  • 21. Data: 2019-08-14 21:17:01
    Temat: Re: Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 14 sierpnia 2019 19:56:06 UTC+2 użytkownik Szymon napisał:
> [...]
    0,35%, więc mogło spokojnie przykryć narzut MC) - wieczorem zaś wróciło do kursu z
    rana.

    > Porównując
    > https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-suppor
    t/convert-currency.html
    > do Cinkciarza stwierdzam, iż w tym drugim można kupić EUR jakieś 0,4
    > grosza taniej.

    Dziś nie jest dobry dzień na porównania, szczególnie miejsc, gdzie ustalają jeden
    kurs do miejsc, gdzie jest płynny - euro skoczyło dziś o 1% - i, w przeciwieństwie do
    wczoraj, nie spadło.

    docelowego - narzut IKA jest porównywalny z MC (chyba że na kunach - większy - czy
    rublach - duużo większy) więc płatność via euro kosztuje dwa razy drożej.

    > Na stronie powyżej proponują teraz 1000 RUB za 13,81 EUR. Kurs
    > dzisiejszy. I dziś EUR stoi po 4,368 (Cinkciarz) lub 4,3724 (średni
    > stooq). Innymi słowy te 1000 RUB kosztuje 0,0603/0,0604. Tymczasem RUB
    > można nabyć w Aliorze za 0,06.

    OK, błędnie założyłem, że MC ma porównywalne spready dla wszystkich walut - a nie ma.
    Np. dla rubla ma 1,6%, IKA ma ok. 2%. Felerny ten rubel.

    > Tu widzę pewien potencjał. Płacę kartą - nie zostają mi monety, które
    > zazwyczaj są bezwartościowe w PL.

    Tylko wartość pamiątkowa lub na następny wyjazd (o ile nie szaleje inflacja ;).
    Do takich krajów "po drodze" też nie warto kupować osobno walut, bo potem też mogą
    zostać resztki, których się nie wymieni - np. w IKA min. suma dla eur czy usd to 5, a
    dla PLN 20.

    jeszcze niedawno - tak robił. Oczywiście na dni wolne/weekendy nadal zwiększa.

    > Nadal zwiększa - czasami także w ciągu dnia. Teraz na USD/PLN mam 1,71,
    > podczas gdy standard przy dobrej płynności to 1,56.

    Hmm, na wykresie tego nie widać - a weekendy widać wyraźnie.
    Może oszukują? A może właśnie skończyły Ci się preferencyjne kursy?

  • 22. Data: 2019-08-14 21:24:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Sam jesteś "EMI", N26 to bank, pod niemieckim nadzorem i z niemieckim odpowiednikiem
    BFG.
    Inna sprawa, że nie obsługuje klientów spoza EEA (a nawet chyba nie działa jeszcze we
    wszystkich krajach EEA, zaś w części tych, w których działa, nie udostępnia
    wszystkich opcji, np. google pay) - ale nie wymaga rezydencji (choć potrzebujesz
    adresu, pod który można wysłać kartę), jedynie obywatelstwa (chyba że nie masz).
    Więc jeśli masz kantor aliora i jego kartę, to możesz mieć i N26 - oba to banki.
    I z kartą N26 na pewno nie nadziejesz się na DCC w strefie euro - a twierdzę, że
    wygląda w ogóle na "DCC-prone", w PL też nie było (choć jest jeszcze możliwość, że
    ustawili ją na "polską" kartę i mi jednak DCC w strefie euro wyskoczy ;).

  • 23. Data: 2019-08-14 21:36:06
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Wednesday, August 14, 2019 at 9:24:27 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    ustawili ją na "polską" kartę i mi jednak DCC w strefie euro wyskoczy ;).

    Fakt, N26 akurat ma licencje bankową, mój błąd. Nie zmienia to faktu, że lista krajów
    dla których otwierają konta jest mocno ograniczona i wyraźnie piszą "if you live" =
    rezydencja (chodzi im o raportowanie), a nie jeśli masz adres korespondencyjny:
    https://support.n26.com/en-eu/getting-started/accoun
    t/can-i-open-an-n26-account-in-my-country

  • 24. Data: 2019-08-14 22:05:40
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 14 sierpnia 2019 21:36:07 UTC+2 użytkownik Stiwi napisał:

> [...]
    live" = rezydencja (chodzi im o raportowanie), a nie jeśli masz adres

    Hmmm, IKA też może założyć polski rezydent, a masz.
    Za granicą też na pewno nie znajdziesz bankomatu banku spółdzielczego ;P
    Więc sztuczne problemy tworzysz.
    Możesz mieszkać gdziekolwiek, ale jeśli masz polskie obywatelstwo i jakąkolwiek
    rodzinę czy nawet znajomych w PL to N26 możesz mieć - tak samo jak IKA.

    Jedyne, co mogą sprawdzić w temacie "if you live" to to, czy dostałeś kartę wysłaną
    na podany adres korespondencyjny.
    Choć to akurat jest dość ważne, żeby kartę odebrać - ostatnio jak parowałem
    urządzenie, to chcieli wpisania kodu wytłoczonego na karcie, każą też podawać przy
    kontakcie na czacie... Ale to się dopiero pojawia jak aktywujesz kartę, a konta można
    od razu używać. Choć kto wie, może jak wyślą kartę po raz trzeci, a ona "nie
    dojdzie", to może zamkną konto?
    Zaś to raportowanie to jedynie wymaganie podania TIN - możesz podać PESEL (chyba że
    nie masz) i wystarczy.

    Sam czekałem chyba z rok, aż zaczną otwierać konta klientom z PL, zapisałem się na
    wait list, w końcu dostałem mail, że już można i za czekanie dostałem 10 euro na
    start ;>

    A krajów z UE, a nawet ze strefy euro rzeczywiście jeszcze kilku brakuje: Litwy,
    Łotwy, Malty, Czech, Węgier, Rumunii, Chorwacji i Bułgarii. A do kompletu EEA jeszcze
    Szwajcarii.
    Przy okazji sprawdzania dowiedziałem się, że Kazachstan leży w Europie ;>

    Aha, rozliczyło mi poniedziałkową (o 23:48 ;) wypłatę 10zł kartą IKA - blokada była
    na 2.31 euro, rozliczyło 2.30 euro - ale przez te dwa dni euro mocno skoczyło,
    zobaczymy jak rozliczy wczorajszą 30zł zablokowaną na 6,94 euro - ciekawe czy
    zaksięgują jutro czy dopiero w piątek.

  • 25. Data: 2019-08-14 22:24:19
    Od: Szymon <...@w...pl>

> [...]
    kurs do miejsc, gdzie jest płynny - euro skoczyło dziś o 1% - i, w przeciwieństwie do

    Porównałem kilka dni, gdzie kurs był stabilny. Oczywiście w przypadku
    dużych wahań czasami zyskasz, czasami stracisz. W sumie i tak wyjdzie
    uśredniony w przypadku częstego operowania kartą.

    > OK, błędnie założyłem, że MC ma porównywalne spready dla wszystkich walut - a nie
    ma. Np. dla rubla ma 1,6%, IKA ma ok. 2%. Felerny ten rubel.

    Z drugiej strony dziś MC wprowadził kurs w godz. popołudniowych. Może
    uśredniają dzienne wahania?
    W każdym razie według informacji z tej strony za 1000 PLN można dostać
    230,70 EUR. Kurs 4,3346. Tymczasem dzień zakończył się 4,368 w kantorze.
    Czyli tak: gdybym kupił 230,70 EUR w kantorze to musiałbym zapłacić
    1007,70 zł. Po czym wybrałbym 1000 zł. Jestem -7,70.
    Z samego rana EUR było po 4,328. Kupione rano za 998,47 zł, wybrane 1000
    zł. Na plusie 1,53 zł.

    Ciekawa mogłaby być sytuacja, gdy kurs idzie ostro do góry. Powiedzmy,
    że kupiłem po 4,30zł 3480 EUR. Wydałem 14.964 zł. Kurs idzie na 4,33.
    Wyciągam 15068,4. Zysk ponad 100 zł.

    > Hmm, na wykresie tego nie widać - a weekendy widać wyraźnie.

    Ja mam preferencyjny spread - może to inaczej działa niż w ogólnych, ale
    na pewno zmieniają. Oczywiście masz rację - w weekend to jest potężny
    skok. Na tę chwilę mam 1,72 na USD/PLN. No widzisz... podwyższyli o 0,01
    grosza ;-)

    > Może oszukują? A może właśnie skończyły Ci się preferencyjne kursy?

    To zależy chyba od płynności i standardowo - przed danymi mogą trochę
    bardziej szaleć. Różnica nie jest jednak wielka w tygodniu.

  • 26. Data: 2019-08-14 22:26:26
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-14 o 21:13, Stiwi pisze:
    > Ja jestem sceptyczny to tych wszystkich tzw. EMI (E-Money Institution), wolę banki,
    zwłaszcza co chodzi o większe kwoty. Z EMI jest po prostu za dużo problemów, AML,
    potrafią blokować konta na wiele tygodni "weryfikując dane" i źródło dochodów.

    A to ciekawe... Jak źródło dochodów? W PL poseł zarabiający ćwierć
    miliona rocznie potrafi mieć długi, a Kowalski na bezrobociu po
    sprzedaży mieszkania potrafi mieć ćwierć miliona. ;-) To niby jaka jest
    zależność dochody/wymiana walut?

  • 27. Data: 2019-08-14 22:50:30
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Wednesday, August 14, 2019 at 10:05:42 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    rodzinę czy nawet znajomych w PL to N26 możesz mieć - tak samo jak IKA.

    IKA akceptuje nierezydentów, mam tam konto otwarte na nie-europejski adres. Nie wiem
    o co chodzi z tym BS za granicą, ale przecież Polacy nierezydenci nie zrezygnowali z
    odwiedzin swojego ojczystego kraju. Nie tworzę sztucznych problemów, tylko wyraźnie
    jest napisane "if you live" i na pewno nie jedyne co mogą sprawdzać to adres
    korespondencji, ale także dowód zamieszkania w podanym kraju, np. w postaci rachunku
    za prąd. Te pytania i problemy wyjdą przy dużych przelewach (powyżej EUR 15,000).
    Komuś kto nie mieszka w Polsce i nie jest rezydentem, naprawdę nie na rękę jest
    podawanie w jakiejkolwiek zagranicznej instytucji finansowej polskiego adresu, z
    powodu m.in. automatycznego raportowania przez banki do "wskazanego kraju
    zamieszkania". Więc o ile N26 można "oszukać", to po co zwracać na siebie uwagę
    "skarbówki"?

  • 28. Data: 2019-08-14 23:19:40
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Wednesday, August 14, 2019 at 10:27:04 PM UTC+2, Szymon wrote:
> [...]
    > miliona rocznie potrafi mieć długi, a Kowalski na bezrobociu po
    > sprzedaży mieszkania potrafi mieć ćwierć miliona. ;-) To niby jaka jest

    Pytanie o źródła dochodów pojawia się wszędzie, coraz częściej na świecie. To Ty
    musisz to udokumentować, nie bank. Otrzymując duży przelew, banki nie tylko pytają co
    to jest, ale proszą o przesłanie dokumentów potwierdzających że tak jest jak piszesz
    w wyjaśnieniu. Jak wysyłasz podobnie duży przelew, również potrafi pojawić się
    pytanie w jakim celu. Jeśli nie jesteś w stanie udokumentować skąd masz pieniądze,
    albo za co ten przelew otrzymujesz: banki mogą go odrzucić, Twoje konto może pójść
    pod obserwacje i docelowo zostać zamknięte. Możesz teoretyzować, ja mam wiedzę
    praktyczną. Podkreślam, że problemy i pytania pojawiają się przy dużych kwotach.
    Dopóki wysyłasz po kilka tysięcy euro, to nikt się o to raczej nie spyta.

    Różnica jest taka, że solidne banki robią szczegółowe KYC przed przyjęciem klienta, a
    te co o nic nie pytają, to w końcu zaczną pytać utrudniając życie np. blokując
    transfery. To właśnie nagminnie dzieje się z popularnymi tzw. EMI, np TransferWise
    itp. Działając wedle brytyjskiego prawa, mogą zamrozić środki na 60 dni roboczych
    celem wyjaśnienia i sobie wiadomej wewnętrznej analizy klienta. Klient ewentualną
    skargę do FCA może złożyć nie wcześniej jak po 60 dniach roboczych. Zwykle po tym
    okresie TW oddaje pieniądze, często zamykając konto jak im się coś nie podoba.

  • 29. Data: 2019-08-14 23:59:31
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 14 sierpnia 2019 22:50:32 UTC+2 użytkownik Stiwi napisał:

    > IKA akceptuje nierezydentów, mam tam konto otwarte na nie-europejski adres.

    I co, wysłał Ci kartę za granicę? Normalnie inny świat.

> [...]
    zamieszkania". Więc o ile N26 można "oszukać", to po co zwracać na siebie uwagę

    Ale co Ty chcesz robić w tym N26? Prać kupę kasy?
    Mowa była o koncie z kartą do płacenia dla osób zarabiających w euro. Niekoniecznie
    całe zarobki muszą spływać do N26 - przelew SEPA w strefie euro jest zwykle
    bezpłatny.
    Albo nawet ogólniej o sensownej karcie do płacenia na świecie.
    A nie o rachunku do zarabiania na wymianie dużych ilości walut - N26 nawet czegoś
    takiego nie umożliwia, prowadzi rachunki wyłącznie w euro.

    Póki co N26 nie chciał ode mnie ani od żony niczego poza dowodem - ja zakładałem
    jeszcze przez wideorozmowę, w przypadku żony wystarczyło już selfie i 4 fotki dowodu
    (każda strona z góry oraz pod kątem, żeby było widać efekty od zabezpieczeń, np.
    hologramu).

    Tak że jednak zmyślasz i/lub wynajdujesz sztuczne problemy.

  • 30. Data: 2019-08-15 00:05:56
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    [...]
    > Tak że jednak zmyślasz i/lub wynajdujesz sztuczne problemy.

    Nie. Po prostu ma inne wymagania niż Ty. Zapewne takich jak "Stiwi" jest
    mniej niż takich jak "Dawid Rutkowski", co wcale nie znaczy, że ich
    problemy są "sztuczne".

    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/