  • 51. Data: 2019-08-08 18:44:00
    Temat: Re: Co zamiast Revolut
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .
    On 2019-08-07 14:08, J.F. wrote:

    >Visa debit (kredytówka zresztą też oidp) jest rozliczana bezpośrednio
    >z waluty transakcji po kursie Visa do PLN i tyle. Żadnych innych
    >przewalutowań lub prowizji.

    A faktycznie - Visa po kursie Visy, a MC po kursie banku.

    31.07 kurs RON
    -0.9067 w NBP
    -0.9105 w Visie
    -0.9520 w Getinie :-(

    J.

  • 52. Data: 2019-08-08 19:56:29
    Od: xbartx <x...@b...net>

    On 08/08/2019 16:41, Szymon wrote:

    > Przelew przychodzący zawiera Twoje dane. I to metoda weryfikacji.
    > Natomiast na konta nie-swoje nie wysyłałem. Trudno mi powiedzieć jak to
    > działa i co się da, a co nie.

    Nie będę się spierał ale wydaje mi się, że tak jak w Revolut/TW/MC czy
    innych od jakiegoś poziomu (bodajże 80k GBP) zapala się lampka i mają
    weryfikować to tak samo jest w PL, bo to jest AML, które działa w
    większej części świata. Może ktoś kto wie się wypowie.

    > Dziwne, prawda? (...)

    Ja wiem czy dziwne. Takie mają narzucone z góry wymogi KYC od
    regulatorów i się stosują. Myślisz, że jakby nie musieli to by to
    robili? To Ty przesyłasz kasę do nich a nie oni do Ciebie ;)

    Xenocide

  • 53. Data: 2019-08-08 20:21:26
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-08 o 19:56, xbartx pisze:
> [...]
    > weryfikować to tak samo jest w PL, bo to jest AML, które działa w
    > większej części świata. Może ktoś kto wie się wypowie.

    W PL jest tylko próg 15.000 EUR. O żadnych innych nie czytałem/nie
    wiem/nie spotkałem. Trudno mi sobie wyobrazić, iż w polskim banku przy
    przelewie 80.000 GBP (dlaczego akurat w tej walucie?) ktoś każe mi
    dostarczyć dowód rejestracyjny samochodu.

    Dość ciekawy wydał mi się ten fragment: Możesz również przesłać dokument
    wydany przez lokalny samorząd lub instytucję finansową z ostatnich 12
    miesięcy. Może to być roczne zeznanie podatkowe lub list potwierdzający
    otwarcie konta bankowego.

    Czyli przelew z moimi danymi ma mniejszą moc prawną dla nich niż
    fotokopia otwarcia konta? Wydaje mi się to sprzeczne logicznie: foto
    można podrobić, konto może być zamknięte itd.

    W praktyce... Taka firma wie o Tobie wszystko: paszport, dowód, prawo
    jazdy, samochód, nieruchomość (rachunki za media), PIT, wyciąg z banku.
    Aż tylu danych nie potrzebuje żaden znany mi bank w PL (nie mówiąc o
    e-kantorach). Gdyby ktoś chciał ukraść tożsamość - wszystko na tacy.

    > Ja wiem czy dziwne.

    A znasz instytucję finansową w PL, która żądałaby aż tylu fotokopii
    dokumentów?

    Takie mają narzucone z góry wymogi KYC od
    > regulatorów i się stosują. Myślisz, że jakby nie musieli to by to
    > robili? To Ty przesyłasz kasę do nich a nie oni do Ciebie ;)

    Co jest prawdziwym ich celem - nie wiem. Natomiast te regulacje są
    najwyraźniej bardzo ostre. Ciekawe czy przy zakładaniu konta w banku w
    UK tradycyjną drogą też potrzeba takiej ilości dokumentów, które są
    skanowane i przechowywane gdzieś tam.

    Masz rację - ja przesyłam kasę do nich. I teraz potrzeba pretekstu, aby
    nie oddali. ;-)

  • 54. Data: 2019-08-08 22:15:32
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Thursday, August 8, 2019 at 12:33:31 PM UTC+2, Szymon wrote:
    > Dodam, iż w "starej" wersji nie można było płacić kartą wydaną do
    > kantoru w PLN. Obecnie to już nie jest problem.

    Ciekawe jak mając tylko EUR rozliczają transakcje w PLN? Też po kursach MC?

  • 55. Data: 2019-08-08 23:58:41
    Od: xbartx <x...@b...net>

    On 08/08/2019 20:21, Szymon wrote:
> [...]

    > przelewie 80.000 GBP (dlaczego akurat w tej walucie?) ktoś każe mi
    > dostarczyć dowód rejestracyjny samochodu.

    GBP bo akurat patrzyłem na te angielskie firmy. Te 15k EUR to jakiś
    nasze PL prawo czy to AML?

> [...]
    > Aż tylu danych nie potrzebuje żaden znany mi bank w PL (nie mówiąc o
    > e-kantorach). Gdyby ktoś chciał ukraść tożsamość - wszystko na tacy.

    Nie wiem o czym piszesz ale robiłem już z 10 KYC i zawsze to samo czyli
    prawko i rachunek za prąd. Paradoksalnie wolę to niż skanowanie dowód
    osobistego w PL, na który można najwięcej narozrabiać.

    > A znasz instytucję finansową w PL, która żądałaby aż tylu fotokopii
    > dokumentów?

    Jeszcze raz powtórzę, bo chyba nigdy tego nie robiłeś: prawko i rachunek
    za prąd. Np ostatnio do tego MoneyCorp zdjęcie prawka pierwszej strony
    plus rachunek za prąd i przelew na ich konto. Szybko i sprawnie poszło i
    o to chodzi.

    Xenocide

  • 56. Data: 2019-08-09 10:50:00
    Od: xbartx <x...@b...net>

    On 08/08/2019 12:23, Szymon wrote:

    > Wydaje mi się, że KNF jednoznacznie wypowiadał się, iż nie zajmuje się
    > kryptowalutami. Z BFG to kryptowaluty już zupełnie nie mają nic wspólnego.

    Nic dodać nic ująć
    https://www.youtube.com/watch?v=AaC4IQYdkY4

    Xenocide

  • 57. Data: 2019-08-09 13:56:23
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-08 o 23:58, xbartx pisze:
    > GBP bo akurat patrzyłem na te angielskie firmy. Te 15k EUR to jakiś
    > nasze PL prawo czy to AML?

    Nie wiem, co to AML.
    To 15.000 wynika z Art. 72 Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy
    oraz finansowaniu terroryzmu.

    > Nie wiem o czym piszesz ale robiłem już z 10 KYC i zawsze to samo czyli
    > prawko i rachunek za prąd. Paradoksalnie wolę to niż skanowanie dowód
    > osobistego w PL, na który można najwięcej narozrabiać.

    Piszę o tym, co wyczytałem na TransferWise. W dziale "Pomoc".
    Niepokojące dla mnie jest to, iż mają prawo zażądać bliżej
    nieokreślonego dokumentu. To jest trochę tak jak ze schematem piramidy.
    Na początku cacy, a po zdobyciu zaufania nagle bum i zablokują konto.

    Zastanawia mnie ten rachunek za prąd. Po co? I dziwne, że MoneyCorp,
    które nie ma nawet strony w j. polskim jest w stanie rozpoznać
    autentyczny rachunek za prąd w Polski.

    Skanowanie dowodu w PL? Rkantor coś takiego wymyślił, ale Cinkciarz czy
    Walutomat nie wymagają skanu dowodu. Inne kantory - nie wiem. W ogóle te
    dwa nie wymagały żadnych dokumentów z wrażliwymi danymi.
    Nie wiem czy jesteś na bieżąco:
    Od 12 lipca firmy nie będą mogły kopiować naszych dokumentów, nie
    wyłączając paszportów, praw jazdy, kart pojazdu czy legitymacji osób
    niepełnosprawnych.

    Weszło nowe prawo chroniące klienta. Co ciekawe: Za złamanie przepisów
    będzie grozić kara nawet do dwóch lat pozbawienia wolności.

    Banki mają uprawnienia do skanowania dowodów, ale mam wrażenie, iż tylko
    nieliczne to robią. W przypadku banków nie widzę w tym problemu - wręcz
    coraz bardziej przekonuję się do zasadności skanowania. Trzeba jednak
    pamiętać, iż sektor bankowy podlega pod inne regulacje prawne niż firma
    Krzak z UK.

    > Jeszcze raz powtórzę, bo chyba nigdy tego nie robiłeś: prawko i rachunek
    > za prąd.

    Nie robiłem i nie zamierzam. W Amber Gold też nie inwestowałem. Zrozum
    jedno - z informacji ze strony, którą podałeś wynika (cytowałem), iż
    firma może Ci zablokować środki, zażądać bliżej nieokreślonego
    dokumentu, a potem weryfikować nie wiadomo jak długo. Takie informacje
    brzmią dla mnie niepokojąco.

    Np ostatnio do tego MoneyCorp zdjęcie prawka pierwszej strony
    > plus rachunek za prąd i przelew na ich konto. Szybko i sprawnie poszło i
    > o to chodzi.

    Brawo! A duże wymiany robisz?

  • 58. Data: 2019-08-09 15:58:10
    Od: xbartx <x...@b...net>

    On 09/08/2019 13:56, Szymon wrote:

    > Nie wiem, co to AML.
    > To 15.000 wynika z Art. 72  Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy
    > oraz finansowaniu terroryzmu.

    No dokładnie to AML = Anti Money Laundering

> [...]
    > nieokreślonego dokumentu. To jest trochę tak jak ze schematem piramidy.
    > Na początku cacy, a po zdobyciu zaufania nagle bum i zablokują konto.

    Ale bank może zrobić dokładnie to samo. Ja mam świadomość ewentualnych
    problemów, zresztą napisałem już o moich przebojach z Revolut. Mógłbym
    Ci napisać o przebojach z urzędem celnym jako zwykła osoba prywatna, z
    brokerem, z bankiem etc ale nie ma sensu i nie ten temat.
    PL kantory są ok ale mi zarówno chodzi o wymianę jak i przelew poza PL i
    tutaj już PL kantory się nie sprawdzają a raczej nie mają zbytnio takiej
    usługi.

    > Zastanawia mnie ten rachunek za prąd. Po co? I dziwne, że MoneyCorp,
    > które nie ma nawet strony w j. polskim jest w stanie rozpoznać
    > autentyczny rachunek za prąd w Polski.

    Wydaje mi się że mają po prostu procedury narzucone z góry i muszą się
    stosować do prawa także pewnie muszą mieć jakieś papiery na wypadek
    kontroli.

    > Trzeba jednak
    > pamiętać, iż sektor bankowy podlega pod inne regulacje prawne niż firma
    > Krzak z UK.

    Te wszystkie firmy z UK mają licencję FCA https://www.fca.org.uk, więc
    określenie "krzak z UK" nie do końca jest tu na miejscu.

    > Brawo! A duże wymiany robisz?

    Na razie testowo chcę sprawdzić przelew do Singapuru a potem się zobaczy.

    Xenocide

  • 59. Data: 2019-08-09 17:20:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup

    >Mam wątpliwości co do otwierania kont w tych firmach poza PL, bowiem
    >dziwnie dużo wymagają danych. To już nawet nie chodzi o skany,
    >fotokopie itd. dowodu czy paszportu - pojawiają się informację o
    >prawie jazdy, dowodzie rejestracyjnym samochodu wraz z polisą,
    >rachunkach za media itd. Po co im tak wrażliwe dane? Co z nimi robią,
    >komu przekazują, jak przechowują? No cóż... Nie wiadomo. A z
    >informacji na ich stronach wynika, iż właściwie mogą poprosić o każdy
    >dokument i "weryfikować" w czasie bliżej nieokreślonym.

    A jakie firmy - brytyjskie ?
    Oni sie dowodow osobistych nie dorobili, wiec weryfikowac musza
    okreznie - np rachunkiem za gaz :-)

    J.

  • 60. Data: 2019-08-09 18:00:00
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-09 o 15:58, xbartx pisze:

    > Ale bank może zrobić dokładnie to samo.

    Naprawdę? A na jakiej podstawie?

    > PL kantory są ok ale mi zarówno chodzi o wymianę jak i przelew poza PL i
    > tutaj już PL kantory się nie sprawdzają a raczej nie mają zbytnio takiej
    > usługi.

    Chyba się mylisz. Ja takich przelewów nie robiłem, ale wydaje mi się, że
    w przypadku kantoru Aliora nie ma żadnych ograniczeń. Oczywiście
    transfer za darmo jeśli przesyłasz walutę u nich wymienioną.

    > Wydaje mi się że mają po prostu procedury narzucone z góry i muszą się
    > stosować do prawa także pewnie muszą mieć jakieś papiery na wypadek
    > kontroli.

    Hmm... Ja nie znam chińskiego. Dziwnym byłoby otwierać się na rynek
    chiński - skan dowodu czy prawa jazdy to mogę sobie ew. sprawdzić, bo
    zazwyczaj wzór jest gdzieś publikowany, ale jak miałbym weryfikować
    rachunek od dostawcy energii w Chinach?

    W PL istotne dokumenty w j. obcym (np. właśnie dowód rejestracyjny
    samochodu) muszą być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego.
    Zazwyczaj leży to po stronie osoby zainteresowanej.

    Tak anegdotycznie:
    "Przed Sądem Rejonowym w Toruniu zakończył się dzisiaj proces, jaki
    wytoczył szkole wyższej założonej przez ojca Tadeusza Rydzyka,
    wieloletni działacz Sojuszu Lewicy Demokratycznej, Marek Jopp. Sąd
    przyznał rację Joppowi, który nie został przyjęty na studia, bo nie
    dostarczył opinii proboszcza. Sąd orzekł, że Wyższa Szkoła Kultury
    Społecznej i Medialnej w Toruniu musi zapłacić Markowi Joppowi 5 tysięcy
    złotych odszkodowania i zwrócić koszty procesu, który z powództwa
    cywilnego wytoczył jej Jopp. Zdaniem sądu doszło do naruszenia zasady
    równego traktowania, a tym samym doszło do dyskryminacji powoda."

    Jak widzisz - to nie jest tak w PL, że sobie można żądać papierka
    jakiego się chce.
    "Choć Jopp dostał na początku informację o przyjęciu go w poczet
    studentów, to ostatecznie uczelnia zmieniła zdanie ze względu na brak
    zaświadczenia od proboszcza. Tego Jopp, jak twierdzi, nie mógł uzyskać,
    bo jest niewierzący. - Czuję się pokrzywdzony. Pozbawiono mnie
    możliwości dokształcania się - mówił we wtorek w sądzie. - Skąd pomysł,
    by to była opinia proboszcza? A może komendanta policji, burmistrza.
    Dlaczego proboszcz, który mnie nie zna? Na jakiej podstawie? - pytał Jopp."

    I teraz... Jak Ci ten Krzak z UK zablokuje środki, bo nie dostarczyłeś
    zaświadczenia od proboszcza to do kogo się odwołasz? ;-) Albo gdy Ci
    nakaże dostarczyć tłumaczenia dokumentów na j. angielski... Możliwości
    jest wiele. Co więcej - na tyle są uczciwi, iż sami o tym ostrzegają.

    > Te wszystkie firmy z UK mają licencję FCA https://www.fca.org.uk, więc
    > określenie "krzak z UK" nie do końca jest tu na miejscu.

    Nie wiem co warta jest taka licencja. Wydaje się, że niewiele skoro tak
    wyglądają ich "procedury".

    > Na razie testowo chcę sprawdzić przelew do Singapuru a potem się zobaczy.

    OK. Jestem bardzo ciekawy czy nadal to będzie działać - dla jasności:
    czego Ci absolutnie życzę! - przy obrotach kilkadziesiąt tysięcy GBP
    miesięcznie.