mBank wprowadza usługę BILIX
2010-05-19 12:07
Przeczytaj także: MultiBank wprowadza Bilix
Usługa BILIX polega na przekazywaniu faktur i rachunków bezpośrednio na internetowe konto bankowe klienta i pozwala na natychmiastową realizację płatności. Stanowi platformę pośredniczącą pomiędzy dostawcami usług a bankiem oraz klientem, któremu bank udostępnia informacje o płatnościach przez swoje elektroniczne kanały transakcyjne. Działa w oparciu o model niezależnego operatora (tę rolę pełni Krajowa Izba Rozliczeniowa SA), który agreguje informacje na temat płatności pochodzących od różnych dostawców usług.BILIX pozwala na szybkie i wygodne regulowanie płatności. Klient, korzystając z tego rozwiązania, otrzymuje rachunki lub faktury w formie elektronicznej i może opłacać je bezpośrednio z poziomu serwisu transakcyjnego.
Wdrożenie usługi BILIX do systemu transakcyjnego mBanku to kolejny etap rozwoju jego funkcjonalności. Elektroniczny obieg rachunków, a wraz z nim - dzięki bankowości elektronicznej - możliwość ich wygodnego opłacania z poziomu systemu transakcyjnego, jest ciekawą propozycją, która wraz z rozwojem usługi BILIX może zyskiwać na popularności - mówi Tomasz Lipiński, naczelnik wydziału marketingu internetowego i e-commerce w mBanku.
Jak działa BILIX?
- Dostawca usług (operator telekomunikacyjny, zakład energetyczny lub gazowniczy, dostawca internetu lub telewizji kablowej, itd.) zamiast wysyłać do Klienta kopertę zawierającą rachunek lub fakturę, dostarcza do KIR SA dokumenty w formie elektronicznej.
- KIR SA, jako operator usługi BILIX, udostępnia Klientowi Banku za pośrednictwem jego systemu transakcyjnego, otrzymane od dostawców usług dokumenty elektroniczne.
- Klient zapoznaje się z prezentowanymi danymi, akceptuje (lub nie akceptuje) płatność i za pomocą jednego kliknięcia opłaca otrzymany rachunek.
- KIR SA przekazuje dostawcom usług zwrotną informację z Banku, dotycząca realizacji (lub braku realizacji) płatności.
Możliwość skorzystania z prostego opłacania rachunków i faktur dostępna jest dla wszystkich Klientów mBanku z poziomu systemu transakcyjnego. W menu nawigacyjnym pojawiła się nowa pozycja „eFaktury". Aby uaktywnić możliwość przeglądania i płacenia rachunków od danego dostawcy, dostępnego w ramach usługi BILIX, wystarczy w systemie podpisać „porozumienie", czyli zgodę na otrzymywanie e-faktur wprost do Banku.
Obecnie usługa BILIX jest już dostępna dla ponad 80% klientów polskiej bankowości elektronicznej. Akceptacja rozwiązania i wdrożenie usługi przez banki daje szansę na upowszechnienie się tej formy dystrybucji e-faktur w Polsce. - To dobra wiadomość dla dostawców usług. Obecnie mogą już przesyłać za pośrednictwem BILIXA rachunki do ok. 10 milionów użytkowników polskiej e-bankowości - mówi Romuald Kłosiński, dyrektor linii biznesowej faktury elektroniczne i konsolidacja korespondencji w Krajowej Izbie Rozliczeniowej SA.
KIR SA i banki liczą, że usługę BILIX wkrótce udostępnią swoim klientom kolejne przedsiębiorstwa - dostawcy masowych usług. KIR SA jest w trakcie negocjacji i przygotowania do wdrożeń usługi BILIX w kolejnych bankach oraz u dostawców usług z różnych branż - energetyka, telekomunikacja, telewizja satelitarna i kablowa, ubezpieczenia.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Polacy wolą rachunki elektroniczne
-
Masowe płatności: Polacy chcą e-faktur
-
KIR uruchamia elektroniczne rachunki
-
Elektroniczne faktury zastąpią rachunki?
-
Płatności elektroniczne TP SA
-
Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość e-fakturowania w Polsce
-
Jakie zmiany w KSeF? Ministerstwo Finansów przedstawiło propozycje
-
Wdrożenie KSeF - na co należy się przygotować?
-
Co dalej z KSeF? Od kiedy Krajowy System e-Faktur będzie obowiązkowy i jakie zmiany są planowane?