  • 1. Data: 2002-05-23 13:09:11
    Temat: Bankowosc Internetowa - sposob zapisu klucza
    Od: "Andre NH" <a...@k...onet.pl>

    Witam.

    Chcialem poruszac pewien temat n/t bankowosci internetowej. Otoz - jak
    wiadomo - istnieja dwie metody zapisu klucza publicznego: w banku i lokalnie
    na dysku (dyskietce). Chcialbym sie dowiedziec, ktora meteoda gwarantuje
    wieksze bezpieczenstwo podgladniecia badz zlamania hasla?

    --

    Pozdrowienia...

    Andre_NH (Andrzej Turek)
    a...@k...onet.pl 0 607-692-535
    a...@i...pl Kraków
    UIN: 62-32-701, GG#: 51747

  • 2. Data: 2002-05-23 13:38:44
    Temat: Re: Bankowosc Internetowa - sposob zapisu klucza
    Od: <i...@p...onet.pl>

    Myślę, że chodzi o klucz prywatny a nie publiczny, który z definicji jest tym
    bezpieczniejszy im bardziej jest jawny. (spróbuj sfałszować liczbę Pi - jak ją
    wszyscy znają na pamięć - przynajmniej pierwsze 3 cyfry)
    Co do klucza prywatnego to jeżeli jest przechowywany w depozycie (obojętne bank
    czy inny) to ZAWSZE jest zaszyfrowany mocnym algorytmem i jedyny możliwy sposób
    jego zdobycia to atak metodą konia trojańskiego na komputer gdzie jest on
    rozkodowywany.
    Jeżeli jest przechowywany na dyskietce w sposób niezaszyfrowany to
    bezpieczeństwo zależy od proceduru przechowywania i używania tej dyskietki.
    Jeżeli jest zakodowany jak do zewnętrznego depozytu to aby go zdobyć konieczne
    jest podsłuchanie hasła do rozkodowania tak jak przy depozycie oraz skopiowanie
    pliku z dyskietki lub z pamięci operacyjnej.
    Osobiście uważam, że po zainstlowaniu konia trojańskiego obie te operacje są
    równie skomplikowane i łatwe/trudne do przeprowadzenia.
    Prawdziwe bezpieczeństwo klucza daje umieszczenie go na specjalnej karcie z
    mikroprocesorem i koprocesorem kryptograficznym.

  • 3. Data: 2002-05-23 14:56:39
    Od: "Doli" <m...@e...pw.edu.pl>

    Użytkownik <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > Prawdziwe bezpieczeństwo klucza daje umieszczenie go na specjalnej karcie
    > mikroprocesorem i koprocesorem kryptograficznym.

    Chyba za duzo sie filmow naogladales :)
    Mikroprocesor i koprocesor kryptograficzny, ciekaw jestem co to takiego, a
    co do konia trojanskiego jestem ciekaw jak wyobrazasz sobie podlozenie
    czegos takiego na komp w banku ktory chroni te klucze.

    Marcin Doliwa

  • 4. Data: 2002-05-23 16:09:59
    Od: "Bogdan" <b...@h...pl.remove-it>

    Użytkownik "Andre NH" <a...@k...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > na dysku (dyskietce). Chcialbym sie dowiedziec, ktora meteoda gwarantuje
    > wieksze bezpieczenstwo podgladniecia badz zlamania hasla?

    Jeżeli chodzi ci o np. konto w BPH albo Banku Śląskim, to lepiej zapisać
    klucz prywatny na dysku albo jeszcze lepiej na dyskietce czy CD i wkładać do
    komputera tylko jeżeli jest potrzebny. Wszystkie operacje na rachunku
    podpisujesz kluczem prywtnym, dostęp do którego jest chroniony drugim
    hasłem, innym od hasła logowania.
    Jeżeli masz klucz prywatny na serwerze banku, to całą filozofię podpisywania
    diabli biorą - masz po prostu dwa hasła do rachunku, jedno do logowania,
    drugie do operacji. Jeżeli masz klucz prywatny lokalnie na CD, to bez niego
    nikt nie zatwierdzi przelewu - a o to w końcu chodzi.

    Bogdan

  • 5. Data: 2002-05-23 16:46:07
    Od: "Andre NH" <a...@k...onet.pl>

> [...]
    niego
    > nikt nie zatwierdzi przelewu - a o to w końcu chodzi.

    Czyli majac klucz prywatny na dyskietce i gdy dyskietka fizycznie nie
    jest wlozona do napedu to sa bardzo znikome szanse na to, ze ktos sie wlamie
    na moje konto. Mam racje?
    A gdy dyskietka jest wlozona i gdy aktualnie korzystam z niej w SBI to
    dostep do tej dyskietki dla innych jest zapewne duzo wiekszy niz gdyby ten
    klucz byl umieszczony w banku.

    --

    Pozdrowienia...

    Andre_NH (Andrzej Turek)
    a...@k...onet.pl 0 607-692-535
    a...@i...pl Kraków
    UIN: 62-32-701, GG#: 51747

  • 6. Data: 2002-05-23 17:55:59
    Od: "Bogdan" <b...@h...pl.remove-it>

> [...]
    > A gdy dyskietka jest wlozona i gdy aktualnie korzystam z niej w SBI to
    > dostep do tej dyskietki dla innych jest zapewne duzo wiekszy niz gdyby ten

    BTW: co to jest SBI?
    A na temat: powstaje pytanie, jakie masz zaufanie do komputera którego
    używasz?
    Można oczywiście wyobrazić sobie trojana, który oprócz klawiszy skanuje też
    dyskietkę.
    Ja z bankami łączę się tylko z domu.

  • 7. Data: 2002-05-23 18:46:53
    Od: Marcin F <m...@i...pl>

    Bogdan wrote:

    > BTW: co to jest SBI?

    system bankowosci internetowej

    > Można oczywiście wyobrazić sobie trojana, który oprócz klawiszy skanuje też
    > dyskietkę.

    dostep do dyskow to podstawowa funkcja typowych trojanow

    --
    Sława, pieniądze i kobiety - Medżik DiscoPolo Mejker
    Odwiedź już dziś: http://www.mdpm.bzi.pl !!!

  • 8. Data: 2002-05-23 19:11:03
    Od: "Bogdan" <b...@h...pl.remove-it>

    > system bankowosci internetowej

    > dostep do dyskow to podstawowa funkcja typowych trojanow

    To wracamy dwa posty wyżej: jak bardzo ufasz komputerowi na którym
    pracujesz?

  • 9. Data: 2002-05-23 19:53:47
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Doli" <m...@e...pw.edu.pl> wrote in message

    > Chyba za duzo sie filmow naogladales :)
    > Mikroprocesor i koprocesor kryptograficzny, ciekaw jestem co to takiego,

    Bez przesady. Karty kryptograficzne to normalka. Każdy nawet najgłupszy
    Windowsa obsługuje tak czytniki jak karty i jej funkcje kryptograficzne.
    Ponoc niedługo nawet Linux ..

    > a co do konia trojanskiego jestem ciekaw jak wyobrazasz sobie podlozenie
    > czegos takiego na komp w banku ktory chroni te klucze.

    Kłopot nie w tym. Po prostu klucz jest zdeponowany w postaci zaszyfrowanej
    na serwerze banku i jest bezpieczny, lecz w momencie podpisu musi być
    ściągnęty do klienta, deszyfrowany, i po wykorzystaniu zniszczony. Jest
    kilka słabych punktów tego rozwiązania, jest też przynajmniej jedna zaleta
    (wieksza mobilność). Wszystkie słabe punky (z punktu widzenia technologii,
    nie prawa) są w zasadzie spowodowane ewentualnym kiepskim zabezpieczeniem
    stacji roboczej klienta. Jeśli zakładamy, że stacja robocza klienta może być
    zdalnie sledzona (klawiatura), to dostep do kluczy dla złodzieja jest dosyć
    łatwy. Wolę tego wątku dalej nie ciągac.
    W przypadku drugiej metody (klucz na kompakcie lub dyskietce) nie wystarczy
    sledzić klawiaturę, trzeba jeszcze zdalnie skopiować klucze. W razie
    penetracji komputera przez złodzieja (pfujj) nie jest to (podejrzewam)
    specjalnie trudne. Nie chroni też ta metoda Głównej Księgowej przed Jej
    własnym Administratorem (jesli któras Go posiada), ani też Młodego Człowieka
    przed właścicielem kawiarenki internetowej.
    W przypadku kart kryptograficznych sytuacja jest trochę lepsza, też nie
    doskonała. Też powinno się korzystać z bezpiecznego komputera. Słabe punkty
    kart opisałem w Win Security Magazine w trzech kolejnych artykułach, nie
    chce mi się powtarzać. W zasadzie wynikają onę z pewnego przyjętego
    kompromisu pomiędzy wygodą a bezpieczeństwem. Można by bezpieczniej, będzie
    za to mniej wygodnie. Na pewno nie można skopiować kluczy i gdy nie ma karty
    w czytniku, nikt się za nas nie podpisze. Niemalo, ale czasami nie
    wystarcza.

    W mojej ocenie obie metody (serwer, dyskietka) są bezpieczne przy pewnych
    założeniach
    1. Pracujemy zawsze w bezpiecznym środowisku.
    lub gdy
    1. Klucz służy tylko do jednej aplikacji
    2. Mamy dodatkowo powiadomienie SMSem o dokonanych przez siebie transakcjach
    z mozliwością blokady operacji gdy wydają się one nam podejrzane

    Vizvary Istvan

    PS. Sprawa się robi skomplikowana gdy bank działa w oparciu o ustawy o
    podpisie cyfrowym. W tym układzie bowiem może dojść do sytuacji, że gdy
    złodziej wejdzie w posiadaniu naszych kluczy utworzy konto w innym banku, a
    nawet zaciągnie kredyt w naszym imieniu. A zaden SMS nie przyjdzie. Dopiero
    komornik (sprawa nie jest oczywiście taka prosta, jest nasz email w
    certyfikacie itd..)

  • 10. Data: 2002-05-23 20:37:58
    Od: Marcin Cenkier <m...@p...fm>

    Vizvary II Istvan wrote:
    > Słabe punkty kart opisałem w Win Security Magazine w trzech
    > kolejnych artykułach, nie chce mi się powtarzać. W zasadzie wynikają
    > onę z pewnego przyjętego kompromisu pomiędzy wygodą a
    > bezpieczeństwem.

    Może jednak troszkę przybliżysz temat? Z tego co się orientuję, jeśli
    nie można wyciągnąć klucza z karty, to nie da się podpisać czegokolwiek
    bez karty (bo to ona dokonuje procesu podpisywania) - chyba że mówisz o
    sposobach na odgadnięcie klucza np. metodą mierzenia czasu wykonywanej
    operacji podpisywania. Ale z tego co wiem, to takie pomiary muszą być
    BARDZO dokładne... Proszę przybliż temat, choćby skrótowo.

    > Można by bezpieczniej, będzie za to mniej wygodnie. Na pewno nie
    > można skopiować kluczy i gdy nie ma karty w czytniku, nikt się za
    > nas nie podpisze. Niemalo, ale czasami nie wystarcza.

    To znaczy kiedy?

    --
    Greetings, -- mailto:m...@p...fm --
    Marcin Cenkier "Let's assume that there's only one truth."