  • 191. Data: 2021-05-08 17:38:38
    Temat: Re: Frankowicze
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale zabawa w tym, ze skoro byl do indeksacji wpisany w umowie kurs
    > sprzedazy banku, to nie ma go jak indeksowac po wykresleniu.

    Nie wiem co było w umowie, nigdy takiej nie widziałem.

    > A TSUE przeciez orzekl - nie ma zadnego dopisywania zastepczych
    > postanowien umownych - wykresla sie klauzule zabronione i koniec.

    Być może, ale to (jest/byłoby) niesprawiedliwe. Nie czytałem jednak tego
    orzeczenia, nie znam szczegółów.

    > tak powinien, ale moze sie jeszcze nie znal, albo banki nie oferowaly
    > takich opcji.

    Oferowały, BTW żeby sprzedać opcję, ktoś musi ją kupić.

    Wydaje się, że sprzedawcy doskonale wiedzieli jak to działa. Problemem
    było to, że wierzyli (być może także na skutek zapewnień banków), że
    waluty będą spadać. Dokładnie tak samo jak frankowicze, z taką "drobną"
    różnicą, że frankowicze nie mieli dźwigni.

    > Banki za to przysylaly sprzedawczykow, ktorzy oferowali to co
    > oferowali, i mowili, ze to zabezpieczy.

    Nic z tych rzeczy. Mówili, że "za darmo" da się dużo zarobić.
    Nie wiem jak ograniczony musiałby być ktoś, kto by wmawiał klientowi,
    że sprzedaż opcji ma go zabezpieczyć, albo jak bardzo musiałby być
    ograniczony klient, by w to uwierzyć.
    Nawet frankowicze - którzy podobno (niektórzy) wierzyli w brak ryzyka
    kursowego - nigdy by w to nie uwierzyli. A opcje sprzedawali nie
    Kowalscy, tylko księgowi, prezesi, właściciele dużych biznesów.

    > I tak mi jeszcze chodzi po glowie ... skoro te kredyty pseudowalutowe
    > byly zbilansowane swapami walutowymi ... czy banki wlasnie nie
    > probowaly uzyskac wiecej takich swapow.

    Ale to zupełnie inna bajka.

    > No to fajnie byloby, aby to bylo zapisane w umowie, ze od razu
    > przeliczamy na walute.

    Tak powinno być. Ale miałem na myśli - gdybym był sądem.

    > A banki nie chcialy, bo i po co - klient placi, lub sie go licytuje
    > :-)

    Tego nie wiem.

    > Ale sad mialby ustalic? Bo dobrowolnej ugody brak.
    > A to patrz wyzej.

    Owszem, sąd powinien to zrobić.
    Sąd jest od wydania wyroku, który jest sprawiedliwy. Sprawiedliwość
    najłatwiej zapewnić zmieniając postanowienia umowy - tak, by żadna ze
    stron nie była skrzywdzona przez drugą (ani przez proces).

    > No, klient ktoremu sie udalo, ma inne zdanie :-)

    Wszystko zależy od szczegółów.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 192. Data: 2021-05-09 14:24:33
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu wtorek-04-maja-2021 o 19:26, Wojciech Bancer pisze:
    > zanim podejmą jakąś decyzję,
    > że nawet nie rozpatrują tego najmu i zaślepia ich te
    > "moje moje moje".

    W moim przypadku było albo:

    - płacę wynajem 400 zł
    - płacę ratę 350 zł

    Miałem jeszcze wybór dojeżdżać do pracy za 500 zł ;-)

    Uwaga dzisiaj po 15 latach takie samo mieszkanie szwagier wynajmuje za
    1500 zł

    a moja rata we frankach 450 zł

    Także tennnnnn...

  • 193. Data: 2021-05-09 18:31:44
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-05-09, _Master_ <M...@...pl> wrote:

    [...]

    > W moim przypadku było albo:
    >
    > - płacę wynajem 400 zł
    > - płacę ratę 350 zł

    A w moim:
    - płacę wynajem 2000 zł (z wszystkimi kosztami), za 2-poziomowe mieszkanie
    - płacę wynajem 2500 za dom z ogródkiem
    - płacę ratę 3500 zł za 3-pokojowe mieszkanie

    > Miałem jeszcze wybór dojeżdżać do pracy za 500 zł ;-)

    Przy małych klitkach droższy jest najem, przy większych mieszkaniach
    droższy jest (zazwyczaj) kredyt. Oczywiście jak się ma czas, to i tu,
    i tu można złapać okazję.

    > Uwaga dzisiaj po 15 latach takie samo mieszkanie szwagier wynajmuje za
    > 1500 zł

    No a ja po drodze zarabiałem coraz więcej i zmieniałem mieszkanie na
    lepsze średnio co 2-3 lata.

    > a moja rata we frankach 450 zł
    > Także tennnnnn...

    Ano. Trafiłeś w dobry punkt przy zakupie. A w 2007/2008 należało
    zwyczajnie poczekać.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 194. Data: 2021-05-09 18:47:15
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ależ oczywiście.
    Idziesz do lekarza bezpłatnie (no oferta taka "bezpłatne porady lekarskie 7/24h").
    Ale lekarz mówi "widzę u Pana śmiertelną chorobę, bez leczenia umrze Pan pojutrze,
    powiem jaką gdy Pan zapłaci 1000 zł".
    Wchodzisz?
    Czy widzisz powód, by lekarz nie optymalizował się na zysk?

    -----
    > Dopuszczenie do tego, ze to bank sobie będzie ustalał wysokość rtat, jak jak mu
    będzie pasowało, no to już w sposób oczywisty

  • 195. Data: 2021-05-09 18:48:33
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Bo to nie chodzi o logikę, lecz o wiedzę o tzw. dodatniej stopie procentowej.

    -----