  • 1. Data: 2003-12-04 13:01:00
    Temat: zastaw rejestrowy
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Wyobraźcie sobie sytuację, gdzie kredytobiorca1 kupił na kredyt
    samochód. Zabezpieczeniem kredytu był zastaw rejestrowy na tymże
    samochodzie. Następnie samochód został przez bank zwindykowany i
    sprzedany kredytobiorcy2. Kredytobiorca2 sprzedał samochód facetowi3,
    który chce sprzedać facetowi4. A zastaw na samochodzie wciąż jest
    wpisany, mimo, że wygasła umowa zastawu z kredytobiorcą1 :-)

    Pytanie kto ma złożyć wniosek do sądu o skreślenie zastawu?

  • 2. Data: 2003-12-04 15:50:22
    Temat: Re: zastaw rejestrowy
    Od: "Henryk \"Plumski\" Plumowski" <u...@h...us>

    Pewna osoba, czyli jaszczur
    oświadczyła nam oto tak, jak widać poniżej:

    (...)

    > Pytanie kto ma złożyć wniosek do sądu o skreślenie zastawu?

    Przerabiałem to w czerwcu: kredytobiorca1

    --
    Pozdrawiam,
    www.henryk.us

  • 3. Data: 2003-12-04 16:38:28
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.biznes.banki
    a tam użytkownik Henryk pisze:

    > Pewna osoba, czyli jaszczur
    > oświadczyła nam oto tak, jak widać poniżej:
    >
    > (...)

    > Przerabiałem to w czerwcu: kredytobiorca1

    Nie da się - kredytobiorca1 siedzi w pierdlu za wyłudzenie kredytu
    i podrabianie dokumentów.

    IMHO inni - następni właściciele pojazdu też mogą złożyć wniosek do
    sądu poparty stosownym zaświadczeniem banku. Tylko pytanie jakie
    dokumenty stwierdzające, iż samochód jest ich własnością, muszą
    przedłożyć?

  • 4. Data: 2003-12-04 16:52:27
    Od: "Henryk \"Plumski\" Plumowski" <p...@h...biz>

    Pewna osoba, czyli jaszczur
    oświadczyła nam oto tak, jak widać poniżej:

    > Nie da się - kredytobiorca1 siedzi w pierdlu za wyłudzenie kredytu
    > i podrabianie dokumentów.

    :-D

> [...]
    > sądu poparty stosownym zaświadczeniem banku. Tylko pytanie jakie
    > dokumenty stwierdzające, iż samochód jest ich własnością, muszą

    No to sam jestem ciekaw...

    --
    Pozdrawiam,
    www.henryk.us

  • 5. Data: 2003-12-04 19:35:52
    Od: "bar" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > sądu poparty stosownym zaświadczeniem banku. Tylko pytanie jakie
    > dokumenty stwierdzające, iż samochód jest ich własnością, muszą

    mi w banku powiedziano (pekaosa) ze samochod moge sprzedac po splacie
    kredytu (a mialem na nim ustanowiony zastaw), a wniosek o wykreslenie moze
    zlozyc juz nowy nabywca.
    Nie sprawdzilem tej opcji poniewaz jednak sam zlozylem ten wniosek (chociaz
    samochod juz byl sprzedany), ale skoro taka informacje podano, to moze jest
    taka mozliwosc....

    pozd,
    bar

  • 6. Data: 2003-12-04 20:35:30
    Od: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>

    "bar" <b...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > samochod juz byl sprzedany), ale skoro taka informacje podano, to moze jest

    Ja bym obstawiał, że sądowi jest wszystko jedno kto złoży ten wniosek,
    jak długo załączy zaświadczenie z banku iż zastaw jest już zbędny...

  • 7. Data: 2003-12-05 08:42:49
    Od: Krzysztof Kowalewski <Krzysztof.Kowalewski@***softax.pl>

    Dnia 2003-12-04 21:35 Marcin Kasperski napisał :

    > Ja bym obstawiał, że sądowi jest wszystko jedno kto złoży ten wniosek,
    > jak długo załączy zaświadczenie z banku iż zastaw jest już zbędny...

    Oto fragment odpowiedniej ustawy (USTAWA z dnia 6 grudnia 1996 r. o
    zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów.)

    "Art. 13. Zbycie przedmiotu zastawu rejestrowego powoduje wygaśnięcie
    tego zastawu, jeżeli:
    1) nabywca nie wiedział i przy zachowaniu należytej staranności nie
    mógł wiedzieć o istnieniu zastawu rejestrowego w chwili wydania mu
    rzeczy lub przejścia na niego prawa obciążonego zastawem rejestrowym albo
    2) rzecz obciążoną zastawem rejestrowym zalicza się do rzeczy zbywanych
    zwykle w zakresie działalności gospodarczej zastawcy i rzecz ta została
    wydana nabywcy, chyba że nabywca nabył rzecz w celu pokrzywdzenia
    zastawnika.

    Art. 18. 1. Wygaśnięcie wierzytelności zabezpieczonych zastawem
    rejestrowym pociąga za sobą wygaśnięcie tego zastawu, chyba że umowa
    zastawnicza stanowi inaczej.
    2. Wykreślenie zastawu rejestrowego z rejestru zastawów na wniosek
    zastawnika powoduje wygaśnięcie tego zastawu.

    Art. 19. W przypadku wygaśnięcia zastawu rejestrowego, podlega on
    wykreśleniu z rejestru zastawów. Wykreślenie następuje na wniosek:
    1) zastawnika,
    2) zastawcy, który powinien dołączyć do wniosku pisemne oświadczenie
    zastawnika o wygaśnięciu wierzytelności zabezpieczonej zastawem
    rejestrowym lub zrzeczeniu się tego zabezpieczenia albo prawomocny wyrok
    sądowy ustalający wygaśnięcie zastawu rejestrowego,
    3) osoby, która nabyła przedmiot obciążony zastawem rejestrowym w
    sposób powodujący wygaśnięcie tego zastawu; osoba taka powinna dołączyć
    do wniosku:
    a) oświadczenie zastawnika na piśmie o wyrażeniu zgody na wykreślenie
    zastawu rejestrowego z rejestru zastawów albo
    b) zaświadczenie komornika o nabyciu przedmiotu w postępowaniu
    egzekucyjnym, albo
    c) zaświadczenie sędziego komisarza o nabyciu przedmiotu w postępowaniu
    upadłościowym, albo
    d) prawomocny wyrok sądowy ustalający wygaśnięcie zastawu rejestrowego
    lub wskazać oznaczenie tego wyroku, gdy nie była stroną w sprawie."

    Czyli może złożyć wniosek: zastawnik (tu bank), zastawca (ten, który
    siedzi). Patrząc na art. 13 widać, że nie ma osoby spełniającej
    przesłanki art. 19 p. 3), zatem nikt inny.

    PS. Nie jestem prawnikiem, poza tym istotna jest też interpretracja tych
    przepisów i orzecznictwo.

    Pozdrawiam,
    Krzysiek