eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Płatności zbliżeniowe w Polsce 2011

Płatności zbliżeniowe w Polsce 2011

2011-09-28 11:45

Przeczytaj także: 20 lat polskich kart Visa


Potwierdzenie rosnącego znaczenia technologii zbliżeniowej na polskim rynku kart płatniczych przynosi analiza udziału zbliżeniowych terminali POS w całej sieci akceptacji kart. Na koniec 2009 roku terminale zbliżeniowe stanowiły niespełna 3% wszystkich terminali POS, ale w 2010 roku ich udział wzrósł do poziomu 5,4%. Prawdziwym przełomem było jednak I półrocze 2011 roku, gdy ich udział osiągnął ponad 12%. Świadczy o tym, że płatności zbliżeniowe stają się dostępne dla przeciętnych użytkowników kart, coraz częściej także poza największymi aglomeracjami.

Wzrost liczby transakcji zbliżeniowych w Polsce

W roku 2010 łączna liczba transakcji zbliżeniowych w Polsce wyniosła 1,7 mln. Ponad 80% transakcji wykonano kartami MasterCard PayPass. W roku 2011 kontynuowany był trend wzrostowy dla transakcji realizowanych kartami MasterCard PayPass, których liczba osiągnęła ponad 2 mln.

Jednym z czynników, które umożliwiły ten sukcesu było zaangażowanie organizacji MasterCard w wykorzystanie płatności zbliżeniowych na 7 czołowych festiwalach muzycznych i filmowych, m.in. na: Heineken Open’er Festival i Coke Live Music Festival. Podczas tych festiwali zrealizowano ponad 300 000 transakcji kartami MasterCard PayPass o łącznej wartości 3 mln PLN, a także wydano 40 000 nowych kart zbliżeniowych ALTER kART.

Innymi działaniami promocyjnymi, zapoczątkowanymi przez organizację MasterCard pod koniec 2009 roku, były akcje typu buy&get dla transakcji kartami PayPass. Kampanie te organizowane były w następujących sieciach: McDonald’s, Żabka, Kolporter, coffeeheaven, Smyk, Empik, Douglas, Almi Decor i Flo oraz sieci delikatesów Bomi. Celem tych akcji było wspieranie wykorzystania kart zbliżeniowych i zwiększenie zaangażowania wszystkich uczestników rynku: banków, agentów rozliczeniowych oraz handlowców i klientów. Jednocześnie odgrywały one bardzo ważną rolę edukacyjną. Wyniki badania ankietowego potwierdzają skuteczność tego typu akcji.

W pierwszym półroczu 2011 roku przeciętna liczba transakcji przypadających na jedną kartę zbliżeniową wynosiła 0,97. Zatem każdy użytkownik karty statystycznie dokonał jednej transakcji. Wskaźnik liczby transakcji zbliżeniowych przypadających na jedną kartę wynosił 1,45 dla MasterCard PayPass i 0,71 dla VISA payWave.

fot. mat. prasowe

Przeciętna liczba transakcji zbliżeniowych na 1 kartę w pierwszym półroczu 2011 r.

Przeciętna liczba transakcji zbliżeniowych na 1 kartę w pierwszym półroczu 2011 r.


Wartość transakcji zbliżeniowych

Pierwsza połowa 2011 r. przyniosła niezwykle dynamiczny wzrost łącznej wartości zrealizowanych transakcji. W ciągu dwóch kwartałów 2011 r. wartość transakcji była 2 i pół razy wyższa niż w całym 2010 r. (aż pięciokrotnie wyższa w przeliczeniu na kwartał) i osiągnęła łączną wartość aż 71,8 mln PLN. W ramach tej kwoty 55% wartości transakcji zrealizowano z użyciem kart MasterCard PayPass, a 45% z użyciem kart VISA payWave.

fot. mat. prasowe

Wartość transakcji zbliżeniowych (mln PLN)

Wartość transakcji zbliżeniowych (mln PLN)


poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: