eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Najcenniejsze marki świata 2015 – banki

Najcenniejsze marki świata 2015 – banki

2015-06-10 11:46

Przeczytaj także: Najcenniejsze marki świata 2015 - produkty luksusowe


Inne najważniejsze wnioski z tegorocznego rankingu BrandZ Top 100:
  • Technologia to najszybciej rosnąca kategoria – wzrost o 24% na przestrzeni ostatniego roku. Marki technologiczne w rankingu Top 100 są warte ponad 1 bilion USD, czyli przypada na nie prawie jedna trzecia wartości wszystkich marek w rankingu. Apple ponownie wskoczył na miejsce nr 1 w rankingu Top 100, wyprzedzając Google’a i notując wzrost o 67% – do poziomu 247 mld USD.
  • Facebook rośnie najszybciej, osiągając wzrost na poziomie 99% dzięki swojej skutecznej strategii polegającej na nabywaniu i integrowaniu innych aplikacji społecznościowych, takich jak Instagram czy WhatsApp. Facebook wie też, jak zarabiać pieniądze na swoich platformach i jak prowadzić cross-selling.
  • E-commerce przyczynia się do wzrostu wartości marek z branży handlu detalicznego – Alibaba wchodzi do rankingu i wyprzedza Amazon. Chiński lider handlu elektronicznego Alibaba wszedł do rankingu przedsiębiorstw z branży detalicznej z wartością marki na poziomie 66,4 mld USD, dzięki czemu cała kategoria zyskała w rankingu 24%, a chiński gigant wyprzedził zarówno Amazon, jak i Walmart. Najcenniejsze marki w kategorii handlu detalicznego, czyli Alibaba i Amazon, które nie mają fizycznych placówek handlowych, są obecnie warte więcej niż Walmart, który posiada 11 tys. sklepów na całym świecie.
  • Bodziec rozwojowy dla sektora ubezpieczeń nadszedł z Azji – sektor ubezpieczeń odnotował wzrost łącznej wartości marek o 21% – do poziomu 80,4 mld USD. Na pozycji lidera ponownie znalazło się China Life, odbierając palmę pierwszeństwa rywalowi, Ping An, i osiągając wzrost wartości swojej marki o 44% do poziomu 17,4 mld USD (najlepszy wynik w tym sektorze). Ożywienie w sektorze nastąpiło dzięki silnemu wzrostowi w Azji, gdzie do znakomitego wyniku przyczyniły się takie czynniki jak rosnący dobrobyt i coraz liczniejsza liczba posiadaczy samochodów oraz związana z tym rola produktów ubezpieczeniowych jako motorów inwestycji.

Ranking najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 obchodzi obecnie swój dziesiąty jubileusz. Analiza 10-letniej trajektorii rozwoju marek biorących udział w rankingu ujawniła, że:
  • Europa, będąca kolebką silnych marek, przeżywa obecnie stagnację, natomiast rosną marki chińskie, a amerykańskie wracają do rankingu. Liczba marek chińskich nadal rośnie – jest ich już 14 w pierwszej setce (w roku 2006 była tylko jedna). Ich wartość w tym okresie wzrosła aż o 1004%. Wartość marek amerykańskich zwiększyła się o 137% na przestrzeni ostatnich 10 lat (w ubiegłym roku o 19%), podczas gdy analogiczny wskaźnik dla Europy wyniósł zaledwie 31% (spadek o 9,3% w ubiegłym roku). Obecnie w rankingu znajduje się zaledwie 24 marek z Europy (spadek z poziomu 35 w roku 2006). Na tym przykładzie widać przesunięcie z zachodu na wschód. Większość marek, które zostały wyparte z Top 100 przez marki chińskie, pochodziło właśnie z Europy.
  • Marki o wysokiej wartości szybciej generują wzrost zysków wykazywany w bilansie oraz wartość dla akcjonariuszy. Jeśli weźmiemy pod uwagę najsilniejsze marki z rankingu Top 100 i potraktujemy je jako „portfel akcji”, możemy się przekonać, że na przestrzeni ostatnich 10 lat cena tych akcji wzrosła niemal trzykrotnie bardziej niż wartość MSCI World Index i niemal o dwie trzecie bardziej niż wartość indeksu S&P500.

O rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100


Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands prowadzony przez firmę Millward Brown, która w ramach grupy WPP zajmuje się doradztwem marketingowym i badaniami marek, istnieje już od dziesięciu lat. Jest to jedyne badanie, które łączy w sobie wskaźniki wartości marek oparte na wywiadach przeprowadzanych z ponad 3 milionami konsumentów na całym świecie. Wywiady te dotyczą tysięcy globalnych marek konsumenckich oraz marek z segmentu business-to-business. Następnie przeprowadzana jest rygorystyczna metodologicznie analiza wyników finansowych i biznesowych każdej z firm (na podstawie danych dostarczanych przez Bloomberg i Kantar Retail), aby wyodrębnić rolę marki w generowaniu sprzedaży i wartości dla akcjonariuszy. Kluczowym elementem przy określaniu wartości marki jest jej postrzeganie przez konsumentów, ponieważ marki są wypadkową wyników biznesowych, atrakcyjności produktu, klarownego pozycjonowania oraz pozycji lidera. W rankingu brane są pod uwagę różnice regionalne ponieważ – nawet w przypadku prawdziwie globalnych marek – wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.



poprzednia  

1 2

oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: