eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Leasing konsumencki samochodów: czy warto?

Leasing konsumencki samochodów: czy warto?

2008-10-03 13:18

Przeczytaj także: Leasing samochodów - łatwy i tani


Ponadto ustawa o kredycie konsumenckim jest po prostu sprzeczna z przepisami podatkowymi. Według ustawy klient może wcześniej spłacić zadłużenie, a finansujący nie może pobrać z tego tytułu żadnej prowizji. Z kolei przepisy podatkowe dopuszczają możliwość przeniesienia prawa własności (kupna) przedmiotu leasingu na leasingobiorcę dopiero po upływie podstawowego czasu umowy. Jeśli leasingobiorca zdecyduje się na kupno przedmiotu leasingu przed zakończeniem umowy, sprzedaż musi nastąpić po cenie rynkowej. Operacja taka wymaga pobrania dodatkowej prowizji…

Co więcej sam podział leasingu na operacyjny i finansowy, ze względu na podmiot uprawniony do odpisów amortyzacyjnych (finansujący czy korzystający) zdaje się sugerować, iż leasing jest adresowany tylko do klientów prowadzących działalność gospodarczą.

Przeszkód interpretacyjnych jest naprawdę wiele. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że rosnące zainteresowanie tym produktem, wreszcie zwróci uwagę ustawodawców.

Używanie czy posiadanie?

Przyczyną niewielkiego zainteresowania leasingiem konsumenckim jest również swoista bariera psychologiczna, którą stwarza kwestia własności pojazdu. Jako klienci nie przywykliśmy do bycia jedynie użytkownikiem samochodu, wciąż pragniemy posiadać. Tymczasem przez cały okres leasingu właścicielem samochodu jest firma finansująca. Dopiero po wygaśnięciu umowy możemy wykupić auto, oczywiście na preferencyjnych warunkach. Mimo to wielu klientów bezzasadnie boi się, że będzie płacić raty, a w końcu i tak pozostanie z pustymi rękami. Warto jednak zapytać czego jako konsumenci potrzebujemy: posiadania auta czy jego używania?

Leasing konsumencki – choć jest atrakcyjną alternatywą dla kredytu bankowego – ma przed sobą długą drogę na polskim rynku. Musi bowiem przebrnąć przez bariery prawne i przebić mur społeczno-psychologiczny. Nie bez znaczenia jest również nieznajomość i wynikająca z niej niepopularność produktu. Dziś firmy leasingowe, które oferują ten rodzaj leasingu nie podejmują szeroko zakrojonych działań popularyzacyjnych. Dlatego właśnie w ofercie firm leasingowych funkcjonujących na rynku polskim leasing konsumencki wciąż jest rzadkością.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: