Debiut na giełdzie: plusy i minusy
2010-09-02 11:26
Przeczytaj także: Młode firmy mogą odnieść korzyści dzięki NewConnect
Negatywne czynniki wejścia na giełdę
1. Koszty
Struktura i wysokość kosztów jakie musi ponieść potencjalny emitent stanowią największe obawy przed wejściem na giełdę. Jest to jeden z głównych czynników, który odstrasza przedsiębiorców przed podjęciem decyzji o debiucie. Niemniej, należy przeprowadzić szczegółową ekonomiczną kalkulację i rozpatrzeć bilans pomiędzy potencjalnymi zyskami, jakie można z tego tytułu osiągnąć a koniecznymi do poniesienia nakładami.
Koszty jakie należy ponieść w związku z działalnością na rynku giełdowym dzielą się na trzy podstawowe grupy:
- koszty opłat administracyjnych i sądowych, dotyczących procedur dopuszczeniowych;
- środki przeznaczone na promocję oferty;
- wynagrodzenia doradców.
Chcąc określić łączną względną wysokość nakładów przygotowania oraz przeprowadzenia emisji średniej wielkości, można powiedzieć, że znajduje się ona w przedziale 5-7% jej wartości oraz zależy od wielkości pozyskanych środków. Należy jednak pamiętać, że największe koszty występują podczas pierwszego pozyskania kapitału na rynku publicznym, a każda następna emisja jest znacznie tańsza.
2. Obowiązek upublicznienia informacji
Decydując się na wejście na rynek giełdowy, każdy emitent publicznych papierów wartościowych jest zobowiązany do ujawnienia niezbędnych informacji. Stanowi to kolejną barierę dla potencjalnych emitentów, gdyż obawiają się oni, że cała konkurencja posiada wgląd do istotnych dla spółki informacji, w szczególności tych finansowych.
3. Ryzyko utraty kontroli nad spółką
W rozumieniu potencjalnych emitentów, wypuszczenie akcji spółki do obrotu, występowanie swobodnej i nieograniczonej opcji zawierania transakcji oraz większe zainteresowanie firmą, prowadzi do pojawienia się w spółce inwestorów, którzy są uznawani za niepożądanych i mających w zamiarze uzyskanie pozycji dominującej. Oczywiście jest to w pewnym sensie prawda, aczkolwiek istnieje bardzo wiele sposobów, dzięki którym spółka jest w stanie zapobiegać takim sytuacjom i może zapobiec wrogim przejęciom (np. poprzez odpowiednie ukształtowanie transzy lub określenie dodatkowych warunków objęcia akcji).
4. Rozmiary spółki
Bardzo często można się spotkać z błędnym przekonaniem, iż giełda jest miejscem, gdzie mogą zaistnieć tylko duże spółki. Nic bardziej mylnego! Rynek giełdowy jest skierowany przede wszystkim do małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności segment Catalyst, z myślą o tym, aby miały one szanse na jak najszybszy rozwój.
W sytuacji, kiedy korzyści będą znacznie większe niż obawy i potencjalny emitent zdecyduje się na swój debiut na rynku giełdowym, powstaje pytanie co dalej?
Mianowicie, od chwili zaistnienia na parkiecie zaczynają się codzienne działania w celu utrzymania pozytywnego wizerunku giełdowego spółki, a to na ile praca ta jest efektywna i skuteczna łatwo można ocenić po wynikach notowań giełdowych spółki i tym, czy dojdzie do kolejnej emisji. Na jakie czynniki powinien zwracać uwagę emitent, aby jego spółka była dobrze postrzegana przez inwestorów?
oprac. : Agnieszka Solecka / IPO.pl
Przeczytaj także
-
Debiut giełdowy Tauronu: czynniki ryzyka
-
GPW w IV 2024 r. Wzrost na Głównym Rynku o 78,5% r/r
-
GPW w III 2024 r. Wzrost na Głównym Rynku, spadek na NewConnect
-
GPW w 2023: inwestorzy zagraniczni z kolejnym rekordem na Rynku Głównym
-
GPW w II 2024 r. Wzrosty na Głównym Rynku i na NewConnect
-
GPW w I 2024 r. Spadki na Głównym Rynku i na NewConnect
-
GPW w XII 2023 r. Na Głównym Rynku wzrost o 39,4%, na NewConnect spadek o 21,2% rdr
-
GPW w XI 2023 r. Na NewConnect wzrost o 33,5% rdr
-
GPW w X 2023 r. Na Głównym Rynku wzrost o 53,3% rdr, na NewConnect o 71,1%