eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Rzecznik finansowy, czyli nowy rzecznik ubezpieczonych

Rzecznik finansowy, czyli nowy rzecznik ubezpieczonych

2015-07-28 12:42

Przeczytaj także: Rzecznik finansowy i reklamacja w banku: co zmienią nowe przepisy?


Za działalność nowej instytucji zapłacą m.in. ubezpieczyciele


Nowe przepisy przewidują wiele obowiązków i kompetencji dla Rzecznika Finansowego. Osoba zajmująca to stanowisko, we współpracy z powołanym urzędem będzie musiała:
  • rozpatrywać skargi od klientów instytucji finansowych, którzy czują się pokrzywdzeni mimo zakończenia procedury reklamacyjnej lub twierdzą, że ich reklamacja została załatwiona nieterminowo
  • opiniować projekty ustaw dotyczących organizacji oraz funkcjonowania podmiotów rynku finansowego (np. zakładów ubezpieczeń i banków)
  • występować z wnioskiem o potrzebne uregulowanie działalności instytucji finansowych
  • informować organy nadzoru (np. KNF) o niewłaściwych praktykach instytucji finansowych
  • prowadzić działalność edukacyjną dla klientów sektora finansowego

Koszty działalności nowego urzędu będą pokrywane z wpłat instytucji finansowych.
„Przykładowo, krajowi ubezpieczyciele co roku zapłacą na ten cel równowartość 0,023% zebranej składki brutto. Stawka dla oddziałów zagranicznych ubezpieczycieli będzie nieco wyższa (0,025%)” - informuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zmiany prawne dotyczą także reklamacji w usługach finansowych


Nina Kuczyńska podkreśla, że niedawno przyjęta ustawa prócz utworzenia urzędu Rzecznika Finansowego, przewiduje również inne zmiany dotyczące ubezpieczonych. Nowe przepisy regulują m.in. sposób rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe (np. banki oraz firmy ubezpieczeniowe).
Posłowie uznali, że klient instytucji finansowej w swojej umowie powinien znaleźć dokładne informacje na temat zasad składania reklamacji. Nowe przepisy wprowadzają również obowiązek rozpatrywania reklamacji w ciągu 30 dni od daty jej złożenia. W przypadku szczególnie skomplikowanych spraw (np. dotyczących polis ubezpieczeniowych), wspomniany termin może zostać przedłużony do 60 dni. Jeżeli instytucja finansowa nie dotrzyma ustawowego terminu, to będzie zobowiązana do rozpatrzenia reklamacji zgodnie z wnioskiem klienta.
„Takie rozwiązanie ma zmotywować banki, ubezpieczycieli oraz inne firmy z sektora finansowego, do lepszej obsługi klienta. Towarzystwa ubezpieczeniowe będą musiały przestrzegać ustawowych terminów na załatwienie reklamacji (30 dni/60 dni) również w odniesieniu do skarg składanych przez osoby dochodzące roszczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych (np. OC dla kierowców)” - podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: