  • 31. Data: 2005-02-23 20:29:44
    Temat: Re: BIK przegrał w Sądzie
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    MarekZ <m...@w...irc.pl> wrote:
    > dobrze ze istnieja. Ale nie sadze aby w istotny sposob podnosily
    > bezpieczenstwo bankow.

    To te miliony zapytan pewnie dla uspokojenia sumienia sa generowane ;)
    Co do twoich osadow - bardzo sie mylisz.

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 32. Data: 2005-02-23 20:39:24
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    napisał w wiadomości news:cvip4l$k4l$1@news.onet.pl...

    > To te miliony zapytan pewnie dla uspokojenia sumienia sa generowane ;)

    Miliony zapytan bankow czy klientow bankow ? A co do skutecznosci istnienia
    BIK... Moj przypadek: linia kredytowa w BRE (wwj) na ponad 100k wpisana i
    aktualizowana w cyklu miesiecznym, druga duzo nizsza linia kredytowa ale
    jednak na 20k nigdy nie wpisana, z czterech KK w aktualnym uzyciu ZADNA nie
    wpisana, a suma ich limitow nie taka mala... Zakladajac, ze nagle przyszlo
    by mi do glowy przekrecic te wszystkie banki i wyjechac do Nowej Zelandii,
    albo wizac kolejna linie kredytowa bez ujawniania tej nizszej i tych kart,
    to w czym pomoze bankom istnienie BIK-u ?

    > Co do twoich osadow - bardzo sie mylisz.

    Mozliwe, nie jestem w tej dziedzinie fachowcem. Ale wolalbym zobaczyc jakies
    dane statystyczne, wskazujace, ze od czasu utworzenia BIK istotnie
    zmniejszyla sie kwota wyludzen kredytow przez osoby fizyczne (bo chyba tylko
    takie sa w BIK) ? Sa takie, czy tylko tak sobie piszesz ? :-)

    marekz

  • 33. Data: 2005-02-23 21:14:50
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "MarekZ" <m...@w...irc.pl> writes:

    > jakies dane statystyczne, wskazujace, ze od czasu utworzenia BIK
    > istotnie zmniejszyla sie kwota wyludzen kredytow przez osoby fizyczne

    Oraz ze od tego czasu np. spadlo realne oprocentowanie udzielanych
    kredytow.

    > (bo chyba tylko takie sa w BIK) ? Sa takie, czy tylko tak sobie
    > piszesz ? :-)

    MJ

  • 34. Data: 2005-02-23 21:18:49
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    MarekZ <m...@w...irc.pl> wrote:
> [...]
    > wszystkie banki i wyjechac do Nowej Zelandii, albo wizac kolejna
    > linie kredytowa bez ujawniania tej nizszej i tych kart, to w czym

    W niczym, ale jest to jakies ryzyko, a jako takie mozna je oszacowac - i
    juz :)

> [...]
    > istotnie zmniejszyla sie kwota wyludzen kredytow przez osoby fizyczne
    > (bo chyba tylko takie sa w BIK) ? Sa takie, czy tylko tak sobie

    Ubiegly rok 5,6 mln raportow kredytowych, dwa lata wczesniej 4,2. Czyli
    tyle bylo zapytan.
    Kwota wyludzen to raczej zly wskaznik - bo przeciez zalezy od samej akcji
    kredytowej. No i diabli wiedza jak ja liczyc - typu bank pyta i nie udziela
    przez to kredytu? To popytaj sie znajomych bankowcow jak masz tkaich zeby
    ci powiedzili ile osob w zywe oczy lze, ze nie ma zadnego kredytu, a
    zraportu wychodzi, ze ma iles niesplaconych...

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 35. Data: 2005-02-23 21:25:50
    Od: "Michal 'Amra' Macierzynski" <m...@p...pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > Oraz ze od tego czasu np. spadlo realne oprocentowanie udzielanych
    > kredytow.

    A czemu nie napiszesz o wiekszej dostepnosci kredytow?
    Co do statystyk w ciagu kilku ostatnich lat 20% Polakow dostalo odmowna
    odpowiedz banku. No i jeszcze raz pisze - z badan wynika, ze oprocentowanie
    nie jest najwazniejszym kryterium dla wielu osob. Na przyklad tych
    bioracych kredyty gotowkowe itp. A przeciez ich jest wiekszosc. I wtedy
    sprawdzenie w BIKu jest dla takiej osoby na wage zlota, bo decyduje o byc
    albo nie byc.
    Realne oprocentowanie jest naprzyklad uzaleznione od konkurencji. Bank
    ladujac wszystko w obligacje skarbu pansta zarobi swoje. Czyli jak chce
    rozwijac akcje kredytowa - to musi zarobic to co z obligacji + premie za
    ryzyko + koszty przeprowadzenia akcji kredytowej + rezerwe na zle kredyty.
    Jakby nie bylo panstwa z obligami - to banki musialyby sobie radzic z tym
    wszystkim w jakis sposb. Teraz nie maja takiej motywacji. Zreszta zobacz -
    jak bank jest za bardzo konserewatywny - i udziela kredytu tylko w PLN. Dla
    ciebie to rozniaca gdybys wzial we frankach - czasami pareset zlotych. A
    popatrz na rynek kredytow mieszkaniowych kilka lat wstecz. Kto je udzielal,
    kto je udziela teraz.
    Popatrz na rynek kart kredytowych - czy te 2 mln kart - tom yslisz ze ot
    tak sie wzielo z powietrza? ;)

    --
    Michal 'Amra' Macierzynski || http://PRnews.pl
    Zadbaj o swoje pieniadze!

  • 36. Data: 2005-02-23 21:36:51
    Od: - Robert - <r...@n...gazeta.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:
    > Moze odwolywac jak splacicl wszystko w terminie itp.
    > Ale pozostanie w bazie bedzie w jego interesie,
    > Rozni sie to tym, ze teraz jakbym nawet nie chcial byc wykreslony - to
    > mnie wykresla. A w nowej sytuacji bedzie odwrotnie. No i nie widze
    > powodu, zeby dobrzy dluznicy masowo chcieli sie wypisywac z BIKu, a Ty?

    A może by tak po prostu wprowadzili scoring?
    Bez szczegółów odnośnie KK czy kredytu, a punktację, która rośnie w
    zależności kwoty kredytu, czasu spłaty, wysokości w stosunku do
    zarobków, etc.?

    --
    Pozdrawiam,

    Robert

  • 37. Data: 2005-02-23 21:41:25
    Od: "Konrad" <k...@o...na.grupie.pl>

    Użytkownik "Michał 'Amra' Macierzyński"
    <...>
    > To popytaj sie znajomych bankowcow jak masz tkaich zeby ci powiedzili ile
    > osob w zywe oczy lze, ze nie ma zadnego kredytu, a zraportu wychodzi, ze
    > ma iles niesplaconych...

    o przepraszam... zaden klient swiadomie nie lze - to tylko nagla amnezja,
    np. o kredycie, ktory zaciagnelo sie 2 miesiace wczesniej, a obciazenia z
    tego tytulu siegaja 50% dochodu rodziny... Ot taki drobiazg - przeciez to
    normalne, ze mozna zapomniec...

    Generalnie - jak to najczesciej bywa - BIK jest dobry dla osob z dobra
    historia kredytowa, a ci, ktorzy maja na swoim koncie jakies potkniecia -
    najchetniej zakopali by caly BIK z jego bazami 5 metrow pod ziemia i
    wyrownali szpadelkiem...

    Moje (dosc skromne bo tylko 8 letnie) doswiadczenia w udzielaniu kredytow
    wskazuja, ze dzieki m.in. BIK-owi zdecydowanie zmniejszylo sie
    pielgrzymowanie po bankach z jednym i tym samym dochodem i zaciaganie na
    tenze dochod obciazen w wysokosci znacznie przekraczajacych zdolnosc do
    splaty...

    Jesli rzeczony wyrok sie utrzyma - prawie wszyscy dotychczasowi dobrzy
    klienci zjada w ocenach scoringowych na sam dol. Co to moze znaczyc - niech
    kazdy sobie odpowie...

    --
    pzdr
    Konrad K.

  • 38. Data: 2005-02-23 21:46:49
    Od: "Konrad" <k...@o...na.grupie.pl>

    Użytkownik "- Robert -":

> [...]
    > Bez szczegółów odnośnie KK czy kredytu, a punktację, która rośnie w
    > zależności kwoty kredytu, czasu spłaty, wysokości w stosunku do zarobków,
    nie wiem jakie sa Twoje doswiadczenia w tworzenia tablic scoringowych - ale
    ja bylem swiadkiem budowym od zeraz systemu scoringowego dosc duzego banku i
    tam podstawa byly przede wszystkim dane historyczne... A dane do zbudowania
    odpowiednich tablic, ustalenie odpowiednich parametrow cut-off itd. byly
    zbierane przez ladnych kilka lat...

    Zreszta - sam BIK w tej chwili sprzedaje swoja ocene scoringowa - utworzona
    m.in. na podstawie dotychczasowej historii kredytowej..

    Nie wiem, jak wyobrazasz sobie zbudowanie sensownego systemu scoringowego
    bez danych historycznych. IMHO scoring bez wiedzy o dotychczasowych
    zobowiazaniach bedzie tylko polowiczny... Ale to juz chyba temat na inny
    watek.

    --
    pzdr
    Konrad K.

  • 39. Data: 2005-02-23 22:11:35
    Od: "Tomasz Opalski" <o...@W...gazeta.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl> napisał(a):

    > Kłopot polega na tym, że BIK nie przechowuje informacji o dobrych
    > kredytach.

    Raczej na tym że BIK sam nie wie jakie dane przechowuje, bo to banki tam
    generują wpisy bez weryfikacji, która pozwoliła by BIK wziąć za te dane
    odpowiedzialność.
    Dwa że póki co dane te sa jeszcze mocno niekompletne, bo nie wszystkie banki
    przesyłaja informację.

    Tomek

  • 40. Data: 2005-02-23 22:13:00
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Michal 'Amra' Macierzynski" <m...@p...pl> writes:

    > A czemu nie napiszesz o wiekszej dostepnosci kredytow?

    A sa bardziej dostepne? Nie wiem, moze sa, ja takich danych nie mam.

    > Co do statystyk w ciagu kilku ostatnich lat 20% Polakow dostalo
    > odmowna odpowiedz banku.

    A w poprzednich? I o czym to swiadczy?

    > Popatrz na rynek kart kredytowych - czy te 2 mln kart - tom yslisz ze
    > ot tak sie wzielo z powietrza? ;)

    No ale te karty kredytowe to sa na smieszne kwoty przeciez.

    MJ