  • 1. Data: 2012-09-30 19:01:18
    Temat: GNU Cash - rozgryzł ktoś?
    Od: SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com>

    Witam.

    Te konta "Osierocone" i "Niezrównoważenie" - to po co one są, co znaczą
    i jak się je zjada?

    Jak rozplanować operacje typu "czasem robię sąsiadce drobne zakupy w
    markecie, ona mi oddaje raz na tydzień/miesiąc", ale trzeba to jakoś
    zapisywać. Dotychczas dawałem jej paragon, na którym były jej i moje
    zakupy, albo rozdzielałem przy kasie na dwie kupki - ale to niewygodne.

    Jak księgować kupno/sprzedaż dewiz przy wyjeździe zagr., żeby strata na
    spread'zie dała się wciągnąć w koszta wycieczki?

    I - czy można gdzieś o GNUCash normalnie pogadać, (najchętniej w
    polskich realiach) jak neptek z guru? Bo te fora, co widzę, to są tylko
    developerów...

    --

    Dziękuję i pozdrawiam. SQLwiel.

  • 2. Data: 2012-09-30 19:48:04
    Temat: Re: GNU Cash - rozgryzł ktoś?
    Od: blackue <b...@g...com>

    > Te konta "Osierocone" i "Niezrównoważenie" - to po co one są, co znaczą
    >
    > i jak się je zjada?

    jeżeli nie przydzielisz drugiego konta do aktywow czy wydatkow to laduja w osierocony
    vel niezrownowaznoe. radze unikac, bo to sie mija z celem. skas te pieniadze masz,
    gdzies je wydajesz.

    > Jak rozplanować operacje typu "czasem robię sąsiadce drobne zakupy w
    >
    > markecie, ona mi oddaje raz na tydzień/miesiąc",

    income -> other

  • 3. Data: 2012-09-30 21:20:30
    Od: SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com>

    W dniu 2012-09-30 19:48, blackue pisze:

    > jeżeli nie przydzielisz drugiego konta do aktywow czy wydatkow to laduja w
    osierocony vel niezrownowaznoe. radze unikac, bo to sie mija z celem. skas te
    pieniadze masz, gdzies je wydajesz.

    Hm... zrobiły się "same z siebie", z saldem zerowym i bez żadnych
    nieuzgodnionych transakcji...

    > income -> other

    minimalizujesz... (?)
    płacę kartą, wchodzi obciążenie, spłacam z RORa, a dostaję gotówkę do
    garści. To ma wystarczyć? Jakoś tego nie czuję...

    ... może ja jakiś "bystry inaczej" jestem, ale nie czuję się objaśniony
    ani trochę ;)

    --

    Dziękuję i pozdrawiam. SQLwiel.

  • 4. Data: 2012-09-30 21:28:38
    Od: osa <w...@p...fm>

    W dniu 2012-09-30 21:20, SQLwiel pisze:
> [...]
    > garści. To ma wystarczyć? Jakoś tego nie czuję...
    >
    > .... może ja jakiś "bystry inaczej" jestem, ale nie czuję się objaśniony

    Zainspirowałeś mnie do zainstalowania GNUCash i też od kilku dni próbuję
    go okiełznać... na razie więcej pytań niż odpowiedzi ;)

    Koledze chodziło chyba o to, żeby zrobić sobie konto: Przychody ->
    sąsiadka i tam dodawać uznania i kompensować je z obciążeniami np. na
    koncie karty kredytowej. Wtedy kasa w systemie nie bierze się z
    powietrza ;)

    A co do niezrównoważonych i osieroconych to też mam te konta z saldem
    0zł więc pewnie są tworzone domyślnie i jak system nie wie co zrobić z
    jakąś transakcją to podpina po te konta.

  • 5. Data: 2012-11-05 19:26:05
    Od: assembea <a...@i...pl>

    W dniu niedziela, 30 września 2012 21:29:01 UTC+2 użytkownik osa napisał:
> [...]
    >
    > Koledze chodziło chyba o to, żeby zrobić sobie konto: Przychody ->
    > sąsiadka i tam dodawać uznania i kompensować je z obciążeniami np. na

    Też przyglądam się GnuCashowi. Właśnie zastanawiam się, jak zapisać na nim spłatę KK.
    Chciałem odnotować spłatę całości karty, więc zrobiłem to intuicyjnie - przelew z
    konta na kartę. W efekcie.. dług karciany, zamiast spaść do zera, podwoił się. ;-)

  • 6. Data: 2012-11-06 09:29:26
    Od: eisenberg <e...@n...pl>

    W dniu niedziela, 30 września 2012 19:01:24 UTC+2 użytkownik SQLwiel napisał:
> [...]
    >
    > zapisywać. Dotychczas dawałem jej paragon, na którym były jej i moje
    >
    > zakupy, albo rozdzielałem przy kasie na dwie kupki - ale to niewygodne.

    Gdzie tu problem? Zakupy dla sąsiadki księgujesz po stronie Winien (to ta po lewej)
    konta o nazwie np. "Rozrachunki inne" - subkonto "Sąsiadka X", a z drugiej strony na
    koncie np. "Karta kredytowa" po stronie prawej (Ma). Spłata kredytówki to Winien
    "Karta kredytowa" - Ma "Rachunek bankowy" (czy "ROR"). Gdy sąsiadka zwraca Ci gotówką
    księgujesz Ma "Sąsiadka X" - Winien np. "Gotówka". Wpłacasz gotówkę do banku to
    Winien "ROR" Ma "Gotówka". To wszystko

    > Jak księgować kupno/sprzedaż dewiz przy wyjeździe zagr., żeby strata na
    >
    > spread'zie dała się wciągnąć w koszta wycieczki?

    Używałem GNU CASHa parę lat temu i zrezygnowałem, gdyż do przeliczeń walut używał
    ostatnio wprowadzonego kursu waluty (w rezultacie miałem NIERÓWNOŚĆ BILANSOWĄ po
    zamianie PLN na walutę lub odwrotnie) i nic na to nie mogłem poradzić

  • 7. Data: 2012-11-06 18:32:42
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    In article <7...@g...c
    om>
    assembea <a...@i...pl> wrote:

> [...]
    > zrobiłem to intuicyjnie - przelew z konta na kartę. W efekcie.. dług
    > karciany, zamiast spaść do zera, podwoił się. ;-)

    To brzmi jak nieodpowiedni typ konta ustawiony dla KK. Spłata to
    właśnie przelew, z konta typu np. "Bank" na konto typu "Karta
    kredytowa".

    Ale to (nieodpowiedni typ konta) w sumie powinno objawiać się chyba
    już przy wydatkach z karty.

    --
    Jacek Politowski

  • 8. Data: 2012-11-06 20:12:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek Politowski wrote:
    > Ale to (nieodpowiedni typ konta) w sumie powinno objawiać się chyba
    > już przy wydatkach z karty.

    jak ustawil karte jako zwykle konto i zapisywal wydatki na plus, to mu
    wszytko gralo. teraz jak cos jeszcze wplacil to sie suma podwoila. Nic
    dziwnego.