eGospodarka.pl

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Płatność telefonem to już norma?

Płatność telefonem to już norma?

2017-10-11 11:00

Płatność telefonem to już norma?

Płatność telefonem © pressmaster - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Bankowość mobilna i płatność telefonem cieszą się coraz większą popularnością. Ten trend potwierdza ostatnia edycja corocznego badania Visa Digital Payments Study, z której wynika, że z urządzeń mobilnych w sprawach związanych z finansami korzysta już 77% polskich i europejskich konsumentów. Przez telefon sprawdzamy saldo konta, płacimy za rachunki domowe, parkowanie czy wyjścia „na miasto”. Zdecydowanymi liderami w przyswajaniu płatności cyfrowych są przedstawiciele pokolenia Millenium.

Pieniądz mobilny coraz bardziej popularny


Różnorodność i powszechność dostępnych form płatności cyfrowych sprawia, że współcześni konsumenci bez większego trudu mogą znaleźć rozwiązanie najbardziej pasujące do ich trybu życia. Oto najważniejsze wnioski, jakie płyną z najnowszej edycji Visa Digital Payments Study:
  • 67% Polaków przyznaje, że za pośrednictwem aplikacji bankowej nie tylko sprawdza saldo swojego kota, ale również korzysta z innych oferowanych przez nią usług. Ten wynik stawia nas ponad średnią europejską (63%).
  • W 2015 r. posiadanie aplikacji bankowej deklarował niespełna co trzeci Polak (29%), a tylko co dwunasty (8%) używał jej do zarządzania budżetem.
  • Przeszło 2/3 badanych korzystało z portfela elektronicznego (np. PayPal), usługi umożliwiającej zapisanie danych karty w sklepie internetowym lub z takich form płatności mobilnych jak np. Android Pay. Oznacza to wzrost z poziomu 60%, odnotowanego w 2016 r.
  • Konsumenci coraz chętniej dokonują transakcji na urządzeniach mobilnych zamiast na komputerach stacjonarnych i laptopach – obecnie połowa Polaków (50%) robi zakupy mobilnie (ponownie to nieco więcej niż średnia europejska wynosząca 48%).
  • Co ciekawe, ponad połowa Polaków (52%) korzysta ze smartfonów lub tabletów, aby opłacić domowe rachunki.

fot. mat. prasowe

Pieniądz mobilny staje się codziennością

Już 77% Polaków używa smartfonów do bankowania i codziennych płatności.


„Visa zdecydowanie wspiera innowacje i współpracuje z wieloma różnymi partnerami, by umożliwić konsumentom dokonywanie bezpiecznych płatności mobilnych – w każdym miejscu i z każdego urządzenia. Cieszą nas wyniki badań, wskazujące na zaufanie i entuzjazm, z jakim witają oni nowe sposoby dokonywania i odbierania płatności, chętnie korzystając z produktów i usług cyfrowych najlepiej dopasowanych do ich dynamicznego stylu życia” – komentuje Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.

Millenialsi na czele zmian


Millenialsi to grupa, w której płatność telefonem upowszechniła się najszybciej – 85% respondentów w wieku od 18 do 34 lat określiło siebie jako użytkowników pieniądza mobilnego.
  • 89% uważa, że będzie korzystać z pieniądza mobilnego w ciągu najbliższych trzech lat.
  • Odsetek polskich millenialsów dokonujących operacji bankowych online (73%) przewyższa średnią dla wszystkich grup wiekowych (67%).
  • Pokolenie to prześcignęło również pozostałe grupy wiekowe pod względem korzystania z urządzeń mobilnych przy przelewach pieniężnych do przyjaciół lub rodziny – dotyczy to 52% millenialsów, podczas gdy średnia wynosi 43%.

Obawy związane z bezpieczeństwem i prywatnością


Płatność telefonem ma szansę na jeszcze większą popularność, ale jej warunkiem jest zmniejszenie obaw związanych z korzystaniem z technologii mobilnych i płatności cyfrowych.
  • Odsetek Polaków wyrażających obawy dotyczące prywatności wynosi obecnie 54% – to mniej niż w roku ubiegłym.
  • W kwestii obaw dotyczących bezpieczeństwa również nastąpił spadek, z 63% w 2016 r. do 59% obecnie.

Rosnąca popularność biometrii


Metody uwierzytelniania biometrycznego stają się coraz bardziej popularne:
  • 83% konsumentów uważa je za bezpieczne.
  • Zaufanie do metod biometrycznych wykazują zarówno millennialsi, jak i osoby w starszym wieku (84% millennialsów i – przykładowo – 87% osób w wieku 45-54 lata).
  • Za najbezpieczniejszą formę uwierzytelniania biometrycznego uważane jest skanowanie odcisku palca oraz m.in. skanowanie obrazu tęczówki oka (odpowiednio 74% i 70%).

Dla danych osobowych istnieją kręgi zaufania


Choć ogólnie uważa się, że ludzie ujawniają w mediach społecznościowych zbyt wiele szczegółów ze swojego życia osobistego, przekonanie to nie dotyczy takich informacji jak numer karty płatniczej czy dane potrzebne do korzystania z usług bankowych.
  • Największym zaufaniem obdarzani są członkowie rodziny (32%), zaś następne miejsca zajmują banki (23%) i systemy płatnicze, np. Visa (21%).
  • 87% badanych wyraziło obawy wobec ujawniania poufnych danych osobowych w mediach społecznościowych, przy czym ponad dwie trzecie (67%) obawia się podawania w nich numeru rachunku bankowego lub karty płatniczej.
  • Ponad połowa (53%) respondentów nie ma problemów z udostępnianiem swoich danych biometrycznych bankom, a blisko połowa (49%) urzędom. Polscy konsumenci mają znacznie bardziej ograniczone zaufanie w tym zakresie względem reszty Europy (średnia europejska to odpowiednio 63% i 62%).
  • Niemal dwie trzecie badanych (60%) obawia się podawania swoich danych biometrycznych w mediach społecznościowych.

Rozwój sieci akceptacji płatności cyfrowych


Coraz więcej polskich i europejskich detalistów wdraża nowe rozwiązania technologiczne umożliwiające płatności z użyciem zarówno kart płatniczych, jak i urządzeń mobilnych (dzięki technologii NFC).
  • Czołowe kategorie detalistów umożliwiających płatność telefonem w Europie to: restauracje, supermarkety oraz transport publiczny. Do końca 2017 r. takie płatności będą akceptować wszyscy detaliści w Polsce, a do końca 2019 r. – w całej Europie.
  • Europejscy konsumenci korzystający przy zakupach z urządzeń mobilnych wydają średnio równowartość 9 euro w sklepie i 38 euro w internecie.
  • Podczas podróży zagranicznych Europejczycy korzystali z urządzeń mobilnych przy zakupach w 103 krajach na całym świecie – dowodząc tym samym, że nie mają obaw wobec kupowania w innym kraju z użyciem smartfonów czy tabletów.

Informacje o badaniu
Badanie Digital Payments Study zostało zrealizowane na zlecenie Visa przez agencję Populus w okresie czerwiec-lipiec 2017 r. w 22 europejskich krajach: Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Izraelu, Niemczech, Norwegii, Polsce, Portugalii, Słowacji, Szwecji, Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Liczebność próby: 42 308 konsumentów, średnio ok. 2 tys. na kraj.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.