  • Data: 2003-05-20 09:47:27
    Temat: Re: jak stracić na kredycie walutowym
    Od: m...@p...pl (McMac) szukaj wiadomości tego autora

    >Rozumowanie kolegi jest jak najbardziej poprawne. Dostajesz 100 000PLN ale bank
    >określa ile jesteś mu winien w CHF. Robi to na podstawie kursu kupna dzieląc
    >kwotę w PLN przez ten kurs. Otrzymaną kwotę w CHF trzeba spłacac w PLN po
    >kursie sprzedaży wyzszym niz kurs kupna o kilka procent. Powoduje to, że juz na
    >dzień dobry masz do spłaty więcej niz 100 000 PLN. Przy dalszym wzroście kursu
    >sprzedaży kwota rośnie. Jest to jeden z haczyków kredytów walutowych, o którym
    >ja też wiele razy pisałem. Miedzy innymi dlatego od pewnego czasu nie jestem
> [...]

    Coz, gwoli scislosci, w PKO jest tak:
    1. chcesz 100kzl
    2. w momencie skladania wniosku bank przelicza na CHF (przypuscmy wyszlo 40kCHF)
    3. bierzesz kredyt na 40kCHF (a nie 100kzl !!!)
    4. w dniu wyplaty kredytu/transzy bank przelicza CHF na zlotowki i tyle
    dostajesz. Jesli kurs CHF zmalal, dostaniesz mniej niz 100kzl (jestes w plecy,
    reszte doplacasz z kieszeni); jesli kurs wzrosl, dostajesz wiecej niz chciales
    na poczatku (i jestes w siodmym niebie, bo np. za nadwyzke kupujesz meble do
    kuchni).
    5. Tak czy inaczej, do splaty masz 40kCHF. Od tej pory zmiany kursow maja wplyw
    wylacznie na wysokosc miesiecznej raty.

    Zarowno w punkcie 2 jak i 4 dzialaja kursy banku. Ciezko jednak posadzac bank o
    manipulowanie kursami, bowiem zarowno dzien zlozenia wniosku jak i dzien wyplaty
    kredytu/transzy ustalasz sam. Poza tym akurat w PKO kursy kupna/sprzedazy banku
    "podazaja" dokladnie za srednimi NBP.
    --
    - Maciej Kulawik ----------------