  • 1. Data: 2002-09-11 07:14:20
    Temat: Inteligo za 10 mln
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    I tak robi sie interesy :) Niemcy wladowali kupe kasy, a PKO BP kupilo za
    grosze wrecz...

    :)

    PKO BP kupi internetowy bank Inteligo
    Marka pozostanie

    PKO BP kupi internetowy bank Inteligo. Umowę o zakupie Inteligo Financial
    Services (IFS) oraz części detalicznej Bankgesellschaft Berlin (Polska)
    podpisano w nocy z poniedziałku na wtorek. Według nieoficjalnych informacji
    "Rz", PKO BP zapłaci mniej niż 10 mln zł. Część korporacyjna zostanie
    sprzedana innemu bankowi. W tej sprawie negocjacje trwają.

    Rzecznik prasowy PKO BP Leszek Zioło odmówił ujawnienia jakichkolwiek
    szczegółów transakcji. Jak wynika z naszych nieoficjalnych informacji, PKO
    BP kupi od BGB spółkę IFS oraz część detaliczną przedsiębiorstwa bankowego
    BGB, a więc przejmie rachunki klientów prowadzonych w ramach Inteligo,
    płacąc za wszystko mniej niż 10 mln zł.

    Nowy właściciel chce pozostawić spółkę IFS jako samodzielny podmiot
    działający w ramach swojej grupy kapitałowej, utrzyma też na rynku markę
    Inteligo.

    Niemcy zostali zmuszeni

    10 mln zł za Inteligo to bardzo mało. Analitycy w lutym, kiedy BGB ogłosiło,
    że będzie sprzedawać Inteligo, szacowali, że właściciel wirtualnego konta
    może być wart 1000-1500 zł.

    BGB Polska konsekwentnie od kwietnia nie podaje informacji o liczbie
    rachunków i wielkości depozytów. Fachowcy szacują, że Inteligo może mieć ok.
    170-180 tys. klientów, zaś depozyty przekroczyły 400 mln zł. Pod koniec
    kwietnia Inteligo miało ponad 160 tys. klientów, a depozyty wynosiły 390 mln
    zł.

    Internetowe rachunki Inteligo prowadzi Bankgesellschaft Berlin Polska, a
    marketingiem związanym z tym projektem zajmuje się firma Inteligo Financial
    Services (IFS). Bankgesellschaft Berlin jeszcze na początku roku miał tylko
    40 proc. akcji IFS. Resztę papierów spółki odkupił, aby móc sprzedać
    Inteligo razem z bankiem. Niemcy właściwie zostali zmuszeni do sprzedaży
    Bankgesellschaft Berlin (Polska) oraz prowadzone przez bank konta Inteligo
    ze względu na poważne kłopoty finansowe centrali. BGB zdecydowało się także
    wycofać z Czech i sprzedać część aktywów w Niemczech.

    Razem z bankiem nie wyszło

    Właściciel polskiego BGB koniecznie chciał sprzedać Inteligo razem z
    bankiem. Nie udało się, bo PKO BP nie był zainteresowany licencją bankową.
    BGB Polska jest niewielką spółką, w której istotną wartość stanowi licencja
    bankowa. Jej aktywa na koniec roku wynosiły 1 mln zł.

    Według informacji "Rz", negocjacje o zakupie Inteligo prowadził także BRE
    Bank. Zrezygnował jednak z kupna uznając, że przejęcie silnej marki nie ma
    sensu. - Mamy mBank i nie jest nam potrzebna kolejna marka - mówił nasz
    rozmówca z BRE Banku. - Trudno powiedzieć, czy po połączeniu Inteligo i
    mBanku klienci by nie odeszli. Problem stanowiły także platformy
    informatyczne. Nie dałoby się ich połączyć, trzeba by wszystkich klientów
    Inteligo przenieść do naszego systemu.

    PKO BP wykona skok

    Dla PKO BP zakup Inteligo oznacza duży skok technologiczny - bank nie tylko
    uzyska nowoczesny produkt, stając się na naszym rynku jedną z trzech
    instytucji oferujących klientom bankowość elektroniczną, lecz także stanie
    się posiadaczem zaplecza informatycznego i call center, które będzie mógł
    wykorzystać do rozwoju własnych produktów.

    PKO BP jest jednym z nielicznych już dużych polskich banków, które
    dotychczas nie zdecydowały się na wdrożenie scentralizowanego systemu
    informatycznego. Zarząd banku wprawdzie już ponad 2 lata temu zdecydował się
    na zakup systemu Systematics firmy Alltel z USA, podobnego do wybranego
    wcześniej przez Pekao SA, ale jego rada nadzorcza zwlekała z wyrażeniem
    zgody na ten zakup. Jak wynika z informacji "Rz", niedawno zarząd
    poinformował radę, że zrezygnował z systemu Alltelu i zamierza ponownie
    rozpocząć procedurę wyboru dostawcy. Poza tym bank pracuje nad
    scentralizowaniem informacji o klientach, wykorzystując posiadane
    rozwiązania technologiczne. Pozwoliłoby mu to na pełne odmiejscowienie
    rachunków klientów i przetwarzanie informacji o transakcjach z nimi w
    dowolnych placówkach w trybie on-line.

    Z BGB Polska pozostała do sprzedania jeszcze część korporacyjna. W tej
    sprawie nie zapadły ostateczne decyzje. Bardzo możliwe, że aktywa banku
    przejmie MHB Bank Polska, którego głównymi klientami są niemieckie firmy
    inwestujące w Polsce oraz polscy eksporterzy do Niemiec. W.G., EL

    --

    ----
    Amra the Freelancer

  • 2. Data: 2002-09-11 07:23:27
    Temat: Re: Inteligo za 10 mln
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

    Użytkownik "AMRA" <a...@a...com> napisał

    > I tak robi sie interesy :) Niemcy wladowali kupe kasy, a PKO BP kupilo za
    > grosze wrecz...

    Tez to czytalem, ale cos sie nie zgadza (PKO BP nie podalo jeszcze ceny),
    chyba jedno zero gdzies im zginelo :-))

    pzd

  • 3. Data: 2002-09-11 07:36:19
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Tez to czytalem, ale cos sie nie zgadza (PKO BP nie podalo jeszcze ceny),
    > chyba jedno zero gdzies im zginelo :-))

    No wlasnie nie wiem - wczoraj bylo 90 mln, a dzisiaj 10 :) Tyle to ponoc
    kosztowal mBank na samym poczatku (bez platformy informatycznej).
    12 mln w zeszlym roku wydalo Inteligo na reklame...

  • 4. Data: 2002-09-11 07:39:58
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Wed, Sep 11, 2002 at 09:36:19AM +0200, AMRA wrote:

    > No wlasnie nie wiem - wczoraj bylo 90 mln, a dzisiaj 10 :) Tyle to ponoc
    > kosztowal mBank na samym poczatku (bez platformy informatycznej).
    > 12 mln w zeszlym roku wydalo Inteligo na reklame...

    samochod zlozony z czesci kupowanych osobno jest drozszy niz taki jak
    mozesz go kupic w salonie.

    Generalnie to pkobp zrobilo bardzo slodki interes, cala sztuka aby go
    teraz nie spiepszyc.

    --

    --w

  • 5. Data: 2002-09-11 07:48:19
    Od: g...@l...mm.pl (Grzegorz Dabrowski)

    AMRA napisal:
    > No wlasnie nie wiem - wczoraj bylo 90 mln, a dzisiaj 10 :) Tyle to ponoc
    > kosztowal mBank na samym poczatku (bez platformy informatycznej).
    > 12 mln w zeszlym roku wydalo Inteligo na reklame...

    Istnieje mozliwosc, ze IFS odkupione przez pkobp jest mocno zadluzone;
    np. na 80 mln - i stad wczorajsze 90 mln ;)

    Pozdrawiam, Grzegorz

  • 6. Data: 2002-09-11 07:51:17
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Generalnie to pkobp zrobilo bardzo slodki interes, cala sztuka aby go
    > teraz nie spiepszyc.

    Tez tak uwazm. I wydaje mi sie, ze wbrew waszemu czarnowidztwo nie
    spieprzy...

  • 7. Data: 2002-09-11 07:54:39
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Istnieje mozliwosc, ze IFS odkupione przez pkobp jest mocno zadluzone;
    > np. na 80 mln - i stad wczorajsze 90 mln ;)

    Ekhem - to moze ja wycofam swoje 160 zl ??? ;)

    JEdnym slowem BP zrobilo zloty interes :)

  • 8. Data: 2002-09-11 07:58:05
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Wed, Sep 11, 2002 at 09:51:17AM +0200, AMRA wrote:

    > Tez tak uwazm. I wydaje mi sie, ze wbrew waszemu czarnowidztwo nie
    > spieprzy...

    Rzecz w tym ze nie ma podstaw (IMO _zadnych_) aby twierdzic ze nie
    spieprzy. Czy ktos wymienil jakies inne zalety pkobp niz duzo
    oddzialow i bankomatow? Wlasciwie wszystko co dotknac to potem juz
    smierdzi (rowniez ta duza ilosc oddzialow oznacza zazwyczaj olbrzymie
    kolejki).

    I niech mi nikt nie mowi ze sa wszedzie - na Helu nie ma ;-)

    --

    --w

  • 9. Data: 2002-09-11 08:10:38
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

> [...]
    > oddzialow i bankomatow? Wlasciwie wszystko co dotknac to potem juz
    > smierdzi (rowniez ta duza ilosc oddzialow oznacza zazwyczaj olbrzymie

    alez oczywiscie ze wymienil :)

    inne zalety to:
    dostep do produktow PKO BP - m.in. debetu, kredtow konsumcyjnych,
    hipotecznych i jakie sobie wymyslisz.
    - wypuklych kart - moze i przede wszystkim goldow :)
    - zaplecze fiinansowe
    - goodwill (tansza reklama, zaufanie do marki)
    - kontakty z rzadem itp

    - nowe produkty - np obligacje skarbu panstwa, Bogdan mowi...

  • 10. Data: 2002-09-11 08:17:48
    Temat: PiG - jeszce jeden art.
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    Choc bankowcy z PKO BP jeszcze rano zaprzeczali informacjom o szybkiej
    finalizacji zakupu konta Inteligo, to jednak po poludniu nabyli je od
    niemieckiego Bankgesellschaft Berlin. Nie podano kwoty na jaka opiewa
    transakcja.

    Ani termin zakonczenia rozmów, ani oferowana za przejecie Inteligo cena nie
    jest jeszcze znana - jeszcze wczoraj rano ucinalo medialne spekulacje biuro
    prasowe banku PKO BP. Wiadomo jednak bylo, ze najwiekszy krajowy detalista
    powaznie mysli o nabyciu posiadajacego juz ponad 175 tys. rachunków konta,
    bo mogloby to dosc istotnie wplynac na wizerunek banku nie postrzeganego
    raczej dotad jako bank dla mlodych i dynamicznych klientów z duzych miast, z
    których najczesciej rekrutuje sie klientela banków wirtualnych. A ci sa
    zdaniem bankowców jednymi z najlepszych o jakich moze pomarzyc jakakolwiek
    instytucja finansowa.

    Czy jednak, tak jak sie powszechnie uwaza nabycie Inteligo rzeczywiscie
    zmieni sytuacje banku PKO BP i zdynamizuje jego wizerunek? Tego bankowcy nie
    sa juz tacy pewni. Faktem jest bowiem, ze konto Inteligo po bardzo ostrym
    wejsciu na rynek i szybkim pozyskaniu wielu klientów stracilo dynamike,
    szczególnie gdy klopoty jego strategicznego inwestora, berlinskiego
    Bankgesellschaft Berlin (BGB) w Niemczech okazaly sie bardzo powazne.
    Przelozylo sie to na sytuacje Inteligo w Polsce, w którym BGB objal
    poczatkowo udzialy wiekszosciowe, a nastepnie od zalozycieli konta nabyl
    pozostale udzialy (do wczoraj posiadal 100 proc.). Przyrost liczby klientów
    w roku biezacym nie byl wiec juz tak dynamiczny jak w roku ubieglym, kiedy
    na jego reklame przeznaczono znaczace srodki (pamietna reklama pt. nie
    funduj bankowi marmurowych schodów).

    Zdaniem analityków wiele rachunków w Inteligo to tzw. rachunki martwe, z
    których klienci nie korzystaja, gdyz maja takze rachunek w tzw. banku
    tradycyjnym, który wykorzystuja na co dzien. Inteligo ma jednak juz takze
    wielu swoich stalych, wiernych klientów, którzy wysoko cenia technologiczne
    zaawansowanie internetowego konta i jego nowinki. Nie zmienia to jednak
    sytuacji Inteligo, które na rynku bankowosci internetowej wyraznie ustapilo
    w tym roku pola mBankowi. Detaliczne ramie BRE Banku zyskuje wielu klientów
    m.in. dzieki maksymalnie uproszczonym procedurom dzialania oraz
    wyeliminowaniu wielu oplat (np. za pobranie gotówki z bankomatów Euronetu,
    których jest najwiecej). I w tym wlasnie tkwi najwieksza z tajemnic sukcesu
    mBanku, który byl pierwszym w Polsce bankiem wirtualnym. BRE Bank nie myslal
    jednak o przejeciu Inteligo i praktycznie zmonopolizowaniu rynku uslug
    e-bankingu w Polsce: Nie bralismy takiej mozliwosci pod uwage - mówi
    Wojciech Kostrzewa, prezes BRE Banku. O przejeciu konta powaznie myslala za
    to ubezpieczeniowa firma Commercial Union, która planowala rozwiniecie w
    Polsce takze uslug bankowych. Rozmowy zakonczyly sie jednak fiaskiem
    (nieoficjalnie mówi sie, ze cena za jaka BGB chcial sprzedac Inteligo byla
    zbyt wysoka).

    Marcin Wróblewski

    Analityk BZ WBK

    Dla PKO BP nabycie Inteligo jest interesujace, poniewaz pozwoli na
    mocniejsze wejscie w segment bankowosci internetowej. Bank stanie sie
    numerem 2 na polskim rynku, po mBanku. Warto jednak zwrócic uwage, iz
    wartosc depozytów, które przejmie PKO BP, praktycznie nie zmieni silnej
    pozycji tego najwiekszego banku detalicznego. Najistotniejsza w tym
    wszystkim jest cena przejecia ponad 390 mln depozytów i ponad 160 tys.
    klientów. Wydaje sie, ze samo kupno jest sensowne, jesli przedsiewziecie
    bedzie rentowne w niedalekiej przyszlosci. Trzeba zauwazyc, ze w przypadku
    przejecia Inteligo niezbedne bedzie sprezenie dwóch systemów
    informatycznych. To oznacza koniecznosc poniesienia kolejnych kosztów. Kupno
    Inteligo musi wiec odbyc sie po rozsadnej cenie, zwlaszcza, ze kilkadziesiat
    milionów zlotych mogloby przeciez alternatywnie zostac przeznaczone na
    inwestycje w nowy system informatyczny dla PKO BP.