eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny? › Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
  • Data: 2005-12-08 18:29:19
    Temat: Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    Od: Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Glenn napisał(a):

    > No cóż - to chyba rozumiesz, że po takich wstawkach brakuje chętnych do
    > "dyskutowania" z Tobą. Czego oczekujesz? Że ktoś Ci będzie przyklaskiwał?

    Sądziłem, że znajdę tu kogos, kogo zainteresuje problem
    i zechce się z nim zmierzyć.

    > Skoro postulujesz "generowanie" przez bank centralny pieniądza na wydatki
    > "prowzrostowe" to chyba nie jest to dziwne, że pada pytania JAKIE kryteria
    > określać będą co jest wydatkiem prowzrostowym a co nie?

    Źle mnie zrozumiałeś. To może być wina niejasności w mojej wypowiedzi.
    Jednak ja odnoszę się do pewnego tekstu - który nie jest trudny w
    odbiorze. Czy stwierdzenie tego faktu też stanowi element zniechęcający
    do dyskusji?

    Może podam konkretny przykład, by pokazać o co chodzi.
    Załóżmy, że rządowi udałoby się dokonać podziału TPSA na
    dwie spółki: operatora i właściciela infrastruktury.
    Swoje udziały w TPSA zamieniłby na prawo własności tej drugiej spółki.
    Następnie - kosztem zwiększenia deficytu budżetowego dofinansowuje
    spółkę tak, by mogła ona każdemu obywatelowi zagwarantować dostęp do
    sieci telekomunikacyjnej. Może pieniądze na to pożyczyć
    od banku komercyjnego, albo od banku centralnego.
    Proszę o wskazanie - jakież to katastrofalne skutki będzie
    miała pożyczka bezpośrednio z NBP?

    > I KTO ma te kryteria
    > ustanawiać oraz ewentualnie pilnować ich stosowania. A że Polska już podobny
    > scenariusz przerabiała (w latach 80 właśnie) to i nie dziw się, że znając
    > skutki tego scenariusza trudno Ci będzie znaleźć entuzjastów takiego pomysłu
    > na tej grupie.

    Na razie nie znalazłem nikogo, kto zrozumiałby o co chodzi.
    O ewentualnym poparciu pomysłu można mówić później.

    > Skoro Cię interesuje meritum, to może podręcznik historii pomoże?
    [...]
    > To jest głupie - czego dowiódł w całej rozciągłości system gospodarczy
    > krajów komunistycznych.

    Sorry - ale to nie jest prawda.
    Gospodarka PRL rozsypała się dzięki absurdom centralnego planowania,
    oraz pułapce zadłużeniowej powiązanej z niską konkurencyjnością
    i pewną izolacją w stosunku do zachodu (co skutkowało niemożnością
    spłaty). Kryzys finansowy końca lat 80-tych był rzeczą wtórną.

    Jurek