  • 1. Data: 2002-11-02 13:08:15
    Temat: DB24 dał d....
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Znajoma właśnie przeżyła nieciekawą historię, więc ku przestrodze
    klientów DB24 opisuję.
    Jej matka ma w DB24 konto. Zakładała jeszcze w BWR. Ustanowiła dwoje
    pełnomocników swego męża i swoją córkę.
    W rachunku został przyznany limit kredytowy.
    I wszystko było cacy, do momentu kiedy znajoma (córka właścicielki
    konta) nie chciała otworzyć linii kredytowej w PKO BP. Okazało się, że
    jakiś bank podał, że znajoma ma konto z limitem, jest to współwłasność
    3 osób i śą zaległości ze spłacaniem. Takie bowiem dane przesłął BIK.
    Tutaj parę słów wazeliny dla PKO BP - okazuje się, że bank POMAGA
    klientowoi w takiej sytuacji - podali to, co dostali (nazwy banku
    niestety nie dostają), a potem jeszcze wystawili dokument, że to jedyny
    powód odmowy. Na tle innych banków, które 'w trosce' o dobro klienta g..
    powiedzą całkiem miłe.

    BIK indagowany o dane po miesiącu odpowiedział jakie dane posiada i komu
    je udostępniał.
    POdał DB24 oddział Kraków.
    I teraz najweselsza część programu.
    Pani kierownik oddziału na dzień dobry nie widziała niczego złego.
    Najpierw twierdziła, że podanie danych było w porządku, bo jak ktoś jest
    pełnomocnikiem, to ma i prawa i obowiązki. Pytana o to kiedy w takim
    razie i w jaki sposób została zawarta umowa z córką i mężem właścicielki
    konta jakoś nie umiała odpowiedzieć.
    Centrala byłą na szczęście bardziej kumata i potwierdziła, co ważne, że
    to błąd w systemie. Wychodzi na to, że DB24 nie rozróżna
    współwłaścicieli od pełnomocników.
    Pani kierownik oddziału na Starowiślnej pouczona zmieniła nieco ton,
    niemniej dalej na liście słów nie znalazło się 'przepraszam'.
    Stwierdziła, że to wina właścicielki konta, bo nie spłaciła w terminie
    raty. No pewnie - jeden miesiąc zaległowśi, wyrównanie wraz z następną
    ratą i to już straszna niesolidność. A, zapomniałbym - kredytu do
    spłacenia całe 1200 złotych...

    Dzisiaj udało się od DB24 dostać papier, że znajoma nigdy nie miała
    konta, nie miała kredytu, nie ma kredytu i informacje z BIK sa
    nieprawdziwe. W zamian dostali pisemko domagające się pokrycia różnicy w
    oprocwentowaniu KK i limitu kredytowego w koncie osobistym.
    ZObaczymy co dalej.

    Niemniej, jeśli ktoś miał konto w DB24, albo jest pełnomocnikiem konta w
    DB24, to radze sprawdzić w BIK, czy nie ma jakichś bzdur na jego temat.

    ___________ (R)

  • 2. Data: 2002-11-02 13:24:47
    Temat: Re: DB24 dał d....
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On 2 Nov 2002 13:08:15 GMT, Adam Płaszczyca <_...@i...pl> wrote:

> [...]
    >niestety nie dostają), a potem jeszcze wystawili dokument, że to jedyny
    >powód odmowy. Na tle innych banków, które 'w trosce' o dobro klienta g..

    Pewnie pomagaja dlatego, ze sami sa najwiekszymi dostarczycielami
    blednych danych do BIKu :-))).

    PS, taki problem jak opisany powyzej - zapisanie w BIKu pelnomocnika
    jako wspolkredytobiorce zdarza sie tez w innych bankach wiec jak
    gdzies dostanie sie odmowe kredytu to warto zaczac wlasnie od
    sprawdzenia wszystkich rachunkow, do ktorych jest sie pelnmocnikiem.
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl GG 212730

  • 3. Data: 2002-11-02 18:01:50
    Od: "Konrad" <k...@p...pl>

    Witam
    Użytkownik "Wojtek Frabinski" <w...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    > Pewnie pomagaja dlatego, ze sami sa najwiekszymi dostarczycielami
    > blednych danych do BIKu :-))).
    rozumiem, ze twierdzisz tak na podstawie danych uzyskanzch z BIK? A moglbys
    oublikowac cala liste z procentowym udzialem bledow w przekazanych danych?
    bylaby ciekawa lektura...
    pzdr
    Konrad

  • 4. Data: 2002-11-03 12:57:03
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl> wrote:

    > Pewnie pomagaja dlatego, ze sami sa najwiekszymi dostarczycielami
    > blednych danych do BIKu :-))).

    Nie sądzę. Raczej dlatego, że dopuszczają do siebie myśl, że klient może
    być w porządku, a dane ktoś podał omyłkowo etc.
    Poinformowanie klienta o tym jakie dane o nim się uzyskało umożliwia
    klientowi podjęcie akcji. I IMHO to powinno byc regulowane ustawowo -
    wszelkie dane jakie bank zbiera na temat klienta powinny być dla klienta
    jawne.

    --
    ___________ (R)

  • 5. Data: 2002-11-03 17:16:50
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Dnia 3 Nov 2002 12:57:03 GMT,
    osoba podpisana: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>
    napisała:

> [...]
    > klientowi podjęcie akcji. I IMHO to powinno byc regulowane ustawowo -
    > wszelkie dane jakie bank zbiera na temat klienta powinny być dla klienta
    Żartujesz sobie ?
    Bank miałby powiedzieć klientowi co o nim ma/myśli ?
    KJ(gorzko)

    --
    The only thing worse than X Windows: (X Windows) - X

  • 6. Data: 2002-11-03 17:54:37
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Kamil Jonca" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Żartujesz sobie ?
    > Bank miałby powiedzieć klientowi co o nim ma/myśli ?

    IMHO bank powinien informowac klienta jakie dane na jego temat przekazuje. Nie chodzi
    oczywiscie o kazdorazowe udostepnienie danych, ale kluczowe momenty kiedy bank
    przekazuje np. informacje o kredycie do BIK-u. Powinien wtedy wyslac do p. Nowaka
    informacje.
    "Drogi kliencie, poniewaz zaciagnales u nas kredyt na mocy Ustawy Prawo Bankowe...
    dane o nim zostana przekazane do BIK-u. Informacja o wysokosci pozostalego do splaty
    zobowiazanie bedzie co miesiac aktualizowana. Nie bedziemy ci zawracac glowy
    miesiecznymi aktualizacjami, ale zgodnie z Konstytucja RP Art 49 ust 3 i 4 mozesz w
    kazdej chwili do nas wystapic aby dowiedziec sie jakie dane o tobie zostaly przez
    nasz bank przekazane i skorygowac ew. bledy."
    Jednak na cos takiego przyjdzie chyba jeszcze troche poczekac i powalczyc. Zauwazcie,
    ze gdyby tak bylo K. by uniknela niepotrzebnych klopotow. Zycze powodzenia w walce z
    DB-24 :).

    Maciej

    PS. Czy bank, BIK itp. sa urzedami?

  • 7. Data: 2002-11-03 19:24:10
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Kamil Jonca <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Żartujesz sobie ?
    > Bank miałby powiedzieć klientowi co o nim ma/myśli ?

    Nie, nie żartuję sobie. Jeżeli bank dostaje informacje z zewnątrz, to
    klient powinien miec do nich wgląd po to, aby w wypdaku podania przez
    kogoś fałszywych informacji mógł wyciągnąć konsekwencje.

    Inaczej mamy paranoję - jakiś bank omyłkowo coś do BIK wrzuca, a klient
    do końca życia jest wyłączony z kredytów na przykład.

    --
    ___________ (R)

  • 8. Data: 2002-11-03 19:24:50
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    MK <m...@i...pl> wrote:

    > PS. Czy bank, BIK itp. sa urzedami?

    Nie.

    A DB24 kłopoty mieć będzie.

    --
    ___________ (R)

  • 9. Data: 2002-11-03 20:29:04
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Adam Płaszczyca" <_...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Nie.

    To jest jakas definicja urzedu? ;) Mysle, ze te zapisy w Konstytucji dotycza
    wszystkich instytucji. Inaczej obywatel bylby Konstytucyjnie chroniony tylko
    przez Panstwem, a w praktyce wcale, bo ustaw o mozliwosciach zbieractwa
    danych o obywatelach zrobilo sie sporo...

    Maciej

  • 10. Data: 2002-11-04 15:24:19
    Od: Ra-Ash <r...@p...onet.pl>

> [...]

    chwili do nas

    > wystapic aby dowiedziec sie jakie dane o tobie zostaly przez nasz bank przekazane i

    hymmm chyba mam inna konstytucję :( U mnie to artukuł 51:

    Art. 51. 1. Nikt nie moze byc obowiazany inaczej niz na podstawie ustawy
    do ujawniania informacji dotyczacych jego osoby. 2. Wladze publiczne nie
    moga pozyskiwac, gromadzic i udostepniac innych informacji o obywatelach
    niz niezbedne w demokratycznym panstwie prawnym. 3. Kazdy ma prawo
    dostepu do dotyczacych go urzedowych dokumentow i zbiorow danych.
    Ograniczenie tego prawa moze okreslic ustawa. 4. Kazdy ma prawo do
    zadania sprostowania oraz usuniecia informacji nieprawdziwych,
    niepelnych lub zebranych w sposob sprzeczny z ustawa. 5. Zasady i tryb
    gromadzenia oraz udostepniania informacji okresla ustawa.

    Czy jakaś ustawa to zmienia (nie podsyłajcie please do ust. o ochronie
    danych osobowych mam jej dość w pracy ;( )
    Chodzi mi o konkretne regulacje odnośnie BIK.

    > Jednak na cos takiego przyjdzie chyba jeszcze troche poczekac i powalczyc.

    No niestety ale o czym byśmy wtedy tu pisali, że wszystko jest ślicznie
    i wspaniałe ;-)
    Nudno by było..

    > Zycze powodzenia w walce z DB-24 :).

    Good Luck !!