eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Bankowość internetowa i mobilna: bezpieczne czy nie?

Bankowość internetowa i mobilna: bezpieczne czy nie?

2016-02-12 12:27

Bankowość internetowa i mobilna: bezpieczne czy nie?

Co drugi Polak ma zaufanie do bankowości internetowej i mobilnej © airborne77 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Badanie zrealizowane przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy wskazuje, że już prawie połowa Polaków zarządza swoim kontem bankowym przez internet. Podobna grupa badanych (52%) pozytywnie ocenia swoje doświadczenia z e-bankowością oraz deklaruje zaufanie do tego rodzaju rozwiązań. Korzystając z cyfrowych usług bankowych, należy jednak pamiętać o stosowaniu się do podstawowych zasad bezpieczeństwa - cyberprzestępcy nie śpią.

Przeczytaj także: Autoryzacja przelewu najczęściej przez SMS

Z cyklicznego raportu raportu „Postawy Polaków wobec finansów” - opracowania przygotowywanego przez przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy wynika, że już ponad połowa Polaków, którzy posiadają konto osobiste w banku, zarządza nim z poziomu komputera lub smartfona. Obecnie szacuje się, że z bankowości internetowej i mobilnej korzysta już 5 mln Polaków. W sieci najczęściej przelewamy pieniądze (83 proc.) oraz sprawdzamy saldo konta (70 proc.).
- Bardzo ważne jest, byśmy pamiętali, że żaden bank nie wysyła wiadomości z prośbą o podanie loginu i hasła do naszego konta. Choć badania pokazują, że 75% badanych by tego nie zrobiła, to niepokojący jest fakt, że 12% z nas byłoby skłonnych podać login i hasło firmie, która dokonywałaby dla nas np. szybkich i darmowych płatności.- mówi Artur Wach, dyrektor departamentu bezpieczeństwa systemów informatycznych i zarządzania dostawcami w Citi Handlowy. - Z perspektywy Citi Handlowy, gdzie na koniec 2015 prawie 97% wszystkich transakcji naszych klientów przeprowadzanych było przez Internet, dbałość o kwestie cyberbezpieczeństwa staje się immanentnym elementem działalności banku.

Bankowość internetową i mobilną za bezpieczne uważa co drugi użytkownik – tak oceniło je 52% respondentów Zauważalna jest zależność między postrzeganiem e-bankowości jako bezpiecznej a wykształceniem. Im wyższe, tym mniej niepokoimy się korzystając z konta internetowego. Eksperci potwierdzają, że cyberbezpieczeństwo zapewnia przede wszystkim wiedza i konsekwencja w przestrzeganiu podstawowych zasad.

Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy sprawdziła też, jakim zaufaniem klienci banków darzą bankowość elektroniczną. Ponownie okazuje się, że nastawienie do niej ma wyraźny związek z wykształceniem.– bankowości elektronicznej i mobilnej ufa aż 73 proc. osób, które ukończyły studia. Posiadacze konta bankowego mający wykształcenie podstawowe lub zasadnicze zawodowe są dużo bardziej sceptyczni w stosunku do bankowości elektronicznej i mobilnej (ufa im odpowiednio 32 i 35 proc.).

fot. mat. prasowe

Sposoby zarządzania kontem

Niemal połowa badanych zarządza kontem poprzez bankowość internetową.


Zależność pomiędzy wiedzą użytkowników, a faktycznym poziomem ich bezpieczeństwa dostrzegają też profesjonaliści zajmujący się walką z cyberprzestępstwami. 83 proc. respondentów tegorocznego badania „Security Trends. Bezpieczeństwo w cyfrowej erze” przeprowadzonego przez Microsoft oraz Ernst&Young przyznało, że chociaż wiedza na temat zagrożeń wyraźnie wzrosła w ciągu ostatniego roku, to nadal jest na niewystarczającym poziomie. Menedżerowie odpowiedzialni za cyberbezpieczeństwo podkreślili, że kluczowym czynnikiem zapewniającym odpowiednią ochronę jest edukacja użytkowników. Wyniki badania opublikowanego w styczniu 2016 r. przez Komisję Nadzoru Finansowego pokazują natomiast, że chociaż 90 proc. respondentów deklaruje, że nie padło ofiarą cyberprzestępców, użytkownikom bankowości elektronicznej brakuje czujności. 68 proc. nie zmienia cyklicznie hasła dostępu do konta, 50 proc. nie sprawdza historii swojego rachunku pod kątem podejrzanych transakcji ani nie instaluje programów antywirusowych.

fot. mat. prasowe

Zaufanie do nowoczesnych kanałów obsługi w banku

Ponad połowa badanych deklaruje zaufanie do nowoczesnych kanałów obsługi


Przypominamy zatem 7 przykazań bezpiecznej e-bankowości:


  1. Zainstaluj dobry program antywirusowy i aktualizuj go regularnie,
  2. Sprawdzaj adres strony logowania (zwracaj uwagę, czy na pasku jest właściwy adres Twojego banku),
  3. Wymyśl naprawdę trudne hasło i zmieniaj je regularnie,
  4. Stosuj się do procedur bezpieczeństwa swojego banku,
  5. Nie korzystaj z e-bankowości w niesprawdzonych sieciach (kafejki internetowe, publiczne WI-FI),
  6. Nie reaguj na podejrzane e-maile i smsy,
  7. Pilnuj danych swojej karty bankowej i nie udostępniaj osobom trzecim .

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: