  • 1. Data: 2009-01-24 19:52:40
    Temat: sposób liczenia odsetek - było, ale może tym razem nadzór zadziała?
    Od: plusz <p...@g...com>

    Kilka razy było już w archiwum o sposobie liczenia odsetek
    nigdy jednak nikt nie odpowiedział w sposób wiarygodny

    Obecnie nadzór bankowy chce się wykazać, więc może nakaże bankom, aby
    informowały w jaki sposób są liczone, a w szczególności zaokrąglane
    odsetki od lokat.

    Okazuje się, że liczyć oprocentowanie można stosując różną liczbę dni
    w roku lub miesiącu oraz różnie zaokrąglając odsetki - albo
    matematycznie, czyli od 0,005 grosza go pełnych groszy w górę a
    poniżej 0,005, do pełnych groszy w dół., albo po prostu odcinając to
    co po drugim miejscu po przecinku.
    Dla lokat miesięcznych można liczyć oprocentowanie jako 1/12 roku,
    albo ilosc_dni*1/365 oprocentowania rocznego.

    Przygotowałem kalkulatorek, który może pomóc w zrozumieniu jak to
    działa i dlaczego warto wiedzieć jak liczone są odsetki.

    Nie znalazłem takiego narzędzia na innych stronach, a umożliwia on
    m.in.
    1. liczenie zysku z lokaty odnawianej, z uwzględnieniem odliczonego
    podatku
    2. liczenie zysku z lokaty z kapitalizacją krótszą niż okres lokaty
    3. porównanie lokaty z podatkiem i bez podatku
    4. wykonanie obliczeń przy uwzględnieniu dwóch różnych sposobów
    zaokrąglania odsetek
    5. można m.in. policzyć jak działa Killer Lokata :) oraz aukcje lokat
    Millenium (chociaż tą drugą opcję jeszcze chcę rozszerzyć)

    Nie testowałem za długo, więc jestem otwarty na wszelkie uwagi oraz
    informacje o błędach.

    Jeśli ktoś ma pomysł jakiejś przydatnej funkcji to również chętnie
    wysłucham.

    http://kredyty.name/kalkulator_lokat.php

    --
    plusz

  • 2. Data: 2009-01-24 22:40:40
    Od: "Edward Malinowy" <e...@n...spam.pl>

    "plusz"
    .googlegroups.com

    [ciach]

    A co ja będę się rozpisywał - rewelacyjnie to zrobiłeś! SUPER!
    Dziękuję! :)

  • 3. Data: 2009-01-25 10:45:21
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "plusz" 3...@p...goog
    legroups.com

    : Przygotowałem kalkulatorek, który może pomóc w zrozumieniu jak to
    : działa i dlaczego warto wiedzieć jak liczone są odsetki.

    Jeszcze Twego kalkulatora nie widziałem, ale podepnę się pod temat.
    IMO banki powinny mieć kalkulatory pod ręką i doradzać klientowi takie
    rozkładanie lokat, aby współpraca z rządem była możliwie maksymalna,
    to znaczy takie, aby beleczność była możliwie jak najmniejsza. :)

    -=-

    Za paręnaście dni będę wiedział o tym, jak odpromilowuje ;) Mille,
    jako że założyłem tam 10 lokat aukcyjnych ;) tak, aby zawsze (czyli
    aby na każdej lokacie) wypadało nieco ponad pół grosza ponad 248 groszy.
    Jeśli bank policzy tak, jak się tego spodziewam, będzie zaokrąglenie
    w górę, do 249 groszy, a jeśli po prostu obetnie niepełne gorsze,
    to zaokrągli w dół, do 248 groszy. :)

    Alior ma nocną kapitalizację, więc można stale rzucać tam tyle, aby
    było zaokrąglanie groszy do góry, dzięki czemu można mieć miesięcznie
    15 groszy do przodu -- jakby o tysiąc nocozłotych ;) w miesiącu więcej. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 4. Data: 2009-01-25 12:24:40
    Od: "Zyga" <z...@w...pl>

    Użytkownik "plusz" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    Jeśli ktoś ma pomysł jakiejś przydatnej funkcji to również chętnie
    wysłucham.

    Fajny kalkulator.
    Z przydatnych funkcji to do głowy mi przychodzi:
    dla zadanych warunków lokaty liczy kwotę przy której podatek = 0. Dwa
    rodzaje zaokrągleń, czyli dwa wyniki.

    pzdr
    Zyga

  • 5. Data: 2009-01-25 12:41:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Zyga" glhm4q$6p3$...@m...internetia.pl

    > Z przydatnych funkcji to do głowy mi przychodzi:
    > dla zadanych warunków lokaty liczy kwotę przy której podatek = 0. Dwa rodzaje
    zaokrągleń, czyli dwa wyniki.

    Zero to pryszcz. :)

    24851*365/(liczba_dni*promil*współczynnik_przecinka)

    Lokata licytacyjna w Mille 9.3% da tyle:

    24851*365/(15*93*10)=650,223297491039
    w zaokrągleniu do pełnych groszy to 650,23 zł[ych]

    Ale co wówczas, gdy masz 15 sekund na rozmyślania i 25 tysięcy zł[ych]
    podzielić na dowolną liczbę lokat miesięcznych z minimalną pułapką
    (żeński rodzaj pułapu) 2000 zł[ych]. Jak te zł[e] podzielić najlepiej? :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 6. Data: 2009-01-27 17:13:11
    Od: adp <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > matematycznie, czyli od 0,005 grosza go pełnych groszy w górę a
    > poniżej 0,005, do pełnych groszy w dół., albo po prostu odcinając to

    Mozliwosci jest jeszcze wiecej, bo z rozna precyzja mozna wykonywac
    obliczenia posrednie. Moze to byc 4 miejsca po przecinku 6 lub iles. Z
    kazdym razem - przynajmniej teoretycznie - wynik koncowy moze byc
    inny.

    Ponadto, zaokrąglać można wg różnych norm. Na przyklad

    I norma
    0,025 -> 0,02 // bo 2 parzysta, wiec obcinamy
    0,035 -> 0,04 // bo 3 nieparzyste, wiec dodajemy 0,005

    II norma
    0,025 lub 0,035 - w obu przypadkach dodajemy 0,005

    > 2. liczenie zysku z lokaty z kapitalizacją krótszą niż okres lokaty

    tutaj jest chyba mala nieprecyzyjnosc. Po wybraniu na combo trybu
    kapitalizacji dziennej otrzymujemy kalkulacje z kapitalizacja
    *miesieczna*, a z dziennym naliczaniem odsetek. To jest troche co
    innego...
    Kapitalizacja odsetek to dopisanie odsetek do podstawy podlegajacej
    oprocentowaniu.

    > Jeśli ktoś ma pomysł jakiejś przydatnej funkcji to również chętnie
    > wysłucham.

    Ogolne wrazenie bardzo pozytywne. Zauwazylem, ze program prawidlowo
    zaokrągla stan konta do 2 cyfr po przecinku i w dalszych obliczeniach
    operuje na tych wlasnie zaokraglonych wartosciach (inaczej niz Excel w
    najprostszym przypadku). Zauwazylem tez, ze prawidlowo zaokragla przy
    kolejnych etapach wyliczenia podatku (a wiec kwota opodatkowana,
    podatek - do pelnej zlotowki).

    To, co by sie jeszcze przydalo, to powiazanie obliczen z realnym
    kalendarzem, czyli umozliwienie uwzglednienia roznych dlugosci
    miesiecy. Przykladowo zakladam lokate z kapitalizacja miesieczna 15
    lutego albo 15 marca. Wyniki powinny byc rozne, bo luty jest
    krotszy...

    Pozdrawiam
    apaw

  • 7. Data: 2009-01-27 21:51:41
    Od: plusz <p...@g...com>

    On 27 Sty, 18:13, adp <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > kapitalizacji dziennej otrzymujemy kalkulacje z kapitalizacja
    > *miesieczna*, a z dziennym naliczaniem odsetek. To jest troche co

    no właśnie tutaj miałem problem jak to zrobić
    na kontach oszczędnościowych mamy kapitalizację miesięczną, a możemy
    trzymać pieniądze przez 3 dni
    sądzę, że każdy bank stosuje tutaj inną metodę liczenia oprocentowania
    - szczególnie, że jest ono podawane rocznie

    w moim kalkulatorze ustalam ile procent dziennie jest doliczane, no
    zysk z każdego dnia sumuję - oczywiście nie dopisują nic do kapitału
    innego pomysłu na razie nie mam - no chyba, że rzeczywiście
    rzeczywisty kalendarz, oprocentowanie podzielę przez 12 a następnie
    wezmę odsetki proporcjonalnie do ilości dni trwania lokaty

> [...]
    > miesiecy. Przykladowo zakladam lokate z kapitalizacja miesieczna 15
    > lutego albo 15 marca. Wyniki powinny byc rozne, bo luty jest

    tak - rozważam tą opcję
    pytane brzmi, czy poza przypadkiem opisanym w punkcie 2 miałoby to
    zastosowanie?

    --
    plusz
    http://kredyty.name/kalkulator_lokat.php

  • 8. Data: 2009-01-27 23:04:23
    Od: adp <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > sądzę, że każdy bank stosuje tutaj inną metodę liczenia oprocentowania
    > - szczególnie, że jest ono podawane rocznie

    No tak, ale wezmy przykladowo konto eMax w mBanku. Jest naliczanie
    dzienne (w tym sensie, ze pieniadze wplacone na chocby jeden dzien
    wygeneruja normalne, proporcjonalne do tego czasu odsetki). Jednak to
    oprocentowanie jest jak najbardziej kapitalizowane *miesiecznie*. To,
    czy bank sobie po cichu nalicza odsetki na oddzielnym subkoncie
    technicznym codziennie (w nocy), czy tez robi to jeden raz w miesiacu
    (tuz przed zaksiegowaniem wyniku), to szczegol techniczny. Klient i
    tak do chwili zaksiegowania tych odsetek nie ma zadnego prawa ani
    mozliwosci ich tknąć. Chocby "przymieral glodem". Wiec, klasyczna
    kapitalizacja miesieczna. Mozna tylko dodac, ze nie obarczona
    obnizaniem odsetek za wyplate przed terminem miesiecznym. Ot, cala
    roznica.
    Natomiast, o ile dobrze slyszalem, niektore banki wprowadzily ostatnio
    usluge overnight z kapitalizacja dzienna. Oznaczaloby to, ze saldo
    konta codziennie jest podnoszone o wartosc 1-dniowych odsetek i klient
    moze je fizycznie wyplacic. Mysle, ze warto byloby wlasnie tak
    zaprogramowac w kalkulatorze opcje kapitalizacji dziennej.

> [...]
    > wezmę odsetki proporcjonalnie do ilości dni trwania lokaty

    > pytane brzmi, czy poza przypadkiem opisanym w punkcie 2 miałoby to

    Tak, poniewaz lokata miesieczna moze byc okreslona na miesiac
    kalendarzowy i byc odnawiana zawsze np. 10. dnia miesiaca
    (miesiecznica zalozenia lokaty). W takim wypadku co miesiac inna
    liczba dni bedzie brala udzial w generowaniu odsetek, stad i same
    odsetki beda inne (pomijajac rosnacy kapital bazowy).

    Aha, z innych propozycji: przydatna bylaby tez moim zdaniem funkcja
    wyliczajaca RRSO dla zadanych warunkow lokaty. Czyli uwzgledniajaca
    okres kapitalizacji i zakladajaca, ze lokata bedzie sie odnawiac
    dokladnie przez rok (chodzi o mozliwosc porownania zyskownosci roznych
    lokat)

    apaw

  • 9. Data: 2009-01-28 18:53:29
    Od: plusz <p...@g...com>

    On 28 Sty, 00:04, adp <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > okres kapitalizacji i zakladajaca, ze lokata bedzie sie odnawiac
    > dokladnie przez rok (chodzi o mozliwosc porownania zyskownosci roznych

    hmm.. RRSO chyba tylko dla kredytów da się policzyć - niedługo
    uruchomię kalkulatorek - zbieram pomysły :)
    na pewno będzie porównywał kredyt w CHF i PLN z uwzględnieniem zmian
    kursów - właśnie dopracowuję wymagania

    ale generalnie chyba dorobię moduł, który wyliczy jaka lokata roczna
    dalaby zysk odpowiadający naszej inwestycji

    chociaż może po prostu najlepiej porównać ile odsetek dostaniemy z
    każdej z lokat przy tym samym okresie - a to mój kalkulator umożliwia

    --
    plusz
    http://kredyty.name/kalkulator_lokat.php

  • 10. Data: 2009-01-28 18:55:46
    Od: plusz <p...@g...com>

> [...]
    > technicznym codziennie (w nocy), czy tez robi to jeden raz w miesiacu
    > (tuz przed zaksiegowaniem wyniku), to szczegol techniczny.........

    ok
    ale to o co pytałem to ile tych odsetek codziennie do tego subkonta
    technicznego jest dopisywane?
    zakładając oprocentowanie 12%

    czy dziennie dopisywane jest 12/365% ?
    czy może 12/12/ile rzeczywistych dni miesiąca ?

    a może jeszcze inaczej?

    --
    plusz