  • 11. Data: 2005-02-23 16:39:27
    Temat: Re: BIK przegrał w Sądzie
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    jureq napisał(a):
    > Przykre. Bo ostateczny skutek będzie taki ze wzrośnie cena kredytu dla
    > uczciwych klientów.

    Przede wszystkim to jedno orzeczenie i do tego nieprawomocne. Ale
    istnienie BIK działającego bez jakichkolwiek jasno i publicznie
    określonych zasad i bez większej kontroli i odpowiedzialności nie jest
    najlepszym rozwiązaniem.

    KG

  • 12. Data: 2005-02-23 17:10:55
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Ghost <...@...com> wrote:
    > Jakie rzeczy? Kogos wprowadzielm wblad? Od kiedy pytanie jest
    > wypisywaniem "takich rzeczy". Sprawa nie nurtuje mnie az tak bym
    > chcial cokolwiek wyszukiwac, ot taka mala dygresja - wiesz co to jest
    > dygresja? Wiesz do czego sluzy usenet? .

    Wszyskie pytania ktore zadales pokazaly, ze nie wiesz co to jest ten BIK.
    Jesli Usenet sluzy do dyskutowania - to moim zdaniem rozsadniej jest zadac
    pytania co to jest ten BIK, przez kogo jest finansowany, do czego sluzy
    itp, a nie jak czytelnik Faktu pytac "czy ceny kredytow spadly" "ciekawe
    tez z czego jest utrzymywany" i tak dalej.

    Ale ogolnie - masz racje unioslem sie, przepraszam.

    A co do twoich odpowiedzi -> BIK nie mylic z BIG -> www.bik.pl

    Dziala w zasadzie od niedawna.
    Ma istotny wplyw na wysokosc kredytow - bo pozwala po pierwsze na
    zmniejszenie ryzyka kredytowego (np udzielmy kredytow osobom o malych
    dochodach, ktore mimo, ze kasy maja malo, to splacaja bez problemow; nie
    udzielamy osobie, ktora ma niesplacony kredyt gdzies indziej i tak dalej).
    Dzieki temu bank nie musi tworzyc az takich rezerw na zle kredyty. A to od
    razu rzutuje na wysokosc oprocnetownia.
    No i wysokosc oprocentowania nie jest jedyna istotna rzecza . Wg badan
    rownie istotna jest szybkosc i latwosc jego uzyskania.
    Latwiej zatem zadac pytanie CO sie stanie jak nie bedzie bazy.
    Stanie sie to, ze niektore banki oslepna - bo nie beda wiedzialy czy to
    dobry, czy zly klient, jak splacal inne pozyczki itp. Poradza sobie banki,
    ktore udzielaja kredytow od bardzo dawna - maja dobre swoje bazy. Dla
    innego banku osoba bez historii bedzie totalnie nieznana osoba. Bank bedzie
    musial to ryzyko wkalkulowac w cene kredytu - a to oznacza, ze bedzie
    drozej.

    Swoja droga - teraz po prostu biorac kredyt trzeba bedzie podpisywac zgode
    na dluzsze umieszczenie w bazie i tyle. Ja tam nie chcialbym, zeby moja
    historie kredytowa (chociaz prawie jej nie mam ;) wycinali. Wrecz
    przeciwnie, chcialbym, zeby ona byla do dyspozycji bankow. Takze ta
    pozytywna (ze splacam kredyt itp). Tylko i wylacznie po to, zebym szybciej
    dostal kredyt, a takze, zeby byl tanszy.

    Dziwia mnie zatem takie glosy. Ma byc taniej, ale jednoczesnie bank nie ma
    prawa nic wiedziec o mnie i zero historii na moj temat. No coz :)

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 13. Data: 2005-02-23 17:15:19
    Od: Arkadiusz Ryćkowski <c...@n...posiadam>

    jureq napisał(a):

    > Cztery lata temu starałem się o dość duży kredyt na samochód. Nie
    > dostałem. Według panienki w banku, którą znam, przyczyną było to, że
    > nigdy wcześniej nie brałem kredytów. Przez ostatnie lata robiłem sobie
    > "historię" różnymi drobnymi kredytami konsumpcyjnymi. W tym roku bez
    > problemu otrzymałem nieco wyższy kredyt niż chciałem w 2001 w tym samym
    > banku pomimo, że moja pensja nie wzrosła.

    mam kolegę który wyjechał do usa i mimo że go stać wziął sobie komputer
    na raty żeby historię kredytową sobie wyrobić

    P. Arek

  • 14. Data: 2005-02-23 17:15:28
    Od: "Darek" <00darek@no_spam.poczta.onet.pl>

    > Kłopot polega na tym, że BIK nie przechowuje informacji o dobrych
    > kredytach.
    > --
    Co ty wiesz o tym co BIK przechowuje a czego nie. Jak nie wiesz to nie pleć
    bzdur. BIK przechowuje dane o wszystkich kredytach czy były one spłacane
    terminowo czy nie. Tylko ze dane o spłacanych terminowo kredytach są
    urzymywane przez 5 lat a o spłacanych nieterminowo są utrzymywane przez 7
    lat. BIK bazuje na danych przesłanych przez banki więc czasami jakiś kredyt
    jest a czasami nie.

    Darek

  • 15. Data: 2005-02-23 17:16:30
    Od: "Darek" <00darek@no_spam.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "tyler" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > "Biuro Informacji Kredytowej musi wykasować dane o 9 mln klientów. Tak
    > uznał we
    > wtorek Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Spółka zapowiada
    > odwołanie -
    > pisze "Gazeta Wyborcza"."
    >
    > Całość tutaj: http://biznes.onet.pl/0,1058286,wiadomosci.html

    Skończy się na tym że we wszystkich umowach kredytowych będzie zapis że
    "Kredytobiorca zezwala na przetwarzanie danych osobowych po spłacie
    kredytu....."

    Darek

  • 16. Data: 2005-02-23 17:21:04
    Od: "Darek" <00darek@no_spam.poczta.onet.pl>

    Ale
    > istnienie BIK działającego bez jakichkolwiek jasno i publicznie
    > określonych zasad i bez większej kontroli i odpowiedzialności nie jest
    > najlepszym rozwiązaniem.

    Następny....
    Ze strony www.bik.pl
    " Biuro Informacji Kredytowej S.A. powołane zostało przez banki i Związek
    Banków Polskich na mocy art. 105 ust 4 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Prawo
    Bankowe (Dz. U. Nr 140 poz.939 z późn. zmianami) pozwalającego bankom
    wspólnie z bankowymi izbami gospodarczymi na utworzenie instytucji
    upoważnionej do gromadzenia, przetwarzania i udostępniania bankom informacji
    stanowiących tajemnicę bankową, w zakresie w jakim informacje te są
    potrzebne w związku z wykonywaniem czynności bankowych, a także innym
    instytucjom ustawowo upoważnionym do udzielania kredytów - informacji o
    wierzytelnościach oraz o obrotach i stanach rachunków bankowych w zakresie,
    w jakim informacje te są niezbędne w związku z udzielaniem kredytów,
    pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych i poręczeń.
    Informacje gromadzone i udostępniane przez Biuro Informacji Kredytowej S.A.
    z siedzibą w Warszawie obejmują dane osobowe chronione przepisami Ustawy z
    dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997
    r. (Dz. U. Nr 133 poz. 883 z późn. zmianami ). Zgodnie z zapisami tej ustawy
    przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne miedzy innymi wtedy, kiedy
    zezwalają na to przepisy prawa. Takim szczególnym upoważnieniem ustawowym
    dla Biura Informacji Kredytowej S.A. do przetwarzania danych osobowych ( w
    tym danych obejmujących tajemnicę bankową) jest art. 105 ust 4 Ustawy z dnia
    29 sierpnia 1997r Prawo Bankowe (Dz. U. Nr 140 poz.939 z późn. zmianami).

    Prawa Klienta banku oraz obowiązki Biura Informacji Kredytowej S.A. zapisane
    są w "Regulaminie obsługi klienta indywidualnego"

    Wejście w życie Ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych wpłynęło na
    możliwość nawiązania współpracy z nowo powstającymi Biurami Informacji
    Gospodarczej, i związanym z tym poszerzeniem zawartości informacyjnej
    Raportów kredytowych o dane zgromadzone w tych Biurach.

    Ponadto Biuro Informacji Kredytowej S.A. jako instytucja, której
    funkcjonowanie reguluje Prawo Bankowe, może na podstawie art. 68 ust.4
    Ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych zbierać i udostępniać ich
    wydawcom informacje dotyczące posiadaczy elektronicznych instrumentów
    płatniczych."

    Darek

  • 17. Data: 2005-02-23 17:23:26
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Darek <00darek@no_spam.poczta.onet.pl> wrote:
    > Skończy się na tym że we wszystkich umowach kredytowych będzie zapis
    > że "Kredytobiorca zezwala na przetwarzanie danych osobowych po spłacie
    > kredytu....."

    Na tym sie skonczy - ale co z tymi 9 mln wpisow?

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 18. Data: 2005-02-23 18:22:46
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Darek" <00darek@no_spam.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Skończy się na tym że we wszystkich umowach kredytowych będzie zapis że
    > "Kredytobiorca zezwala na przetwarzanie danych osobowych po spłacie
    > kredytu....."

    Przy czym, po splacie kredytu, kredytobiorca bedzie mogl taka zgode odwolac.

    marekz

  • 19. Data: 2005-02-23 18:31:12
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    MarekZ <m...@w...irc.pl> wrote:
    > Przy czym, po splacie kredytu, kredytobiorca bedzie mogl taka zgode
    > odwolac.

    Moze odwolywac jak splacicl wszystko w terminie itp.
    Ale pozostanie w bazie bedzie w jego interesie,
    Rozni sie to tym, ze teraz jakbym nawet nie chcial byc wykreslony - to mnie
    wykresla. A w nowej sytuacji bedzie odwrotnie. No i nie widze powodu, zeby
    dobrzy dluznicy masowo chcieli sie wypisywac z BIKu, a Ty?

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 20. Data: 2005-02-23 18:34:55
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Darek napisał(a):
    > Następny....
    > Ze strony www.bik.pl

    i niby czego to miało dowieść?
    widzisz różnicę między regulaminem a prawem? jak z jego dostępnością?

    KG