  • 1. Data: 2010-08-30 19:50:13
    Temat: Odmowa wykonania transakcji
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Spotkałem się niedawno z następującą sytuacją:

    Bankomat Euronetu. Próba wypłaty środków kartą, PIN, kwota, Zonk! "Bank
    odmawia realizacji transakcji". Bohaterem była karta Raiffeisena z
    mikroprocesorem.

    Powodem było to, że bankomat odczytał dane z paska a nie z mikroprocesora
    (tak mam napisane w historii transakcji odrzuconych).

    Czy jest jakiś patent (oprócz zaklejenia mikroprocesora) na poradzenie sobie
    w takiej sytuacji, to znaczy czy taka reakcja wystawcy karty w jakiś sposób
    zależy od bankomatu i w innym bankomacie mogłoby to nie nastąpić? Czy też w
    jakiś sposób jest to przyporządkowane "na sztywno" do karty? Co by się
    zdarzyło w przypadku próby skorzystania z bankomatu, który w ogóle nie
    potrafi czytać danych z mikroprocesora?

  • 2. Data: 2010-08-30 20:05:27
    Temat: Re: Odmowa wykonania transakcji
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <b...@a...w.pl> writes:

> [...]
    > jakiś sposób zależy od bankomatu i w innym bankomacie mogłoby to nie
    > nastąpić? Czy też w jakiś sposób jest to przyporządkowane "na sztywno"

    Pomysl chwile, po co to w ogole jest? Po to, zeby ktos nie wyplacal
    pieniedzy kopia karty, bo za to placi wlasciciel bankomatu. Wiec zadne
    zaklejenie procesora tez nic nie da, najwyzej zapcha czytnik i np.
    zablokuje karte.

    > Co by się zdarzyło w przypadku próby skorzystania z
    > bankomatu, który w ogóle nie potrafi czytać danych z mikroprocesora?

    Taki zapewne bylby nieco inaczej skonfigurowany, nie przesylalby do
    banku informacji o pominieciu procesora, i nie byloby problemu.
    Za fraudy odpowiada wtedy wlasciciel bankomatu.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 3. Data: 2010-08-30 20:30:36
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> napisał w wiadomości grup

    Moje pytanie jest takie: czy na pasku magnetycznym karty może być zapisane
    coś w rodzaju "obsługa karty tylko z użyciem chipa". IMO nie powinno być, bo
    wtedy straciłaby sens hybrydowość karty.

    A zatem kwestia jest związana z konfiguracją bankomatu. Skoro bankomat kartę
    rozpozna jako kartę bez chipa (jak go zakleję), to może transakcja się
    wykona? Czy na pasku karty jest zapisane polecenie bezwzględnego przesyłania
    do banku infa o pominięciu procesora? Jeśli tak jest to automatyczne
    odrzucanie przez bank takich transakcji także niweczy sens hybrydowości. A
    może to przesyłanie także zależy od konfiguracji bankomatu?

    W ogóle ciekawe dlaczego się to zdarzyło (co mogło spowodować, że się chip
    nie przeczytał). Z tego bankomatu korzystałem już setki razy, także przy
    użyciu kart z mikroprocesorami, również tej konkretnej karty i to pierwszy i
    jedyny taki przypadek.

  • 4. Data: 2010-08-30 21:12:43
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    MarekZ pisze:

    > Moje pytanie jest takie: czy na pasku magnetycznym karty może być
    > zapisane coś w rodzaju "obsługa karty tylko z użyciem chipa". IMO nie
    > powinno być, bo wtedy straciłaby sens hybrydowość karty.

    Raczej nie ma na pasku takiego kodu... Jest natomiast informacja, że
    karta ma chip.

    > A zatem kwestia jest związana z konfiguracją bankomatu. Skoro bankomat
    > kartę rozpozna jako kartę bez chipa (jak go zakleję),

    Rozpozna jako kartę z chipem. Uszkodzonym.

    > to może transakcja się wykona?

    Może, ale raczej nie powinna. Jeśli na pasku zapisano (a zapisano!), że
    karta ma chip, a bankomat fizycznie stwierdza, że chipa jednak nie ma,
    to zachodzi gigantyczne wręcz prawdopodobieństwo, że karta jest kopią.

    > Czy na pasku karty jest zapisane polecenie bezwzględnego
    > przesyłania do banku infa o pominięciu procesora?

    Na karcie raczej nie, ale w protokole komunikacji zapewne już tak.
    Dziwne, gdyby bank nie dostawał informacji o sposobie dostępu do
    informacji z karty.

    > Jeśli tak jest to
    > automatyczne odrzucanie przez bank takich transakcji także niweczy sens
    > hybrydowości.

    Wcale nie. Możliwe są między innymi takie komunikaty z terminala/bankomatu:
    - mam czytnik chipów, odczytałem informacje z chipa
    - nie mam czytnika chipów, odczytałem informacje z paska magnetycznego
    - mam czytnik chipów, odczytałem informacje z paska magnetycznego

    Jeśli bank wie, że karta ma chip, to zajście ostatniego przypadku
    powinno powodować zaświecenie się gdzieś czerwonej lampki. :-)

    --
    MiCHA

  • 5. Data: 2010-08-30 22:30:22
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Kwiatkowski" <m...@m...waw.pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:i5h6sc$m2i$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    >
    > Jeśli bank wie, że karta ma chip, to zajście ostatniego przypadku powinno
    > powodować zaświecenie się gdzieś czerwonej lampki. :-)

    OK, masz rację.

  • 6. Data: 2010-08-31 07:09:27
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Mon, 30 Aug 2010 22:30:36 +0200, MarekZ napisał(a):

> [...]
    > chip nie przeczytał). Z tego bankomatu korzystałem już setki razy, także
    > przy użyciu kart z mikroprocesorami, również tej konkretnej karty i to

    A próbowałeś jeszcze raz albo dwa czy tylko jedna próba była? Może to po
    prostu jakiś losowy błąd matrixa Ci się trafił ;)

    --
    xbartx

  • 7. Data: 2010-08-31 09:53:06
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "xbartx" <b...@h...net> napisał w wiadomości grup

    > A próbowałeś jeszcze raz albo dwa czy tylko jedna próba była? Może to po
    > prostu jakiś losowy błąd matrixa Ci się trafił ;)

    No tak, były dwie próby, kolejno po sobie. Następnie dalej eksperymentowałem
    z tą kartą, podając w tym samym bankomacie błędny PIN. Przy czwartej próbie
    z błędnym PINem bankomat zwrócił kartę i poinformował, że przekroczyłem
    liczbę błędnych prób wprowadzenia PIN. Karta została zablokowana.
    Odblokowałem ją więc sobie i następnego dnia podjąłem w tym samym bankomacie
    kolejną próbę wypłaty, tym razem skuteczną. Innych bankomatów nie
    testowałem.

  • 8. Data: 2010-08-31 14:38:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <b...@a...w.pl> writes:

    > Moje pytanie jest takie: czy na pasku magnetycznym karty może być
    > zapisane coś w rodzaju "obsługa karty tylko z użyciem chipa". IMO nie
    > powinno być, bo wtedy straciłaby sens hybrydowość karty.

    Moze byc na kartach bez paska magnetycznego, ale to raczej teoria niz
    praktyka.

    > A zatem kwestia jest związana z konfiguracją bankomatu. Skoro bankomat
    > kartę rozpozna jako kartę bez chipa (jak go zakleję), to może
    > transakcja się wykona?

    Nie, poniewaz bankomat przeczyta na pasku informacje o chipie, a nawet
    gdyby jej tam nie bylo, to w bazie BINow ma taka informacje. A nawet
    gdyby i tam jej nie bylo, to zapytanie autoryzacyjne sie nie uda.

> [...]
    > tak jest to automatyczne odrzucanie przez bank takich transakcji także
    > niweczy sens hybrydowości. A może to przesyłanie także zależy od

    Zalezy chyba glownie od posiadania przez niego czytnika chipow.
    W kazdym razie bank potrafi rozroznic sytuacje, w ktorych:
    - bankomat (terminal w sklepie) nie czyta chipow
    - bankomat nie mogl przeczytac chipa na danej karcie, chociaz chcial
    - karta w ogole nie ma chipa, a przynajmniej na to wyglada

    > W ogóle ciekawe dlaczego się to zdarzyło (co mogło spowodować, że się
    > chip nie przeczytał).

    Moze trzeba bylo powtorzyc probe.
    --
    Krzysztof Halasa