    From: "December" <p...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: BGŻ - kradzież w białych rękawiczkach??
    Date: Thu, 4 Dec 2003 22:50:43 +0100

    Witam

    Dotknęła mnie pewna przykra Rzecz ze strony Banku Gospodarki Żywnościowej. W
    kwietniu 2002 roku założyłem sobie konto gospodarcze w tym banku, tylko
    dlatego, że prowadzenie było za darmo. Zniechęciłem się jednak do
    korzystania z tego rachunku ponieważ oddział robił mi problemy z
    wystawieniem karty i inne takie. W międzyczasie założyłem sobie rachunek w
    Mbanku i zacząłem z niego korzystać. Ostatnią operację na rachunku w BGŻ
    wykonałem w październiku 2002. Nie likwidowałem tego rachunku, ponieważ
    prowadzenie było bezpłatne i traktowałem jako rezerwowy.

    We wrześniu tego roku przyszło do mnie pismo z banku, iż zalegam na kwotę
    ponad 150 zł. i bank wypowiada mi umowę. Okazało się, że od stycznia 2003
    roku BGŻ zaczął pobierać opłatę za prowadzenie konta gospodarczego w
    wysokości 20 zł. miesięcznie. Napisałem pismo do kierownika oddziału, że nie
    zamierzam płacić. Moje argumenty były następujące:

    - bank w żaden sposób nie powiadomił mnie o zmianie opłat, przy czym
    nie była to zmiana z 5 na 7 złotych tylko z 0 na 20

    - miałem złożoną dyspozycję generowania wyciągów za każdym
    księgowaniem na rachunku, czyli powinienem co miesiąc otrzymać wyciąg z tymi
    nieszczęsnymi 20 zł. opłaty

    - w umowie jest klauzula mówiąca, że jeżeli nie ma żadnych ruchów
    na rachunku, to bank ma prawo zamknąć mój rachunek, natomiast bank prowadził
    ten rachunek przez ponad 10 miesięcy sukcesywnie powiększając konto
    debetowe, którego tak naprawdę nie mam, nie przesyłali też żadnych
    zawiadomień o sytuacji

    W odpowiedzi bank stwierdził, że wszystko było zgodnie z prawem, że pobranie
    opłaty to nie księgowanie na rachunku, że nie musieli mnie powiadamiać i że
    mam im zapłacić.

    Jeżeli ktoś zna się na tyle na prawie bankowym, to proszę o informację, czy
    rzeczywiście bank mógł mi naliczyć te opłaty w taki sposób. Z tego co wiem
    istnieje instytucja Bankowego Arbitra Sądowego czy coś takiego ale zajmuje
    się tylko osobami fizycznymi, a ja prowadziłem działalność gospodarczą.

    Pozdrawiam

    Jaras