  • 1. Data: 2002-08-21 14:30:26
    Temat: Kiedyś mi się to śniło...
    Od: Konrad Bagiński <b...@s...pl>

    Na pl.soc.prawo toczy się ciekawa dyskusja: posiadacz konta w mBanku
    dostał przelew nie dla niego przeznaczony, nie zwrócił na to uwagi, kasę
    wydał. Czy bank może go teraz ścigać?
    Mi się wydaje, że mogą mu naskoczyć - przecież tej kasy nie ukaradł a
    winny jest bank, który źle zaksięgował przelew.

    Konrad Bagiński
    http://kbaginski.republika.pl

  • 2. Data: 2002-08-21 14:42:17
    Temat: Re: Kiedyś mi się to śniło...
    Od: RobertS <r...@g...pl>

    Konrad Bagiński napisał(a):

> [...]
    > Mi się wydaje, że mogą mu naskoczyć - przecież tej kasy nie ukaradł a
    > winny jest bank, który źle zaksięgował przelew.
    rtfa, bylo tutaj o tym juz kilka razy
    --
    roberts
    c:\Program Files\Netscape\sygnatura.txt

  • 3. Data: 2002-08-21 14:58:02
    Od: "Krzysztof Krzos" <K...@s...com.pl>

    "Konrad Bagiński" <b...@s...pl> wrote in message
> [...]
    > Mi się wydaje, że mogą mu naskoczyć - przecież tej kasy nie ukaradł a
    > winny jest bank, który źle zaksięgował przelew.

    Musi oddac - to nie byly jego pieniadze.
    Moj kolega dostal pensje podwojnie - musial oddac.

  • 4. Data: 2002-08-21 15:34:56
    Od: "Rena" <r...@p...pl>

    musi oddac, tylko bank go musi uprzedzic, ze zabierze.

  • 5. Data: 2002-08-21 16:48:04
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > Mi się wydaje, że mogą mu naskoczyć - przecież tej kasy nie ukaradł a
    > winny jest bank, który źle zaksięgował przelew.

    Zgodnie z polskim prawem i orzecznictwem sądowym oraz regulaminami bankowymi
    nie ma szans.
    1.Jeżeli była pomyłka w przelewie to prawdopobnie brzmienie konta jest
    niezgodne z numerem konta (jak bank to odkryje to od razu przeksięguje) a jak
    nazwa konta jest niezgodna z numerem konta to to jest ewidentna pomyłka i w
    regulaminie pewnie jest zapis odnośnie takiej sytuacji, Klient zakładając konto
    zgodził się na zapisy zawarte w regulamienie więc też do oddania pieniędzy.
    2. Jeżeli wyda pieniądze, a nie będzie chciał ich oddać, i pójdzie się kłócić
    do sądu to są na podstawie pkt. 1 (czyli regulaminu) oraz przepisów prawa,
    stwierdzi że taki klient chciał się w nieuczciwy sposób wzbogacić, nie
    spodziewał się przecież tych pieniędzy ani ich nie zarobił więc nie ma do nich
    żadnych praw.

  • 6. Data: 2002-08-22 12:10:16
    Od: "Jacek Swierczek" <j...@f...onet.pl>

    "Krzysztof Krzos" <K...@s...com.pl> wrote in message
    > Musi oddac - to nie byly jego pieniadze.
    Ale powinien sobie zatrzymac "znalezne" ;-))
    Sytuacja ta jest podobna do znalezienia portfela z kasa na ulicy.
    Bank "zgubil" pieniadze, i to bank powinien ponies konskwencje w pierwszej
    kolejnosci.

    Pozdrawiam
    Jacek

  • 7. Data: 2002-08-22 13:01:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    s...@p...onet.pl writes:

    > Zgodnie z polskim prawem i orzecznictwem sądowym oraz regulaminami bankowymi
    > nie ma szans.

    Mysle, ze w przypadku "nieautoryzowanego dostepu" do konta takiego klienta
    przypuszczalnie pieniedzy moze nie dac sie odzyskac (bo klient banku
    nie odpowiada za bezpieczenstwo pieniedzy, ktore ktos mu przelal na
    konto).
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 8. Data: 2002-08-22 15:06:34
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > przypuszczalnie pieniedzy moze nie dac sie odzyskac  (bo klient banku
    > nie odpowiada za bezpieczenstwo pieniedzy, ktore ktos mu przelal na

    jeżeli dobrze zrozumiałem (przeczenie nie chyba było wstawione przez pomyłkę)
    To jeżeli mi ukradli pieniądze, które ktoś wpłacił przez pomyłkę na moje konto
    to nie muszę ich oddawać. Dobrze kombinuję? Jeżeli tak to nasuwa się taka myśl:
    To że ktoś ukradł pieniadze z konta, to nie oznacza, że można sobie
    przywłaszczyć cudze (nawet jak ten ktoś przez pomyłkę swoją lub banku wpłacił
    na konto okradzionego)

    a tak na marginesie:
    żeby był 'nieautoryzowany dostęp' to ten ktoś musiałby zgłosić do banku
    reklamację, że ktoś mu pieniądze pobrał z konta bez jego wiedzy i zgody.
    Przychodzi mi tu na myśl tylko kradzież karty do konta i transakcje wykonane
    bez pinu - które są uznawane (przynajmniej w jakims procencie), ewentualnie
    konto internetowe, ale tam wszystko jest "autoryzowane" w jakiś sposób więc
    trzeba by udowodnić że "to nie ja zrobiłem ten przelew" itd.

    Ale pytanie w wątku było o co innego, tak na marginesie :)

  • 9. Data: 2002-08-23 11:26:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    s...@p...onet.pl writes:

> [...]
    > konto
    > to nie muszę ich oddawać. Dobrze kombinuję?

    To moze za mocno powiedziane, ale efekt moglby byc taki.

> [...]
    > To że ktoś ukradł pieniadze z konta, to nie oznacza, że można sobie
    > przywłaszczyć cudze (nawet jak ten ktoś przez pomyłkę swoją lub banku

    To inna, odwrotna sytuacja. Wazna jest kolejnosc - w poprzednim przypadku
    klient banku nie moglby zostac okradziony bez uprzedniego mylnego
    przelewu (bo na koncie nie byloby wystarczajacej sumy).

    > żeby był 'nieautoryzowany dostęp' to ten ktoś musiałby zgłosić do banku
    > reklamację, że ktoś mu pieniądze pobrał z konta bez jego wiedzy i zgody.

    Niekoniecznie, nie musialby o tym przeciez wiedziec. Wystarczy np.
    puscic "nieautoryzowany przelew" z tylulem "storno uznania" - wiele
    bankow w historii umiesci tylko ten tytul, a klient sie nie zorientuje
    (nawet jakby chcial to wyjasnic w banku, to jest duza szansa, ze tak
    samo mu to wytlumacza).

> [...]
    > konto internetowe, ale tam wszystko jest "autoryzowane" w jakiś sposób więc
    > trzeba by udowodnić że "to nie ja zrobiłem ten przelew" itd.

    W Polsce istnieje cos takiego jak domniemanie niewinnosci. Umowy
    z bankiem nie maja tu znaczenia.

    > Ale pytanie w wątku było o co innego, tak na marginesie :)

    Odnioslem sie do stwierdzenia o szansach, nie do pytania.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator