KPF: pośrednictwo kredytowe II kw. 2014
2014-12-23 13:15
Przeczytaj także: KPF: pośrednictwo kredytowe 2012 - 2013
Przyczyn gorszych od spodziewanych wyników sprzedaży kredytów mieszkaniowych w I półroczu 2014 należy poszukiwać przede wszystkim po stronie podażowej. W II kwartale banki (w swojej własnej ocenie – ankiety kierowane do przewodniczących komitetów kredytowych) nieznacznie zaostrzyły kryteria i kontynuowały zaostrzanie warunków kredytowych w zakresie wysokości marż. Zwiększał się odsetek banków, podwyższających próg minimalnego wkładu własnego bądź skracających maksymalny okres kredytowania, co wiąże się z wdrożeniem Rekomendacji S. Dodatkowo banki zaczęły podwyższać marże co w konsekwencji tłumiło efekt niskich stóp procentowych.
Według banków, podwyższanie marż wynika przede wszystkim z konieczności poprawiania dochodowości portfela kredytowego. Obraz najbliższej przyszłości w tym obszarze nie jest jednak jednoznaczny – banki wskazywały na kontynuację polityki zaostrzania kryteriów (marże), ale też łagodzenia (14% z nich wskazało na taką ewentualność).
Program „Mieszkanie dla Młodych”, który w założeniu jego animatorów, miał mocno ożywić ten segment rynku, wydaje się nie spełniać oczekiwań. Na koniec września 2014 roku podpisano 9,8 tysiąca umów na kwotę 221 milionów PLN na przewidziane na ten cel 600 mln PLN. Dotychczasowe doświadczenia pozwalają sformułować wniosek, że rządowe programy wsparcia wywierają duży wpływ na stan biznesu sektora pośrednictwa. Proces rozpatrywania aplikacji jest praco- i czasochłonny, co sprawia, że banki chętnie „dzielą się” tym fragmentem rynku z pośrednikami kredytowymi.
BANKI POLUZUJĄ RYGORY?
Polityka kredytowa wobec kredytów hipotecznych powinna ulec korzystnej zmianie po ogłoszeniu wyników stress testów, zainicjowana przez Europejski Bank Centralny wobec głównych banków, działających na obszarze Unii Europejskiej.
- Dla podmiotów, których weryfikacja wypadła jednoznacznie pozytywnie – np. PKO BP czy Banco Santander/BZ WBK – oznacza to otwarcie na kredytowanie w długim okresie. Potwierdzeniem może być choćby kampania hipoteczna Santander w Hiszpanii, która jest sygnałem zmiany w strategii jednego z największych banków na świecie. Praktyka pokazuje, że polityka właściciela zawsze przekłada się na akcję kredytową instytucji, w którą zainwestował – przekonuje dr Bieszki.
Informacje o badaniu
W badaniu ankietowym, które posłużyły do stworzenia raportu „Sektor pośrednictwa kredytowego w Polsce”, uczestniczyło 9 Członków KPF z sektora pośrednictwa: A’Conto Sp. J., Alex T. Great Sp. z o.o., ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych, Autodirect S.A., Dom Finansowy QS Sp. z o.o., Fines S.A., Idea Expert S.A., Dom Kredytowy NOTUS S.A., ZPR Media S.A. (Murator Finanse).
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
KPF: pośrednictwo kredytowe II kw. 2018 r.
-
KPF: pośrednictwo kredytowe III kw. 2016 r.
-
KPF: pośrednictwo kredytowe I kw. 2016 r.
-
KPF: pośrednictwo kredytowe IV kw. 2015 r.
-
KPF: pośrednictwo kredytowe III kw. 2015 r.
-
Polski pośrednik kredytowy to solidna firma
-
KPF: rośnie znaczenie pośrednictwa kredytowego
-
KPF: pośrednictwo kredytowe I kw. 2015 r.
-
Kredyty hipoteczne: praktycy o skutkach zmian prawnych
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)