  • 1. Data: 2007-03-02 06:52:02
    Temat: Aż strach oszczędzać w polskich funduszach
    Od: "FW" <f...@g...pl>

    http://biznes.onet.pl/0,1495925,wiadomosci.html

    Fundusze inwestycyjne kuszą klientów szansą uzyskania wysokich zysków, przy
    jednoczesnym zachowaniu możliwości wycofania się z inwestycji w dowolnym
    momencie. Ale co będzie w sytuacji np. załamania na giełdzie? - tu już kryje
    się pułapka, o której pisze "Puls Biznesu".

    Tych, którzy uwierzyli, że wystarczy szybko sprzedać jednostki uczestnictwa w
    TFI, by uratować oszczędności, może spotkać niemiła niespodzianka. Fundusze
    mają prawo odmówić wypłaty.

    Pozwala na to ustawa o funduszach inwestycyjnych, zawierająca zapis
    zezwalający towarzystwu funduszy zawiesić odkupywanie jednostek, gdy w ciągu
    dwóch tygodni klienci zażądają umorzenia jednostek, których wartość przekracza
    10 proc. aktywów funduszu.

    "Puls Biznesu" zadzwonił do kilku dystrybutorów funduszy. Zapewniali oni, że
    pieniądze można wycofać w każdej chwili. Tymczasem jaka jest prawda, klient
    może wyczytać z prospektu funduszu, ale tylko w pełnej jego wersji. W
    skrótach, po które klienci sięgają najczęściej, takiej informacji nie ma.

  • 2. Data: 2007-03-02 07:00:17
    Temat: Re: Aż strach oszczędzać w polskich funduszach
    Od: "Mithos" <f...@a...pl>

    FW wrote:
> [...]
    > inwestycji w dowolnym momencie. Ale co będzie w sytuacji np.
    > załamania na giełdzie? - tu już kryje się pułapka, o której pisze

    Ostatnio fundusze pieknie stracily. Caly zysk z 2-3 miesiecy "zjadlo" w dwa dni.

    --
    Mithos

  • 3. Data: 2007-03-02 07:47:30
    Od: RobertS <r...@x...pl>

    > Ostatnio fundusze pieknie stracily. Caly zysk z 2-3 miesiecy "zjadlo" w
    > dwa dni.

    jak ktos kupil tydzien temu to mu wycena nieco spadla, ale nie ma
    powodow do paniki, przeciez inwestujemy w dlugim okresie ;-)

    --

    pozdr.
    RobertS

  • 4. Data: 2007-03-02 08:34:41
    Od: "gringo" <g...@g...com>

    On 2 Mar, 07:52, "FW" <f...@g...pl> wrote:
> [...]
    > może wyczytać z prospektu funduszu, ale tylko w pełnej jego wersji. W
    > skrótach, po które klienci sięgają najczęściej, takiej informacji nie ma.

    najlepsze jest to ze jak jest hossa to nikt o takich rzeczach nie
    mówi ;/
    dopiero jak jest zwała na całej linii to wtedy sie dowiadujemy ze moze
    byc jeszcze gorzej

  • 5. Data: 2007-03-02 08:37:55
    Od: RobertS <r...@x...pl>

    > najlepsze jest to ze jak jest hossa to nikt o takich rzeczach nie
    > mówi ;/
    > dopiero jak jest zwała na całej linii to wtedy sie dowiadujemy ze moze
    > byc jeszcze gorzej

    gdybys uwazniej sledzil prase to wiedzialbys, ze nawet w czasie hossy o
    tym sie pisalo...

    --
    pozdr.
    RobertS

  • 6. Data: 2007-03-02 08:53:33
    Od: "Mithos" <f...@a...pl>

    RobertS wrote:
    > jak ktos kupil tydzien temu to mu wycena nieco spadla, ale nie ma
    > powodow do paniki, przeciez inwestujemy w dlugim okresie ;-)

    Ja kupilem niedawno i jestem na minusie :)

    --
    Mithos

  • 7. Data: 2007-03-02 09:09:56
    Od: RobertS <r...@x...pl>

    > Ja kupilem niedawno i jestem na minusie :)

    a ja czesc kupilem dawno i tutaj duzy + a czesc jakis miesiac temu i jest -
    na szczescie plus jest sporo wiekszy wiec luzik, poza tym i tak nie mam
    zamiaru konczyc inwestycji

    --
    pozdr.
    RobertS

  • 8. Data: 2007-03-03 21:57:42
    Od: o`rety <o`rety@pl.pl>

    Użytkownik FW napisał:
> [...]
    > może wyczytać z prospektu funduszu, ale tylko w pełnej jego wersji. W
    > skrótach, po które klienci sięgają najczęściej, takiej informacji nie ma.

    wszystkie fundusze maja taka furtke w statutach, zadna nowosc i zadna
    tajemnica dla inwestujacych w fundusze. przeciez wplacajac, czy
    otwierajac rejestr w funduszu oswiadczasz, ze zapoznales sie ze statutem
    (przynajmniej tak jest w mbanku/supermarkecie tfi). a jest to zrobione
    na wypadek, gdyby naprawde zaczelo sie pieprzyc i wszyscy rzucilibysie
    do wycofywania kasy, a fundusz nie wyrabialby sie ze sprzedaza swoich
    akcji/obligacji, zeby miec na wyplate dla uczestnikow.

    czy w praktyce ktokolwiek z czytajacych spotkal sie kiedys z sytuacja,
    ze zawieszono wyplate kasy z umorzen? bo ja nie. i to pomimo spadkow na
    gieldach.
    natomiast spotkalem sie z sytuacja, ze jakis fundusz ing (bodajze malych
    i srednich spolek) wstrzymal _wpłaty_ do funduszu, bo nie mial juz w co
    inwestowac, zeby dzialac zgodnie ze swoim statutem (skonczyly sie
    spoleczki na gieldzie :) ).

    Troche zdziwil mnie puls biznesu: zagral na emocjach czytelnikow (tak
    dzialaja raczej brukowce), a uwazalem ta gazete za racjonalna. szkode
    tez (idac tym tokiem) ze nie napisal nic na temat bankow: gdyby nagle
    jednego dnia wszyscy klienci danego banku chcieli wyplacic swoje
    oszczednosci, mogliby sie bardzo mocno zdziwic. bank nie mialby tyle
    kasy, musialby wyprzedawac swoje aktywa a pieniadzy nie starczyloby dla
    wszystkich klientow. i klapa. samospelniajaca sie przepowiednia.

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2007-03-04 06:44:27
    Od: "Sławek" <k...@v...pl>

> [...]
    > kasy, musialby wyprzedawac swoje aktywa a pieniadzy nie starczyloby dla
    > wszystkich klientow. i klapa. samospelniajaca sie przepowiednia.

    Witam!
    Czemu się dziwisz, to nie jest samonapędzanie, to jest denerwowanie
    maluczkich, którzy przerażeni taką wizją mają zabierać forsę z funduszy, bo
    redaktorzy PB zapakowani w shorty i na bessie dobrze zarobią.Wkurza mnie na
    maksa takie manipulowanie i chociaż kaczki to debile, to twierdzenie, że media
    mają za dużą władzę jakoś nie mija się z prawdą.
    Pozdrawiam
    S.

  • 10. Data: 2007-03-04 06:47:58
    Od: "Sławek" <k...@v...pl>

    A z drugiej strony gdyby oszczędzający w funduszach czytali uważnie prospekty
    to teraz nie wpadaliby w nieuzasadnioną niczym panikę, bo fundy nie odmawiają
    wypłat, a zdarzyło się, że odmawiały wpłat:))
    Pzd
    S.