eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Polki nie lubią ryzyka

Polki nie lubią ryzyka

2016-04-07 09:44

Przeczytaj także: Lokaty bankowe: popularne i źle oprocentowane


Zaledwie niecałe 4 proc. badanych zadeklarowało natomiast, że przegląda wiele ofert, a każda następna jest bardziej interesująca, co skutkuje skłonnością do częstej zmiany zdania. Te grupę respondentek można zdaniem prof. Bombol określić jako „zafascynowane – niezdecydowane”. Ten ostatni sposób wyboru oferty deklarowały przede wszystkim kobiety najmłodsze (ponad 8 proc.) i te, które źle oceniają swoją sytuację finansową (ponad 15 proc.).

Jak zauważa prof. Bombol, kiedy analizujemy sposób podejmowania decyzji przez kobiety, na plan pierwszy wysuwa się skłonność do poszukiwania informacji, analizowania większej niż mężczyźni liczby opcji, do korzystania z porad i nieformalnych źródeł informacji, np. od znajomych, rodziny itp.
- Kobiety częściej niż mężczyźni próbują określić swój poziom satysfakcji z decyzji oraz poświęcają więcej czasu na jej podjęcie - mówi. - Choć często bywają emocjonalne, to w przeciwieństwie do mężczyzn, nie eliminują w drodze wyboru różnych możliwości, ale raczej je do siebie dodają. I co ważne bywają częściej niż mężczyźni lojalne wobec produktów oraz instytucji je oferujących - dodaje.

Jak inwestować, żeby zarabiać?


„Rozumiem jak inwestować pieniądze, by przynosiły zyski i robię to” - 15 proc. zapytanych przez Deutsche Bank Polek, odnosząc się do własnych doświadczeń zgodziło się całkowicie z takim zdaniem. Mniej jednoznacznie, ale nadal pozytywnie odnosi się do takiej deklaracji ponad 22 proc. badanych. Ponad 20 proc. nie zgadza się z tym zdaniem w sposób zdecydowany, odnosząc się do własnego życia, a ponad 16 proc. „raczej się nie zgadza”. Co ciekawe, im wyższy wiek ankietowanych, tym większy odsetek negatywnych opinii. Z przytoczonym wyżej zdaniem nie zgadza się w sposób zdecydowany ponad 8 proc. 18-24-latek, natomiast wśród respondentek starszych niż 55 lat, co trzecia odpowiedź (33 proc.) była zdecydowanie negatywna. Mniej dziwi natomiast, że zdanie to podzielają przede wszystkim kobiety bardzo dobrze oceniające sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego (42 proc.). Z kolei ponad 46 proc. kobiet źle oceniających tę sytuację, deklaruje, że nie inwestuje pieniędzy tak, żeby przynosiły one zyski.
- Jeśliby wziąć pod uwagę zarówno odsetek odpowiedzi zdecydowanie i umiarkowanie pozytywnych, okazuje się, że wśród aktywnych zawodowo kobiet, liczba tych, które deklarują, że wiedzą jak skutecznie inwestować pieniądze, wynosi niemal 40 proc. - zauważa Monika Szlosek z Deutsche Bank. - To bardzo przyzwoity wynik, zważywszy na fakt, że edukacja finansowa ogółu polskiego społeczeństwa nie wyróżnia się raczej wysokim poziomem - mówi. - Oczywiście musimy mieć na uwadze, że są to jedynie deklaracje, jednak tak duże poczucie pewności siebie ankietowanych pań, jest samo w sobie informacją optymistyczną - dodaje.

Znajomość produktów bankowych na plus


Niemal co czwarta ankietowana kobieta (23 proc.,) deklaruje, że zna bardzo dobrze różne produkty bankowe, które pomagają oszczędzać i inwestować, a niewiele mniej (21,5 proc.) raczej kojarzy takie produkty. Całkowitą nieznajomość takich produktów zadeklarowało 18 proc. ankietowanych. Z badania wynika też, że większą wiedzę deklarują przede wszystkim najmłodsze ankietowane (co czwarta osoba w wieku 18-24 lat i 25-34 lat). Z kolei najstarsze respondentki wybierały najczęściej najbardziej negatywną odpowiedź (prawie 31 proc.).

Zdaniem Moniki Szlosek z Deutsche Bank, dosyć duży odsetek odpowiedzi pozytywnych, może być spowodowany tym, że badanie obejmowało wyłącznie kobiety aktywne zawodowo, co może przekładać się na większą niż w przypadku ogółu społeczeństwa wiedzę na temat dostępnych w bankach możliwości inwestowania kapitału.

Zrealizowane wcześniej przez Deutsche Bank badania wykazały, że faktycznie poziom wiedzy Polaków na temat rozwiązań inwestycyjnych nie jest zbyt duży. Bazował on w dużej mierze na obiegowych, niezbyt zasadnych opiniach, np. takich, że w obecnej sytuacji rynkowej dobrą inwestycją są lokaty lub takich, że fundusze inwestycyjne to produkt wiążący klienta i „zamrażający” gotówkę na długie lata.

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: