eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Kredyty świąteczne pod lupą UOKiK

Kredyty świąteczne pod lupą UOKiK

2006-12-20 13:51

11 proc. z nas nie zamierza w tym roku kupować prezentów ani dekoracji przedświątecznych. Ci jednak, którzy planują - przeznaczą na to średnio 260 zł. Niektórzy skorzystają z kredytu lub pożyczki. Jakie konsekwencje może mieć nieprzemyślane wsparcie domowego budżetu? - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przeczytaj także: Kredyty konsumenckie pod lupą UOKiK

Boże Narodzenie to dla większości Polaków najważniejsze święta w roku. Większość z nas starannie się do nich przygotowuje. Ile średnio przeznaczamy na zakupy, w tym prezenty dla najbliższych? To zależy od zasobności naszych portfeli. Jeśli dochody w gospodarstwie domowym są niższe niż 800 zł, wydatki na produkty przedświąteczne wynoszą średnio 180 zł, jeśli wyższe niż 3 tys. zł – 420 zł. Z badań TNS OBOP zleconych przez UOKiK wynika również, że na zakupy w tym szczególnym okresie najchętniej wybieramy się do centrów handlowych oraz super– i hipermarketów (ponad 50 proc. badanych). A o wyborze konkretnej placówki najczęściej decyduje niska cena, szeroki wybór i dogodna lokalizacja, ale także atrakcyjne promocje.

Jak wynika z badań, aż 11 proc. z nas nie zamierza w tym roku kupować prezentów ani dekoracji przedświątecznych. Niektórzy sięgają po coraz dostępniejsze pożyczki czy kredyty. Ci, którzy decydują się na podratowanie domowego budżetu powinni pamiętać, że przed podjęciem ostatecznej decyzji warto porównać oferty i dobrze zastanowić się nad wyborem tej najkorzystniejszej.

W tym roku Urząd po raz pierwszy przeanalizował przedświąteczne oferty wybranych banków (Getin Bank SA, Bank PKO BP SA, Bank Przemysłowo-Handlowy SA) oraz SKOK-ów (SKOK Stefczyka, SKOK Nike) i sprawdził, czy przedsiębiorcy przestrzegają przepisów prawa oraz czy nie stosują reklamy wprowadzającej w błąd.

Wyniki nie napawają optymizmem. Stwierdzone przez UOKIK nieprawidłowości dotyczyły w szczególności naruszania obowiązku podawania w ofertach i materiałach reklamowych rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania. Zgodnie z prawem konsument powinien uzyskać jasną informację co do rzeczywistych kosztów kredytu, tym samym mieć możliwość porównania dostępnych na rynku ofert.

Urząd zakwestionował również sposób informowania konsumentów o prawie do odstąpienia od umowy. W kilku badanych wzorcach umów stosowanych przez banki czy SKOK-i zostały one określone w jednakowy sposób dla umów zawieranych w lokalu, poza nim i na odległość. Natomiast w każdym z tych przypadków sytuacja konsumentów jest inna.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: