  • 11. Data: 2002-02-03 11:50:50
    Temat: Re: mbank - pjo (Fwd) Punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia? :)
    Od: andy_k <andyk@spamprotector_cyberspace.org>

    On 03 Feb 2002 03:20:27 +0100, Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl> wrote:

    >O, ciekawe sformulowanie. Tylko dlaczego ono kloci sie z rozsadkiem
    >(nawet niekoniecznie tylko zdrowym)?

    A dlaczego to kloci sie z Twoim niekoniecznie zdrowym rozsadkiem? Normy jeszcze
    oficjalnie nie obowiazuja, wiec aby wszystko sprawnie dzialalo w obecnym
    przejsciowym okresie bez utyskiwan klientow "banki mają obowiązek zapoznania
    się, rejestracji i akceptowania wszystkich numerów używanych przez inne
    instytucje działające w naszym kraju."

    a.

  • 12. Data: 2002-02-03 13:53:23
    Od: andy_k <andyk@spamprotector_cyberspace.org>

    Date sent: Sun, 3 Feb 2002 14:27:52 +0100
    Send reply to: Bankowosc elektroniczna w Polsce
    <E...@s...icm.edu.pl>
    From: Sebastian Malarz

    > Z karty wdrożenia NRB (może ją wreszcie przeczytasz?)

    Przeczytałem. Zgodnie z informacjami tam zawartymi oraz kierując się zawatrymi
    w niej TERMINAMI OBOWIĄZYWANIA, jednoznacnzie wynika, że numer rachunku
    jaki otrzymałem z PKO BP jest jak najbardziej PRAWIDŁOWY i mBank czy inny
    MulitBank
    ma mi go akceptować bez żadnej łaski do dnia 31 grudnia 2003 roku.

    Dodatkowo przeczytałem tekst w Rz, do któego odnośnik wskazałeś:

    > Obecnie, jak dowiedzieliśmy się w Krajowej Izbie Rozliczeniowej, nie ma żadnych
    > przepisów, które nakładałyby na banki obowiązek stosowania numerów rozliczeniowych
    > ustalonych według jednolitych standardów. Dlatego zdarza się, że bank odmawia
    > realizacji przelewu, ponieważ podawany przez klienta numer rachunku nie jest
    > "rozpoznawany" przez system informatyczny działający w danej instytucji.

    który chyba jednoznacznie kończy dyskusje:

    a) Nie ma w tej chwili obowiązującego standardu, więc Twoje uwagi, że numer
    PKO BP jest niezgodny z jakimiś standardami, są nieprawidłowe

    b) jednoznacznie z tekstu wynika, że jeżeli są problemy z przelewami
    do niektórych banków to jest to wina banku przyjmującego taki przelew
    (bo numer taki nie jest rozpoznawany przez system tego banku).

    Mój wniosek : mBank czy MultiBank odrzucając przelew na rachunek PKO BP czyni
    to nie tylko w zasadzie niezgodnie z (nie)obowiązjącymi standardami, ale
    przede wszystkim postawa tych dwóch banków jednoznacznie wskazuje na upór i złą
    wolę obu banków, szczególne w stosunku do swoich klientów.

    > Dla WASZEJ, KLIENTÓW wygody od jutra rana można będzie używac spacji
    > do separacji, przeklejania itp. Od czasu do czasu o Was myślimy i
    > wydajemy Wasze pieniądze na takie pierdołowate poprawki ;-))))

    Bzdura, to nie chodzi o naszą wolę klientów - ten obowiązek jest na was
    narzucony od dnia 1 lutego br.

    > Zaiste...

    Owszem - zaproponuje Ci coś nowego - WCZUJ SIE W SYTAUACJE KLIENTA MBANKU,
    który
    z jednej strony ma podany numer rachunku w postaci "XX XXXX XXXX itd) a z
    drugiej
    strony gdy wpisywał ten numer w taki właśnie sposób, to mBank informował go
    o złym numerze rachunku.
    Nieważne są dla mnie w tym momencie jakieś tam normy czy standardy - dla mnie
    jako klienta to po prostu śmieszność i świadczy tylko o całym
    mBanku/MutliBanku.

    Druga sprawa i znów propozycja - WCZUJ SIĘ W SYTUACJE KLIENTA PKO BP, który
    otrzymał ze swojego banku OFICJALNY numer rachunku i nie może się tym numerem
    posługiwać w niektórych bankach, które twierdzą coś o normach, złym numerze
    rachunku itp.

    I pomyśl - kto dla ZDECYDOWANEJ większości ludzi w Polse ma racje - jeden z
    najstarszych i największych banków w Polsce, który dla wielu z nich jest
    synonimem prawdziwej bankowości, czy bank, który istnieje z rok, nie
    ma żadnego swojego odziału, a jedyna osoba jaka im przychodzi na myśl
    gdy słyszą mBank to pajac na reklamie tego banku.

    Przykro mi zatem to stwierdzić, ale dla tych ludzi, taka postawa
    mBanku/MultiBanku
    w tym momencie zaczyna tylko niekorzystnie świadczyć tylko o tych dwóch
    bankach,
    a nie o PKO BP.

    Jeżeli tego problemu nie rozumie ani bank, ani też jego pracownik na tej grupie
    i jedyne co może odpowiedzieć to "zajrzyj w normy" to jest to problem przede
    wszystkim tego właśnie banku, a nie klienta (co starasz sie udowodnić).

    > Nie wiem Sebastianie, co się z Tobą dzieje... Starośc idzie, albo może
    > pracy szukasz w PKO BP?

    Nie, po prostu PJO, przyznaję oficjalnie, że DENERUJE mnie czasami Twoje
    klapowe-na-oczach podejście do niektórych spraw - szczególnie, jeżeli dotykają
    one problemów klientów (twoje banku również) a z Twojej strony nie ma
    chęci ich zrozumienia i nawet zero jakiegokolwiek zrozumienia czy chęci pomocy.

    Wybacz, ale wydaje mi się, że czasami w naszej dyskusji większą zwracasz uwagę
    na zgrabne cytowanie norm czy cytowanie ładnych i okrągłych łacińskich
    sentencji,
    zamiast na skupieniu na faktycznym temacie dyskusji i chęci ZROZUMIENIA
    dyskutantów.

    Pozdrawiam,
    Sebastian Malarz
    Date sent: Sun, 3 Feb 2002 14:03:33 +0100
    From: Sebastian Malarz

    > Wybacz, Sebastianie, ale powyższe, to już jest chamstwo.

    Szanowny PJO - taki zarzut i użycie słowa chamstwo tylko świadczy o Tobie.

    Chciałem zwrócić uwagę, że p. Lachowski był kiedyś szefem w PKO BP i było
    to na tyle niedawno, że mogł mieć czy miał wpływ na ustalenie zasad numeracji
    rachunków w tymże banku, bo te nowe numery też nie pojawiły się znienacka.

    Jeżeli dla Ciebie takie stwierdzenie jest chamstwem, to wybacz - ale
    my chyba się całkowicie nie rozumiemy, a ty dodatkowo nie rozumiesz
    co kryje się pod słowem dyskusja. Bo nazwanie kogoś chamem (a tak to
    uczyniłeś) sprawadza dyskusje między nami do miejsca, którego po Tobie
    bym się nie spodziwał.

    Poza tym język Twoich wypowiedzi też bywa często barwny, zdarza się, że
    też wysnuwasz różne wnioski (bywa, że z podawaniem nazwisk innych prezesów
    banków) i jakoś nigdy nikt nie zarzucił Ci chamstwa - więc się po prostu
    opanuj z takimi epitetami, tyle.

    Pozdrawiam,
    Sebastian Malarz

  • 13. Data: 2002-02-04 08:41:13
    Od: "Slawek Kos" <s...@i...net.pl>

    Użytkownik andy_k <andyk@spamprotector_cyberspace.org> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:

    > Kwestia tylko, czy te normy JUZ SA OBOWIAZUJACE czy tez nie :)))
    > Bo jezeli jeszcze nie, to w takim razie numeracja rachunkow jest
    > jeszcze prawidlowa :)

    Polskie Normy z definicji nie sa "obowiazujace".
    One moga byc "wazne" lub "niewazne".
    Oczywiscie jakas wladza (minister) moze wydac rozporzadzenie o obowiazkowym
    stosowaniu normy numer xxxx. Ale w sprawie przywolywanej tu normy takiego
    rozporzadzenia brak.

    > Zauwaz, ze PKO BP to najwiekszy bank w Polsce z duza sila przebicia. Zatem
    > albo bank zmieni swoja numeracje rachunkow, albo tez zmienione zostana
    > terminy badz standardy numeracji rachunkow :-))))))

    No wlasnie
    Terminy te zostaly ustalone wewnetrznym dokumentem ZBP. ZBP jest sobie takim
    towarzystwem wzajemnej adoracji bankowcow, zrzeszonych na zasadach
    dobrowolnosci. Ich ustalenia tez sa realizowane na zasadach
    dobrowolnosci...;-)
    Nie wiem dlaczego czesto w tej grupie te ustalenia sa przedstawiane jako
    PRAWO...?

    IMO to chyba zaden bank nie obsluguje nowej numeracji rachunkow w PKO BP

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 14. Data: 2002-02-04 13:35:37
    Od: Cezary Biernacki <c...@b...com>

    andy_k wrote:

    > Osobną sprawą jest nieakceptowanie numerów skopiowanych ze stron samego mB
    > czyli ze spacjami w środku. To jest dla mnie całkowity brak konsekwencji,
    > wszędzie numer podawany jest ze spacjami, ale jak klient ma go wpisać
    > samodzielnie to musi to zrobić w inny sposób - nonsens.
    > Do tego jak ma się o tym dowiedzieć nie nie dzwoniąc na mLinię - na
    > formularzu nie ma żadnej informacji jak wpisywać poprawnie
    > rachunek odbiorcy, a komunikat nieprawidłowy numer konta, gdy wszystkie
    > cyfry się zgadzają jest raczej mylący.

    Nie tylko spacja w środku, ale także na początku i na końcu jest
    traktowana jako nieprawidłowa, tak samo Enter w tytule. W efekcie chyba
    mało komu udaje się od razu wypełnić prawidłowo swój pierwszy przelew w
    wBanku. A dla osoby bez "informatycznego" przygotowania może okazać się
    to prawie nie możliwe.

    > Po to przecież testujemy, sprawdzamy i eksperymentujemy, żeby wam
    > bankowcom opowiedzieć co powinniście zmienić żeby było lepiej... a nie
    > po to żebyście nam mówili że się na czymś tam jeszcze nie znamy :-) inni
    > znają się jeszcze mniej.

    Pisałem (inni też) o tych problemach ze spacjami już na forum mBanku.
    Pan W. Bolanowski zbywa te uwagi stwierdzeniem, że "normy po to są by
    się do nich stosować". Trochę dziwne podejście, jak na człowieka, który
    odwoływał się do "the cluetrain manifesto".

    > Chyba, że takie zmiany (czytaj koszty) nie są wam na rękę bo marketing nie
    > pochwali się przecież w nowej reklamie, że teraz już można robić przelewy
    > do PKO BP czy wpisywać numer konta ze spacjami.

    Raczej to standardowy problem "technicznego" podejścia. Twórcy systemu
    nie mają problemów z korzystaniem z niego. Jeśli mają je inni, to pewnie
    są za głupi.

    -
    CB

  • 15. Data: 2002-02-04 15:08:09
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Mon, 04 Feb 2002 14:35:37 +0100, w <3...@b...com>,
    Cezary Biernacki <c...@b...com> napisał(-a):

    > Pisałem (inni też) o tych problemach ze spacjami już na forum mBanku.
    > Pan W. Bolanowski zbywa te uwagi stwierdzeniem, że "normy po to są by
    > się do nich stosować".

    Żałosne.
    To może mu pokazać wynik przepuszczenia stron mBanku przez parser
    HTML? Ciekawe, czy wtedy wyskoczyłby z "normami"...

  • 16. Data: 2002-02-04 15:40:17
    Od: andy_k <andyk@spamprotector_cyberspace.org>

    Date sent: Mon, 4 Feb 2002 13:10:10 +0100
    Send reply to: Bankowosc elektroniczna w Polsce
    <E...@s...icm.edu.pl>

    Co do calej dyskusji o NRB i PKO BP:
    uwazam ze SebMal ma racje a PJO broni BREBANKU zupelnie bez sensu.
    Napisal np." System mBanku sprawdza najpier, czy numer
    jest 26 cyfrowy (NRB). Jeśli nie jest, to bierze 8 pierwszych cyfr i
    sprawdza, czy istnieje oddział o takim numerze. Nie ma oddziału
    np. 32102021"
    - mimo ze doskonale wie ze taki algorytm jest do d***

    Jak na potrzeby tego banku jeszcze nie pracowal to popelnil programik IBAN
    ktory prawidlowo obslugiwal i PKOBP i inne NRB - teraz udaje ze mBank
    dziala dobrze
    udowadniajac ze jednak punkt widzenia zalezy ....
    *** blad ***

  • 17. Data: 2002-02-04 15:48:39
    Od: "BAH" <b...@b...pl>

> [...]
    > dziala dobrze
    > udowadniajac ze jednak punkt widzenia zalezy ....

    teraz to On jest "izzyPJO" :-)

    http://www.izzybank.pl/izzybank/ludzie.jhtml#po

    BAH

  • 18. Data: 2002-02-04 19:25:23
    Od: "inkoguto" <p...@b...pl>

    Użytkownik "BAH" <b...@b...pl> napisał w wiadomości
    > teraz to On jest "izzyPJO" :-)

    I przestał pyszczyć.:-)
    tak to już jest, że punkt widzenia.... ( o kurde -nie zauważyłem dopisku w
    topicu):-)))
    Kto następny? Może ten od bojkotu zostanie zatrudniony w jakimś banku ?

  • 19. Data: 2002-02-04 20:23:39
    Od: "Tiger" <l...@p...e.pl>

    > Jako klientanie interesuje mnie zadna norma czy zasady numeracji
    rachunków.
    > Mam rachunek w banku i bank (czy wlasciciel rachunku) podal mi dokladny
    jego
    > numer - i takim tez numerem mam zamiar sie poslugiwac.

    Bank zaś zobligowany jest "Karta wdrożenia NRB" i niczym innym. Jeżeli iny
    bank forsuje "swój" standard to musi liczyć się z tym, że nie zostanieon
    uznany. I jest to kwestia odpowiedzialności tego banku wobec swoich
    klientów. To tak jakby operator GSM promował swój własny standard, który nie
    jest rozpoznawalny np. w roamingu. nie można mieć wtedy pretensji do innych
    operatorów, którzy w dobrej wierze przystosowali się do standardu a nie do
    czyichs wymysłów.

    > albo przyjac przelew do realizacji albo tez
    > udowodnic, ze numer rachunku jest niezgodny z obowiazujacymi zasadami i
    wówczas
    > moze zglosic taka sprawe do odpowiedniej instytucji zajujacej sie tami
    sprawami

    Bank przyjmuje polecenie przelewu wypisane przez Ciebie, ani dokument innego
    banku podpisany zgodnie z jego reprezentacją. Musi wobec tego zakładać że
    numer mógł być wpisany przez Ciebie błędnie.

    > Akurat mBank byl tym jednym z pierwszych banków,
    > który wprowadzil nowa numeracje rachunków. Chwala mu za to, ale sposób w
    jaki
    > poinformowal o tym klientów byl co najmniej zenujacy.

    O przepraszam. Wraz z dokumantami otrzymałem list w jajki sposób nalezy
    dokonywać przelewów na nowy standard rachunku. Ale mniejsza z tym.
    Ważniejsze jest to, że to nie mbank wprowadził nowy standard rachunku tylko
    Związek Banków Polskich. I to na nim spoczywa moim zdaniem trud
    inforamowania i edukacji klientów o NRB!!! mBank praktycznie nie miał
    wyboru, gdyz startując z nowym projektem w trakcie procesu zmiany na NRB
    bezsensem byłoby użytkowanie starego standardu, skoro po trezch latach
    należałoby go zmienić.

    > ale oczywiscie zabraklo podstawowych informacji typu,
    > ze nie obsluguja tego wszystkie banki i jak nalezy podawac numer rachunku
    > jezeli system bankowi innego banku nie obsluguje nowego standardu - a
    warto
    > wiedziec, ze wówczas nowy system numeracji nie byl jeszcze obowiazujacy.

    j.w.

    > Podobnie przelewy - znów jakies dziwne zasady przyjmowania przelewów
    > w mBanku.
    >
    > Dla przykladu - chce przelac ze swojego konta na inne konto w mBanku i
    podaje
    > numer ......

    > Oznacza to chyba, ze inne standardy numeracji rachunków mBank stosuje do
    > wyswietlania numerów rachunków i do ich przyjecia do realizacji. A to
    tylko
    > swiadczy
    > o ignorancji i nonszalancji programistów który takie cos w mBanku
    wymyslili.

    Albo o poszanownaiu Karty Wdrożenia NRB
    http://www.zbp.pl/prezentacja/NRB%20lipiec7L%202000P
    RIM.zip
    Cytat:

    Na dokumentach papierowych przyjmowanych lub wystawianych przez banki w
    relacjach zewnętrznych numer rachunku bankowego przyjmuje następującą
    konwencje zapisu:

    cc aaaa aaaa bbbb bbbb bbbb bbbb

    oznacza to, że należy numer rachunku bankowego prezentować w grupach:

    2-cyfrowa liczba kontrolna, spacja, następnie 6 grup, każda po 4 znaki
    oddzielone pojedynczą spacją.

    Uwaga :

    Na standardowym dokumencie polecenia przelewu/wpłaty
    gotówkowej wypełnianym

    pismem ręcznym spację zastępuje pogrubiona kreska separująca.

    Postać elektroniczna NRB:

    ccaaaaaaaabbbbbbbbbbbbbbbb

    > (a co nas tam obchodza inne banki i inne numery rachunków)

    Nie można obarczać kogoś błędami innych

    LS

  • 20. Data: 2002-02-04 20:30:27
    Od: "Tiger" <l...@p...e.pl>

    > Mylisz sie w calej rozciaglosci. Problem powstal przy wykonywaniu przelewu
    > mbanku,

    OK wpiszmy więc w mBanku numer rachunku
    99999999999-bumtralala-?????????-1234567890_:-) i powiedzmy mBankowi żeby
    wydzwaniał po wszystkich bankach bo coś nie gra.

    > wiec klient mbanku powinien zglosic problem w mbanku, bowiem z punktu
    > widzenia klienta mbanku wpisany numer byl poprawny, natomiast mbank
    wiedzac na
    > czym polega problem powinien monitowac w PKO BP, twierdzenie inaczej,
    > szczegolnie w kontekscie rzekomej przyjaznosci mbanku dla klientow i
    > nazdzwyczajnej latwosci poslugiwania sie kontem, jest wrecz arogancja w
    > stosunku do klienta i lekcewazeniem go

    Jaaaasne. taka usługa nazywa się Private Banking i jest available od 500kPLN
    na rachunku. Za 20 koła na rachunku nikt Ci w Banku "laski nie zrobi". Sorry
    ale trochę przesadzasz z pojęciem przyjazności.

    > - w takim bowiem kontekscie stwierdzenie
    > idz sobie kliencie poczytaj polskie normy moze byc rownowazne okresleniu,
    "a
    > spadaj na drzewo liczyc liscie".

    Nie, jest to wytłumaczenie dalczego nie mogą zrealizować przelewu. I z taka
    argumentacja powinieneś iść do PKO BP i suszyć głowę im.

    > Numer jest poprawny z punktu widzenia klienta, firmy ktora mu go dala i
    systemu
    > banku, ktory go wystawil.

    Ale to nie wszystko

    LS