UOKiK: parabanki stosują niedozwolone praktyki
2013-07-09 13:36
Przeczytaj także: UOKiK skontrolował SKOK-i
Najczęstszym problem było nieuwzględnianie w obliczeniach RRSO kosztów obsługi kredytu w domu (8 parabanków). Przykładowo dla pożyczki w wysokości 800 zł przedsiębiorca deklarował RRSO na poziomie 34,91 proc. Tymczasem – według ustaleń UOKiK – wynosiła ona 310,65 proc. Najwięcej tego typu nieprawidłowości stwierdzono w pożyczkach spłacanych w ratach tygodniowych, najmniej – w chwilówkach (pożyczki udzielane na 15-30 dni) i spłacanych w ratach miesięcznych. Wobec ośmiu przedsiębiorców wszczęto postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Formularze informacyjne
Wszyscy przedsiębiorcy naruszają przepisy dotyczące formularza informacyjnego. Zgodnie z prawem, każdy konsument przed zawarciem umowy musi otrzymać na specjalnym formularzu informacje dotyczące m.in. wszystkich kosztów kredytu, oprocentowania, RRSO, czasu spłaty. Jak ustalił Urząd, m.in. parabanki (5) nie przekazywały takich formularzy, nie umieszczały informacji o innych kosztach kredytu (12), nie podawały kosztów obsługi pożyczki w domu (6).
Wobec wszystkich naruszających ten obowiązek wszczęto postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Inne naruszenia
Kontrola UOKiK wykazała ponadto, że w przypadku dwóch parabanków – konsument nawet podpisując umowę i uiszczając wymagane wysokie opłaty - nie może być pewien, że otrzyma pieniądze. Dzieje się tak dlatego, że kontrakty wymagają od klienta ustanowienia wysokiego zabezpieczenia po zawarciu umowy. Konsument nie może spełnić tego żądania, w związku z tym oba parabanki zatrzymują opłaty. Z danych Urzędu wynika, że źródłem przychodów przedsiębiorców nie jest udzielanie pożyczek, ale zatrzymywanie opłat. Wobec tych przedsiębiorców wszczęto postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Działania UOKiK
Wobec wszystkich skontrolowanych 30 parabanków zostały wszczęte postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Prezes UOKiK może nałożyć maksymalną karę w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy, może także nakazać zmianę praktyki. Ponadto, planuje skierować do sądu 12 pozwów o uznanie stosowanych klauzul za sprzeczne z prawem.
Pomoc dla konsumentów
W przypadku problemów ze spłatą zobowiązania skontaktujmy się w pierwszej kolejności z instytucją finansową. Jeżeli kredytodawca stosuje postanowienia sprzeczne z prawem, poprośmy o pomoc miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, pomoc jest udzielana także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także w Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Pożyczki pozabankowe: ryzyko czy realna alternatywa?
-
Polacy a parabanki
-
Parabanki bez nadzoru
-
Parabanki to gigantyczne koszty kredytu
-
Parabanki nie oszczędzają klientów
-
Czy shadow banking wymaga regulacji?
-
Czy reklamy kredytów gotówkowych pomogą?
-
Rabat retrospektywny pod lupą. UOKiK bada 3 sieci handlowe
-
Kredyt konsumpcyjny tani jak nigdy. RRSO w listopadzie tylko 12,6%
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
3kula / 2013-07-11 02:06:08
Co godne odnotowania - oprócz wymienianego w mediach raportu o kosztach pożyczek zaciąganych w parabankach UOKiK przygotował również poradnik dla konsumentów – na jakie opłaty należy zwracać uwagę przy korzystaniu z usług parabanków. W dokumencie znaleźć można poparte przykładami podstawowe informacje o pożyczkach pozabankowych i stosowanych opłatach związanych z udzieleniem kredytu (pożyczki) oraz opłatach z tytułu zaległości w spłacie. Więcej informacji (w tym dostęp do omawianego poradnika) można znaleźć pod poniższym linkiem http://szykula.com/pb/92-parabanki-poradnik-dla-konsumentow. Serdecznie pozdrawiam. [ odpowiedz ] [ cytuj ]