eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Bankowość zamknięta w telefonie

Bankowość zamknięta w telefonie

2016-12-21 13:43

Bankowość zamknięta w telefonie

Bankowość mobilna © udra11 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Bankowość w telefonie staje się coraz bardziej popularna. Z badania zrealizowanego przez Deutsche Bank wynika, że za pomocą smartfona najczęściej dokonujemy podstawowych operacji, a więc sprawdzamy stan konta i jego historię. 1/3 badanych dokonuje w ten sposób przelewów i opłat za rachunki, a 6 proc. nie boi się również bardziej zaawansowanych działań, jak np. zarządzanie inwestycjami. To ostatnie to jednak domena niemal wyłącznie mężczyzn.

Przeczytaj także: Jakie telefony komórkowe dla biznesu?

Coraz większe grono z nas nie wyobraża sobie życia bez telefonu. Z badania zrealizowanego na zlecenie Deutsche Bank wynika, że 1/3 Polaków zagląda do swojego smartfona raz na godzinę, a nawet częściej. Szybko adaptujemy nie tylko nowe urządzenia, ale również usługi, które oferowane są za ich pośrednictwem. Świetnym przykładem jest tu chociażby święcąca w tym roku triumfy aplikacja Pokemon Go, która w zaledwie kilka tygodni po swojej premierze miała więcej użytkowników niż istniejący od 2012 roku Tinder.

Raport serwisu We Are Social „Mobile i Digital w Polsce i na świecie w 2016” dowodzi natomiast, że telefon komórkowy znajduje się w posiadaniu 94 proc. Polaków, a aktywnych komórek jest w naszym kraju 58,84 mln. Szybka kalkulacja pozwala stwierdzić, że na jednego mieszkańca Polski przypada 1,5 telefonu. Nie każdy z nich to smartfon, ale badania dowodzą, że liczba inteligentnych telefonów rośnie w szybkim tempie. Według badania Deutsche Bank posiadanie smartfona deklaruje już 56,9 proc. Polaków (56,9 proc.), a więc ponad dwukrotnie więcej osób niż w 2012 roku (25 proc.).

Smartfon częściej posiadają mężczyźni niż kobiety (odpowiednio 62 i 52 proc.). Przeważnie też służy on młodszym użytkownikom. W grupie respondentów powyżej 55 roku życia ma go zaledwie co trzeci, a wśród osób w wieku 18-24 każdy bez wyjątku.
- Stereotypowo uważa się, że to mężczyźni są większymi „gadżeciarzami”, stąd być może nieznaczna przewaga panów wśród użytkowników smartfonów. Widzimy jednak, że ważniejsza niż płeć, jest zmienna wieku. Wśród ludzi młodych, niezależnie od płci, posiadanie smartfona jest już rzeczą oczywistą i niezbędną – komentuje Marcin Kotarba, Dyrektor Departamentu Analiz i Strategii w Deutsche Bank.

Powszechna smartfonizacja nie omija również branży finansowej. Pierwszy etap cyfryzacji banki dawno już mają za sobą. Od wielu lat jesteśmy w stanie większość spraw w banku załatwić nie wychodząc z domu, korzystając z bankowości elektronicznej. Również bankowość mobilna nie jest w Polsce nowością. Deutsche Bank sprawdził więc, jak obecnie „bankujemy” na telefonach. Z badania wynika, że jeśli chodzi o czynności związane z finansami, to bankowość mobilna służy nam najczęściej do tych najprostszych - sprawdzania stanu konta i historii transakcji (odpowiednio 42 i 41 proc.). Na kolejnych miejscach wśród najpopularniejszych czynności znalazło się opłacanie rachunków - tę odpowiedź wybrało 34 proc. ankietowanych. Niemal ta sama liczba badanych wskazała na wykonywanie przelewów (32 proc.).
- Jeśli wykonujemy czynności finansowe przez smartfon, to najczęściej są to najprostsze kwestie, które możemy załatwić jadąc komunikacją miejską, stojąc w korku lub podczas zakupów. Wszystkie te operacje możemy z powodzeniem wykonać zarówno przez specjalną aplikację do bankowości mobilnej, jak i bankowość internetową w wersji responsywnej, czyli dostosowującej się automatycznie do każdego rodzaju urządzenia, z którego korzystamy – dodaje Marcin Kotarba.

Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni deklarowały, że bankowość mobilna służy im do spłacania rat kredytów (odpowiednio 5 proc. i 1 proc.). Z kolei domeną mężczyzn jest m.in. mobilne zarządzanie inwestycjami, do czego przyznaje się aż 11 proc. z nich.
– W mojej ocenie to właśnie zarządzanie inwestycjami poprzez urządzenia mobilne ma przed sobą wielką przyszłość – mówi Marcin Kotarba z Deutsche Bank. – Zmienność rynków i związana z nią konieczność podejmowania szybkich decyzji wymuszają tworzenie odpowiednich narzędzi, ułatwiających inwestorom dostęp do ich portfela w dowolnym miejscu i czasie.

Niektóre instytucje idą krok dalej łącząc responsywne serwisy internetowe z bankowością mobilną, by ułatwić zakup rozwiązań inwestycyjnych, np. funduszy.
- W naszym przypadku tak działa platforma db Navi, która pozwala w prosty sposób określić swój styl inwestycyjny, wyszukiwać i porównywać fundusze, a następnie skonstruować własny portfel i wreszcie – kupić go online, również w mobilnej wersji naszego systemu transakcyjnego, za pomocą dosłownie kilku kliknięć – dodaje Marcin Kotarba z Deutsche Bank.

Czego więc możemy spodziewać się w najbliższej przyszłości? Tu kluczem wydaje się być postępująca smartfonizacja społeczeństwa, a także popularyzacja kolejnych funkcji naszych telefonów, które w coraz większym stopniu wpływają na różne aspekty naszego życia. Liczba funkcji, jakie może pełnić smartfon dzięki powstającym codziennie aplikacjom jest niemal nieskończona. Telefon stał się już nieodłącznym elementem naszego życia. Tym bardziej więc wydaje się prawdopodobne, że za parę lat to właśnie smartfon i bankowość mobilna staną się najpopularniejszymi metodami zarządzania finansami.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: