eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Nie ma chętnych na pożyczki gotówkowe?

Nie ma chętnych na pożyczki gotówkowe?

2015-09-04 10:52

Przeczytaj także: Zaciągamy najwyższe pożyczki gotówkowe od 8 lat


W III kwartale 2015 roku aż do 13,4% (z 7,5%) wzrósł udział deklarujących duże problemy w spłacie zobowiązań. W tej grupie, opóźnienia w wywiązywaniu się z zobowiązań są nawet dłuższe niż 6 miesięcy. Nie można wykluczyć również, że zjawisko erozji podstawowej instytucji społecznej, jaką jest wywiązywanie się ze zobowiązań, pod wpływem zliberalizowanych przepisów upadłościowych, będzie rosnąć. Trzeba przecież zauważyć, że łagodniejsze przesłanki dostępu do upadłości konsumenckiej, wpływać mogą na osłabienie postaw lojalności kredytobiorców i w efekcie również na liczbę zakończonych postępowań w sprawie wniosków o upadłość konsumencką.

Według statystyk Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej, do połowy sierpnia 2015 roku, liczba ogłoszonych przez sądy wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej upadłości osiągnęła 900. Dla porównania, pod rządami poprzedniej ustawy, obowiązującej od 2009 do końca 2014 roku, takich przypadków odnotowano zaledwie 60.
- W tym kontekście znaczącą rolę winny odgrywać instytucje, prowadzące bazy danych o kredytobiorcach, w tym i finansowych i handlowych. Należy przewidywać, iż coraz większą rolę będą odgrywały biura informacji gospodarczej, dostarczające danych, wykorzystywanych do rzetelnej i kompleksowej oceny zdolności kredytowej potencjalnych pożyczko- lub kredytobiorców. W utrzymującym się środowisku niskich stóp, ograniczając przychody kredytodawców, znaczenie danych ograniczających straty na gorszej jakości portfelu kredytowym będzie dynamicznie rosło – ocenia Andrzej Roter, Dyrektor Generalny KPF.


- Wiedza na temat obciążeń finansowych gospodarstwa domowego, które ubiega się o pożyczkę lub kredyt jest istotna dla instytucji finansowej z perspektywy oceny ryzyka zawarcia transakcji. Również jest istotna z perspektywy jego właściwego monitorowania. Coraz lepsze i wczesne rozpoznawanie klienta podwyższonego ryzyka może być jedną z kluczowych podstaw uzyskiwania przewagi konkurencyjnej w najbliższym czasie. Nie zawsze będzie to oznaczać rezygnację z przyjęcia klienta do portfela klientów obsługiwanych, a coraz częściej do stosowania zróżnicowanej polityki na etapie jego obsługi – mówi Edyta Szymczak, Prezes Zarządu Rejestru Dłużników ERIF BIG S.A., który jest Partnerem Raportu.

- Na koniec I półrocza 2015 roku w bazie Rejestru Dłużników ERIF najwięcej gospodarstw domowych miało kłopot z regularną spłatą zaciągniętych zobowiązań w przedziale kwotowym od 1 tys. do 3 tys. złotych. Są to kwoty, z których spłatą można sobie poradzić przy dokładnym planowaniu swojego budżetu domowego – dodaje Edyta Szymczak.

W obliczu konieczności ponoszenia wydatków reklamowych w celu pozyskania osób niemających zobowiązań w instytucjach finansowych, ale deklarujących ich zaciągnięcie, większe efekty ekonomiczne może spowodować aktywniejsza komunikacja i interakcja z dotychczasowymi klientami, deklarującymi posiadanie zadłużenia i utrzymywanie go na stałym poziomie. W szczytowym okresie, w II kwartale 2010 roku takich gospodarstw było ponad 14%, podczas gdy obecnie ich udział w ogóle respondentów wyniósł 6,4%. Odbiega on także od średniego odsetka wskazań dla lat 2007-2010, wynoszącego 10,6%.
- Takie wnioski z analizy danych mogą potwierdzać, że będzie się utrzymywał silniejszy popyt gospodarstw domowych raczej na krótkoterminowe kredyty celowe, na przykład finansujące zakup ratalny dóbr trwałych lub krótkie pożyczki gotówkowe – zauważa Andrzej Roter,

Informacje o raporcie
Raport KPF i Rejestru Dłużników ERIF BIG S.A. powstał na podstawie danych, uzyskanych w ramach cyklicznych badań koniunktury na rynku consumer finance, realizowanego od 2006 roku przez KPF i Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: