  • 101. Data: 2004-09-22 10:06:41
    Temat: Re: Abonament RTV
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 9/22/2004 10:34 AM, yayco wrote:

    > Zdarzyło się to jak raz 2004-09-22 10:24, kiedy Adam Płaszczyca

    > Przykro mi, ale nie masz racji. Uznanie niezgodności aktu normatywnego z
    > konstytucją przez Trybunał Konstytucyjny, nie czyni tego aktu nieważnym
    > natychmiast (gdyby tak było to od jakiegoś czasu nie byłoby w Polsce
    > *żadnej* służby zdrowia). Dopiero brak konwalidacji (wydania aktu
    > normatywnego zgodnego z konstytucją) w terminie określonym przez
    > Trybunał (termin taki został wyznaczony) deroguje (czyni nieważnym)
    > tenże akt.

    Założenie, że akt "ważny" pojawi się w terminie jest czysto hipotetyczne
    - w razie czego pojawi się akt, który zadziała wstecz - skoro mogą
    obowiązywać akty prawne niezgodne z prawem (kostytucją) to dlaczego z
    pragmatycznych względów (jak w przypadku płacenia abonamentu) nie
    pozwolić sobie na luksus dopuszczenia działania prawa w przód w tył i na
    boki?

    Przy takim podejściu trudno się dziwić, że posłowie potrafią powiedzieć,
    że coś jest zgodne z prawem, lecz niezgodne z konstytucją.

    "Abonament" to kolejny akt prawny, który pomimo sprzeczności z prawem
    obowiązuje jako instrukcja do stosowania, bo byłby "bałagan".

    Może pójdziemy dalej i ministrowie będą wywieszać instrukcje do
    stosowania na drzwiach swych gabinetów - co z tego, że nieprawne?
    Przecież "jakoś" musi być?

    Załóżmy, że abonamentu nie trzeba płacić i co więcej - należy zwrócić
    dotychczas zapłacony? No i co takiego by się stało? Zaprzestano by
    nadawania programów i wyłaczono nadajniki, zakończono by realizację
    "misji" i co dalej? Armageddon?

    Jest ksh, jest ustawa o rachunkowości, są ustawy podatkowe, jest kodeks
    pracy - przychodzi prezes, zwołuje władze spółki i ogłaszają upadłość.
    Co z tego, że zrobią coś niezgodnie z prawem? A co za problem? Zbierze
    się Trybunał i zawyrokuje, że tak, niezgodnie z prawem, ale do czasu
    nowej ustawy, będzie jak jest, bo jakoś musi być, bo byłby bałagan etc.
    W rezerwie jest jeszcze interes społeczny, par. "22" (nadużywanie prawa
    podmiotowego), pomroczność jasna, stan wyższej konieczności, immunitet,
    błąd, instancyjność, przedawnienie, unia itd.

    Może jako załącznik do ustaw dodawać "W pustyni i w puszczy"?

    Pzdr: Catbert

  • 102. Data: 2004-09-22 10:20:50
    Od: Artur Czeczko <a...@c...mrowisko.one.pl>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > Wybacz, ale chrzanisz. Według obowiązującego prawa abonament nei jest
    > obowiązkiem.

    Gdy nie zgadzam się z moim rozmówcą, raczej nie używam sformułowań
    "chrzanisz" itp. Ale powiedzmy, że każdy ma swój sposób wyrażania się...

    Abonament oczywiście nie jest obowiązkiem, jeśli nie posiada
    się żadnego odbiornika.

    Wiadomo, że Polak znajdzie tysiąc sposobów na obejście
    obowiązującego prawa oraz drugie tyle wytłumaczeń, gdy
    prawa nie da się obejść...

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 103. Data: 2004-09-22 10:28:52
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    Zdarzyło się to jak raz 2004-09-22 12:06, kiedy Catbert napisał(a) co
    następuje:

> [...]
    > pragmatycznych względów (jak w przypadku płacenia abonamentu) nie
    > pozwolić sobie na luksus dopuszczenia działania prawa w przód w tył i na

    Error vel ignorantia iuris non excusat .
    Może byś po prostu przeczytał sobie art. 190 Konstytucji?
    To nie jest dobra konstytucja (ok - to jest bardzo zła Konstytucja), ale
    na razie obowiązuje i moje albo twoje , aksjologicznie uwarunkowane
    oceny nic na to nie poradzą. Chyba, że i w tej kwestii masz wątpliwości.
    Ale wtedy masz jedną drogę - stanowczo dążyć do jedynowładztwa (własnego
    of course).

  • 104. Data: 2004-09-22 10:45:02
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...pulapka-org.pl>

    On Wed, 22 Sep 2004 12:20:50 +0200, Artur Czeczko
    <a...@c...mrowisko.one.pl> wrote:

    >Abonament oczywiście nie jest obowiązkiem, jeśli nie posiada
    >się żadnego odbiornika.

    Ponieważ akt prawny nakładający obowiązek wnoszenia opłaty kiedy
    posiadam odbiornik nei ma własciwego umocowania prawnego nie mozna na
    jego podstawie karać za niewniesienie takiej opłaty.

    Vide casus opłat za parkowanie w Warszawie.
    --
    ___________ (R)

  • 105. Data: 2004-09-22 10:45:04
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...pulapka-org.pl>

  • 106. Data: 2004-09-22 10:56:33
    Od: Artur Czeczko <a...@c...mrowisko.one.pl>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > Ponieważ akt prawny nakładający obowiązek wnoszenia opłaty kiedy
    > posiadam odbiornik nei ma własciwego umocowania prawnego nie mozna na
    > jego podstawie karać za niewniesienie takiej opłaty.

    Zdaje się, że chodzi nie o sam fakt obowiązku wnoszenia opłaty,
    tylko o sposób wyznaczania wysokości tej opłaty.

    A zresztą... W idealnym świecie nigdy żadne przepisy nie są
    sprzeczne. W tym naszym prawdziwym, nieidealnym, niestety się
    zdarzają takie sprzeczności. Rozumiem, że masz przepis
    na rozwiązywanie tego typu sytuacji?

    Co by było, gdyby Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że
    sposób naliczania pensji dla nauczycieli jest niezgodny
    z Konstytucją? Należałoby wstrzymać wypłacanie pensji?

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 107. Data: 2004-09-22 11:02:33
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    Zdarzyło się to jak raz 2004-09-22 12:45, kiedy Adam Płaszczyca
    napisał(a) co następuje:
    > On Wed, 22 Sep 2004 10:34:40 +0200, yayco
    > <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com> wrote:

    > Casus opłat za parkowanie w Warszawie.

    Ciekawe bardzo rzeczy piszesz. Po pierwsze: http://skocz.pl/gqq
    Jak łatwo zauważyć, niektóre fragmenty orzeczenia zaczęły obowiązywać
    od razu, a inne po czasie niejakim. W obydwu przypadkach mamy do
    czynienia z nieobowiązywaniem ex nunc, ale nie ex tunc (poniesione
    opłaty uznano za legalne).
    Po drugie, wskutek orzeczenia Trybunału zmieniono zasady odpłatności i z
    tego co wiem w Warszawie za parkowanie się płaci.
    Co do zasady - polecam art. 190 Konstytucji

  • 108. Data: 2004-09-22 11:07:33
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

> [...]

    >natychmiast (gdyby tak było to od jakiegoś czasu nie byłoby w Polsce
    >*żadnej* służby zdrowia). Dopiero brak konwalidacji (wydania aktu

    ROTFL. A co, znikłaby? Po prostu nie płacilibyśmy (średnio) prawie
    2000 zł rocznie a jedynie pewnie za wizyty u lekarza.

    --
    Jarek Andrzejewski

  • 109. Data: 2004-09-22 11:11:39
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    Zdarzyło się to jak raz 2004-09-22 13:07, kiedy Jarek Andrzejewski
    napisał(a) co następuje:

    > ROTFL. A co, znikłaby? Po prostu nie płacilibyśmy (średnio) prawie
    > 2000 zł rocznie a jedynie pewnie za wizyty u lekarza.

    Zastanów się, zanim się roześmiejesz. Nie chodzi o płacenie lekarzowi,
    ale o całą strukturę organizacyjną, jej zobowiązania (także finansowe),
    wynagrodzenia pracowników szpitali itp. Właśnie dlatego, że nie mogła
    zniknąć politycy dostali takiej biegunki legislacyjnej. Gazet nie
    czytałeś i nie wiesz dlaczego tak bardzo się spieszyli z nową ustawą?

  • 110. Data: 2004-09-22 11:14:15
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Wed, 22 Sep 2004 11:47:47 +0200, Marcin Kasperski
    <M...@s...com.pl> wrote:

    >Teraz jest konstruowane przez prawników - w znacznej części.

    hmmm, a mi się wydawało, że "potworki" pojawiają się w toku sejmowej
    debaty. A w sejmie "znacznej części" prawników nie ma, niestety.

    --
    Jarek Andrzejewski