  • 311. Data: 2019-07-30 23:05:05
    Temat: Re: Takie bogacze, a kredyty frankowe biorą.
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    > Rozumiem, że bezstykowe można podsłuchać. Z jakiej odległości?

    Podsłuchać, to nawet z dużej, ale co tam. Większym problemem jest to, że
    można się z nimi połączyć, z odległości przynajmniej kilkudziesięciu cm.

    > OK. To jaka według Ciebie metoda autoryzacji jest najbezpieczniejsza?

    Specjalne wydzielone stanowisko, operacje wsadowe podpisywane kluczem
    prywatnym klienta.
    Ale słabo nadaje się w detalu.

    > Musiałbym najpierw wiedzieć, co chciałeś powiedzieć. ;-)
    > Skompromitować można kogoś, rzadziej coś.

    Może i rzadziej, ale słowo "kompromitacja" w kontekście kryptograficznym
    jest używane przynajmniej od II WŚ.

    > Czy rozpowszechnienie transakcji bezstykowych nie jest właśnie
    > likwidacją PIN-ów?

    Nie, PINy nie są likwidowane, chociaż nie zawsze można je zastosować.

    Tyle że to g* metoda "autoryzacji".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 312. Data: 2019-07-30 23:12:45
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    > To myślisz, że 100 zł nie starczy na chleb i mleko, a zatem potrzebuję
    > kilkudziesięciu tysięcy kredytu na KK? ;-)

    No ba. Teraz to jest mleko drogie, ekologiczne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 313. Data: 2019-07-31 07:58:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Jul 2019 22:55:26 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Szymon <...@w...pl> writes:
    [...]
    > BTW przypomnę jeszcze, że wielu klientów nie używało Internetu do
    > dostępu do mBanku (i innych banków), wystarczał im (musiał?) telefon.

    Hm, zrobienie przelewu przez telefon byloby uciazliwe.
    A czy w ogole mozliwe, bez wczesniejszego zdefiniowania ?

    Tzn przez automat, bo przez mLinie ... chyba kosztowne.

    No i kto by zalozyl bank internetowy bez internetu.

    > Problem w tym, że niektórzy jeszcze pamiętają. I żadnego octu ani
    > musztardy nie było - w każdym razie nie cały czas. Pamiętam jak
    > ekspedientki wycierały szmatką nieistniejący kurz z półek, jak ktoś
    > chciał kupić chleb, to musiał stać godzinę (rano, bo później nie było,
    > chyba że kamienny).
    > Mleko "białe", ważyło się przy próbie przegotowania, śmierdziało.

    Mleko jak pamietam to raczej bylo. Ewentualnie rano, bo potem
    wykupili. No i bywalo z dostawa do domu, choc w latach 80-tych te
    dostawy wlasnie zanikaly.

    Chleb o ile pamietam to bywal czesciej.
    Zreszta wszytkie towary "bywały" - jak potrzebowales, to puste pułki,
    ale cos tam dowozili. W roznych porach, bo inaczej nikt by rano nie
    pracowal.

    Swoje trzeba bylo odstac, czasem odejsc z kwitkiem, ale z glodu nikt
    nie umarl.

    J.

  • 314. Data: 2019-07-31 08:03:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Jul 2019 23:05:05 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Może i rzadziej, ale słowo "kompromitacja" w kontekście kryptograficznym
    > jest używane przynajmniej od II WŚ.

    A angielskiego/amerykanskiego. Compromise.

    W Polsce ... kontekst kryptograficzny raczej nie byl szeroko znany :-)

    Byla ksiazka o Enigmie .. pisali tam o skompromitowaniu szyfru ?

    J.

  • 315. Data: 2019-07-31 08:06:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Jul 2019 22:45:42 +0200, Szymon napisał(a):

    > To myślisz, że 100 zł nie starczy na chleb i mleko, a zatem potrzebuję
    > kilkudziesięciu tysięcy kredytu na KK? ;-)
    >
    > Wszystko sprowadza się do umiejętności zarządzania swoimi finansami.

    badzmy powazni - ile masz na koncie powiazanym z karta ?

    100zl, 1000, 5000 ?

    Przyznaje ze nawet 5k to mniej niz limit na KK.
    Ale trzymanie 100zl ... tylko uciazliwosc, przezornosc, czy juz
    paranoja ? :-)

    J.

  • 316. Data: 2019-07-31 08:45:10
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Specjalne wydzielone stanowisko, operacje wsadowe podpisywane kluczem
    > prywatnym klienta.
    > Ale słabo nadaje się w detalu.

    Czyli pytanie pozostaje aktualne: To jaka według Ciebie metoda
    autoryzacji jest najbezpieczniejsza?
    Dodam: realna w zastosowaniu.

    > Może i rzadziej, ale słowo "kompromitacja" w kontekście kryptograficznym
    > jest używane przynajmniej od II WŚ.

    Dobrze wiedzieć. Język specjalistyczny jednak różni się od ogólnego.
    Wiki definiuje "debilizm" jako niepełnosprawność intelektualną w stopniu
    lekkim. Wydaje się jednak, iż warto unikać słowa "debil" w przestrzeni
    publicznej w rozmowie między nie-ekspertami z dziedziny pedagogiki.

    > Nie, PINy nie są likwidowane, chociaż nie zawsze można je zastosować.

    Powiedzmy, że ich udział w transakcjach bezgotówkowych jest zauważalnie
    mniejszy niż 20 lat temu.

    > Tyle że to g* metoda "autoryzacji".

    OK. A zatem na podstawie odcisków palca można zostać skazanym, ale nie
    można wypłacić 10 zł. w bankomacie. Dziwny jest ten świat.

  • 317. Data: 2019-07-31 08:58:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Jul 2019 16:07:28 +0200, Szymon napisał(a):

    > Bo ROR daje większe możliwości rozwijania oferty niż KO.

    Co swiadczy o tym, ze od poczatku mysleli o rozwijaniu oferty, bo
    inaczej ROR dodaliby pozniej :-)

    > Albo gdy zapadniesz w śpiączkę.

    A to juz niekoniecznie

    > Artykuł w fraudami na dziś:
    > https://www.bankier.pl/wiadomosc/ZBP-zablokowano-112
    2-proby-wyludzen-kredytow-na-kwote-92-mln-zl-7714971
    .html

    Jakby nie na temat.

    > Wydaje mi się jednak, iż wydatki kartą >1000 zł./mc uchodzą za
    > ponadstandardowe.

    No ba, jak sie ma tych kart w portfelu kilka, to na wszystkie nie
    starczy. Tankowanie, zakupy spozywcze dla rodziny, ubrania, troche
    technicznych artykułow - i nie ma problemu z darmowa karta.
    Zobacz sam ile wydales w ubieglym roku.

    > 15% KK w koszyku wszystkich kart też o czymś świadczy.

    No ba - wymaga zaufanego klienta :-)

    Ale moment - nie tylko % sie licza, jest KK jakies 6 mln,
    odejmujac dzieci, studentow i emerytow do mamy calkiem spora ilosc.
    Polowa "gospodarstw domowych" ma.

    > No tak - więc w ramach bezpiecznych widełek przy automacie warto kapkę
    > szybciej zapewnić środki i kapkę więcej.

    Ty tez musisz szybciej i wiecej, zeby na maselko do chleba nie
    zabraklo :-)

    > Dużo tych warunków jak na kartę, która ma być mało problematyczna. ;-)

    Jakich warunkow ?
    Kupujesz, patrzysz w zestawienie, i kombinujesz jak pokryc splate.

    > Nie. Przy KK musisz o tym myśleć. Co do grosza spłacić, jeśli chcesz się
    > załapać na okres bezodsetkowy.

    A przy KD to nie trzeba ? Szczegolnie jak sie trzyma 100 zl na koncie?

    > Wow! Faktycznie! To ja mam benzynę za darmo! Tzn. nie kupuję jej, bo nie
    > mam auta. Czyli jest za darmo! ;-)

    Ale taka prawda. Tzn owszem - ma ciag dalszy - KD tez trzeba miec.

    > Pisałeś o tych, dla których utrata pracy jest problemem, muszą pracować
    > z połamanymi nogami i nie starcza im do pierwszego.

    I jak wczesniej zadbali i KK maja, to kredyt maja.
    A jak wczesniej nie zadbali, to teraz im nikt nie pomoze :-)

    Mozna limit w ROR miec ... ale to jest drozsze niz KK.

    > Wózka? Taki chleb to w rękę bierz, a nie się gramol z wózkiem ;-)

    No i w jednej rece chleb, a w drugiej szynka, maslo, ananas, piwo, i
    telewizor bo akurat promocja byla :-)

    > Nikt Ci nie zakazuje marnotrawić pieniędzy. Ja wolę, by procentowały.
    > Wprawdzie mój ROR procentuje, ale mało ;-)

    > Gdybyś umiał zaplanować wydatki z perspektywą dłuższą niż kilka minut to
    > nie trzeba byłoby przy kasie tego robić.

    > Zatem wrzuć sobie ile tam potrzebujesz.

    No i wrzucilem, a KK ulatwia i planowanie.

    > Nawet kilka tysięcy razy wyższą. Ja też lubię mieć luz w samochodzie.
    > Smarta bym nie kupił. Ale TIR-em nie muszę jeździć - owszem - naczepa ma
    > więcej miejsca niż największe osobowe combi, ale...

    I te 500KM pod pedalem ...

    > OK. Jeśli wydajesz 1000 zł/mc. I powiedzmy masz stan 1500 zadłużenia na
    > KK (celowo upraszczam) to 3% z tego rocznie daje 45 zł. Netto 36 zł.
    > Jest zysk.

    Tu nie chodzi nawet o te 36 zl, tylko zepsuje sie samochodow czy
    komputer, trzeba kupic nowe -

    A teraz dodaj ze np jade w delagacje, place 1000 zl za hotel, ksiegowa
    mi przelewa zwrot ... a ja splacam karte za miesiac :-)

    > Apropos - gdybyś kupił euro kilka dni temu za 4,25 to dziś jest do
    > sprzedania za 4,285. 0,8% w 4 dni. Jakieś... 73%. Ze 100.000 miałbyś
    > 3500 zł.

    A jakbym dwa tygodnie temu sprzedal, bo akurat osiagnelo szczyt
    4.2746, to bym dzis stracil 2000.
    No chyba, ze bym nie przespal tego spadku i zarobil podwojnie.

    Albo jakbym pare dni temu kupil po 4.250, a potem zobaczyl jak trend
    sie odwraca i jednak spada, wiec sprzedal poki niewelka strata ... to
    bym sobie dzis w brode plul.

    To jest hazard. Ktos musi stracic, zeby ktos mogl zarobic.

    > USD też dobrze się trzyma. Już po 3,85. Czekaj... zerknę na złoto...
    > Zerk: 1425 USD. Stoi. ;-)

    Ale bywalo w lipcu po 1385. To ile bym dzis zarobil ?
    Szczegolnie ze bywalo tez po 1455 ... ale to sie zawsze latwo
    analizuje po fakcie, a nie przed :-)

    No i co - trzymasz te pieniadze w e-kantorze czekajac az wzrosna, czy
    wycofales do banku ? A jak kantor zniknie ?

    A propos - zamieniam tak sobie te waluty, zamieniam ... jak to w PIT
    rozliczyc ?

    J.

  • 318. Data: 2019-07-31 08:59:47
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > mBank? Miał siedzibę w Warszawie :-)
    > Adres był w umowie, ul. Senatorska.

    No to jest to kolejny argument, iż był to bank wirtualny. Na umowie
    Senatorska, do wysyłki dokumentów skrytka pocztowa, a zapraszali do
    Łodzi ;-)
    Co ciekawe... Dziś na stronach nadal centrala w Wawie, ale adres
    korespondencyjny w Łodzi.

    Przy okazji zastanowił mnie mały kapitał zakładowy. Ledwie 169 mln. Dla
    przykładu Alior ma 1,3 mld. Santander ponad miliard, Plus Bank 300 mln.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Red_Tower

    Najemcami budynku są obecnie: BRE Bank, Philips, Accenture Services oraz
    kilkanaście mniejszych firm.

    Dla jasności: nie byłem gościem mBanku, więc znam sytuację ze słyszenia.

    > Mleko "białe", ważyło się przy próbie przegotowania, śmierdziało.

    Dziś mówi się o takim, że jest bez chemii ;-) Eko, bio itd. A nie to co
    w sklepach - pół roku w kartonie stoi, w temperaturze pokojowej... i nic.

    > W swojej siedzibie mieli kancelarię. Pieniędzy to tam raczej nie
    > wypłacili (przynajmniej na początku), ale przyjąć dowolny papier
    > z pewnością potrafili.

    Dziś są google maps. Można "pooglądać" siedziby banków czy instytucji
    finansowych. Niektóre... hmmm...

  • 319. Data: 2019-07-31 09:08:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Jul 2019 14:52:33 +0200, Szymon napisał(a):

    > W ciągu 30 lat dużo się może zdarzyć. Na dzień otrzymania kredytu klient
    > nie ma pieniędzy. Rok potem może np. dostać spadek... Albo sprzeda np.
    > działkę. De facto - jeśli nieruchomości pójdą ostro w górę to może
    > sprzedać kredytowaną nieruchomość i spłacić bank.

    > KO i a'vista to jednak coś innego. ROR bliżej jest rachunkom a'vista.

    A KO bez terminu to jakie jest ?

    > Lokatę także mogę zerwać.

    Ale ze strata dla siebie. Wiec pewnie nie zerwiesz.

    > 10-letnią obligację spieniężyć itd.

    A to troche co innego.
    Raz - ze pozyczajacy nie traci pozyczki, dwa - trzeba znalezc chetnego
    i pewnie stracisz ... choc niekoniecznie ...

    > Trzeba było umieć liczyć.

    > Rzeczywiście wcześniejsza spłata hipoteki nie była bankom na rękę.

    Co akurat swiadczy przeciwnie.
    Nie baly sie te banki wycofania depozytow, nie chcialy miec wiekszej
    plynnosi, chcialy miec frajera, co im bedzie placil %.

    > Wiele
    > - dawniej - pobierało prowizję od takiej operacji. Wydaje mi się, że
    > obecnie banki mają obowiązek przyjęcia wcześniejszej spłaty i - chyba -
    > bezprowizyjnie.

    Prowizje biora z gory i rozkladaja na raty ... co znow budzi problemy
    interpretacyjne.

    J.

  • 320. Data: 2019-07-31 09:11:15
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-31 o 07:58, J.F. pisze:
    > Hm, zrobienie przelewu przez telefon byloby uciazliwe.
    > A czy w ogole mozliwe, bez wczesniejszego zdefiniowania ?

    Wydaje mi się, że dziś część banków nadal pozwala na przelewy telefoniczne.
    Pamiętam, jak "kiedyś" w Lukasie zakładałem lokaty przez telefon.

    > Mleko jak pamietam to raczej bylo. Ewentualnie rano, bo potem
    > wykupili. No i bywalo z dostawa do domu, choc w latach 80-tych te
    > dostawy wlasnie zanikaly.

    A gdy zostawiło się na wierzchu to po kilku dniach było zsiadłe.
    Dostawy do domu to chyba tylko w większych miastach. Pamiętam z serialu
    "Alternatywy 4" ;-) Nie przypominam sobie natomiast problemów z mlekiem.
    Już chyba większe z butelką na wymianę ;-)

    > Chleb o ile pamietam to bywal czesciej.

    Eee... u mnie chleb czy bułki - bez problemu. Przecież nawet w PRL-u
    istniały piekarnie prywatne. Szczerze mówiąc chętnie bym zjadł sobie
    taki prawdziwy chleb - wypieczony w tradycyjny sposób... ciepły jeszcze...

    > Zreszta wszytkie towary "bywały" - jak potrzebowales, to puste pułki,
    > ale cos tam dowozili. W roznych porach, bo inaczej nikt by rano nie
    > pracowal.

    Z problemów zaopatrzeniowych to pamiętam kłopoty z egzotycznymi owocami.
    Banany czy pomarańcze to może raz w roku.

    > Swoje trzeba bylo odstac, czasem odejsc z kwitkiem, ale z glodu nikt
    > nie umarl.

    Zabawne było to pożyczanie cukru od sąsiadki ;-) A jak już był to
    oddawanie czy kupowanie workami, bo przydawał się np. do przetworów na zimę.