EUROFINAS: kredyty konsumpcyjne II kw. 2015
2015-10-22 13:02
Przeczytaj także: EUROFINAS: kredyty konsumpcyjne IV kw. 2014
GEOGRAFIA WZROSTU EUROPEJSKIEGO RYNKU KREDYTOWEGO
Dostawcy kredytu konsumpcyjnego, zrzeszeni w EUROFINAS, łącznie w II kwartale 2015 udzielili kredytów, w tym kredytów dla gospodarstw domowych i kredytów samochodowych, o wartości 74 333 mln EUR, podczas gdy rok wcześniej wartość ta wyniosła 65 449 mln EUR.
Pod względem geograficznym liderami wzrostu są kraje Europy Południowej i Skandynawii, zwłaszcza Norwegii, gdzie w ujęciu rok do roku odnotowano prawie 55% wzrost w sprzedaży kredytów dla gospodarstw domowych (statystyka nie obejmuje kredytów samochodowych) – z 281 do 434 mln EUR. Tradycyjnie już Wielka Brytania osiąga wskaźniki dwucyfrowe. Tym razem wzrost wartości nowo udzielonych kredytów tego rodzaju wyniósł w I połowie roku niemal 17%, jednak - co warto podkreślić – skala i baza wyspiarskiego rynku jest zdecydowanie bardziej okazała – w tym przypadku wartość udzielonych kredytów konsumpcyjnych osiągnęła 17 419 mln EUR.
Szczególnie warte odnotowania są również dane, odnoszące się do Hiszpanii, gdzie przez długi okres mówiło się o kredytowej posusze, a niska konsumpcja wewnętrzna była głównym czynnikiem spowalniającym wychodzenie z recesji. Jeśli w łącznej puli kredytów, udzielonych przez tamtejszych kredytodawców wyłączyć samochodowe, to okaże się, że i tak obserwowany jest wzrost – na poziomie 3,3%.
- O ile w krajach Europy Południowej motorem wzrostu rynku kredytu konsumpcyjnego są kredyty samochodowe, o tyle w Polsce miarodajnym barometrem koniunktury są „gotówki” – podsumowuje dr Bieszki.Pośrednicy zrzeszeni w KPF w tym samym okresie wypłacili mniej ilościowo, lecz więcej wartościowo kredytów gotówkowych – odpowiednio 1,7% mniej i więcej wartościowo aż o 8% więcej niż w poprzednim kwartale b.r. – to dane, które przynosi najnowszy raport Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych „Sektor pośrednictwa kredytowego w Polsce”. Zmiany między liczbą i wartością kredytów gotówkowych mają już zdecydowanie charakter cechy strukturalnej, a nie wyłącznie koniunkturalnej. Podział rynku na niskie i na krótkie okresy oraz wysokie kwotowo produkty gotówkowe między firmy pożyczkowe i banki umacnia się z kwartału na kwartał.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
EUROFINAS: kredyty konsumpcyjne 2017
-
EUROFINAS: kredyty konsumpcyjne I poł. 2017
-
EUROFINAS: niech banki uważają na ryzyko kredytowe
-
EUROFINAS: skąd tylu chętnych na kredyt konsumencki?
-
EUROFINAS: kredyty konsumpcyjne 2016
-
EUROFINAS: kredyty konsumpcyjne II kw. 2016
-
EUROFINAS: kredyty konsumpcyjne 2015
-
EUROFINAS: kredyty konsumpcyjne III kw. 2015
-
EUROFINAS: kredyty konsumpcyjne I poł. 2015
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)