  • 191. Data: 2018-12-19 12:03:19
    Temat: Re: frankowicze
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 19 grudnia 2018 09:49:59 UTC+1 użytkownik Wojciech Bancer napisał:

    > Ja przynajmniej swoją grupę mogę zweryfikować.
    > I wiem też, że podobne zachowania przedstawiali mi znajomi
    > doradcy którzy mieli różnych klientów.
    >
    > Tego fikcyjnego "ja i mój sąsiad ślusarz i fizyk jądrowy" sie nie da
    > zweryfikować w żaden sposób.

    Sam wyżej przyznałeś ze ludzie nie czytają umów które podpisują. A ja dokładnie o tym
    samym- czyli niby się zgadzamy a jednak nie;)

    > Ależ ja nie zamierzam niczym tupać. Po prostu oczekuję że będą ponosili
    > konsekwencje własnych działań (lub braku własnych działań).

    Póki co to wychodzi na to ze konsekwencje SWOICH działań poniosą banki.
    Proponowały ludziom ryzykowne instrumenty i nie potrafiły nawet prawidłowych umów ich
    zabezpieczających skonstruować.
    Bo oprócz kredytobiorców umowy te zaczęli przyglądać profesjonaliści wynajęci przez
    klientów.
    I ja uważam ze prędzej czy później banki poniosą konsekwencje tego że wadliwe umowy
    zawierały. Oczywiście to tylko moje przekonanie a na wynik tej gry trzeba poczekać
    jak zaczną zapadać masowo prawomocne wyroki.

    > Zgoda.

    Powoli dochodzimy do konsensusu

    > A to już Twój niczym nie poparta teza. Brak czytania umów
    > jest powszechny i nie dotyczy tylko umów bankowych.
    > Uważam że korelacja którą usiłujesz tu przedstawić jest
    > bezzasadna.

    Pozwolę sobie zostać przy swoim zdaniu, Ty pozostań przy Swoim.

    > Ty piszesz "jak jest" ale dorabiasz do tego szlachetną teorię
    > o zaufaniu, a prawda jest taka że im się po prostu nie
    > chce - niezależnie od tego czy to umowa ubezpieczenia,
    > kredytu, telekomunikacyjna, energetyczna, czy inne.

    Wg mnie nie tylko nie chce ale gdyby nawet chciało to te umowy są tak skonstruowane,
    skomplikowane ze większość ich nie ma szans zrozumieć.
    Fakt faktem ze skomplikowane sa dlatego że różne instytucje nadzorcze wyznaczają
    pewne standardy, pewne klauzule, obowiązki informacyjne itp i np banki musza to w
    umowach zawierać.
    I jak pojawił się np wymóg informowania o ryzyku wzrostu oprocentowania gdy wibor
    wzrośnie to skończyło się to tak że de facto i tak klient nie jest o tym informowany
    tylko podpisuje kolejną formułkę na nastej stronie umowy. Od niedawna zmiana jakaś
    jest przy zawieraniu umów ubezpieczenia i też w praktyce skończyło się to w ten
    sposób że kilka kartek więcej do podpisu klient dostanie. A nie ma przez to ani
    taniej ani lepiej.

    > A po kredyt idą do banku, bo tylko tam mogą iść.

    Do Mietka w lombardzie tez mogą pójść, do "pożyczek chwilówek " tez a jakoś aż tak
    masowo jak do banków nie łażą. Aczkolwiek są tacy co i tam łażą.
    >A fakt że bank
    > jest instytucją zaufania publicznego oznacza tylko tyle że podlega
    > pod bardziej rygorystyczne przepisy i środki tam zdeponowane mają
    > dodatkową ochronę państwa,

    Ano właśnie, więc człowiek tam idący nie zakłada że zostanie mu zaproponowane coś
    niekorzystnego.
    >a nie że nagle przestali tam pracować
    > ludzie, a zaczęły istoty anielskie.

    I te istoty nieanielskie proponują nie to co jest dla klienta korzystniejsze tylko to
    co proponować mają. I w 2007, 2008 proponowały w większości chf. Klient który chciał
    kredyt w pln musiał być dość asertywny aby go uzyskać.

  • 192. Data: 2018-12-19 12:15:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 18 Dec 2018 23:49:34 -0800 (PST), Kris napisał(a):

    > Choćbyś nie wiem jak tupał nogami to tak niestety w większości przypadków jest,
    było i będzie
    > Ludzie nawet takie 30 letnie kontrakty podpisują bez zrozumienia bo podpisują to w
    instytucji nadzorowanej przez Państwo które to wielokrotnie ingerowało w tego typu
    umowy nakazując wykreślenie pewnych zapisów klauzul itp
    > Więc ludzie czują się chronieni i podpisują bez czytania. Bo ufają

    Nie tylko dlatego ... no dobra - bo ufaja, jakby nie ufali, to by nie
    podpisali.
    I nie tylko banku to dotyczy, wszystkiego praktycznie.

    > Zresztą wcale mnie nie dziwi ze ślusarz, spawacz, sprzątaczka czy chociażby fizyk
    nie rozumie umów bankowych.
    > Skoro umowa do najprostszego produktu jakim jest ror potrafi liczyć z załącznikami
    ponad 70 stron

    O wlasnie.
    Rozdmuchaly sie te umowy, i nie ma czasu na czytanie. Pozostaje ufac.

    > Pewnie zaraz napiszesz że skoro nie rozumią to powinni dać do przeczytania komuś
    kto rozumie i im wyjaśni(prawnikowi)

    Prawnik ciekawe czy by wylapal:

    -ale tu nie ma okreslonego maksymalnego kursu CHF (ani WIBOR czy
    LIBOR),
    -nie ma maksymalnego spreadu w kursach,

    -nie ma zastrzezenia, ze nie bedzie oplaty za wplate gotowka w kasie
    banku.

    -nie ma zastrzezenia, ze jakakolwiek zmiana warunkow ktoregokolwiek
    skladnika umowy upowaznia klienta do jej wypowiedzenia w termine 2
    miesiecy ... bo 2 tygodnie to za malo na refinansowanie.

    > Powinni, ale tak nie robili, nie robią i dopóki nad takimi umowami będzie parasol
    ochronny to robić nie będą.

    Na innymi nie ma parasola, albo jest mniejszy, a tez nie czytaja.
    Bo ilez mozna czytac np umowe na telefon z kwota 30zl/mc ...

    A nawet jak przeczyta/odda do prawnika, i wylapie wszystko, to co ...
    nie podpisze ?

    J.

  • 193. Data: 2018-12-19 12:21:36
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Kris <k...@g...com> writes:

    > Sam wyżej przyznałeś ze ludzie nie czytają umów które podpisują. A ja dokładnie o
    tym samym- czyli niby się zgadzamy a jednak nie;)

    Ale przepraszam, czy to ma być jakieś usprawiedliiwenie?

    To JAK mamy zawierać umowy? jak nie dając je do przeczytania i
    podpisania? Może mnie oświecisz?
    Może mamy sprawdzać czy 4latek zrozumie umowę kredytu hipotecznego i jak
    nie, to uznać, że jest zbyt skomplikowana?

    Niestety musimy zakładać pewien poziom ogarnięcia klienta.

    A tak na marginesie. Byle umowa kredytowa była dla mnie ZNACZNIE
    bardziej zrozumiała niż ustawa o vat. A umowę MOGŁEM zawrzeć, natomiast
    do ustawy MUSZĘ się stosować. To znaczy, że musimy większość w kraju
    ubezwłasnowolnić? No bo skoro tego nie rozumieją/nie czytają?
    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
    "Uchodzić za idiotę w oczach kretyna - to rozkosz dla smakosza"

  • 194. Data: 2018-12-19 12:46:33
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 19 grudnia 2018 12:24:02 UTC+1 użytkownik Kamil Jońca napisał:

    > Ale przepraszam, czy to ma być jakieś usprawiedliiwenie?

    A czy ja kogoś usprawiedliwiam?

    > To JAK mamy zawierać umowy? jak nie dając je do przeczytania i
    > podpisania? Może mnie oświecisz?

    A czemu mnie o to pytasz?
    Ja tylko stwierdzam ze ludzie podpisują bez czytania, że umowy są skomplikowane i nie
    ma szans aby większość ludzi je w pełni zrozumiała.

    > Może mamy sprawdzać czy 4latek zrozumie umowę kredytu hipotecznego i jak
    > nie, to uznać, że jest zbyt skomplikowana?

    Poddajmy to pod dyskusję w tym lub innym watku

    > Niestety musimy zakładać pewien poziom ogarnięcia klienta.

    Ok, ale nie piszmy więc że klienci byli świadomi i mieli wybór.
    Bo wybierali to co im doradca doradził a ten nie doradzał co jest dla klienta
    korzystniejsze tylko co z czego był rozliczany i premiowany

    > A tak na marginesie. Byle umowa kredytowa była dla mnie ZNACZNIE
    > bardziej zrozumiała niż ustawa o vat. A umowę MOGŁEM zawrzeć, natomiast
    > do ustawy MUSZĘ się stosować.

    I pewnie rozliczanie swoich podatków zleciłeś komuś kto się na tym zna a nie
    ryzykujesz samemu

    > To znaczy, że musimy większość w kraju
    > ubezwłasnowolnić? No bo skoro tego nie rozumieją/nie czytają?

    Przy vacie wyboru nie masz, przy kredytach masz wybór między bankami, walutami itp.
    I teoretycznie człowiek który jest "doradcą KLIENTA"(a nie doradcą BANKU) winien
    Tobie zaproponować to co jest dla Ciebie korzystniejsze.
    Ostatnie zmiany w ubezpieczeniach też tego mniej więcej dotyczyły a w praktyce oprócz
    dodatkowych kilku formułek do akceptacji nic się nie zmieniło.

  • 195. Data: 2018-12-19 12:46:44
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-19, Kris <k...@g...com> wrote:

    [...]

    > Sam wyżej przyznałeś ze ludzie nie czytają umów które podpisują.
    > A ja dokładnie o tym samym- czyli niby się zgadzamy a jednak nie;)

    Ale tu piszemy o czymś innym. O tym, że ludzie _zanim_ pójdą do sklepu/banku/dealera
    samochodowego pytają wśród znajomych, a co bystrzejsi szukają po internecie.
    I dopiero uzbrojeni w takie przekonania i wiedzę idą do punktu docelowego.

> [...]
    zawierały. Oczywiście to tylko moje przekonanie a na wynik tej gry trzeba poczekać
    jak zaczną zapadać masowo prawomocne wyroki.

    Absolutnie nie są to konsekwencje proponowania umów walutowych.
    To są konsekwencje stosowania instrumentu finansowego (kredyt indeksowany),
    bez upewnienia się że prawnie jest to dopuszczalny instrument. Jakby to był
    kredyt denominowany, to podlegałby przecież temu samemu ryzyku i dla klienta
    jest to kompletnie nieodróżnialne, tylko "wewnętrznie" oparty byłby o nieco
    inne papiery.

    Innymi słowy: część frankowiczów (tych od kredytów indeksowanych) najbardziej
    wychuja tą drugą część (tych od kredytów denominowanych), bo nie wmówisz mi że
    to jest sprawiedliwe, że z powodu różnicy w umowie jednego słowa jeden musi
    płacić, a drugi nie.

    > Pozwolę sobie zostać przy swoim zdaniu, Ty pozostań przy Swoim.

    A więc i konsensusu w tym zakresie nie będzie :)

    > Wg mnie nie tylko nie chce ale gdyby nawet chciało to te umowy
    > są tak skonstruowane, skomplikowane ze większość ich nie ma szans
    > zrozumieć.

    Ale to dotyczy każdego bardziej skomplikowanego aspektu. Takie same
    umowy masz i przy podpisywaniu energetyki, telekomunikacji itp.
    Albo dowolna umowa na dowolne oprogramowanie komercyjne.
    A nie są to instytucje zaufania publicznego.

    > Fakt faktem ze skomplikowane sa dlatego że różne instytucje nadzorcze
    > wyznaczają pewne standardy, pewne klauzule, obowiązki informacyjne
    > itp i np banki musza to w umowach zawierać.

    Standardy wyznacza przede wszystkim sejm narzucając przedsiębiorcom
    stawianie obowiązków informacyjnych. :) Doskonały przykład to było
    cookie law, a teraz obowiązki informacyjne RODO na stronach.

    Drzewiej po prostu wchodziłeś na stronę i widziałeś newsy. Teraz widzisz
    popup na cały ekran z kilotonem tekstu i przyciskiem "zaakceptuj". I kto
    to niby czyta? Tym niemniej, jak bierzesz kredyt na set kurde tysięcy,
    to przeczytanie tych 30 stron NIE jest trudne.

    Tak, ja w 2011 przeczytałem (i dostałem na maila zanim dostałem do podpisania).
    Nie było tam nic niezrozumiałego, tylko trzeba było przechodzić od punktu
    do punktu i czytać powoli, a nie jak harlequina w pracy przy porannej kawie.

    Tak, rozumiem że niektórzy nie rozumieją istoty takiej umowy. Ale od tego są
    ludzie którzy oferują takie usługi jak tłumaczenie umów na język zwykły i
    sprawdzanie poprawności tychże (czyli prawnicy).

    Ale sądzę że w 2006-2008 żaden prawnik nie miałby problemu z kredytem indeksowanym,
    bo wtedy to nie był sądownie przekreślony myk, tylko praktyka. Dopiero na gruncie
    orzecznictwa sądowego wykształciło się przekonanie, że tego typu nazewnictwo jest
    nieprawidłowe.

    [...]

    > Do Mietka w lombardzie tez mogą pójść, do "pożyczek chwilówek " tez a jakoś
    > aż tak masowo jak do banków nie łażą. Aczkolwiek są tacy co i tam łażą.

    Możesz iść do proboszcza nawet, ale ani u Mietka, ani u proboszcza tych
    pożyczek nie dostaniesz, bo oni nie mają takich środków. No i oprocentowanie
    by zabiło literalnie każdego, bo jest ono maksymalne możliwe. Więc bądźmy
    poważni i nie rozważajmy opcji czysto teoretycznych, których w praktyce
    nie da/nie dało się zrealizować.

    > Ano właśnie, więc człowiek tam idący nie zakłada że zostanie mu
    > zaproponowane coś niekorzystnego.

    Jak oceniasz "coś niekorzystnego"? Czy fundusze inwestycyjne, są
    "niekorzystne"? Czy obligacje są niekorzystne? Czy kredyt na inwestycje
    to coś niekorzystnego? Czy lokata walutowa to coś niekorzystnego?
    Na wszystkim powyższym _mozesz zyskać_ i _możesz stracić_.
    Na kredytach _zawsze tracisz_.

    I teraz pytanie, kiedy ten kredyt jest niekorzystny i dlaczego?
    30-letni okres spłaty kredytów frankowych się jeszcze nie skończył,
    nie można zakładać więc że końcowo wyjdzie on bardziej niekorzystnie
    niż np. kredyt w PLN (brany w tym samym okresie). Zwłaszcza jak się
    okaże że przy kredytach w PLN WIBOR skoczy do góry. Ludzie którzy
    brali kredyty frankowe w latach 2001-2006 jakoś nie narzekali.

> [...]
    > korzystniejsze tylko to co proponować mają. I w 2007, 2008 proponowały
    > w większości chf. Klient który chciał kredyt w pln musiał być dość

    Te istoty nieanielskie nie są wróżami znającymi wszystkie numery totka
    do 2030 roku włącznie. Więc nie, w takim horyzoncie _nie da się_ przedstawić
    korzystniejszej opcji [nadal nie wiadomo która się okaże korzystniejsza].

    Można przedstawić obie, można przedstawić jedną, ale za klienta nikt decyzji
    podejmować nie będzie. A przecież klient nie musiał iść do banku który
    oferował franki. Były też takie które franków nie oferowały, ale widać
    albo mu się nie chciało porównać ofert, albo został negatywnie
    oceniony.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 196. Data: 2018-12-19 12:49:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 19 Dec 2018 03:03:19 -0800 (PST), Kris napisał(a):

    > Póki co to wychodzi na to ze konsekwencje SWOICH działań poniosą banki.
    > Proponowały ludziom ryzykowne instrumenty i nie potrafiły nawet prawidłowych umów
    ich zabezpieczających skonstruować.

    Ale jak sad to klepnie, to raczej nie z powodu "ryzykownego
    instrumentu".

> [...]
    zawierały.
    > Oczywiście to tylko moje przekonanie a na wynik tej gry trzeba poczekać jak zaczną

    Z tego co ja widze - to tak szybko jeszcze to nie bedzie.
    A czy w ogole bedzie masowo ?
    I czy sie nie okaze, ze za pozno - bo od podpisania umowy juz ponad 10
    lat minelo.

    > Powoli dochodzimy do konsensusu
    [...]

    > Wg mnie nie tylko nie chce ale gdyby nawet chciało to te umowy są tak
    skonstruowane, skomplikowane ze większość ich nie ma szans zrozumieć.

    IMO - nawet nie sa takie skomplikowane, co rozwlekle.

> [...]
    > facto i tak klient nie jest o tym informowany tylko podpisuje
    > kolejną formułkę na nastej stronie umowy.

    Otoz to. Ale:
    -podpisuje krotka formulke, wiec ma szanse przeczytac i spytac co to
    za ryzyko,
    -i co mu bank powie - ze wibor moze wzrosnac i wtedy rata wzrosnie ?
    czy z przykladem - ze jak wzrosnie do 5%, to rata bedzie wynosila XXX
    zl? A czemu 5% a nie 35% ?

    > Do Mietka w lombardzie tez mogą pójść, do "pożyczek chwilówek " tez a jakoś aż tak
    masowo jak do banków nie łażą.

    Provident jakos zyje, to moze chodza ?

    >Aczkolwiek są tacy co i tam łażą.

    Bo bank to pyta, kaze papiery pisac, potem mowi "decyzja za 2
    tygodnie", a na koniec "odmowna" :-)

    Ciekawe, czy umowe z Providentem czytaja :-)

    J.

  • 197. Data: 2018-12-19 12:59:52
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kris k...@g...com ...

    > Popełniasz błąd że Twoją grupą reprezentatywną sa użytkownicy forów
    > Pomijając to ze to relatywnie mała grupa to są to ludzie
    > interesujący się finansami a więc o wiedzy trochę większej jak
    > "miliony much" w postaci ślusarza, nauczyciela czy operatora cnc.

    Dokładnie, wiekszosc w najlepszej razie czerpie wiedze z dziennika tv ale
    nawet w programach ekonomicznych ifnrmacje na ten temat nigdy nie sa
    jednoznaczne.
    Niby mowiło się ze raczej powinno sie brac kredyt w walucie własnego
    zarobku ale jak słucham programów ekonomicznych to nikt tam nie daje
    jednoznacznych odpowiedzi bo jak wiadomo, ekonomisci najlepiej tłumacza
    to co juz sie stało. Gorzej z przewidywaniem, co bedzie.

> [...]
    > nad takimi umowami będzie parasol ochronny to robić nie będą.
    > Różnica wiec jest taka że Ty piszesz jak być powinno a ja pisze jak

    Ja czytałem umowe kredytu hipo jak planowałem go wziac.
    Ba, dałem ja do sprawdzenia prawnikowi.
    I co z tego?
    Zwrocił uwage na jakeis technieczne kwestie i tyle m.in dotyczace zmian
    oprocentowania. Poszedłem do banku z jego uwagami, to mnie wysmiali ze
    beda zmieniac umowe, ze to jest ogólny druk i nikt przy mieszkaniu za
    200k nie bedzie sie w to bawił...

    Ale juz pomijajac kwestie zmiany, sadzisz ze w umowie było napisane ze
    UWAGA, jak frank podrozeje to z kredytu wartosci mieszkania zrobi sie
    kredyt na 2 mieszkania? Tam było mnostwo spraw ale tej najwazniejszej
    oczywiscie ze nie.
    Do umowy miał być dolaczony harmonogram spłaty.
    Sadzisz ze w roznych wariantach w zaleznosci od tego co sie bedzie działo
    z frankiem? Zeby chociaz zasugerowac klientowi ryzyko?
    Tak zgadłes! Oczywiscie ze nie! Był na 30 lat zgodnie z cena franka na
    tamten okres... Znamienne...

    I pomimo tego, ze umowe przeczytałem to najwazniejszej wiedzy z niej nie
    uzyskałem. Pomijam to ze nawet sadzac ze wszystko zrozumiałem, to z
    prawem jest tak, ze i tak nie wyłapiesz wszystkich niuansów, konsekwencji
    pewnych zapisów, zaleznosci. Nie łudz sie.
    Jak widac, prawnicy teraz obrabiaja te umowy i dochodza do wniosków ze
    ten zapis zakazany, ten niezgodny z prawem...

    W przeciwienstwie do wielu osób miałem po prostu troche szczescia ze nie
    wdepnałem w tą minę.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Poproszę o lekarstwo na zachłanność, ale DUŻO, DUŻO, BARDZO DUŻO

  • 198. Data: 2018-12-19 13:14:18
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Kris <k...@g...com> writes:

    [...]
    > Ok, ale nie piszmy więc że klienci byli świadomi i mieli wybór.
    > Bo wybierali to co im doradca doradził a ten nie doradzał co jest dla klienta
    korzystniejsze tylko co z czego był rozliczany i premiowany

    Wybacz, ale dla mnie jest dość oczywiste, że człowiek pracujący w banku
    będzie mniej dbał o interesy moje niż banku(tudzież swoje).
    Naprawdę uważasz, że przeciętny czlowiek tego nie rozumie?

    > I pewnie rozliczanie swoich podatków zleciłeś komuś kto się na tym zna
    > a nie ryzykujesz samemu

    Nie o to chodzi. Ustawa o vat obowiązuje WSZYSTKICH w tym kraju.
    O PIT też. Czy się to komus podoba czy nie.
    I sam napisałeś "zleciłeś komuś kto sie zna"[1]. Dlaczego w przypadku
    umów kredytowych tego nie można było zrobić?

> [...]
    > I teoretycznie człowiek który jest "doradcą KLIENTA"(a nie doradcą
    > BANKU) winien Tobie zaproponować to co jest dla Ciebie korzystniejsze.

    Człowiek który pracuje w BANKU.

    Nie wiem czy zatrudniasz pracowników, ale co byś zrobił z pracownikiem,
    który w pracy wyżej stawia interes obcej osoby niż pracodawcy?

    Wybacz, ale nie uważam, żeby taka rzecz była nie do pojęcia dla
    przeciętnego Kowalskiego.

    EOT z mojej strony.
    KJ
    [1] akurat nie zleciłem, ale to inna bajka.

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
    The computing field is always in need of new cliches.

  • 199. Data: 2018-12-19 13:14:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 19 grudnia 2018 12:46:46 UTC+1 użytkownik Wojciech Bancer napisał:

> [...]
    > Albo dowolna umowa na dowolne oprogramowanie komercyjne.
    > A nie są to instytucje zaufania publicznego.

    Po raz kolejny się z Tobą nie zgodzę.
    Moja umowa z energetyką to bodajże dwie kartki, umowa z telekomunikacją tez 73 strony
    nie liczy jak umowa ROR z bankiem
    Umowa z "gazownią" też raczej kilka stron liczy i pisana całkiem zrozumiałym językiem
    jest

> [...]
    >
    > Drzewiej po prostu wchodziłeś na stronę i widziałeś newsy. Teraz widzisz
    > popup na cały ekran z kilotonem tekstu i przyciskiem "zaakceptuj". I kto

    O tym tez miałem pisać ale mnie wyręczyłeś. I tu się z Tobą w pełni zgadzam. Dzisiaj
    tylko z 5 takich "umów" bez czytania zaakceptowałem.

    >Tym niemniej, jak bierzesz kredyt na set kurde tysięcy,
    > to przeczytanie tych 30 stron NIE jest trudne.

    Przeczytanie trudne nie jest bo ludzie w większości czytać potrafią. Ale zrozumienie
    jest trudne
    Tak trudne ze inaczej te same umowy rozumieją prawnicy "frankowiczów" a inaczej
    prawnicy wynajęci przez banki.
    I wyjaśniają to sobie w sądzie. A i różne sądy różnie te same umowy rozumia;)

> [...]
    > orzecznictwa sądowego wykształciło się przekonanie, że tego typu nazewnictwo jest

    Mniej więcej to samo jak zgwarancjami na produkty czy inne usługi
    Dopóki wszystko dziła jak klient oczekiwał to zapisami gwarancji nikt się nie
    interesuje.
    Jak pójdzie cos nioe tak to nagle umowa trafi do Rzecznika Praw Konsumenta czy innego
    prawnika a skrajnych przypadkach UOPKiK jakieś zapisy tam nakazuje wykreślić.

    > Jak oceniasz "coś niekorzystnego"? Czy fundusze inwestycyjne, są
    > "niekorzystne"?

    Jak emeryt poszedł do Banku bo chciał z uciułanych 20tys założyć lokatę a doradca
    zaproponował mu "Kwartalny zysk"(Getin) gdzie kase można wycofać praktycznie po 10
    latach to niekoniecznie było to dla emeryta korzystne. I sądy teraz to potwierdzają

> [...]
    > okaże że przy kredytach w PLN WIBOR skoczy do góry. Ludzie którzy
    > brali kredyty frankowe w latach 2001-2006 jakoś nie narzekali.

    Ja nie dyskutuję z tym czy kredyt chf był/jest korzystniejszy/mniej korzystny od
    kredytu w pln. Bo to nawet na dzisiaj trudno oszacować. Bardziej chodzi mi o to ze
    nie zgadzam się z tezą że ludzie kredyty w chf świadomie wybierali
    Bo nie wybierali sami tylko ufali temu co im doradca zaproponuje.

> [...]
    >
    > Można przedstawić obie, można przedstawić jedną, ale za klienta nikt decyzji
    Ja jak wlazłem do pośrednictwa finasowego w tamtych czasach do dostałem do wyboru
    kilka ofert. Każda w chf różne tylko banki proponowali;)

    >albo został negatywnie oceniony.

    i wziął w chf;)

  • 200. Data: 2018-12-19 13:33:26
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2018-12-19 o 12:15, J.F. pisze:

    > Prawnik ciekawe czy by wylapal:
    >
    > -ale tu nie ma okreslonego maksymalnego kursu CHF (ani WIBOR czy
    > LIBOR),
    > -nie ma maksymalnego spreadu w kursach,

    NIE MA, a więc jaka może być max rata? teoretycznie może dążyć do
    nieskończoności
    obecnie klient dostaje symulację (druk wymyślony przez KNF), w którym
    jest info, że np. rata teraz 1300 zł, a może wynieść np. 2900 zł (w
    określonej sytuacji) i to nie jest jej max wartość

    czy ktoś z ww. powodu rezygnuje z podpisania umowy? no mnie się jeszcze
    nie zdarzyło...

    > -nie ma zastrzezenia, ze nie bedzie oplaty za wplate gotowka w kasie
    > banku.

    to jest określone w TOiP, załącznik do umowy, wszelkie możliwe opłaty są
    tam wymienione

    > -nie ma zastrzezenia, ze jakakolwiek zmiana warunkow ktoregokolwiek
    > skladnika umowy upowaznia klienta do jej wypowiedzenia w termine 2
    > miesiecy ... bo 2 tygodnie to za malo na refinansowanie.

    nie ma bo i dlaczego?
    umowę podpisują dwie strony, aby uległy zmianie jej zapisy te strony
    muszą na to wyrazić zgodę

    a bank może to zrobić tylko w sytuacjach określonych w tejże umowie np.
    klient nie spełnił warunków promocji więc marża w górę

    --
    pozdrawiam
    RobertS