eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Płatności zbliżeniowe w Polsce 2011

Płatności zbliżeniowe w Polsce 2011

2011-09-28 11:45

Płatności zbliżeniowe w Polsce 2011

Liczba transakcji zbliżeniowych (w tysiącach) © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Dynamika rozwoju płatności zbliżeniowych w Polsce stanowi sukces na skalę europejską. W pierwszej połowie 2011 roku na jedną zbliżeniową kartę płatniczą w Polsce przypadła przeciętnie 1 transakcja zbliżeniowa. W roku 2010 łączna liczba transakcji zbliżeniowych w Polsce wyniosła 1,7 mln, a ponad 80% z nich wykonano kartami MasterCard PayPass. Według opublikowanego właśnie Raportu POLASIK Research, na koniec 2011 roku w posiadaniu polskich klientów będzie około 10 mln kart zbliżeniowych, którymi będą oni mogli płacić w sieci 47 tysięcy terminali POS. Jesteśmy świadkami rewolucji zbliżeniowej w Polsce.

Przeczytaj także: 20 lat polskich kart Visa

fot. mat. prasowe

Liczba transakcji zbliżeniowych (w tysiącach)

Liczba transakcji zbliżeniowych (w tysiącach)

Raport „Polski rynek płatności zbliżeniowych – rok 2011. Wydawnictwo – Transakcyjność – Innowacje” opracowany we wrześniu 2011 roku przez firmę POLASIK RESEARCH stanowi aktualne opracowanie o stanie polskiego rynku kart zbliżeniowych i prezentuje szczegółowe analizy uwarunkowań jego rozwoju. Został oparty na badaniu ankietowym skierowanym do wszystkich banków - wydawców zbliżeniowych instrumentów płatniczych oraz do agentów rozliczeniowych, którzy byli zaangażowani w wydawanie kart i obsługiwali płatności zbliżeniowe na polskim rynku.

Badanie cechuje się wysoką reprezentatywnością wyników dla całego rynku płatności zbliżeniowych. Odpowiedzi udzieliło 14 banków, posiadających w portfelu 93% wszystkich zbliżeniowych kart płatniczych wydanych w Polsce, oraz 5 agentów rozliczeniowych, reprezentujących całą polską sieć zbliżeniowych terminali POS.

Rok 2010 jest przełomowy dla polskiego rynku płatności zbliżeniowych. Nastąpiło wtedy nie tylko radykalne przyspieszenie wydawnictwa kart zbliżeniowych oraz rozwoju sieci zbliżeniowych terminali POS, ale przede wszystkim rozpoczął się szybki wzrost liczby transakcji realizowanych przez klientów. Dzięki temu rynek polski stał się ważnym przykładem na skalę europejską, potwierdzającym zasadność wyboru technologii zbliżeniowej, jako głównego rozwiązania płatniczego w segmencie transakcji niskokwotowych.

Pierwsze półrocze 2011 roku stanowiło kontynuację wcześniejszego trendu, jednak może nieco zaskakiwać niezwykłą dynamiką przyrostu wydawnictwa kart zbliżeniowych. Na przestrzeni zaledwie pół roku ich liczba wzrosła 2,8 krotnie i osiągnęła wielkości 5,8 mln kart. W ramach polskiego rynku, na którym funkcjonuje łącznie 32 mln kart płatniczych, karty zbliżeniowe osiągnęły w zdumiewająco krótkim czasie wysoki udział 18%. Warto zauważyć, że karty zbliżeniowe stanowią prawie 1/3 wszystkich kart płatniczych wyposażonych w mikroprocesor w standardzie EMV. Można zatem uznać, że karty w technologii zbliżeniowej są już znacznie rozpowszechnione na polskim rynku, a osiągnięty stopień penetracji jest czymś wyjątkowym na skalę europejską.

Technologia zbliżeniowa dostępna dla wszystkich

Niezwykła prostota karty zbliżeniowej, pozwalająca na intuicyjne stosowanie, sprawia, że jest ona uważana przez klientów za najwygodniejszą formę płatności. Liczba kart zbliżeniowych na koniec czerwca 2011 r. wynosiła 5,8 mln, a ich penetracja wśród wszystkich kart płatniczych osiągnęła poziom 18%. Liczba kart z technologią zbliżeniową szybko rośnie wraz z migracją polskiego sektora bankowego do standardu EMV. Obecnie około 1/3 kart mikroprocesorowych jest wyposażonych w funkcjonalność zbliżeniową.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: