tak?
    Ja bym wolal, zeby wydawali ile wlezie ale mieli pewnosc, ze nawet jak
    straca prace, to szybko znajda nowa.
    W razie utraty zdrowia - bylioby ubezpieczeni. I juz.
    W USA to dziala. :)

  • 7. Data: 2004-01-18 14:58:44
    Od: "Knecht" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > straca prace, to szybko znajda nowa.
    > W razie utraty zdrowia - bylioby ubezpieczeni. I juz.

    Michał
    Wielkie dzięki, ale nie tego dotyczy ten wątek, jesteśmy w Polsce :)

    Dzięki :)

    jednak pytanie brzmi ....Czy wsrod grupy są osoby zainteresowane
    wymianą poglądów na temat tego typu aplikacji (tzn. PFM) i w tym kontekście

    czy klienci oczekują ....ze strony banków i innych instytucji (np.fundusze
    emerytalne) udostępniania informacji w formie akceptowalnej przez te aplikacje,
    historia rachunku, historia rejestru w PTE, notowania akcji, ......

    Proszę o dalsze komentarze :)

    Ps. Michał, wiesz dobrze że w Ameryce banki takie usługi informacyjne
    udostępniają jako standard, w europie do której poziomu aspirujemy, też :).

  • 8. Data: 2004-01-18 15:27:23
    Od: Cyb <c...@p...onet.pl>

    On Sun, 18 Jan 2004 15:49:57 +0100, Michał 'Amra' Macierzyński
    <m...@p...pl> wrote:

    >A po cholere tak?
    >Ja bym wolal, zeby wydawali ile wlezie ale mieli pewnosc, ze nawet jak
    >straca prace, to szybko znajda nowa.
    a ja bym wolal zeby na swiecie nie bylo wojen, wszyscy zyli dlugo i
    szczesliwie itp...
    zejdzmy troche na ziemie i moze zacznijmy robic "little steps",
    wpierw niech ludzie naucza sie podstawowej ekonomii (a wlasciwie
    matematyki), to o chyba szybciej niz o 6% stope bezrobocia?

    <polityka>no i sadze ze jak juz sie wiekszosc nauczy sie podstaw, to
    nie beda wybierali na wyborach ludzi, ktorzy beda gadac ekonomiczne
    banialuki. i to chyba jest wlasnie jedna z mozliwych drog do spadku
    bezrobocia </polityka>

    pozdrawiam,
    Cyb

  • 9. Data: 2004-01-18 15:37:55
    Od: Kamil Kosinski <k...@...tak.dalej>

    Cyb wrote:
> [...]
    > formuly:
    > Nie da sie wydac wiecej, niz sie ma/zarabia

    Coś się tak przyczepił do tych Polaków? Znaczna część ludzi nawet jak by
    chciała to nie ma szansy żyć inaczej niż od pierwszego do pierwszego.
    Poza tym, kiedyś czytałem fragmenty raportu o zadłużaniu się Amerykanów
    w oparciu o karty kredytowe. Na tym tle Polacy jawią mi się jako ultra
    racjonalnie zarządzający budżetem domowym.

    A jeśli chodzi o programy edukacyjne w telewizji to przydałyby się te w
    stylu prof. Miodka. "Polacy" pisze się z wielkiej litery.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 10. Data: 2004-01-18 15:40:50
    Od: "RobertS" <u...@o...pl>

    4...@...tak.dalej,
    Kamil Kosinski <k...@...tak.dalej>:

    > pierwszego. Poza tym, kiedyś czytałem fragmenty raportu o zadłużaniu
    > się Amerykanów w oparciu o karty kredytowe. Na tym tle Polacy jawią
    > mi się jako ultra racjonalnie zarządzający budżetem domowym.

    Oj, to tylko dlatego, ze nie dostaja tych kart kredytowych do skrzynki
    pocztowej.

    --
    Robert