Rzecznik finansowy, czyli nowy rzecznik ubezpieczonych
2015-07-28 12:42
Przeczytaj także: Rzecznik finansowy i reklamacja w banku: co zmienią nowe przepisy?
Za działalność nowej instytucji zapłacą m.in. ubezpieczyciele
Nowe przepisy przewidują wiele obowiązków i kompetencji dla Rzecznika Finansowego. Osoba zajmująca to stanowisko, we współpracy z powołanym urzędem będzie musiała:
- rozpatrywać skargi od klientów instytucji finansowych, którzy czują się pokrzywdzeni mimo zakończenia procedury reklamacyjnej lub twierdzą, że ich reklamacja została załatwiona nieterminowo
- opiniować projekty ustaw dotyczących organizacji oraz funkcjonowania podmiotów rynku finansowego (np. zakładów ubezpieczeń i banków)
- występować z wnioskiem o potrzebne uregulowanie działalności instytucji finansowych
- informować organy nadzoru (np. KNF) o niewłaściwych praktykach instytucji finansowych
- prowadzić działalność edukacyjną dla klientów sektora finansowego
Koszty działalności nowego urzędu będą pokrywane z wpłat instytucji finansowych.
„Przykładowo, krajowi ubezpieczyciele co roku zapłacą na ten cel równowartość 0,023% zebranej składki brutto. Stawka dla oddziałów zagranicznych ubezpieczycieli będzie nieco wyższa (0,025%)” - informuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Zmiany prawne dotyczą także reklamacji w usługach finansowych
Nina Kuczyńska podkreśla, że niedawno przyjęta ustawa prócz utworzenia urzędu Rzecznika Finansowego, przewiduje również inne zmiany dotyczące ubezpieczonych. Nowe przepisy regulują m.in. sposób rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe (np. banki oraz firmy ubezpieczeniowe).
Posłowie uznali, że klient instytucji finansowej w swojej umowie powinien znaleźć dokładne informacje na temat zasad składania reklamacji. Nowe przepisy wprowadzają również obowiązek rozpatrywania reklamacji w ciągu 30 dni od daty jej złożenia. W przypadku szczególnie skomplikowanych spraw (np. dotyczących polis ubezpieczeniowych), wspomniany termin może zostać przedłużony do 60 dni. Jeżeli instytucja finansowa nie dotrzyma ustawowego terminu, to będzie zobowiązana do rozpatrzenia reklamacji zgodnie z wnioskiem klienta.
„Takie rozwiązanie ma zmotywować banki, ubezpieczycieli oraz inne firmy z sektora finansowego, do lepszej obsługi klienta. Towarzystwa ubezpieczeniowe będą musiały przestrzegać ustawowych terminów na załatwienie reklamacji (30 dni/60 dni) również w odniesieniu do skarg składanych przez osoby dochodzące roszczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych (np. OC dla kierowców)” - podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Rzecznik Finansowy 2017: na których ubezpieczycieli najwięcej skarg?
-
Rzecznik Finansowy 2016: na których ubezpieczycieli najwięcej skarg?
-
Sąd polubowny w sporze z ubezpieczycielem
-
Auchan odmawiał prawa do reklamacji bez paragonu. Interweniował UOKiK
-
Reklamacja towaru: konsumencie uważaj
-
Reklamacja bez paragonu? To łatwiejsze niż myślisz
-
Piramidy finansowe, oszustwa na rynkach Forex i kryptowalut. Gdzie szukać pomocy?
-
Światowy Dzień Konsumenta: co wiemy o swoich prawach?
-
Czy prawo do naprawy pobudzi europejską gospodarkę o obiegu zamkniętym?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)