eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Jak wygląda polski rynek e-płatności?

Jak wygląda polski rynek e-płatności?

2017-01-09 10:21

Jak wygląda polski rynek e-płatności?

Jak wygląda polski rynek e-płatności? © vectorfusionart - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Jak wygląda polski rynek e-płatności? Czy Polacy zdążyli się już do nich przekonać? Jak często dokonujemy płatności elektronicznych? Czy zdarza nam się płacić komórką? I wreszcie, czy jesteśmy gotowi na całkowite wycofanie gotówki z obiegu? Odpowiedzi na to i wiele innych pytań dostarcza raport "Płatności cyfrowe 2016".

Przeczytaj także: E-płatności Polaków. Jeszcze nie cashless society, ale...

"Płatności cyfrowe 2016" to jedno z pierwszych tak kompleksowych opracowań odnośnie polskiego rynku e-płatności. Raport powstał przy współpracy Mobile Institute oraz GoMobi.pl. Jego partnerami są NBP i Visa, a patronat nad opracowaniem objęła Polska Organizacja Niebankowych Instytucji Płatności.

Lektura raportu potwierdza, że Polacy dość szybko przyzwyczaili się do e-płatności i korzystają z nich z coraz to większą ochotą. Obecnie do ich dokonywania przyznaje się już 46% z nas. Najbardziej popularnym produktem transakcyjnym jest internetowe konto bankowe, które zdobyło 36 proc. wskazań. Zaledwie odrobinę ustępuje mu karta płatnicza (35 proc.), a na trzecim pod względem popularności miejscu plasuje się konto typu PayU bądź PayPal (29 proc.). Tuż za podium znalazły się stosunkowo młode aplikacje mobilne w rodzaju BLIK, IKO, PeoPay (20 proc.).
E-płatności są szybko adaptowane przez rynek. Dynamicznie rośnie rzesza tzw. smart shopperów, a więc konsumentów, którzy korzystają z nowinek technologicznych nie tylko przy dokonywaniu zakupów, ale również przy dokonywaniu płatności. Polacy nie uciekają od innowacji w obszarze płatności, a to z kolei oznacza, że dostawcy produktów i usług finansowych oraz transakcyjnych muszą przestawić się na cyfrowy tok myślenia - mówi Patrycja Sass - Staniszewska, prezes zarządu, Izba Gospodarki Elektronicznej.

Dzisiejsi konsumenci wyraźnie pokazują, że interesują ich głównie rozwiązania praktyczne i nie inaczej jest w dziedzinie e-płatności. Chodzi im przede wszystkim o szybkość i wygodę.
Dla większości polskich internautów szybkość i wygoda oznacza korzystanie z coraz bogatszej oferty, a przy tym coraz bardziej nowoczesnych elektronicznych form płatności. Rozwojowi płatności cyfrowych sprzyjają: istniejące w Polsce otoczenie regulacyjne oraz zwiększający się poziom innowacyjności i zakres dostępności infrastruktury płatniczej. Badanie pokazuje, że polscy internauci cenią wysoko również pewność otrzymania zakupów, na co wskazuje nadal stosunkowo wysoki udział płatności gotówkowych przy odbiorze zakupionych produktów. Rozwój bezgotówkowych form płacenia za zakupy internetowe zapewniających bezpieczeństwo płatnika zarówno w przypadku płatności realizowanej w momencie zakupu, jak i przy odbiorze produktu, będzie sprzyjał zmniejszaniu udziału płatności gotówkowych w e-commerce i m-commerce - mówi Adam Tochmański, dyrektor Departamentu Systemu Płatniczego NBP.

WYBRANE WYNIKI BADANIA


Ile osób kupuje w internecie?


41% ankietowanych zadeklarowało, że zdarza im się kupować elektronicznie w internecie. Najwięcej osób jest z miast między 200-500 tys. mieszkańców (61%), a najmniej ze wsi (33%). Najczęściej są to osoby w wieku 18-24 lata oraz 25-34 lata, a najrzadziej 45-54 lata. Pod tym względem najstarsza grupa wiekowa >54 lat jest niemal dwa razy bardziej aktywna, niż ich młodsi koledzy. W ten sposób kupują osoby dobrze i bardzo dobrze zarabiające 2001-5000 zł i 5001-10000 zł, z wykształceniem wyższym (51%).

fot. mat. prasowe

Czy zdarza Ci się kupować elektronicznie, w internecie?

Do niekupowania w internecie najczęściej przyznają się osoby w wieku 45-54 lata.


Ile osób kupuje mobilnie?


Przy pomocy smartfona lub tabletu zdarza się kupować 38% ankietowanych. Najwięcej osób jest z miast między 200-500 tys. mieszkańców (55%), a najmniej ze wsi (27%). Najczęściej kupują osoby w wieku 18-24 lata (51%), a najrzadziej 45-54 lata (7%). Ponownie grupa >54 wypada dwa razy lepiej (14%), niż demograficznie młodsza grupa. W przypadku zakupów dokonywanych z urządzenia mobilnego najchętniej korzysta grupa osób, gdzie dochód na członka rodziny wynosi między 5-10 tys. zł. Kupujący mobilnie to osoby z wykształceniem wyższym (47%).

fot. mat. prasowe

Czy zdarza Ci się kupować mobilnie, np. przy pomocy smartfona lub tabletu?

Zakupów mobilnych najczęściej dokonują Polacy z wyższym wykształceniem.


Ile osób płaci w internecie?


46% ankietowanych zadeklarowało, że dokonuje płatności elektronicznych. Najwięcej osób jest z miast między 200-500 tys. mieszkańców (65%), a najmniej ze wsi (36%). Najczęściej płacą w internecie osoby w wieku 18-24 lata (57%) i 25-34 lata (58%), a najrzadziej 45-54 lata (15%). Osoby 54+ płacą w 29-procentach przypadków. Najchętniej płaci elektronicznie grupa osób, gdzie dochód na członka rodziny wynosi między 5-10 tys. zł (56%), z wykształceniem wyższym (55%). Osoby z średnim i niższym wykształceniem płacą na tym samym poziomie 41%.

fot. mat. prasowe

Czy zdarza Ci się dokonywać płatności elektronicznie?

Najczęściej płacą w internecie osoby w wieku 18-34 lata.


Ile osób płaci mobilnie?


38% ankietowanych badania „Płatności cyfrowe 2016” zadeklarowało, że zdarza im się dokonywać płatności za pomocą urządzenia mobilnego. Najwięcej z tych osób jest z miast między 200-500 tys. mieszkańców (52%) oraz z miast 100-200 tys. mieszkańców (44%), a najmniej ze wsi (24%). Najczęściej płacą z wykorzystaniem urządzeń mobilnych osoby w wieku 25-34 lata (49%), a najrzadziej 45-54 lata (7%). Osoby 54+ płacą w 15% przypadków. Najchętniej mobilnie płaci grupa osób, gdzie dochód na członka rodziny wynosi między 5-10 tys. zł (56%), z wykształceniem wyższym (49%). Osoby ze średnim i niższym wykształceniem płacą na mniej więcej takim samym poziomie - 32% i 31%.

fot. mat. prasowe

Czy zdarza Ci się dokonywać płatności przy pomocy urządzenia mobilnego?

Najchętniej mobilnie płaci grupa osób, gdzie dochód na członka rodziny wynosi między 5-10 tys. zł


Co sądzisz na temat wycofania gotówki?


W Europie już od kilku lat trwa debata na temat wycofania gotówki. Szlaki przecieraj ą kraje skandynawskie. Sytuacja, jaka ma tam miejsce, wynika z powszechnego posługiwania się kartami płatniczymi i kredytowymi oraz z dużego zaufania do instytucji państwowych. W Polsce równie ż jest ku temu dobry klimat, ponieważ u nas równie ż odsetek płatności elektronicznych jest bardzo wysoki i mamy dobrze rozwiniętą infrastrukturę płatności bezgotówkowych.

Brak gotówki oznacza nowoczesne państwo bezgotówkowe. Gotówka coraz częściej jest dziś używana w sposób niezgodny z prawem - w celu unikania podatków czy finansowania przestępstw. Nie bez znaczenia jest też aspekt tak zwanego „prania brudnych pieniędzy".

Wycofanie gotówki ma tak że liczne argumenty przeciw, a jednym z najważniejszych są… obywatele. Wycofanie gotówki może skutkować wyalienowaniem osób w podeszłym wieku. Również w Polsce dyskutuje się od kilku lat na temat ograniczenia gotówki w obiegu. Najważniejszy głos powinni mieć konsumenci, dlatego zadaliśmy im tak ważne pytania. Okazało się jednak, że Polacy w zdecydowanej większości są przeciwko wycofaniu gotówki z obiegu. Odpowiedziało tak 64% ankietowanych. Za wycofaniem jest jedynie 8%. W 28% przypadków badani deklarują, że nie mają zdania na ten temat.

fot. mat. prasowe

Co sądzisz na temat wycofania gotówki z obiegu w Polsce?

Większość Polaków nie wyobraża sobie życia bez gotówki.


Trzy najbardziej popularne argumenty były przeciwko wycofaniu gotówki. To dobitnie potwierdza, że ankietowani choć obeznani z nowymi technologiami i potrafiący się nimi posługiwać, nie myślą w chwili obecnej w takich kategoriach. Z ich wypowiedzi bije ogromna wyrozumiałość dla osób w podeszłym wieku, które gdyby zaistniała taka sytuacja, z pewnością nie wiedziałyby, jak płacić bezgotówkowo. Wskazało tak 31% ankietowanych. 25% natomiast uważa, że Polska nie jest na to gotowa, a 18%, że są po prostu do gotówki przyzwyczajeni i zazwyczaj bądź zawsze mają ją przy sobie. W raporcie „Płatności cyfrowe 2016” łącznie 26% wybiera argumenty za wycofaniem gotówki

O badaniu:
Raport „Płatności cyfrowe 2016” powstał na podstawie badania rynkowego zrealizowanego przez agencję badawczą Mobile Institute metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) przy pomocy elektronicznych ankiet responsywnych emitowanych na stronach WWW oraz w wysyłce mailowej. Dane zbierane były w dniach 24 listopada - 3 grudnia 2016 r. Zebrano opinie 2051 internautów.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: