eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › M-banking rozwija się powoli

M-banking rozwija się powoli

2012-08-29 00:10

Przeczytaj także: Geolokalizacja w usługach bankowych


W wielu lekkich serwisach przeglądarkowych i aplikacjach bankowości mobilnej brakuje dość oczywistych z punktu widzenia klienta funkcji. Z drugiej jednak strony banki starają się wyróżnić niespotykanymi u konkurencji rozwiązaniami. I tak na przykład coraz częściej klienci otrzymują dostęp do wyszukiwarki, która przy pomocy wbudowanego w urządzenie mobilne systemu GPS jest w stanie zlokalizować najbliższy bankomat, placówkę oraz punkt handlowo-usługowy uczestniczący w programie rabatowym banku.

Kolejne funkcjonalności również zależą od formy dostępu do konta oraz banku. Zwykle to jednak aplikacje charakteryzują się większą użytecznością. Właściciele smartfonów z aplikacją bankową mogą coraz częściej liczyć na możliwość wysłania numeru rachunku SMS-em lub pocztą e-mail. Z pozoru błahostka, a w rzeczywistości usługa, która może ułatwić życie. Coraz częściej banki pozwalają również śledzić kursy walut (Raiffeisen Bank udostępnia również wymianę walut). Na tym nie koniec użytecznych rozwiązań. Przykładowo ING Bank Śląski w aplikacji na systemy Android oraz iOS pokazuje pasek stanu rachunku bez konieczności logowania. Z kolei Citi Handlowy udostępnia przelewy B2T (przelewy pomiędzy właścicielami rachunków w Citi Handlowym po zbliżeniu telefonów do siebie) i usługę FotoKasa (możliwość opłacania rachunków po zeskanowaniu telefonem kodu 2D z faktury).

Instytucje, które wdrożyły dotychczas m-banking zdecydowanie wykazują chęć dalszego rozwoju. Przykładowo ING Bank Śląski zamierza właścicielom urządzeń z systemami Android oraz iOS udostępnić przelewy jednorazowe oraz możliwość doładowania telefonu. Bank Zachodni WBK zamierza wdrożyć lokalizator placówek i bankomatów. Z kolei Raiffeisen Bank planuje uruchomienie funkcjonalności biura maklerskiego i rozbudowanie aplikacji dostępnej na system Windows Phone. Natomiast w ciągu najbliższych tygodni Citi Handlowy udostępni dedykowaną aplikację dla właścicieli terminali BlackBerry.

Banki wciąż niechętnie chwalą się statystykami, które pokazywałyby ilu klientów rzeczywiście korzysta z bankowości mobilnej. Naturalnie liczby te – mniej lub bardziej – korespondują z liczbą obsługiwanych klientów. Dlatego najwięcej logowań (1 045 tys.) do m-bankingu w lipcu br. zanotował PKO Bank Polski (razem z Inteligo). ING Bank Śląski podaje, że w tym samym okresie zarejestrował 560 tys. logowań. W mBanku średniomiesięcznie jest to liczba w granicach 350 tys. Bank Pekao może pochwalić się 235 tys. odwiedzin w ubiegłym miesiącu, Citi Handlowy – 114 tys., a Raiffeisen Bank o 20 tys. mniej. Danych nie podają natomiast Alior Bank, BZ WBK oraz Meritum Bank. Oczywiście liczba logowań nie jest równoważna z rzeczywistą liczbą użytkowników. Niemniej dane te jasno wskazują, że jest to grupa, na ignorowanie której banki nie mogą sobie już pozwolić. Dlatego dalszy rozwój bankowości mobilnej wydaje się być nieunikniony. Pytanie tylko kiedy do podobnego wniosku dojdą pozostałe banki, które wciąż nie rozwijają tego kanału dostępu. Wszak ciężko obecnie ich bierną postawę nazwać obserwacją rynku, skoro oczywistym stało się, że rozwój m-bankingu jest koniecznością.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: